Kohdunpoisto

  • Viestiketjun aloittaja natsi
  • Ensimmäinen viesti
Komplikaatioita
Jos ensinnäkään et ymmärrä mitä tarkoittaa sovintoseksi niin älä viitsi alkaa piikittelemään. Ja siksi toisekseen olen nauttinut ja saanut mieheni kanssa todella hyvää seksiä jota en katso tarpeelliseksi sinulle alkaa perustelemaan /erittelemään.
Olen jaksanut lukea joitakin sinun kirjoituksia niin suoraan sanottuna aika säälittäviltä tuntuu. En edes jaksanut sitä vaikerrusta lukea loppuun.
Suurin osa liekkauksessa olleista näyttää kuitenkin selvinneen kunnialla miksi et sitten sinä ?????
Eikös myoomamummeli ole tietoinen, että myös kohdunpoistoon liittyy komplikaatioita, kaikilla ei mene niin hyvin kuin sinulla. Osa kärsii jopa loppuelämänsä. Kannattaako soittaa suutaan....
 
Viimeksi muokattu:
Myoomien uusi hoitomuoto
Eikös myoomamummeli ole tietoinen, että myös kohdunpoistoon liittyy komplikaatioita, kaikilla ei mene niin hyvin kuin sinulla. Osa kärsii jopa loppuelämänsä. Kannattaako soittaa suutaan....

Myoomien kuihduttaminen voisi korvata kohdunpoiston

14.4.2011 0:14

A A

STT

Kuopio. Kohtuvaltimoiden tukkiminen on lupaava vaihtoehto kohdunpoistolle myoomien hoidossa. Tähän tulokseen tuli radiologi Anu Ruuskanen väitöstutkimuksessaan.

Kohtuvaltimoiden suonensisäinen tukkiminen eli embolisaatiohoito tarjoaa turvallisen ja tehokkaan avun myoomien aiheuttamien runsaiden kuukautisvuotojen ja lantion alueen paineoireiden hoidossa.


Perinteisesti myoomia hoidetaan poistamalla kohtu. Kohdunpoisto on kuitenkin rankka toimenpide, johon liittyy vakavien komplikaatioiden riski.

Ruuskasen tutkimuksen mukaan embolisaatio vähensi vuotoa ja helpotti paineen tunnetta lantion alueella merkittävästi. Embolisaatioon ei liittynyt vakavia haittavaikutuksia. Potilaat myös toipuivat nopeammin kuin leikatut.

Ruuskasen väitös tarkastetaan Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa perjantaina.
hs.fi
 
Viimeksi muokattu:
Näinkö kävi
Kiittäkää onneanne, että teillä on ne myoomat. Aina ei kaikki ole niin yksinkertaista. vuosien kipujen syynä voi olla esim adenomyoosi, jota ei voi poistaa, koska se on itsessään kohtulihaksessa lähes jokakohdassa. Kohtu lähti, lähti kivut ja lähti tunteet. Jäljelle jäi siis vain suoraan sanoen vittumainen akka.
 
Kas
Tunteet kyllä jäi. Kohtu poistettiin, sekä myoomat ja kystat, kuin myös munasarjat.
Kaikki revittiin samaa tietä ja ahdasta oli , kertoi lääkäri jälkeenpäin. Leikkaus sujui hyvin ja niin myös herääminen. Pissa tuli, ei ongelmia. Saunaan ei saanut heti mennä ja mies sai olla rauhassa jonkin aikaa.
Kaikki hyvin, poissa tuskaiset kivut ja vuodot.
 
Mummu
Minulta poistettiin kohtu 19.3.12 tähystyksellä myoomien takia. Seuraavana päivänä kotiin. Ajattelin, että liian pian mutta kaikki meni hyvin. Parin päivän jälkeen selkä tuli tosi kipeäksi. Sairaalasta sanottiin, että liikuntaa pitää lisätä. Oli jo aikaisemminkin vaivoja selässä ja uskoin, että siitä se varmaan johtuukin. Lisäsin liikuntaa ehkä ja hellitti vähän mutta sitten iski uudelleen kova selkäsärky. Luulen, ettei sillä ole tekemistä leikkauksen kanssa. Olen ottanut rauhallisemmin, tehnyt kävelylenkkejä ja kevyitä kotitöitä. En ole väsynyt kuin ehkä kipulääkkeiden takia.
Tällä hetkellä tuntuu aika hyvältä ja olen ehkä selvinnyt aika vähällä. Yhdyntä kiellettiin neljäksi viikoksi eikä siitä ole vielä kokemuksia mutta positiivisella asenteella uskon, että sekin menee hyvin.
Pelkäsin leikkausta tosi paljon mutta ei se niin paha sitten ollutkaan.
Tämäkin on niin yksilöllistä mutta jos se on ainoa vaihtoehto niin kyllä sen kestää.
Tsemppiä kaikille, jotka ovat leikkaukseen menossa ja positiivista asennetta!
 
saman kokenut
Hei.
Miten käy oireiden joita oli ennen kohdunpoistoa? Oliko kellään esim. rintojen arkuutta/ turvotusta ennen kuukautisia? Loppuiko ne myös kohdunpoiston jälkeen? Entä päänsärky ennen kuukautisia? Minulla vaivana runsaat kuukautiset. On kokeiltu pillereitä ja mirenaa jo kerran (tiputtelua 1,5v). Olen pyytänyt kohdunpoistoa, mutta vielä kerran laitettiin Mirena pari kuukautta sitten. Taas tiputtelee koko ajan, päänsärkyä 8-10 pv kuukautisten aikaan, turvottaa ja finnejä rinta ja selkä täynnä... Ja eikun kestettävä on.

kannattaa etsii sellainen lääkäri joka kuuntelee sinua ja tutkii vaivasi heitä on harvassa tiedän sen. minun onnekseni sain kaksi sellaista lääkäriä jotka kuuntelivat minua. Minulla samat ongelmat kuin sinullakin mutta pitempään 5vuotta kaikki kokeiltiin ja ei toimineet. Ei kannata antaa periksi sanoo suoraan et tää ei toimi niinku ei toiminut edellis kerrallakaan mikään. Tässä minun kiertoni ensin pillerit sit keltarauhashormonihoidotx2 toisen kans tulin hulluksi lopetin käytön sit miremä ei auttanut vaan tilanne paheni jopa vain viikon tauko ja uudestaan vuotoo ja kuukaudessa oli 1 runsas 2 todella niukkaista vuotoo. kohta kk sit minulla tuli niin pahat alamaha kivut et mul tuli klimppei alamahasta ja kovat kivut. jouduin lekuriin meneen asian kanssa onneksi oli sellainen lääkäri joka sano et nyt rouva lähtee sairaalaan ei tää oo normaalii. ja seuraavana päivänä menin ja siel et joo kerta kaikki kokkeiltu nih ei muuta ku leikataan kohtu pois ku ongelmia ollut ja mikään ei auta sinua. Minulla loppui kaikki toi kivut rintojen arkuus ja tiputtelu ja seksikin maistuu paremmalta ku ei tarvitse varoo aina kipukohtausta
 
Viimeksi muokattu:
pelko pois
empä vielä löytänyt tätä lääkärien lemppari syytä näistä kohdunpoistojutuista; ettei kohtua poistettais vaikka pitäisi... tää; "oot liian läski, ei voi poistaa". sillä nimikkeellä mentiin kaksi vuotta ja sitten onkin jo pakko poistaa myomien takia. ymmärrän kyllä lääkärisetien huolen mun liikakiloistani, mutta siitä on jo tullut oikea rasismin osa-alue: oon liian läski, mitään ei voi tehdä.
 
MillaT
Hei,

Olen menossa kohdunpoistoon vielä ennen kesää ja mielessä tietysti monta monenlaista kysymystä. Luin tämän ketjun läpi ja kokemuksia tuntuu olevan yhtä monta kun on kokijaakin.

Itselläni syy kohdunpoistoon on erittäin runsaat ja kivuliaat vuodot. Ikää on 46-v. Helmikuussa minulle tehtiin Novasure hoito jolla uskottiin vuodot saatavan loppuun. No kävikin päinvastoin ja kaikki meni, jos mahdollista, vieläkin huonommaksi.

Lääkäri kertoi sairaslomaa tulevan 3 vkoa ja yhden yön sairaalassa olon. Itse toivon enemmän kuin mitään muuta sitä että vuodot loppuvat. Olen kärsinyt kovista kuukautisista siitä saakka kun täytin 10-v, joten osani olen mielestäni kärsinyt...

Elän erittäin onnellisessa ja seksuaalisessa avioliitossa ja toki toivon, että se pysyy ennallaan.

Itse en vielä tiedä miten toimenpide tehdään. Olen kovin kipuherkkä eli ne jälkikivut pelottavat hirvittävästi, mutta ilmeisesti on kuitenkin tehoavia särkylääkkeitä?

Jännittää kyllä hurjasti.
 
kokenut...
Hei,

Olen menossa kohdunpoistoon vielä ennen kesää ja mielessä tietysti monta monenlaista kysymystä. Luin tämän ketjun läpi ja kokemuksia tuntuu olevan yhtä monta kun on kokijaakin.

Itselläni syy kohdunpoistoon on erittäin runsaat ja kivuliaat vuodot. Ikää on 46-v. Helmikuussa minulle tehtiin Novasure hoito jolla uskottiin vuodot saatavan loppuun. No kävikin päinvastoin ja kaikki meni, jos mahdollista, vieläkin huonommaksi.

Lääkäri kertoi sairaslomaa tulevan 3 vkoa ja yhden yön sairaalassa olon. Itse toivon enemmän kuin mitään muuta sitä että vuodot loppuvat. Olen kärsinyt kovista kuukautisista siitä saakka kun täytin 10-v, joten osani olen mielestäni kärsinyt...

Elän erittäin onnellisessa ja seksuaalisessa avioliitossa ja toki toivon, että se pysyy ennallaan.

Itse en vielä tiedä miten toimenpide tehdään. Olen kovin kipuherkkä eli ne jälkikivut pelottavat hirvittävästi, mutta ilmeisesti on kuitenkin tehoavia särkylääkkeitä?

Jännittää kyllä hurjasti.
Hei turhaan jännität, olen itsekin kipuherkkä, mutta selvisin tosi hyvin. Jälkeenpäin oli vain niitä selkäkipuja, kun olin liian kauan ylhäällä. heti kolmantena päivänä leikkauksesta aloitin liikkumisen, jota lääkäri suositteli eli matka postilaatikolle (eestaas 20 metriä) ja kolmesti päivässä. Ja vähitellen sitten lisäsin liikkumista ja kivutkin häipyivät.
Vuotojen takia minäkin jouduin leikkaukseen ja - ihanaa - sinne jäivät, samoin myös rankat kk-kivut. Ei mitään ongelmia ole tullut ja leikkauksest 10 vuotta. Onnea sinulle kovasti matkaan - usko pois on hyvä kokemus!
 
Viimeksi muokattu:
MillaT
Kiitos, kiitos ihan tuhannesti Kokenut...

Todella todella huojentavaa kuulla, että jollain on käynyt juuri noin kun Sinulla. Juuri nyt en pysty millään elämään tämän vuodon ja kivun kanssa, joten tiedän että kohdunpoisto on ainoa vaihtoehto. Kaikki muu on jo kokeiltu.
 
Potilaan oikeudet ?
Eivätkä siitä, että myoomat voivat kutistua itsestäänkin vaihdevuosien tullessa. Tästä tulee vähän petkutettu olo, kun heti ollaan laittamassa kohdunpoistoleikkaukseen, eikä vaihtoehtoja kerrota. Sanotaan vielä, että jos kieltäydyn, en saisi enää käydä kontrollissa, kuin yksityisellä, johon minulle ei ole varaa.
 
Kiristystä
Eivätkä siitä, että myoomat voivat kutistua itsestäänkin vaihdevuosien tullessa. Tästä tulee vähän petkutettu olo, kun heti ollaan laittamassa kohdunpoistoleikkaukseen, eikä vaihtoehtoja kerrota. Sanotaan vielä, että jos kieltäydyn, en saisi enää käydä kontrollissa, kuin yksityisellä, johon minulle ei ole varaa.
Tuo ei ole hyväksyttävää. Ota yhteys potilasasiamieheen, heitä on jokaisessa terveydenhuollon toimipaikassa. Tuossa rikotaan selkeästi lakia.
 
Viimeksi muokattu:
MillaT
Olen nyt saanut tietää, että minulle tehdään kohdunpoisto emättimen kautta. Olisi tosi kiva kuulla kokemuksia niiltä joille toimenpide on näin tehty. Oma toimenpiteeni tehdään spinaalipuudutuksella. Ennen kaikkea kiinnostaa miten kovia kipuja oli ja miten toipuminen lähti käyntiin? Oliko sairaalassaoloa yhden yön verran?
 
huokaus
Eivätkä siitä, että myoomat voivat kutistua itsestäänkin vaihdevuosien tullessa. Tästä tulee vähän petkutettu olo, kun heti ollaan laittamassa kohdunpoistoleikkaukseen, eikä vaihtoehtoja kerrota. Sanotaan vielä, että jos kieltäydyn, en saisi enää käydä kontrollissa, kuin yksityisellä, johon minulle ei ole varaa.

Vaihtoehtoja ei kerrota, jos niitä ei ole! Niin yksinkertaista se on.

Älä mene sinne leikkaukseen, vaan hakeudu sitten yksityiselle ja kysy sieltä antaako kukaan sitä hoitoa, mitä sinä itse haluat. Siinäpähän ongelmasi ratkeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtoehtoja on
Vaihtoehtoja ei kerrota, jos niitä ei ole! Niin yksinkertaista se on.

Älä mene sinne leikkaukseen, vaan hakeudu sitten yksityiselle ja kysy sieltä antaako kukaan sitä hoitoa, mitä sinä itse haluat. Siinäpähän ongelmasi ratkeaa.
Kyse on siitä, että tässä tapauksessa on vaihtoehtoja, mutta potilasta ei kuunnella julkisella puolella. Myooma voidaan poistaa ilman kohdunpoistoa, mutta se on niin kätevää napsaista kohtu pois vain pari viiltoa. Minua ei kukaan painostasi, koska ei ole kyse hätäleikkauksesta. Potilaan suostumusta ei ole edes kyselty!
 
Viimeksi muokattu:
Potilasta kuultava
Kyse on siitä, että tässä tapauksessa on vaihtoehtoja, mutta potilasta ei kuunnella julkisella puolella. Myooma voidaan poistaa ilman kohdunpoistoa, mutta se on niin kätevää napsaista kohtu pois vain pari viiltoa. Minua ei kukaan painostasi, koska ei ole kyse hätäleikkauksesta. Potilaan suostumusta ei ole edes kyselty!

Syitä kohdunpoistoon ovat tavallisimmin kohdun lihaskasvaimet, myoomat, tai vuotohäiriöt. Näitä vaivoja voi kuitenkin hoitaa myös myoomaleikkauksella tai vuotoa hillitsevillä lääkkeillä, kohdun limakalvon tuhoamisella tai hormonikierukalla.

Lääkäri ja potilas päättävätkin yhdessä, milloin kohdunpoisto on paikallaan. Ainoa vaihtoehto kohdunpoisto on yleensä vain silloin, kun naisella on erittäin paha kohdunlaskeuma tai syöpä.
Näin Hyvä terveys artikkeli
 
Viimeksi muokattu:
huokaus
Kyse on siitä, että tässä tapauksessa on vaihtoehtoja, mutta potilasta ei kuunnella julkisella puolella. Myooma voidaan poistaa ilman kohdunpoistoa, mutta se on niin kätevää napsaista kohtu pois vain pari viiltoa. Minua ei kukaan painostasi, koska ei ole kyse hätäleikkauksesta. Potilaan suostumusta ei ole edes kyselty!

niin. Onhan niitä vaihtoehtoja muualla, mutta jos siinä sairaalassa ei ole, jossa sinua hoidetaan, niin eivät he voi tarjota vaihtoehtoja, kun heillä ei niitä ole käytössä! Ja jos heillä on joku toinen vaihtoehto, mutta sinulle se ei sovi syystä tai toisesta, niin sittenkin on selvä peli: sinulle jää se yksi vaihoehto

Jos tahdot vaihtoehtoja, mene yksityiselle tai selvitä pääsetkö johonkin toiseen siaraanhoitopiiriin, jossa sellaisia vaihtoehtoja on, jotka sinä vot hyväksyä. Ei se ole oikeasti sen vaikeampaa ja on se sen arvoista, että teet asialle jotain netissä miettimisen sijaan (Et sinä täältä löydä tietoa mitä sinun tulisi tehdä, kun täällä ei lääkärit ole sinulle vastaamassa, jotka sinut ovat tutkineet). Parempi toimia pian, sillä aikaa menee siihenkin, että etsit lääkärin, pääset vastaanotolle ja uusiin tutkimuksiin yms.

Onhan sinun suostumustasi kysytty, kun olet itse saanut päättää leikataanko vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
En ole k.o henkilö
niin. Onhan niitä vaihtoehtoja muualla, mutta jos siinä sairaalassa ei ole, jossa sinua hoidetaan, niin eivät he voi tarjota vaihtoehtoja, kun heillä ei niitä ole käytössä! Ja jos heillä on joku toinen vaihtoehto, mutta sinulle se ei sovi syystä tai toisesta, niin sittenkin on selvä peli: sinulle jää se yksi vaihoehto

Jos tahdot vaihtoehtoja, mene yksityiselle tai selvitä pääsetkö johonkin toiseen siaraanhoitopiiriin, jossa sellaisia vaihtoehtoja on, jotka sinä vot hyväksyä. Ei se ole oikeasti sen vaikeampaa ja on se sen arvoista, että teet asialle jotain netissä miettimisen sijaan (Et sinä täältä löydä tietoa mitä sinun tulisi tehdä, kun täällä ei lääkärit ole sinulle vastaamassa, jotka sinut ovat tutkineet). Parempi toimia pian, sillä aikaa menee siihenkin, että etsit lääkärin, pääset vastaanotolle ja uusiin tutkimuksiin yms.

Onhan sinun suostumustasi kysytty, kun olet itse saanut päättää leikataanko vai ei.
Hei, nimimerkki Vaihtoehtoja on ei ole kyseinen henkilö, tosin tiedän sairaaloiden toimintatavat omasta työkokemuksestani johtuen. Vaihtoehtoja löytyy, kuten toiseksi viimeinen viesti kertoo.
 
Viimeksi muokattu:
Monia vaihtoehtoja
Alkuperäinen kirjoittaja En ole k.o henkilö;11213959:
Hei, nimimerkki Vaihtoehtoja on ei ole kyseinen henkilö, tosin tiedän sairaaloiden toimintatavat omasta työkokemuksestani johtuen. Vaihtoehtoja löytyy, kuten toiseksi viimeinen viesti kertoo.
- eli on vaihtoehtoja!

Syitä kohdunpoistoon ovat tavallisimmin kohdun lihaskasvaimet, myoomat, tai vuotohäiriöt. Näitä vaivoja voi kuitenkin hoitaa myös myoomaleikkauksella tai vuotoa hillitsevillä lääkkeillä, kohdun limakalvon tuhoamisella tai hormonikierukalla.

Lääkäri ja potilas päättävätkin yhdessä, milloin kohdunpoisto on paikallaan. Ainoa vaihtoehto kohdunpoisto on yleensä vain silloin, kun naisella on erittäin paha kohdunlaskeuma tai syöpä.
Näin Hyvä terveys artikkeli
 
Myös Tays:ssa
niin. Onhan niitä vaihtoehtoja muualla, mutta jos siinä sairaalassa ei ole, jossa sinua hoidetaan, niin eivät he voi tarjota vaihtoehtoja, kun heillä ei niitä ole käytössä! Ja jos heillä on joku toinen vaihtoehto, mutta sinulle se ei sovi syystä tai toisesta, niin sittenkin on selvä peli: sinulle jää se yksi vaihoehto

Jos tahdot vaihtoehtoja, mene yksityiselle tai selvitä pääsetkö johonkin toiseen siaraanhoitopiiriin, jossa sellaisia vaihtoehtoja on, jotka sinä vot hyväksyä. Ei se ole oikeasti sen vaikeampaa ja on se sen arvoista, että teet asialle jotain netissä miettimisen sijaan (Et sinä täältä löydä tietoa mitä sinun tulisi tehdä, kun täällä ei lääkärit ole sinulle vastaamassa, jotka sinut ovat tutkineet). Parempi toimia pian, sillä aikaa menee siihenkin, että etsit lääkärin, pääset vastaanotolle ja uusiin tutkimuksiin yms.

Onhan sinun suostumustasi kysytty, kun olet itse saanut päättää leikataanko vai ei.
Tiedän, että esim. Tays:ssa voidaan myoomia hoitaa useammalla tavalla. Kyseessä on yliopistollinen keskussairaala, ei pieni aluesairaala. Sinuna ottaisin yhteyttä ylemmälle taholle, ja kertoisin ongelmani esim. sähköpostin avulla. Johtavalle lääkärille sähköpostia ja valitus mm. potilaan mielipiteellä ei merkitystä ym.
 
Viimeksi muokattu:
Embolisaatio
Alkuperäinen kirjoittaja Myös Tays:ssa;11213983:
Tiedän, että esim. Tays:ssa voidaan myoomia hoitaa useammalla tavalla. Kyseessä on yliopistollinen keskussairaala, ei pieni aluesairaala. Sinuna ottaisin yhteyttä ylemmälle taholle, ja kertoisin ongelmani esim. sähköpostin avulla. Johtavalle lääkärille sähköpostia ja valitus mm. potilaan mielipiteellä ei merkitystä ym.

Etusivu » Lääkärilehden uutisia
Kohtuvaltimoiden embolisaatio käy oireisten myoomien hoitoon
Julkaistu 11.02.2011 10.14

Kohtuvaltimoiden embolisaatiohoitoa voidaan käyttää oireisten myoomien hoidossa kohdunpoiston sijasta. Jos potilas kuitenkin toivoo vielä raskautta, myoomien kirurginen poisto saattaa olla parempi vaihtoehto.

Embolisaatiohoidossa kohtuvaltimot tukitaan katetrin kautta ruiskutetuilla polyvinyylialkoholi- tai trisakryylipartikkeleilla. Tarkoituksena on estää myoomien verenkierto, jolloin myoomat pikkuhiljaa kutistuvat ravinnon ja hapen puutteesta.

Sairaanhoitopiirien ja Finohtan HALO-ohjelmassa laadittu järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus Suomen Lääkärilehdessä 5/2011 osoitti embolisaatiohoidon turvalliseksi ja kustannusvaikuttavaksi ja HALO-neuvottelukunta päätti näyttää menetelmälle vihreää valoa.
Suomen läkärilehti
 
Kaiku
Minulta poistettiin kohtu ja munajohtimet maanataina. Kotiin pääsin tiistaina. Kivut olivat kovat heräämössä tähystysleikkauksen jälkeen, mutta kunnon kivunlievityksellä siitäkin selvittiin. (vaatikaa kunnon lääkitys jos kipuja!) Kohtu poistettiin alakautta. Eilen keskiviikkona olin jo koirien kanssa metsälenkillä. Pientä kipuilua joka kuuluu asiaan. Mielummin kestän muutaman päivän kivun, kuin jatkuvan vuotamisen ja anemian. Suosittelen!
 
MillaT
Hei Kaiku, olisi tosi kiva kuulla miten paranemisesi on edennyt? Itselläni tosiaan alakautta spinaalipuudutuksessa tehtävä kohdunpoisto edessä ensi keskiviikkona. Munasarjoja ei poisteta.

Kivut pelottavat aikalailla näin etukäteen... tosin verrattuna tähän kolmen viikon välein tapahtuvaan järkyttävään vuotamiseen ja kipuun sen kyllä varmasti kestää.

Muidenkin kokemuksia olisi kiva kuulla.
 
Elluriina
Olen nyt saanut tietää, että minulle tehdään kohdunpoisto emättimen kautta. Olisi tosi kiva kuulla kokemuksia niiltä joille toimenpide on näin tehty. Oma toimenpiteeni tehdään spinaalipuudutuksella. Ennen kaikkea kiinnostaa miten kovia kipuja oli ja miten toipuminen lähti käyntiin? Oliko sairaalassaoloa yhden yön verran?
Hei Milla T.
Minulle tehtiin kohdunpoisto emättimen kautta spinaalipuudutuksella; tosin aikaa on jo 12v. Kärsin kovista vuodoista, jotka johtuivat myoomista. Munasarjoja ei poistettu, koska olin silloin vasta 45v.
Leikkaus meni muuten hyvin, mutta koska en ollut nukutettuna, aika tuntui pitkältä, ja koin asentoni epämukavaksi. Sain valita, haluanko nukutuksen vai puudutuksen, ja valitsin jälkimmäisen.
Olin sairaalassa kaksi yötä, ja kotiin lähdettyäni sain 2,5 viikkoa sairaslomaa. Eihän se riittänyt, ja oma gynekologini jatkoi sitä vielä kaksi viikkoa. Toivuin kuitenkin pikkuhiljaa, ja oli todella ihanaa päästä eroon kovista vuodoista!
Minulle ei tullut mitään komplikaatioita. Vaihdevuosien alkamisen huomasin viisikymppisenä kuumista aalloista. Käyn säännöllisesti gynekologilla, ja hän toteaa aina emättimen olevan hyvin ylhäällä, eli mitään laskeutumisia ei ole tullut, vaikkei kohtua ja kohdunkaulaa olekaan:)
 
Viimeksi muokattu:
MillaT
Kiitokset kokemuksesi jakamisesta Elluriina=)) Itseäni tosiaan pelottaa aikalailla ja on tosi huojentavaa kuulla, että itse toimenpiteestä on hyviä kokemuksia samoin kuin elämästä sen jälkeenkin.

Mulle on sanottu, että sairaslomaa tulee 3 viikkoa. Yhtään en tietty osaa ajatella sitä toipumista ja riittääkö tuo aika, mutta sen näyttää varmaan sitten aika itse.

Ja spinaalipuudutus lienee kuitenkin takuuvarma eli mitään ei tunne??
 

Yhteistyössä