Kohdun ulkoisen jälkeen uudestaan raskaaksi

  • Viestiketjun aloittaja utiuk
  • Ensimmäinen viesti
utiuk
Toivottavasti kirjoittelen nyt oikeaan paikkaan.

Eli itselläni todettiin kohdun ulkoinen raskaus helmikuussa. Vasen munanjohdin leikkattiin pois ja toipuminen on sujunut hyvin. HCG on laskenut ja vuoto kesti leikkauksen jälkeen viikon.

Kun täällä näyttää olevan muitakin kohtalotovereita, niin kysyisin kuinka nopeasti olette tulleet uudelleen raskaaksi ulkoisen raskauden jälkeen? Ja kuinka noeati kroppa palautuu tuollaisen jälkeen, mikä tietenkin on yksilöllistä? Itse odotan että tulisi ne ensimmäiset kuukautiset edes....

Itse törmäsin jo erilaisiin neuvoihin eri lääkäreiden kohdaala. Toinen sanoi että olisi syytä odottaa 3 kiertoa ennen kuin uudestaan alkaa yrittämään ja toinen sanoi ettei ole mitään estettä uuden yritykselle vaikka heti (vuodon jälkeen tietenkin).

 
Seuraavasta kierrosta
Meillä tärppäsi heti seuraavasta kierrosta, mutta minua ei tarvinnut leikata vaan kohdun ulkoinen raskaus tuli itsekseen ulos. Selvisin siis paljon helpommalla. Minulle sanottiin sairaallassa, että yksi vuoto väliin ja sitten saa yrittää, mutta kuten sanonuttu tilanne oli toinen kuin sinulla.
 
hmm..gyhlo
Mun isosiskolla oli myös, kohdun ulkoinen raskaus. Se ei edes tiennyt olevansa raskaana, kun oli 2vkoa sitten ollut menkat. no, sillä siis "räjähti" se toinen munanjohdin, vai mitenhän sen nätimmin voisi sanoa. Eli siis todella kiireellä vietiin leikkaukseen keskellä yötä, kuitenkin kotoaan oli matkaa sairaalaan varmaan 50 kilometriä. hän oli siis tajuton koko tuon ambulanssi matkan. Sairaalassa äkkiä maha auki kun menetti niin paljon verta, ettei enää edes pulssia tuntunut, ja lääkärit sanoivat että ihme oli että hengissä selvisi, oli enää ollut ihan sekunneista kiinni.
No, se oli siis kamala juttu mutta eipä siitä enempää. Lääkärit kuitenkin sanoivat että pitäisi nyt puoli vuotta olla hankkiutumatta raskaaksi, että saa elimistö nyt levätä. Kuitenkin noin vuoden päästä tuosta leikkauksesta, hän synnytti terveen tytön. Raskaus ja synnytys ja kaikki sujuivat ongelmitta, ja näyttää että olisi suht. nopeasti tullut leikkauksen jälkeen raskaaksi. Toki siinä on riskinsä, ja varsinkin kun lääkärit olivat varoittaneet, mutta sisko kertoi että kun teki positiivisen testin yllätyksekseen sitten leikkauksen jälkeen, ja vaikka ei ollut mennyt sitä puoltavuotta, hän ei edes harkinnut aborttia.

Eli tsemppiä ja voimia! Kyllä se siitä vielä lähtee, varmasti onnistuu sullakin. :) Odottelet nyt ne kuukautiset niin sittenhän sen tietää että on kroppa alkanut taas pelaamaan.
 
tuups
Minulla oli varhainen keskenmeno, joka osoittautui kohdunulkoiseksi. Koska viikkoja oli niin vähän, sain luvan yrittää heti uudestaan raskautumista. "Rankoissa" kokemuksissa oikeasti on tärkeää antaa elimistön ensin palautua.

Mutta elimistöni oli kovin otollisessa tilassa: yhtiäkään kuukautisia ei ehtinyt tulla, kun olin taas raskaana (siis keskenmenovuoto oli menkat, siitä parin viikon kuluttua ovulaatio josta hedemöittyminen). Ja nyt, kolmen vuoden yrittämisen jälkeen, pikkutyttö syntyy kesäkuussa!

Onnea kaikkien kovia kokeneitten matkaan!
 
  • Rakkaus
Reactions: Jonsku88
Heti
Mulla viime syksynä kohdunulkoinen, ja oikea munatorvi leikattiin pois.
Sanottiin, et yhdet menkat pitäis oottaa ennen uutta yritystä ja näin tehtiin. Ja menkat tuli muistaakseni noin 40 päivän päästä leikkauksesta.
Seuraavasta kierrosta plussasin ja kesäkuuksi odotellaan perheenlisäystä :)
 
utiuk
Kiitoksia, ja ihanaa että olitte valmiita jakamaan kokemuksianne.

Minulla tosiaan oli yhden illan ajan kovat vatsakivut ja sen jälkeen alkoi vähäinen vuoto. Ensin oli diagnoosina keskenmeno mutta hcg:n noustessa, odotltiin enisn josko sikiöpussi olisi ilmestynyt. Raskausviikkoja oli siis todella vähän, hätäinen kun olin testaamaan :) Loppujen lopuksi sikiöpussi löytyi vasemmasta munanjohtimesta, joka siis leikattiin.

Itse en pidä oma tilaani vielä hirvittävän vakavana sillä vatskipja ei ollut viikkoon, ainoastaan vuotoa. En siis ollut henkihieverissä eikä mielestäni munanjohdinkaan revennyt. Olenkin miettinyt miksei minua hoidettu lääkkeillä? No mene ja tiedä mutta toiselta lääkäriltä sain sen kuvan että heti saa jatkaa yritystä, yhdet kuukautiset ovat vain "muodollisuus" jotta laskettu aika on helpompi laskea.

Kiitän teitä kovasti kokemuksien jakamisesta. Loi taas uutta toivoa tähän odotoksen odottamiseen. Tiedän olemani malttamaton, mutta päivä päivältä vaan pelko vahvistuu kun ei kuulu kuukautisia.. mietin onko sittenkin jokin vikana, josko oikea puoli ei toimikkaan :( Ja järki taas kehoittaa odottamaan rauhallisesti.
 
Laura76
Kerroit ihmetteleväsi miksi kohdun ulkoista raskauttasi ei hoidettu lääkkeillä. Minulla todettiin kohdun ulkoinen raskaus tällä viikolla ja se leikattiin vasemmasta munanjohtimesta, jota onneksi ei tarvinnut poistaa. Koska pelkäsin etukäteen leikkausta, olisin itsekin toivonut lääkehoitoa, mutta lääkäreiden mukaan toipuminen leikkauksen jälkeen on nopeampaa eli saamme yrittää raskaaksi tuloa ensimmäisten kuukautisten jälkeen kun taas lääkehoitona käytetty solusalpaaja on niin vahigollista mahdolliselle uudelle raskaudelle että pitää odottaa kunnes se poistuu kokonaan elimistöstä, eli ehkäisyä on käytettävä noin kolmen kuukauden ajan. Niille jotka epäilevät kohdun ulkoista raskautta ja pelkäävät leikkausta, voin lohdutukseksi sanoa, että leikkauksestani on kulunut nyt viisi päivää ja huolimatta kolmesta leikkaus arvesta (yksi navassa ja kaksi bikinirajan alla) ei minulla ole enää kipuja ja toipuminen on ollut todella nopeaa, voin elää jo normaali elämää. Henkisesti koko prosessi on tietysti ollu todella raskas, vauva kun oli kauan toivottu ja sen menetys yhdeksännellä raskausviikolla oli rankka kokemus. Mutta olemme päättäneet olla menettämättä toivoa ja jatkaa yrittämistä. Tsemppiä kaikille saman kokeneille!
 
Taavitti
Monet ovat raskautuneet siis lähes heti kohdunulkoisen leikkauksen jälkeen. Entäs ne ketkä eivät, kävittekö aukkaritutkimuksessa?
Kuinka pitkään yrititte ennenkuin hakeuduitte tarkempiin tutkimuksiin?
Täällä toinen puoli leikattu (siis johdin) kohta kolme vuotta sitten. Nyt puoli vuotta yritetty, mutta ei ole tärpännyt...
 
Sama täällä
Mulla oli ku -raskaus maaliskuussa ja toinen munatorvi jouduttiin poistamaan hätäleikkauksessa, kun olin jo vuotanut reippaasti vatsalaukkuun. Toipuminen sujui kuitenkin suht' nopeasti ja saimme luvan aloittaa yrityksen ensimmäisten menkkojen jälkeen. Yritystä takana puoli vuotta ja tuloksetta. Ku tärppäsi ensimmäisesti kierrosta, samoin esikoinen, mutta toista ei olla saatu alulle. Pelkään, että emme tule enää onnistumaan, itku ja muutaman päivän masennus iskee joka kerta, kun vuoto alkaa. Tiedän, että puoli vuotta on vielä lyhyt aika, mutta olen myös miettinyt mahdollisia tutkimuksia/hoitoja ja olisi kiva kuulla, miten ja milloin edetä.
 
Lila80
Nämä jutut ovat tietysti aina kovin yksilöllisiä, mutta ajattelin kuitenkin kertoa kuinka meillä meni. Minulla oli ensimmäinen raskaus kesällä -05. Tein testin ja ehdimme olla muutaman aikaa ikionnellisia tulevasta vauvasta, kunnes minulla alkoi ihmeellinen nivuskipu. Aluksi oli vain tuo kipu, ei vuotoa. Sitten alkoi vuotokin ja kävin lääkärissä. Epäilykset kohdunulkoisesta raskaudesta heräsivät ja myöhemmin ne osoittautuivat oikeiksi. KU näkyi sairaalassa tehdyssä ultrassa. Olin siellä yön yli seurannassa, mutta kivut helpottivat ja hcg lähti itsellään laskuun. Vuotoa oli pitkään ja seurannat sairaalassa, mutta tuo KU meni siis tuolloin itsellään.

Yritimme heti uuttakin raskautta, mutta sitten minulla todettiin kysta oikeassa munasarjassa ja se oli niin reilun kokoinen, että päädyttiin leikkaukseen. Minulle tehtiin labaroskooppinen leikkaus joulukuussa -05 jolloin tehtiin myös aukiolotutkimus. Tutkimus osoitti että munanjohtimissa ei pitäisi olla mitään vikaa joten kehoitettiin vaan yrittämään raskautta edelleen.

Kiertoni meni kuitenkin tuon toimenpiteen jälkeen aivan sekaisin ollen jopa yli 70 jne. Menin gynekologille, joka määräsi Terolutit ja clomifenit, ilman mitään ultraseurantoja. No, tulinhan minä raskaaksi huhtikuussa -06, joka sekin sitten oli KU. Tuolloin sain metotreksaattipiikin raskauden keskeyttämiseksi. Vuotoa oli tosi pitkään noin 5 viikkoa. Sain tuolloin myös lähetteen sekä lapsettomuuspoliklinikalle että leikkaukseen, jossa poistettaisiin vasen munanjohdin.

Onneksi kuitenkin pääsin nopeammin lapsettomuuspolille kuin leikkaukseen. Siellä aivan ihana lääkäri päätti tehdä aukiolotutkimuksen vielä kerran ihan hereillä ollessa ja koska se oli ok, niin leikkaus unohdettiin. Lääkäri totesi meille tuolloin että näyttäisi olleen vaan tosi paskaa tsäkää. Sovittiin kuitenkin että käymme miehemme kanssa tarvittavissa ennakkoverikokeissa ja seuraavassa kierrossa tehdään inseminaatio. Minun piti soittaa kun kuukautiseni alkavat, mutta mutta... ilmeisesti se paskatsäkä loppui meidän kohdallamme ja ihme tapahtui. Tulin ihan luonnollisin keinoin raskaaksi maaliskuussa -07.

Tässä siis hyvä esimerkki siitä, että voi olla vastoinkäymisiä ja pitkä tie vanhemmuuteen, mutta silti ei kuitenkaan varsinaisesti mitään vikaa ole. Nyt meillä on iki-ihana 4-vuotias poika :).
 
  • Rakkaus
Reactions: Jonsku88
onnellinen
Heippa kaikille :)

Olen todella paljon lukenut eri palstoilta kokemuksia uudesta raskaudesta kohdunulkoisen jälkeen. Omalla kohdallani todettiin kohdunulkoinen 06/08 ja samalla jouduttiin poistamaan toinen munasarja ja munatorvi. Siitä asti minulla ollut säännölliset kuukautiset ja ovulaatiokin testillä havaittavisa normaalisti. Luulin jo etten voi koskaan enää raskautua uudelleen kun tuntui muutama vuosi menneen ja ei kuulu kauan odotettua kahta viivaa raskaustestissä. olimme vuoden 2012 alussa varaamassa jo aikaa lapsettomuushoitoihin kun eilen tein testin ja se olikin positiivinen :) kauan odotetut kaksi viivaa raskaustestiin ja vielä kiiruhdin apteekkiin hakemaan toisenkin testin kun en ollut uskoa tulosta. Nyt odotellaan varhaisultraa pääsyä jotta varmistuu raskaus oikeassa paikassa. Olemme onnesta soikeana ja toivon kaikille samaa kokeneille ja lasta kovasti haluaville paljon tsemppiä!! Aivan mieletö tunne ja rukoilen kovasti että kaikki sujuu hyvin. :))
 
kevätnainen
"Onnellinen" paljon onnea teille plussasta =)
Tarinasi tuntuu olevan samantyylinen kuin meilläkin...Tai siis -09 kohdunulkoinen, toinen johdin poistettiin. Pian tässä yritytty vuosi, eikä positiivista tulosta ole tullut. Pian varmaan tästä pitää mennä tarkempiin tutkimuksiin... Mutta ihmeitäkin näyttää sattuvan, niinkuin teille =)
Lähinnä mietityttää, että mistä nyt johtuu ettei tärppää...Muistan että lääkäri sanoi toisen puolen olevan ihan normaali. Kiinnikkeistä hän jotain mainitsi, että ne saattavat mahdollisesti joskus olla haitaksi. Eli josko kiinnikkeet aiheuttavat ettei tärppää...
Mielelläni kuulisin muidenkin kokemuksia =)
 
kevätnainen
Eikö vielä olis kellään kokemuksia jakaa? :)

Lähinnä kun yritystä nyt vuosi, eikä vieläkään tärpännyt, niin oletteko menneet millasiin tutkimuksiin?
Mites aiemmat leikkaukset ja niistä aiheutuvat kiinnikkeet? Onko sellaisia tapauksia?
 
Suzey
Tänne ei ole kirjoiteltu pitkään aikaan mutta päätin kertoa oman kokemukseni tänne ja toivon että saataisiin vielä keskustelurinki rakennettua koska nyt tarvitsen todella kohtalon tovereita kertomaan myös omia kokemuksiaan.

2005 Sain esikoiseni ja raskaus aika sujui täysin ongelmitta. 2010 tapasin nykyisen aviomieheni ja jo perään jouluna sain keskenmenon. Miehelläni on ennestään myös lapsi. Siitä lähtien olemme yrittäneet lasta ja joka kuukausi ollaan jouduttu pettymään kun menkat tulikin. Toivo meni,en jaksanut edes enään uskoa että koskaan saataisiin yhteistä lasta mitä todella ollaan tähän toivottu... itku tulee... 5 viikkoa sitten kuukautisten aikaan rupesin tiputtamaan parina päivänä hiukan verta vatsakipujen kanssa,ajattelin että nyt alkoi taas kuukautiset mutta vuoto loppu kun seinään. Menin seuraavana päivänä päivystävälle lääkärille joka teki sisätutkimuksen ja otti tulehdusarvot,niistä ei löytynyt mitään joten laittoi suoraan raskaustestiin. Illalla soitin tuloksista enkä voinut uskoo korviani kun sieltä kerrottiin raskaustestin olevan positiivinen. Se ilta oltiin niin onnesta sekasin mutta ja vielä illasta käytiin päivystävällä siinä toivossa että oltaisiin katsottu ultralla että onko kaikki hyvin mutta lääkäri antoi lähetteen aamuksi ultraan ja verikokeisiin. Aamulla kun heräsin,iski aivan järkyttävät kivut enkä hädin tuskin autossa pystynyt enään istumaan. Ultraan pääsin niin jo huomasin lääkärin katseesta että kaikki ei ole hyvin,pyydettiin jopa toinen lääkäri tutkimaan kuvaa ja todettiin raskauden olevan oikeassa munatorvessa. Siinä vaiheessa maailma romahti ja itkin aivan hillittömasti kun tiesin kuinka koville tämä tieto ottaa myös miestäni joka odotteli aulassa. Jäin tarkkailuun ja lääkäri sanoi että odotellaan jos sikiö kumminkin tulisi pois itsekseen mutta kivut vaan yltyi vaikka sain kipupistoksia ja lääkkeitä. Siinä vaiheessa lääkäri kertoi jo että voi olla että leikkaus on nyt ainoa vaihtoehto ja vei vielä tutkittavaksi. Jouduin osastolle mutta heti perään juoksi lääkäri ja kertoo että ennen puolta yötä hän koittaa saada mut leikkaussaliin. Tosiaan siinä meni se 10 minuuttia korkeintaan kun olin sinne saliin jo menossa koska munatorvi oli pahasti repeytynyt ja vatsaontelossa oli jo melko runsaasti verta. Oikeanpuolen munatorvi leikattiin mutta niinkun lääkäri sanoi että onneksi henki säilyi. Leikkauksen jälkeen lääkäri sanoi että mielellään 1-2 kuukautta odotella että yritettäisiin uutta raskautta.Oman lääkärin kanssa puhuttiin eikä hän nähnyt mitään pahaa siinä että miksi ei voitais yrittää uutta raskautta vaikka heti koska olen hyvin toipunut leikkauksesta ja fyysisesti olen hyvässä kunnossa. Nyt odotellaan että alkaako kuukautiset vai miten käy. Tämä odottaminen ja toivominen on tuskaa ja raastavaa,tuntuu että kaikki ympärillä sikiää mutta itse olen epätoivon kourissa koska meillä rakkautta niin riittäisi uudelle tulokkaalle <3 Tsemppiä teille kaikille kohtalon tovereille.. ei pidä luovuttaa vaikka välillä siltä tuntuisi..
 
hansu
Minulla oli varhainen keskenmeno, joka osoittautui kohdunulkoiseksi. Koska viikkoja oli niin vähän, sain luvan yrittää heti uudestaan raskautumista. "Rankoissa" kokemuksissa oikeasti on tärkeää antaa elimistön ensin palautua.

Mutta elimistöni oli kovin otollisessa tilassa: yhtiäkään kuukautisia ei ehtinyt tulla, kun olin taas raskaana (siis keskenmenovuoto oli menkat, siitä parin viikon kuluttua ovulaatio josta hedemöittyminen). Ja nyt, kolmen vuoden yrittämisen inujälkeen, pikkutyttö syntyy kesäkuussa!

Onnea kaikkien kovia kokeneitten matkaan!
Minulla epäiltiin alkuraskauden keskenmenoa kun olin viikon verran vuotanut verta, mutta muutama päivä myöhemmin kun kivut lisääntyivät menin käymään lääkärissä ja todettiin kohdun ulkoinen raskaus. Minut leikattiin tähystysleikkauksella 18.9.2013 ja kuukautisia ei ole ehtinyt tulla ja minulla on melko suuri epäily että olen tullut uudestaan raskaaksi. onkohan se kovinkin vaarallista? lääkäri kyllä totesi että pitäisi odottaa yhdet kuukautiset, mutta niitä ei ole näkynyt.. Pelottaa vain että miten nyt käy.. testiä en ole vielä tehnyt mutta todella suuri on epäilys raskaudesta. ja yksi ystävänikin totesi tässä että vatsastani huomaa nyt jo että se on alkanut pyöristymään hieman. mitä minun pitäisi tässä tilanteessa tehdä? kun tahtoisin kuitenkin tämän edes onnistuvan ja keskeytystä en missään nimessä tahtoisi tehdä..
 
Viimeksi muokattu:
Biitsille...?
Pakko laittaa tänne vaikka vanha keskustelu.. Itselleni tuli tasan viikko sitten lähtö ambulanssilla sairaalaan ja suoraan leikkaukseen,kyseessä siis kohdunulkoinen raskaus josta en ollut tietoinen ennenkuin sairaalassa. Ja läheltä piti ettei henki lähtenyt. En aio yrittää enää lapsia,en uskalla. Minun leikkaus kesti lähes 3 tuntia ja menetin paljon verta,2 litraa. Toipuminen ollut kauheaa :( olen edelleen todella kipeä,vatsa täynnä mustelmia ja 4 isoa arpea :'( onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Kauanko kesti toipua..?
 
lyyli
Pakko laittaa tänne vaikka vanha keskustelu.. Itselleni tuli tasan viikko sitten lähtö ambulanssilla sairaalaan ja suoraan leikkaukseen,kyseessä siis kohdunulkoinen raskaus josta en ollut tietoinen ennenkuin sairaalassa. Ja läheltä piti ettei henki lähtenyt. En aio yrittää enää lapsia,en uskalla. Minun leikkaus kesti lähes 3 tuntia ja menetin paljon verta,2 litraa. Toipuminen ollut kauheaa :( olen edelleen todella kipeä,vatsa täynnä mustelmia ja 4 isoa arpea :'( onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Kauanko kesti toipua..?
Moi! Itsekin ambulanssilla sairaalaa. Oik.munanjohdin repesi ja poistettiin n.kolme viikkoa sitten. Minulla neljä pientä leikkaushaavaa ja viikon jälkeen olin jo täysin kunnossa. Nyt käynyt juoksulenkeillä ym eikä mitään vaivaa. Odottelen vielä että raskaushormonit laskisivat nolliin niin sitten uutta yritystä.

onko sinulla sitten leikkaushaavat tulehtuneet tms kun kerroit niiden olevan isoja ja kivuliaita? :/
 
Viimeksi muokattu:
lyyli
Moi! Itsekin ambulanssilla sairaalaa. Oik.munanjohdin repesi ja poistettiin n.kolme viikkoa sitten. Minulla neljä pientä leikkaushaavaa ja viikon jälkeen olin jo täysin kunnossa. Nyt käynyt juoksulenkeillä ym eikä mitään vaivaa. Odottelen vielä että raskaushormonit laskisivat nolliin niin sitten uutta yritystä.

onko sinulla sitten leikkaushaavat tulehtuneet tms kun kerroit niiden olevan isoja ja kivuliaita? :/
Ps. Toivottavasti voit nyt jo hyvin!
Tosi ikävä kokemus,mutta itse ajattelin niin, että on kuitenkin epätodennäköistä että yhtä huono tuuri jatkuisi loputtomiin. Pidän toivoa yllä että yhdelläkin munanjohtimella pärjää hyvin :)
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Vanha ketju mutta kyselen nyt täällä jos jollain olisi tietoa tai kokemusta raskauden yrittämisestä vain yhdellä munanjohtimella:

Tarinani lyhyesti: alkuvuonna 2018 aloimme yrittää esikoista ja tulin nopeasti raskaaksi, mutta se osoittautui kohdunulkoiseksi ja hoitui vaikeimman kautta, kiireellisessä leikkauksessa oikea munanjohdin jouduttiin poistamaan koska oli pahasti repeytynyt. Parin kuukauden tauon jälkeen aloimme yrittää uudestaan ja varauduin pidempään yritysaikaan, mutta onneksemme kesti vain 3 kk uuteen tärppiin. Esikoistyttömme syntyi 2019. Toista lasta aloimme yrittää keväällä 2020, mutta vielä ei ole tärpännyt. Yritystä nyt ollut 8 kk ja alkaa huoli herätä, onko jotain vialla. Tiedän että on vielä ihan normaali aika ja monella kestää pajon kauemmin mutta itse tullut sellainen tunne että pitäisikö käydä gynellä tarkistuskäynnillä.

Sitten kysymyksiin: te jotka raskautta yritätte tai olette yrittäneet vain yhdellä munanjohtimella, tunnistatteko kummalta puolelta ovulaatio tapahtuu? Onko teillä käynyt ikinä niin että munasolu olisi kulkeutunut toisesta munasarjasta jäljellä olevaan munanjohtimeen? Ilmeisesti teoreettisesti on mahdollista. Itse en tunnista yhtään kummalta puolelta ovuloin enkä tiedä minä kuukausina yrittäminen on turhaa.

Jäljellä olevan munanjohtimen aukioloa ei ole minulla ikinä tutkittu, mutta esikoisen perusteella se on todistettavasti ollut auki pari vuotta sitten. Onkohan harvinaista että olisi jostain syystä mennyt tässä välissä tukkoon?

Kiva jos joku jaksaa tämän lukea ja löytyisi jotain kokemuksia. :)
 
En valitettavasti sun kysymyksiin oikein osaa vastata, mut meillä vähän samanlainen tilanne eli yritetään toista lasta (nyt yk 4) ja ennen esikoista toinen munatorvi jouduttiin poistamaan kohdunulkoisen takia. Mä en myöskään tunnista kummalta puolelta ovulaatio tapahtuu. Kaksi raskautta kuitenkin jo alkanut kohdunulkoisen jälkeen, eka niistä meni kesken ja toisesta syntyi esikoinen. Itse sen takia vielä luotan, että toinen munatorvi on auki, mutta toki jos yrityksessä kestää pitkään niin ehkä se olisi hyvä tarkistaa. Jos sua itseäsi epäilyttää, niin ehkä gynellä käynti voisi olla hyvä ihan jo mielenrauhan takia?

Toivon meille molemmille pian uutta raskautta (kohdunsisäistä sellaista!) ja mielenkiinnolla jään odottamaan jos joku osaa sun kysymyksiin paremmin vastata. :giggle:
 
vierailija
En valitettavasti sun kysymyksiin oikein osaa vastata, mut meillä vähän samanlainen tilanne eli yritetään toista lasta (nyt yk 4) ja ennen esikoista toinen munatorvi jouduttiin poistamaan kohdunulkoisen takia. Mä en myöskään tunnista kummalta puolelta ovulaatio tapahtuu. Kaksi raskautta kuitenkin jo alkanut kohdunulkoisen jälkeen, eka niistä meni kesken ja toisesta syntyi esikoinen. Itse sen takia vielä luotan, että toinen munatorvi on auki, mutta toki jos yrityksessä kestää pitkään niin ehkä se olisi hyvä tarkistaa. Jos sua itseäsi epäilyttää, niin ehkä gynellä käynti voisi olla hyvä ihan jo mielenrauhan takia?

Toivon meille molemmille pian uutta raskautta (kohdunsisäistä sellaista!) ja mielenkiinnolla jään odottamaan jos joku osaa sun kysymyksiin paremmin vastata.
Niinpä, taidan alkuvuodesta varata gynelle ajan, jos ei tästäkään kierrosta tärppää. Kiitos vastauksesta ja tsemppiä sinnekin yritykseen :)
 
  • Tykkää
Reactions: liljannuppu
vierailija
Vanha ketju mutta kyselen nyt täällä jos jollain olisi tietoa tai kokemusta raskauden yrittämisestä vain yhdellä munanjohtimella:

Tarinani lyhyesti: alkuvuonna 2018 aloimme yrittää esikoista ja tulin nopeasti raskaaksi, mutta se osoittautui kohdunulkoiseksi ja hoitui vaikeimman kautta, kiireellisessä leikkauksessa oikea munanjohdin jouduttiin poistamaan koska oli pahasti repeytynyt. Parin kuukauden tauon jälkeen aloimme yrittää uudestaan ja varauduin pidempään yritysaikaan, mutta onneksemme kesti vain 3 kk uuteen tärppiin. Esikoistyttömme syntyi 2019. Toista lasta aloimme yrittää keväällä 2020, mutta vielä ei ole tärpännyt. Yritystä nyt ollut 8 kk ja alkaa huoli herätä, onko jotain vialla. Tiedän että on vielä ihan normaali aika ja monella kestää pajon kauemmin mutta itse tullut sellainen tunne että pitäisikö käydä gynellä tarkistuskäynnillä.

Sitten kysymyksiin: te jotka raskautta yritätte tai olette yrittäneet vain yhdellä munanjohtimella, tunnistatteko kummalta puolelta ovulaatio tapahtuu? Onko teillä käynyt ikinä niin että munasolu olisi kulkeutunut toisesta munasarjasta jäljellä olevaan munanjohtimeen? Ilmeisesti teoreettisesti on mahdollista. Itse en tunnista yhtään kummalta puolelta ovuloin enkä tiedä minä kuukausina yrittäminen on turhaa.

Jäljellä olevan munanjohtimen aukioloa ei ole minulla ikinä tutkittu, mutta esikoisen perusteella se on todistettavasti ollut auki pari vuotta sitten. Onkohan harvinaista että olisi jostain syystä mennyt tässä välissä tukkoon?

Kiva jos joku jaksaa tämän lukea ja löytyisi jotain kokemuksia.
Nosto. Löytyisikö joltain vielä tietoa tai kokemuksia?
 

Yhteistyössä