kohdun supistelu alkionsiirrossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytti82

Jäsen
22.07.2008
334
2
16
Hei,

Olisiko kellään kiltillä kokemuksia / tietoa siitä, että miten ivf-hoidon siirrossa toimitaan, jos paikat ovat ahtaat ja siirto aiheuttaa kohdun supistelua. Minulla on näin käynyt jo inssissä ja nyt kun ivf siirto on pian ajankohtainen, haluaisin tietää mitä asialle voi tehdä.

Kohdun supisteluhan estää alkion kiinnittymisen (ohessa lääkärin vastaus), mutta mietin voiko tuon supistelun estää jotenkin, esim. kohdunkaulan laajennus? Tai auttaako jokin lääke tähän?

Taas yksi este plussatiellä siis ja olisin kovin kiitollinen jostakin pienistä tiedonjyvistä / mielipiteistä.

Vastattu: 08.10.2001
Hei! Kohdun supistelun alkionsiirtovaiheessa katsotaan estävän alkion kiinnittymisen. Siksi siirron helppous olisi tärkeää.

Tulenheimo-Silfvast, Annika, Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri
Aihealueet: Lapsettomuus

Eikös alkio "etsi paikkaansa" useamman päivän ajan, 4-6 vrk? Miten siirtohetken supistelu voisi haitata silloin alkion kiinnittymistä? Ihmettelen, en tiedä vastausta. Sinun kannattaa kysyä asiaa myös hoitavalta lääkäriltäsi.

Joo mie olen kuullut samaa, että supistelu jotenkin vaikuttaa kohdun vastaanottavaisuuteen ja siksi siirron olisi tärkeä olla kivuton. Tarkempia perusteluja en tiedä.

Mulla kohdunkaula jotenkin mutkalla endon ja kiinnikkeiden takia, joten minulla käytettiin viimeisimmäss siirrossa suonensisäistä kipulääkitystä ja kipuja ei ollut. Tästä siirrosta alkoi raskaus, joka päättyi sitten aikanaan lapsen syntymään =) - kolmessa aikaisemmassa siirrossa kipulääkitystä ei ollut eikä raskauskaan alkanut. Tiedä sitten oliko vain sattumaa vai oliko siirron kivuttomuudella juuri haluttu vaikutus...

-rallis

Hei ja kiitos vastauksista! Täytyypä vielä jutella lääkärin kanssa asiasta tarkemmin. Toi kipuläälke olisi kyllä kiva, ihan jo oman itseni takia. Vieläparempi, jos siitä on jotain hyötyä raskautumista ajatellen.

Mua vaan jotenkin pelottaa, kun meidän lääkäri on musta jotenkin törppö. On ihan lapsettomuuslääkäri mutta insseissäkin se on soheltanut ihan hirveästi. Täytyy katsoa miten se hoitaa ton ivf:n ja pyytää sitten oman mielenrauhan takia jotain toista lääkäri jos toimet tuntuu edelleen vähän kummallisilta.

Tytti, mulla oli aikanaan söheltäjä-lääkäri VL:ssä. Sen muisti pätki ja neuvot oli välillä mitä sattui. Onneksi se vaihtui. Toimenpiteeseen se ei koskaan mulle kuitenkaan tullu, onneksi.. Pyydä ihmeessä toinen lääkäri, jos epäilet tuon sössivän. Kyse on kuitenkin todella tärkeästä asiasta, eikä sinun tarvitse olla mikään koekaniini.

Mulla myös kohdunkaula vähän käyrä, joten joudutaan laittamaan joku suoristin siihen aina. Siinä alkionsiirrossa, josta alkoi raskaus ja lapsi syntyi koko siirto oli aika hankala. Ensin yritettiin ilman suoristinta aikansa, sitten laitettiin se vihdoin ja alkiot sisään. Kunnes ilmeni että toinen olikin mennyt takaisin putkeen ja jouduttiin tekemään koko homma uudestaan. Kohtu supisteli mekoisesti lllalla ja siirrossakin. Silti raskaus alkoi ensimmäisen kerran elämässäni.

Kiitos paljon lumeton! Toi tieto helpotti mua aivan uskomattoman paljon. Oon stressannut tätä asiaa aivan hirveästi. Ihana kuulla, että vaikeakin siirto voi tuoda onnistuneen lopputuloksen!

Electra, saanko kysyä, että minkä kaupungin klinikalla kävit sillä sählääjällä? Itsekin nimittäin olen VL:n asiakas, ettei vaan olisi sama täti...

Mua kans hirvittää tämä supistelu. Siis mulla myös inssien yhteydessä supistellut ja toisella kerralla tuli ihan vertakin kunnolla. En tiedä, johtuko endosta vai mistä...Täytyykin nyt muistaa kysyä lääkäriltä tätäkin asiaa. :/

Tytti, Helsingissä kävin. VL:ssä oli ainakin silloin sellainen käytäntö, että lääkäreillä oli toimenpidevuorot, joten oma lääkäri ei välttämättä osunut kohdalle, mikä oli onni tuossa tapauksessa.. Hän lähti naistenklinikalle "vaihtoon" ja oma lääkäri vaihtui erittäin mukavaan ihmiseen, mutta vaihdettiin klinikkaa muista syistä myöhemmin.

Yhteistyössä