Koeajalla irtisanominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Mä vaihdoin tammikuussa työpaikkaa ja olen siis koeajalla.

Kuinkahan helposti irtisanotaan? Mä olen tosi väsynyt ja mietin sairasloman hakemista. Meidän perheessä oli syksyllä kaksi vakavaa sairastumista, itse asiassa miehellä ja tytöllä nyt pitkäaikaissairaus. Arki on raskasta ja nytkin jouduin heräämään tytön takia ja uni ei tule.

Olen tehnyt myös huolimattomuusvirheitä töissä. Ei pahoja, mutta mokannut useamman kerran.

Eli jos haen sairaslomaa kun en jaksa, niin saankohan kenkää?

Viimeksi muokattu:
Miten pitkää sairauslomaa ajattelit itse?
Onko työpaikalla toisten tehtävä hommasi poissaolon ajan, vai saatko sijaisen?

onko työnantajalla isot resurssit vai onko pieni yritys?

Jos mahdollista, voisiko ajatella ottavansa puheeksi tilanteen työnantajan kanssa. Jos luottamusta löytyy jne.

:hug:

En tiedä kestosta, mutta ei tämä väsymys varmaan millään 3 päivän sairaslomalla auta.

Sijainen täytys hankkia.

Tytön sairaus oli jo tiedossa kun hain paikkaa, siitä avoimesti kerroin. Miehen sairaus tuli vasta jälkeenpäin.

Ja noita virheitä mietin, että osa johtuu tästä väsymyksestä että mokailen.

Kunnalla olen.

Sillon kun mies joutu sairaalaan niin sain hurjat 3 pv saikkua. Ja syksyn/alkuvuoden varmaan sinnittelin jossain shokissa. Nyt vasta taidan alkaa tajuamaan kuinka lähellä kuolemaa mies kävi ja kun hänen tilansa on kohentunut ja pystyy taas ottamaan vastuuta arjesta niin mä varmaan alan pikkuhiljaa hellittämään. Kun en voinut luhistua silloin kun pyöritin yksin arkea.

Unilääkkeitä en voi syödä kun yöheräämisiä tulee lapsen takia.

Koitahan pinnistellä nyt huominen päivä töitä, ethän sä yksin voi vastata koko perheestä.
Kuinka sairas se mies on? fyysistä vai psyykkistä?
Mun mielestä sun miehen velvollisuus on samalla lailla herätä lasta hoitamaan yöllä kuin sinunkin.
Koetat levät viikonloppuna, voiko se mies tehä ruokaa ja olla lapsen kans.

Käy puhumassa esimiehelle, jos se tuntuu ymmärtäväiseltä ,muussa tapauksessa se voi purkaa työsopimuksen ilman selitystä koeajalla etenkin jos virheitä tulee ja joku alkaa valittamaan.

Saisitko kotiin jonkun hoitajan auttamaan? Siis mummo, pappa, sukulaistyttö, sisko, veli?

Kuinka pitkä koeaika sulla on? Onko miehesi jo niin tervehtynyt että voi heräillä öisin? Jos on, niin kyllä mun mielestä se herääminen kuuluu myöös miehelle.

Neuvolasta ainakin saisitte perhetyöntekijän. Entä jos yrittäisit sinnitellä sen koeajan loppuun ja hakisit saikkua vasta siten. Siihen saakka myönnät kotona, että voimat on loppu ja tarvit apua, vaikka isovanhemmilta, jos voimat ovat loppu. Voisiko lapset mennä vaikka mummolaan viikoksi?

Koeajalla ei tunneta käsitettä irtisanominen. Koeaika tarkoittaa nimenomaisesti KOEaikaa, esimiehesi voi vain sanoa sulle, että ei tarvi enää tulla eli purkaa koeajan. Ei tarvi syitä hänen eritellä ja työt loppuu siihen paikkaan silloin. Samoin sä voit vain lopettaa mitään selittelemättä ja se työ loppuu siihen paikkaan heti. Siksi se on koeaika. Sä olet siis täysin suojaton koeajalla.

[QUOTE="vieras";28052410]Koeajalla ei tunneta käsitettä irtisanominen. Koeaika tarkoittaa nimenomaisesti KOEaikaa, esimiehesi voi vain sanoa sulle, että ei tarvi enää tulla eli purkaa koeajan. Ei tarvi syitä hänen eritellä ja työt loppuu siihen paikkaan silloin. Samoin sä voit vain lopettaa mitään selittelemättä ja se työ loppuu siihen paikkaan heti. Siksi se on koeaika. Sä olet siis täysin suojaton koeajalla.[/QUOTE]

Ei muuten loppuneet siihen paikkaan. Mulla ainakin oli niin että purkaminen tapahtui ja irtisanomisajan eli sen kuun sain olla vielä töissä. Ja koeajalla purettiin.

Ei muuten loppuneet siihen paikkaan. Mulla ainakin oli niin että purkaminen tapahtui ja irtisanomisajan eli sen kuun sain olla vielä töissä. Ja koeajalla purettiin.

Koeajalla työt voivat loppua, ja yleensä loppuvat, siihen paikkaan kun irtisanotaan. Siinähän se koeajan idea on, ei jäädä hetkeksikään jumiin työntekijään, eikä työntekijä jää jumiin työpaikkaan.

omat kokemukset on olleet niitä että potku on tullu perseelle ihmiselle joka koeajalla on pitempiä tai useimpia lyhyitä sairaslomia pitänyt. oi sitten kunnalla tai yksityisellä. valitettava tosiasia, mutta jos heti alussa on paljon pois ei se näytä työnanatajalle hyvälle vaikka kuinka olisi muuten hyvä työntekijä.

[QUOTE="vieras";28052410]Koeajalla ei tunneta käsitettä irtisanominen. Koeaika tarkoittaa nimenomaisesti KOEaikaa, esimiehesi voi vain sanoa sulle, että ei tarvi enää tulla eli purkaa koeajan. Ei tarvi syitä hänen eritellä ja työt loppuu siihen paikkaan silloin. Samoin sä voit vain lopettaa mitään selittelemättä ja se työ loppuu siihen paikkaan heti. Siksi se on koeaika. Sä olet siis täysin suojaton koeajalla.[/QUOTE]

Tämä on kyllä ihan täyttä paskaa. Koeajallakaan ei saa irtisanoa ilman syytä! Tosin nuo virheet voivat olla ihan pätevä syy irtisanomiselle. Koeajalla voidaan irtisanoa ilman irtisanomisaikaa, mutta perusteettomasti ei. Sairasloma ei ole hyväksyttävä irtisanomisperuste.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Tämä on kyllä ihan täyttä paskaa. Koeajallakaan ei saa irtisanoa ilman syytä! Tosin nuo virheet voivat olla ihan pätevä syy irtisanomiselle. Koeajalla voidaan irtisanoa ilman irtisanomisaikaa, mutta perusteettomasti ei. Sairasloma ei ole hyväksyttävä irtisanomisperuste.

Siis peruste pitää olla, mutta sitä ei tarvitse työntekijälle kertoa. Mutta sepittää pystyä toteennäyttämään oikeusistuimelle jos asia menee käsittelyyn. Silloinkaan sitä ei työntekijälle kerrota. Välttämättä... Mutta syy sinänsä siis pitää olla ja ikävä kyllä sinun tapauksessa huolimattomuus voi olla sellainen jos työn luonne vaatii huolellisuutta. Yksi kerta ei ehkä mutta toistuva kyllä. Sinua olisin rehellinen! Onko pomosi hyvä? Itse olen suurehkon firman esimies ja en ikinä irtisanoisi noista sairaslomista jos pätevä syy..mutta huolimattomuudsta kyllä jos tilanne ei korjaannu.

Mies ei pysty hoitamaan yöheräämisiä. Fyysisesti sairas.

Viikon päästä ollaan menossa mummilaan yöksi ja mummin tarkoitus opetella tytön diabeteksen hoitoa. Ei voi vielä mennä yökylään kun ei ole kukaan halunnut vielä ottaa. Viime yönä oli taas niin matalat eikä meinannut lähteä nousuun millään, että ymmärrän mummia ja kummitätiä etteivät ota. Hoitotasapainoa ei vielä ole löytynyt.

Päiväunia kyllä saan nukuttua ja mies on sen aikaa lapsen kanssa. Mutta ei niitä pysty työpäivänä nukkumaan ja ei se uni aina tule juuri lauantaina kun yrittää nukkua.

Perhetyöntekijää en ole nyt kysynyt, koska en saanut sitä silloinkaan kun mies oli sairaalassa ja juuri kotiutunut. Mll:n hoitaja kävi, mutta sillain ettei tarvinnut diabetesta hoitaa.

Mies ei pysty hoitamaan yöheräämisiä. Fyysisesti sairas.

Viikon päästä ollaan menossa mummilaan yöksi ja mummin tarkoitus opetella tytön diabeteksen hoitoa. Ei voi vielä mennä yökylään kun ei ole kukaan halunnut vielä ottaa. Viime yönä oli taas niin matalat eikä meinannut lähteä nousuun millään, että ymmärrän mummia ja kummitätiä etteivät ota. Hoitotasapainoa ei vielä ole löytynyt.

Päiväunia kyllä saan nukuttua ja mies on sen aikaa lapsen kanssa. Mutta ei niitä pysty työpäivänä nukkumaan ja ei se uni aina tule juuri lauantaina kun yrittää nukkua.

Perhetyöntekijää en ole nyt kysynyt, koska en saanut sitä silloinkaan kun mies oli sairaalassa ja juuri kotiutunut. Mll:n hoitaja kävi, mutta sillain ettei tarvinnut diabetesta hoitaa.

Kuulostaa rankalta, voimia sinulle ja perheellesi!! Edelleen minusta sinun kannattaisi olla rehellinen työnantajallesi, ethän siinä mitään menetä jos pelkäät että koeaika kuitenkin puretaan. Kyllä hyvät ja pitkälle katsovat esimiehet osaa ja haluaa hoitaa tällaisetkin tilanteet hyvin..perhe on kuitenkin sinulle ja suurimmalle osalle pääasia elämässä ja kyllä työnantajat sen tietävät. Voimia vielä

Koeaika on 4 kk.

Ja mies osallistuu kyllä ruuanlaittoon yms. kodintöihin. Ja hoitaa kyllä lyhyitä aikoja tyttöä, mutta yöksi en niitä voi jättää keskenään.

Nukahtamislääkkeitä olen syönyt satunnaisesti ja koen, että niistä apua oli. Mutta nukuin niin sikeästi että en herännyt tai jos heräsin niin en aamulla muistanut olenko hoitanut tyttöä vai en. Niin nyt diabeteksen kanssa en kyllä uskalla ottaa yhtään.

Mulla on viikon päästä talviloma ja jos silloin yhtään saisi kerättyä voimia. Ja kesällä mun on mahdollista ottaa palkatonta, mutta kesään on vielä aikaa... Talvilomalla jälkeen voisin esimiehelle jutella. Ehdin tosiaan ottaa tämän työn vastaan ennen miehen sairastumista vaikka en siitä ole sitten puhunutkaan. Varsinaisesti se eiesimiehelle kuulukaan, mutta nyt kun se vaikuttaa niin paljon mun jaksamiseen.

Koeaika osoittaa onko henkilö soveltuva tehtävään - kaikkineen päivineen.

Ja tuohan nyt jo osoittaa, että henkilö elämäntilanteineen ei aivan ilmeisimmin ole soveltuva kyseiseen työhön. Kyllähän kunnat on tosiaan maailman sivun hyysänneet kaiken maailman väsyjiä, mutta nykyään kuntapuolenkin esimiehet velvoitetaan olemaan vastuullisia veronmaksajien rahojen suhteen sillä tavalla, että kunnankaan työt eivät ole ns suojatyöpaikkoja - vaan työhön palkattavalla pitää olla kyvyt, halut ja mahdollisuus tehdä sitä työtä.

Kyllä tunnetaan, ja jos työntekijä menee irtisanoutumaan koeajalla, niin karenssia pukkaa sen 3kuukautta. Eli mistään ei saa rahaa sillä ajalla, siis päivärahaa tms.

Kyllä saa koeajalla irtisanoa ilman mitään syytä. Syyn voi toki pyytää vaikka, ja esimies voi sanoa, ettei tykännyt sinun kielilävistyksestä tai käytit väärän väristä puseroa ;)

EIkä siitä voi nostaa mitään oikeusjuttua, koska kyseessä oli koeaika.

t. esimiehen vaimo ja näistä asioista paljon miehen kanssa keskustellut

[QUOTE="heluna";28052403]Saisitko kotiin jonkun hoitajan auttamaan? Siis mummo, pappa, sukulaistyttö, sisko, veli?

Kuinka pitkä koeaika sulla on? Onko miehesi jo niin tervehtynyt että voi heräillä öisin? Jos on, niin kyllä mun mielestä se herääminen kuuluu myöös miehelle.

Neuvolasta ainakin saisitte perhetyöntekijän. Entä jos yrittäisit sinnitellä sen koeajan loppuun ja hakisit saikkua vasta siten. Siihen saakka myönnät kotona, että voimat on loppu ja tarvit apua, vaikka isovanhemmilta, jos voimat ovat loppu. Voisiko lapset mennä vaikka mummolaan viikoksi?[/QUOTE]

Sairaslomaako se mummi sitten itselleen ottaa? Kuka voi viikkoa hoitaa lapsia työssäkäyvänä? Tällä iällä tarttee jo itsekin palautusaikaa työviikosta, raskasta ottaa viikonlopuksikin, yhdeksi yöksi ehkä.
Nukkuminen jo huonoa ja muutenkin erilailla rasittuu fyysisesti ja henkisesti työstään, kuin nuorena.

Kyllä saa koeajalla irtisanoa ilman mitään syytä. Syyn voi toki pyytää vaikka, ja esimies voi sanoa, ettei tykännyt sinun kielilävistyksestä tai käytit väärän väristä puseroa ;)

EIkä siitä voi nostaa mitään oikeusjuttua, koska kyseessä oli koeaika.

t. esimiehen vaimo ja näistä asioista paljon miehen kanssa keskustellut

Sitten miehesi ei ole kovin asiantunteva esimies! Kannattaa tarkistaa tuo hr päälliköltä. Nm asiasta joutunut taistelemaan tuomioistuimessa, tietty voitettiin, työntekijä taisi olla jonkinsortin narsisti

• Tykkää
Reactions: Wolt

Uusimmat

Yhteistyössä