Kohdunkaulan lyhentyminen ennenaikaisesti..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Voiko kohdunkaula lyhentyä sekä avautua ilman kivuliaita supistuksia? Olen rv 28 nyt ja olen stressanut todella paljon viimeiset kaksi viikkoa.

Tunnen kroppani hyvin ja olen aina silloin tällöin itse tarkastellut kohdunkaulaani suihkussa. Tein näin myös eilen, ja kauhukseni huomasin että kohdunkaula on lyhentynyt melkein olemattomaksi, sanoisin että ei ole kuin 1cm jäljellä. Ulkosuu oli myös sormelle auki. Kohdunkaula on myös kääntynyt eteenpäin. Kaiken lisäksi sain sormelleni semmoisen vaalean/läpikuultavan limaklimpin, oliskohan ollut limatulppa?

Nyt sitten pelkään että synnytys saattaa käynnistyä ja lääkärille en kehtaa soittaa kun ei ole supistanut ja enpä tiedä miten tosissaan ottavat mun oman arvion kohdunkaulan tilanteesta. Sen voin varmasti sanoa että se on muuttunut..

Miten se voi vaikuttaa kohdunkaulan kypsymiseen? Eikö siihen vaikuta juuri hormoonit ja supistukset? Mahdollisesti infektiot..? Eli jos puhtailla sormilla koittaa niin eihän siitä mitään pitäisi seurata?

voi hyvä jumala että pitää ihmisen olla uuno. mitä sitä värkkiään tonkimaan kun sitä varten käyt neuvolalääkärillä. olkaa hyvät ihmiset tonkimatta paikkoja turhaan...likasilla käsillä yms.

Mulla kohdunkaula alkoi lyhentyä kaikissa kolmessa raskaudessa n. 24 viikolta lähtien. Oli myös sormelle auki ja sit kahdelle jonkin aikaa ennen synnytystä. Muutamaan otteeseen jouduin osastolle supistusten takia, jotka olivat kivuttomia. Eka syntyi 36+6, toinen 37+3 ja kolmas 39+1.

Mulla seurattiin sormille olemattomalta tuntuvan kohdunkaulan takia kohdunkaulaa ultralla kummassakin raskaudessa. On ainoa tapa saada oikea mitta. Kädellä tuntui olevan alle sentti kaulaa jäljellä, ultrassa oli noin viisi. Kivuttomilla vatsankovettumisilla sain kohdunsuun viiteen senttiin auki, joten jos sua hermostuttaa, niin soita lääkärille. Ja älä itse sitä kohdunsuuta räplää, se tosiaan voi käynnistää synnytyksen, näin kävi mulla toisella kerralla. Lääkäri kokeili kohdunsuuta ja synnytys käynnistyi lähes heti.

[QUOTE="huolissaan";24841934]Miten se voi vaikuttaa kohdunkaulan kypsymiseen? Eikö siihen vaikuta juuri hormoonit ja supistukset? Mahdollisesti infektiot..? Eli jos puhtailla sormilla koittaa niin eihän siitä mitään pitäisi seurata?[/QUOTE]

Nyt on pakko sanoa että idiootti! Nuo kohdunkaulan ronkkimiset voi provosoida supistuksia ja pahimmillaan käynnistää synnytyksen. Kun ei edes lääkärit saa tarkkaa kohdunkaulan mittaa käsin niin miten SINÄ kuvittelet saavasi?

Soita neuvolaan ja sano että haluat lääkärille ja eikös sulla pitäs olla muutenkin lääkäri ihan just tai sitten vasta ollut?

Ja älä oikeasti ronki sitä kohdunsuuta turhaan, ettet vahingossa saa aikaan niitä supistuksia ja muutoksia sillä tutkimisella..

Yhteistyössä