kohdun poistoa ehdotettu(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedonhaluinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiedonhaluinen

Vieras
Olen 48 -vuotias eikä minulla ole vielä vaihdevuosia. Olen synnyttänyt neljä vuotta sitten ainokaiseni. Aikaisemmin kohtu on ollut aina taaksepäin kallistunut ja nyt on todettu kohdun laskeuma, työterveyslääkäri piti asiaa virtsarakon laskeumana, mutta Kättärillä selvisi totuus. Olin järkyttynyt koska ainoa asiaa auttava olisi kohdun poisto. Lääkärin mukaan siitä ei olisi käytännössä haittaa eikä se aikaistaisi vaihdevuosia.

Työtoverini sitten kertoi, että hänelle gynegologi oli sanonut, että ei toimenpide ei ole hyvä niille, joiden vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet ja alle 50 -vuotiaille. Onko siitä seurauksena hormonihoidon aloittaminen, joka jatkuisi liian pitkään, painon nousu tms. Toivon etupäässä tietoa. Kenellä on omaa kokemusta tai tietoa muiden kautta. Ongelma ei suuresti vaivaa tällä hetkellä ruumistani.

Kohtuni poistettiin runsas vuosi sitten 48-vuotiaana. Syynä kohdunsisäinen myooma, joka aiheutti kovin runsasta vuotoa ja painoi virtsarakkoa. Koska munasarjat jäivät, on hormoonitoiminta jatkunut entisellään. Olen kyllä lukenut, että pelkkä kohdunpoistokin aikaistaisi vaihdevuosia, mutta vielä minulle ei ole tullut mitään oireita, ei liioin painonnousua. Olen nauttinut elämästä ilman kuukautisia.

Leikkaus on iso ja toipuminen vie aikaa. Minulla kesti noin 4 kuukautta kunnes lopulta kaikki nipistelyt ja epämääräiset tuntemukset lakkasivat. Minulla myooman aiheuttamat vaivat olivat sitä luokkaa, etten empinyt gynekologin ehdottamaa poistoa lainkaan. Kannattaa harkita tarkkaan, sillä yleensä vaivat vain pahenevat ajan myötä.

riippuu leikkaustavasta miten kauan toipuminen kestää,
kohdunpoistosta alakautta sairasloma oli pari viikkoa.
Munasarjan ja kystanpoistosta leikkauspäivä + 4 päivää tähystysleikkauksella.
Kohdunpoistosta toipuminen vei korkeintaa muutaman viikon ja munsarjanpoistosta noin viikon.

myös minulta on poistettu kohtu ja toinen munasarja pian kaksi vuotta sitten. En ole huomannut mitään eroa aikaisempaan. Ehkä kysta häiritsi toisen munasarjan toimintaa jo paljon aikaisemmin, kuin antoi muita oireita. Olen 46v, ja jotenkin tuntuu, että ennen leikkausta oli enemmän vaihtarioireiden tyyppisiä ilmiöitä (esim. jossain kierron vaiheessa yöllä heräilyä hikiseen oloon tms.) kuin nyt on ollut.
Muistaakseni lääkäri sanoi, ettei toisen munasarjan poisto aiheuttaisikaan mitään eroa. Eli mene vaan rauhassa leikkaukseen!

Minulta poistettiin kohtu viitisen vuotta sitten 37 vuotiaana ja sen ihanampaa asiaa ei ole minulle tapahtunutkaan! Seksi on upeaa eikä menkoista enää juuri muistoakaan! Suosittelen!

Mene veikkosten leikkaukseen.Olet varmasti loppujen lopuksi tyytyväinen ratkaisuusi.Minulta ja monelta ystäviltäni on poistettu kohtu,enkä ole vielä kenekään kuullut katuvan,päinvastoin.Minulle jätettiin toinen munasarja,joten minkäänlaisia vaihdevuosiongelmaa ei ole ollut.Olen 47-v. ja kohtuni poistettiin neljä vuotta sitten.

Itsellä sama tilanne... Leikkausaikaa varataan...

Ikää 46, nopeasti kasvavia myoomia useita joten haittaa on ollut nyt jo useamman vuoden.
Lapsiluku täynnä, hormoonikierukka ei pysynyt paikallaan juuri myoomien takia ja seurauksena oli jopa abortti (ja sterilointi samalla).

Onneksi 'lievä' tapaus = ei mitään syöpäepäilyjä tms, munasarjat jätetään jne, ja homma tehdään tähystyksessä.

Suhtaudun erittäin luottavaisesti (vaikka aiemmin onkin muissa jutuissa tullut komplikaatioita), elämänlaatu taatusti paranee!!!

Oma kohtuni leikattiin myomien takia kun olin 34-vuotias. Nyt lähes kymmenen vuotta kohdutonta aikaa takana, eikä mitään valittamista, päinvastoin! Ei huolta kuukautisista eikä ehkäisystä, vaihdevuosista nyt puhumattakaan. Jos munasarjoja ei poisteta, kohdunpoisto ei vaikuta hormonaalisesti.

Joku kertoi, että leikkaus oli iso ja toipuminen pitkä. Se oli hänen kohdallaan niin, mutta minulla on toisenlainen käsitys.

Toimenpide tehdään useimmiten alapään kautta ja toipuminen käy nopeasti. Sairaslomaa on 2-3 viikkoa, jolloin ainakin minä kävin jo takkiostoksilla 3 pv. operaation jälkeen ja matkustin junalla 4. päivänä monta tuntia. Tottakai sitä on toipilas ja on rajoituksia, mutta ei se mitään hankalaa ole. Rankempaan olin varautunut ja yllätyin siitä, että olinkin niin hyväkuntoinen.

Kannattaa ennen leikkausta huolehtia itsestään ja kunnostaan. Hyvä fyysinen kunto merkitsee hyvin paljon toipumisessa. Minä tulin lähes suoraan metsästä leikkauspöydälle, eli takana oli 2 viikon vaellusloma ja loistava fysiikka sillä hetkellä. Kun vertasin omaa vointiani toisiin samassa huoneessa olleisiin ja saman toimenpiteen läpikäyneisiin, eron huomasi.

Sairaslomallakaan en maannut, vaan touhuilin alusta alkaen kevyesti ja pötköttelin sitten hetken, kunnes paikat lakkasivat tykyttelemästä muutamassa päivässä kokonaan. Särkylääkettä otin vain sairaalassa ja junamatkalle, en tarvinnut.

Pääsin hyvin vähällä, tiedän, mutta myös muilla on samat mahdollisuudet ennakoida ja tehdä toipumisestaan parempi käymällä vaikka päivittäin lenkillä ennen operaatiota.

Kaikkioneen, kokemus oli positiivinen ja vaikutukset näin elämän jatkossa loistavat.

Huomasin nyt, että kyselit myös hormonihoidoista. Jos munasarjat jää, niiden toiminta jatkuu. Vaihdevuodet tulevat aikanaan ja sitten jos haluat hormoneita niiden helpottamiseksi, tarvitset vain estrogeenia, koska kohtua ei ole eikä niinollen tarvita tyhjennysvuotojakaan. Hormonihoitojen riskit ovat pelkällä estrogeenillä minimaaliset, paljon pienemmät, kuin yhdistelmällä. Toisin sanoen, sekin puoli on yksinkertaisempaa kuin kohdun kanssa.

Älä siis ole yhtään kauhuissasi, päin vastoin. Sinulla on hyvät ajat edessäsi elämän kaikilla alueilla! Sen miespuolinen kirurgi minulle ennen liekkausta lupasi ja sanansa piti.

Meikämaija! Älä yleistä äläkä väitä, että toimenpide olisi vain pieni operaatio, sitä se ei ole.

Kommentoi seuraavaa, ole hyvä

Lähde: MTV3.fi/Uutiset Professori Ylikorkala Naistenklinikalta

Kohdunpoisto ei ole riskitön toimenpide

Ylikorkalan mielestä ihmiset eivät aina ymmärrä toimen riskejä. Jos otetaan huomioon pienetkin riskit kuten haavatulehdukset, haavavuodot tai virtsatieinfektiot, niin jopa 20-30 prosentilla kohdunpoiston läpikäyneellä esiintyy tällaisia komplikaatioita. Vakavia komplikaatioita, joiden takia joudutaan tekemään uusi leikkaus esimerkiksi rakkoon tai suoleen tulleen reiän vuoksi, esiintyy 1-3 naisella sadasta leikatusta.

Kohdunpoistoleikkaukseen voi myös kuolla, kun esimerkiksi laskimotukosriski jalassa kasvaa. Jos sellainen tukos liikkuu keuhkoihin, kyseessä on hengenvaarallinen tilanne. Tämän takia leikkaukseen menemistä on syytä harkita tarkkaan.

Ylikorkala pitää keskustelua kohdunpoistoista ja niiden syistä ajankohtaisena myös hoitotakuun vuoksi, joka tuli voimaan maaliskuun alusta. Se velvoittaa, että erikoissairaanhoitoon eli kohdunpoistoon pitää päästä kuudessa kuukaudessa, jos se on aiheellista.

Meikämaija! Itse opiskelen alaa, ja laitan vielä kommenttini tänne luettavaksi, löytyy myös suomi24:fi:stä. Uusin sairaanhoitaja-lehti:

Lääkärit ovat jo kauan tienneet, että kohdunpoisto voi olla tarpeeton toimenpide, mutta leikkaukseen on menty, koska potilas niin haluaa. Käypä hoito -suositus ja nykyinen leikkauspisteytys vähentävät operaatioiden määrää, Irma Komi uskoo.

Myös Käypä hoito -suositustyöryhmän jäsenen, dosentti Juhani Toivosen mielestä lääkkeellisten hoitojen tulisi olla etusijalla.

- Ihmistä ei ole tarkoitettu purettavaksi ja koottavaksi. Leikkaushoidon saaneista kolmasosalla on jonkintasoisia komplikaatioita. Vaikka operaation tekisi miten huolellisesti tahansa, iskee luonto takaisin, Toivonen toteaa.

Totta kai aina on olemassa riski, että jotain voi tulla, mutta sen ottaa huomioon. Ei myöskään pidä pelotella ihmisiä kaikilla möröillä. En toki yleistänyt, jos luit kunnolla, mutta sinulla taisi olla kiire päästä sanomaan omat tietosi?

Siis ko. toimenpiteen kokeneena, myös parille ystävälleni tehdyn onnistuneen ja elämämme laatua ratkaisevasti parantaneen kokemuksin, tarpeellisia toimenpiteitä ei pidä jättää väliin vain sen vuoksi, että pelkää. Elämä runsaiden vuotojen kanssa, jotka johtuvat itse kullakin omasta syystään, on tosi raskasta. Se pitää myös yleiskuntoa huonona ja tulehduskierrettä yllä. Riskinsä ja seuraamuksensa ne on niistäkin. Puhumattakaan laskeutuneesta kohdusta, joka vaiva iän ja ajan myötä vain pahenee. Kuinka sitä hoidat lääkkeillä??!

Meikämaija! Köyhää on ollut elämäsi, kohdunpoisto tehty noin 10 vuotta sitten ja vielä jaksat intoilla ja syyllistää muita, kertoa kuinka tulit vaellukselta leikkauspöydälle. OMA KEHU HAISEE!
Kaikki eivät ole siinä kunnossa, että voivat lenkkeillä joka päivä etenkään leikkaukseen menijät.
VEDÄ NYT SE VITTU PÄÄHÄN.

"Köyhää on ollut elämäsi"
Älä ole katkera ja kateellinen, vaan ota vinkistä vaarin. Ei tarvitse pultata, vaan jokainen voi kunnostaan riippuen tehdä aina jotain oman fyysisen hyvinvointinsa eteen. Oma tapaukseni on esimerkki siitä, kuinka positiivisesti reipas liikunta vaikuttaa, kun luonto itse korjaa vaurioita, eli hyvä verenkierto ja muukin peruskunto edesauttaa toipumista. Siitä pitää huolehtia sekä ennen että jälkeen toimenpiteiden.

Maijuska on elänyt rikkaasti, ei aineellisesti, mutta läpi on menty monen monesta neulansilmästä. Siksipä osaankin nauttia ja arvostaa hyviä asioita, joita elämä toisinaan lahjaksi tuo sekä ottaa opiksi niistä kolhujen tuomista opetuksista.

Opiskelija on vasta matkalla siihen maailmaan, jonka hän tulee kohtamaan. Oman perheeni jäsenet, pitkään terveydenhuollon ammattilaisina olleet, eivät mölyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meikämaija:
Joku kertoi, että leikkaus oli iso ja toipuminen pitkä. Se oli hänen kohdallaan niin, mutta minulla on toisenlainen käsitys.

Toimenpide tehdään useimmiten alapään kautta ja toipuminen käy nopeasti. Sairaslomaa on 2-3 viikkoa, jolloin ainakin minä kävin jo takkiostoksilla 3 pv. operaation jälkeen ja matkustin junalla 4. päivänä monta tuntia. Tottakai sitä on toipilas ja on rajoituksia, mutta ei se mitään hankalaa ole. Rankempaan olin varautunut ja yllätyin siitä, että olinkin niin hyväkuntoinen.

Kannattaa ennen leikkausta huolehtia itsestään ja kunnostaan. Hyvä fyysinen kunto merkitsee hyvin paljon toipumisessa. Minä tulin lähes suoraan metsästä leikkauspöydälle, eli takana oli 2 viikon vaellusloma ja loistava fysiikka sillä hetkellä. Kun vertasin omaa vointiani toisiin samassa huoneessa olleisiin ja saman toimenpiteen läpikäyneisiin, eron huomasi.

Sairaslomallakaan en maannut, vaan touhuilin alusta alkaen kevyesti ja pötköttelin sitten hetken, kunnes paikat lakkasivat tykyttelemästä muutamassa päivässä kokonaan. Särkylääkettä otin vain sairaalassa ja junamatkalle, en tarvinnut.

Pääsin hyvin vähällä, tiedän, mutta myös muilla on samat mahdollisuudet ennakoida ja tehdä toipumisestaan parempi käymällä vaikka päivittäin lenkillä ennen operaatiota.

Mitä muuta kuin oman egon pönkittämistä on moinen itsekehu?

"meikä-maija"

omasta puolestani (myooma-ketjun ap - aiemmin) voin kertoa sen verran, että hyvällä tai huonolla kunnolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että jotain menee (leikkauksessa) pieleen.

olin satavarmasti hyväkuntoinen (jokapäiväisestä kuntoilusta johtuen), mutta enpä ole enää.

leikkauksissa sattuu komplikaatioita riippumatta siitä onko hyväkuntoinen vai ei. mitä toipumiseeni tulee, olen leikkauksen jälkeenkin yrittänyt hoitaa kuntoani parhaani mukaan. se ei vaan aina ole itsestä kiinni vaikka miten haluaisi olla terve.

ja jos joku tulisi minulta kysymään suositusta (turhaan) kohdunpoistoon, en taatusti suosittelisi. tietysti "pakon" edessä on taivuttava, joten korostan sanaa turha. jokainen voi itsessään miettiä mikä on turhaa, mutta kannattaa pitää mielessä, että kaikki ei välttämäti mene aina suunnitelmien mukaan.

Kysymys on positiivisen kokemuksen esiintuomisesta, noita pelottelojoita kun riittää!! Hyviä tuloksia kun ihan varmasti on valtaosa, mutta epäonniset tuovat enemmän kokemuksiaan esille. Minusta on väärin pelotella ihmisiä, sillä jokaiselle kerrotaan kyllä ennen operaatiota myös sen riskeistä. Joskus joutuu menemään vaikeimman kautta, mutta onneksi harvoin ja lopputulos saadaan yleensä silloinkin hyväksi.

Miten sitä uskaltaa yleensä elää peläten, koska joka kadunylityskin voi olla viimeisesi? Elämässä pitää ennakoida ja tehda asioiden eteen sen minkä voi, muu onkin sitten jonkun suuremman hallinnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sh-opiskelija:
Meikämaija! Itse opiskelen alaa, ja laitan vielä kommenttini tänne luettavaksi, löytyy myös suomi24:fi:stä. Uusin sairaanhoitaja-lehti:

Lääkärit ovat jo kauan tienneet, että kohdunpoisto voi olla tarpeeton toimenpide, mutta leikkaukseen on menty, koska potilas niin haluaa. Käypä hoito -suositus ja nykyinen leikkauspisteytys vähentävät operaatioiden määrää, Irma Komi uskoo.

Myös Käypä hoito -suositustyöryhmän jäsenen, dosentti Juhani Toivosen mielestä lääkkeellisten hoitojen tulisi olla etusijalla.

- Ihmistä ei ole tarkoitettu purettavaksi ja koottavaksi. Leikkaushoidon saaneista kolmasosalla on jonkintasoisia komplikaatioita. Vaikka operaation tekisi miten huolellisesti tahansa, iskee luonto takaisin, Toivonen toteaa.

Terveysalan ammatti-ihmisten mielipiteet eivät ole pelottua, vaan pitkään ammatilliseen työkokemukseen perustuvaa.
Onneksi on tullut uusi pisteytys, ja sitä myötä tullut tiukempi kriteeri kohdunpoistoihin, näin ollen TURHAT kohdinpoistot vähenevät.
Kyse ei ole pelottelusta, vaan todellisista riskeistä, joita on kolmasosalla.

En protestoi "Työkokemuksen" kommenttia. Turhia toimenpiteitä ei pidä tehdä. Mutta ei myöskään jättää tekemättä tarpeellisia siksi, että joku on pelotellut. Silloin punnitaan riskit/hyöty ja ratkaistaan asiat realistisesti omalta kohdalta yhdessä hoitavan lääkärin kanssa.

Yhteistyössä