Kohdunkaulan aikainen kypsyminen uudelleensynnyttäjällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tillukas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tillukas

Aktiivinen jäsen
11.06.2007
1 835
0
36
Kokemuksia kaipailen. Toista lasta odotetaan, lasten ikäeroksi pitäisi tulla 3 vuotta. Esikoisesta olin supistusherkkä, mutta ei kohdunkaulamuutoksia. Tätä raskautta edeltävään vuoteen sisältyy viisi keskenmenoa, joista kaksi oli sen verran pidemmällä, että kohdunkaula avautui täysin "synnytykseen". Nyt supistukset alkoivat rv15+.

Viime viikolla 24+2 todettiin kohdunkaulan lyhentyneen ultralla 2,5 cm 3 senttiin (edellinen kontrolli rakenneultran yhteydessä supistusten vuoksi 19+0). Ulkosuu sormelle auki, sisäsuu suppiloitunut ja vesikalvo siellä joukossa. Kotiin passitettiin vuodelepoon ja supistusseurantaa kotikonstein. 25+0 suuntasin neuvolan ohjeesta päivystykseen, kun supistuksia oli edelleen reippaanpuoleisesti. Muutaman päivän vuodelepo oli saanut suppiloitumisen palautumaan ja kohdunkaula nyt 4 senttiä, ulkosuu sormelle auki. Lääkäri kehoitti hellävaraiseen pystyasentoon, eli rauhallista puuhastelua. Seuraava kontrolli on 25+4.

Yhtään "oikeaa" supistusta ei ole ollut, mutta toisaalta pelkkää vatsan kovettumista olevia harkkareitakin on todella vähän. Suurin osa suppareista on tuntemukseltaan puristavia tai tiukasti puristavia. Ennemmin määrittelisin supparit siis epämukaviksi kuin kipeiksi. Suppareita tulee vuodelevossa 10-20 päivässä, rauhallisessa oleilussa 10-25 päivässä ja työelämässä (kevyt työ) 10-100 päivässä.

Millaisia löydöksiä ja millä viikoilla on muilla ollut? Mikä oli lopputulos, pääsittekö suunnilleen täysiaikaiseksi? Tai mikä on tilanne nyt?

Mun esikoinen syntyi rv 32+4 spontaanilla vesien menolla. Syytä ei löydetty, mutta tulehdusta epäiltiin.

Nyt olen raskaana rv 31+5 ja ollut sairaslomalla sekä synnytyssairaalan kontrolleissa rv 26+5 lähtien kohdunkaulan muutosten takia.
Tuolloin rv 26+5 kohdunkaulaa oli ultrattuna jäljellä 2,5cm, mutta kohtua painaessa kaula lähti lyhenemään n. 1,8cm:iin. Ulkosuu ja sisäsuu kiinni, mutta ulkosuu pehmeä.
Ensimmäisessä kontrollissa 27+4 lepo oli auttanut. Kohdunkaulaa oli ultrattuna jäljellä 2,7cm, eikä lähtenyt enää lyhenemään. Ulkosuu ja sisäsuu edelleen kiinni, ulkosuu pehmeä.
Toisessa kontrollissa 29+4 ei muutoksia edelliseen.
Seuraava kontrolli mulla olis ensi maanantaina (32+3), toivottavasti tilanne on edelleen ennallaan.

Mulla on supistellut satunnaisesti, 1-2 kertaa päivässä, joskus saattaa olla muutama päivä ettei supista lainkaan. Nyt viime aikoina on supistanut enemmän. Ei kuitenkaan kipeästi ja supistukset menevät ohi kun lähden liikkeelle, vaihdan asentoa tms.

Lepo on siis mulla auttanut tilanteeseen. Alkuun varsinkin oli aika tiukat määräykset, juuri mitään ei saanut tehdä. Nyt oon jo hiljaksiin voinut puuhastella ja esikoisen kanssa ulkoillakin enemmän. Saa nähdä, mille viikoille päästään, laskettuun aikaan olisi matkaa vielä kahdeksan viikkoa, mutta neljä-viisi viikkoa riittäisi sekin mulle... :)

Esikoista odottaessa mulla oli aika paljon harjoitussupistuksia, en muista milloin alkoivat. Rv 28 oli kohdunsuu pehmeä, ulkosuu auki sormelle ja kaula lyhentynyt 3:sta cm:stä 1-1,5 cm:n. Sanoi vain, että ota rauhallisesti. Myöhempiä mittauksia ei ollakkaan merkitty ja rv 35+1 vauva syntyi sektiolla raskausmyrkytyksen vuoksi, muuten ei ollut merkkejä, että olisi vielä tulossa maailmaan.
Seuraavaa odottaessa olis kaula lyhentynyt puolisen senttiä (alunperin sen 3cm taas) ja kohdunsuu hiukan pehmeä, rv 33 oli kaulaa jäljellä n. 1cm ulkosuu auki muistaakseni 2 sormelle ja paikat pehmeät, limatulpan mielestäni bongasin n. 33+1. Silloin lääkäri sanoi että varmaan parin viikon sisään syntyy. Ja kaikkea kanssa, rv 38 oli kaula hävinnyt ja kohdusuu auki parille sormelle ja vauva syntyi 39+2.
Tässä nykyisessä raskaudessa kaulan pituus oli rv 11 vain 1,5cm, ultrattuna tosin sitten tosi hyvän pituinen; 4cm. Rv 16+2 kaulaa ollut ultraten sen 4cm, mutta ulkosuu sormelle auki. Eivät esittäneet asiasta minkäänlaista huolta. Nyt olisi rv 20+1 ja huomenna ajattelin taasen tiedustella tilannetta kun äitipolilla käyn.

Olenkin käsittänyt, että uudelleensynnyttäjillä paikat voivat kypsyä ja aueta paljonkin ennen synnytystä, mikä on kait ihan normaalia. Sitä en tiedä onko minkälaista merkitystä miten ajoissa kypsyvät.

Tsemppiä odotukseen! Toivottavasti kaikki menee hyvin. :)

Yhteistyössä