Kohdun koko, tietääkö kukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hissukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hissukka

Aktiivinen jäsen
20.03.2005
2 833
1
36
Kävin rv12+0 neuvolalääkärissä, ja hän sanoi silloin että sulla onkin aika iso kohtu. Tietysti heti tuli mieleen että onkohan siellä enemmän kuin yksi :D mutta ultra oli heti perään, ja yksi sieltä masusta löytyi. :heart: Ultraaja ei kommentoinut sen enempää kohdun kokoa, neuvolakortissa lukee että lapsiveden määrä on normaali ja sikiö vastasi viikkoja. Joten unohdin koko kohdun kokojutun.

No nyt eilen satuin selailemaan rv15 kohdalta sitä Vau'kirjaa minkä sain neuvolasta, ja siinä sanottiin että kohdun korkein kohta on näillä viikoilla 8-10 senttiä navan alapuolella. Ja mulle lääkäri sanoi rv12+0 että mun kohdun korkein kohta on sentin verran navan alapuolella. :o Alkoi vähän ihmetyttämään. Mistään vakavammasta ei varmaan ole kyse, kun lääkäri eikä ultraaja ei kumpikaan asiaan tarttunut sen paremmin, mutta onko mulla nyt joku jättiläiskohtu sitten?

Tietääkö kukaan mistä voi johtua ja mitä merkitsee? Viikkoja on nyt 14+1, ja toista lasta odotellaan. =)

Mulla on kans kolmessa viimeisessä raskaudessa sanottu ekalla lääkärikerralla et kohtu on iso. Ja kerrottu kaksosraskauden mahdollisuudesta. Mut yks siellä aina on ollu. Mun äidillä on samalla tavalla alkuraskaudessa kohtu ollut iso, kyllä se siitä tasoittuu sit raskauden edetessä.

mulle sanoivat myös rv10 neuvola lääkärillä et kohtu on iso viikkoihin.. ja syykin oli kaksosraskaus joka sit päättynyt toisen osalta rv 7-8.. ja tuo vaukirjahan sanoo myös et tuo kohdun korkein kohta on tuon 8-10cm mutta siinähän on maininta et tuo saattaa vaihdella todella paljon tuo korkeus...

Jos mulla olis 10cm navan alapuolella, niin sehän olis....jossain tuolla häpykummun alla kai:kieh: Hukkapätkä :whistle:
Kyl mulla tuntuu ihan tossa navan kohdilla sellainen "erilainen" kohta, että olisko se kohdun reuna sit siinä :whistle: Ja kun mahaakin vetää sisään, niin siitä navasta alaspäin ei vetäydy juuri yhtään...ja viikkoja siis 14+5 =)
Lääkäri pari viikkoa sanoi kohdun olevan normaalikokoinen =)

Mäkin olen aika lyhyt, ehkä se tosiaan selittää osaltaan. :D Näköjään voi sitten vaihdella tosi paljon, jos nyt vasta pitäisi korkein kohta olla 8-10 cm navan alla, ja mulla oli kaksi viikkoa sitten sentti navan alapuolella... nyt itse kokeilemalla sanoisin että juuri navan kohdalla. No, normaaliahan tuo kai on kun asiaan ei mitenkään puututtu, alkoi vaan hämmästyttämään. =)

Minulla on koko raskauden ajan (tai siitä asti, kun sf-mittaa on alettu mitata neuvolakäynneillä) kulkenut kohdun korkeus aivan omaa käyräänsä maksimikäyrän yläpuolella. Koko ajan sf-mitta on vastannut 4 vk pidemmällä olevan keskikäyrää. Nyt viikolla 31+6 mitta oli 32cm, joka olisi normaali viikolla 36...

Yhteistyössä