Kohdun kasvukivut

  • Viestiketjun aloittaja Viivi-82
  • Ensimmäinen viesti
Viivi-82
Millaisia kipuja voi olla kun kohtu kasvaa?? Tiedän noi pistokset, vihlomiset sun muut. Mut voiko olla ohimenevästi aina joskus sellaista ihan särkyä/jomotusta, en tiiä onko se menkkatyylistä jomotusta vai jotain muuta. Sit aamuisin varsinkin tuntuu kun nousee seisomaan sellaista ""kireyttä"" niinkuin ei uskaltais suoristaa itseään kokonaan =)
 
tiitu
Et maininnut kuinka pitkällä olet? :)
Jos supistusten yhteydessä tulee kipuja niin niistä pitäisi huolestua , mutta jos sinua arveluttaa niin soita neuvolaan!!
Mulla on myös tuollaista kireyttä ja jomotuista kun masu kasvaa huminalla ..:) olen vkolla 29 nyt.
 
Mulla ainakin oli siinä vähän ennen raskauden puoliväliä menkkamaisia kipuja, jotka neuvolassa kuitattiin kasvukipuina. Jokaisen kannattaa kuitenkin varmistaa asia omalla kohdallaan neuvolasta, ettei vaan mistään vakavammasta ole kyse.
 
mulla
Oli koko raskauden ajan kipuja. Välillä tosi koviakin kuin tosi kipeät kuukautiset. Ja kaikenlaista särkyä pakotusta jomotusta. Ja monta kertaa soitin neuvolaan kun pelotti.
Vuotoja ei ollut.
Nyt vieressä tuhisee pikku neiti, ikää 3,5 kk.

Että kipuja voi tosiaan olla. Ja riippuu varmaan kipukynnyksestäkin.
Mutta jos huolettaa niin ota yhteyttä neuvolaan.
 
Emmi
Pakko nostella tätä ketjua, kun asia koskettaa nyt läheisesti minua. Eli mulla kasassa viikkoja 20+6 ja olen ihan sekaisin että mitähän kipuja mulla nyt on! Eli kipuja löytyy laidasta laitaan, eniten on menkkamaisia kipuja alavatsalla, lisäksi vihlaisuja,repäisyjä ja jomotustakin. Tänään on särkenyt myös oikeata nivustakin. Olen lukenut netistä kohdun kasvukivuista, liitoskivuista ja supistuksista ja en osaa sanoa mitähän nää minun on ja onko ne vaarallisia. Voi olla tyhmääkin pohtia näitä, mutta kun olen ensiodottaja niin en tiedä mikä on normia ja mikä ei. :/ Kivut eivät helpota jos menen makuulle. Yleensä kun "kipuaalto" tulee niin se kestää ehkä minuutin ja menee ohi. Hetkeksi siis helpottaa mutta kivut tulevat takaisin aika nopeaan. Vuotoja ei ole tullut. Kävin eilen rakenneultraäänessä ja siellä kaikki kunnossa, tosin istukka on kohdun etuseinämässä. Mietinkin että voiko sikiön potkut istukkaa vasten aiheuttaa kipua? Lapsi nimittäin potkii aika ahkerasti. :) Kiitos kaikille ja hyvää kesää! :))
 
Jasmine
Millaisia kipuja voi olla kun kohtu kasvaa?? Tiedän noi pistokset, vihlomiset sun muut. Mut voiko olla ohimenevästi aina joskus sellaista ihan särkyä/jomotusta, en tiiä onko se menkkatyylistä jomotusta vai jotain muuta. Sit aamuisin varsinkin tuntuu kun nousee seisomaan sellaista ""kireyttä"" niinkuin ei uskaltais suoristaa itseään kokonaan =)
Itselläni on nyt menossa rv 8. Kun tein raskaustestin, oli menossa rv 6. Itselläni jo tuolloin, kun oli raskaus todettu, alkoi vihlomistyyppiset kivut alavatsalla. Sitten viime viikolla kivut muuttuivat pistostyylisiksi kivuiksi. Soittelin asiasta neuvolaan ja jopa päivystykseenkin kerran. Sieltä kerrottiin, että pitäisi kuulua asiaan, mutta kehoitettiin seuraamaan, muuttuko kipu ja tuleeko vuotoa. Varoittelivat myös keskenmenon mahdollisuudesta.
No nyt tänään, kun kävin neuvolalääkärillä (perussairauksien takia jo näin alussa neuvola lääkärille) ja kerroin työni (hoitotyötä) ja kipuni, lääkäri käski seurata tilannetta, olla turhaa stressaamatta ja kirjoitti heti 2 viikkoa sairaslomaa ja sanoi, että tarvittaessa jatketaan. Jos kivut ja vihlonta jatkuu, yhteys neuvolaan/päivystykseen. Samoin neuvolalääkäri varoitteli keskenmenon mahdollisuudesta.

Eli en tiedämitä voivat olla, mutta omalla kohdallani toimittiin näin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä