Kohdunpoisto

  • Viestiketjun aloittaja Kipuinen
  • Ensimmäinen viesti
Kipuinen
Onko kukaan käynyt yksityissairaalassa kohdunpoistossa? Kiinnostaa tietysti, mitä maksaa?
Olen yksityisyrittäjä ja vähän vaikea lähteä lyhyellä varoitusajalla sairaalaan. Mehiläinen,Diacor onko kokemusta?
 
millami
Alkuperäinen kirjoittaja Kipuinen:
Onko kukaan käynyt yksityissairaalassa kohdunpoistossa? Kiinnostaa tietysti, mitä maksaa?
Olen yksityisyrittäjä ja vähän vaikea lähteä lyhyellä varoitusajalla sairaalaan. Mehiläinen,Diacor onko kokemusta?
Kävin yksityisenä potilaana kohdunpoistossa. Valitsin lääkärini Mehiläisestä. Kohdunpoisto tuli maksamaan n.300e, josta sain kelalta 150e takaisin. Tietysti sen lisäksi maksoin ensimmäisen käynnin gynellä n. 70e ja jälkitarkastuksen varmaan saman verran. Tuohon 300e kuului siis nukutuslääkärin palkkio, leikkaus ja kaksi sairaalapäivää. Mielestäni ei ollut kallis. Pääsin leikkaukseen kahden viikon sisällä ja kun itse valitemani lääkäri oli taitava, hän teki leikkauksen alakautta, joten toipuminen oli nopeaa ja muutenkin minua pidettiin kuin kukkaa kämmenellä sairaalassa. Minulle kokemus oli hyvä, mutta sekin on niin yksilöllistä. Minun ei tarvinnut sairaalassakaan kärsiä kivuista vaan sain kipulääkitystä tarpeeksi. Vierustoverini taas oli tosi kipeä. Hoitajatkin ihmettelivät, kun toivat minulle lääkitystä, ettei yleensä anneta näin paljon, mutta minun ei siis tarvinnut kärsiä kivuista, en tiedä johtuiko se siitä, että olin yksityispotilaana vai ei, mutta hyvä kuitenkin niin. Itse en olisi suostunut muuta kuin yksityiselle, joten suosittelen sinullekin.
 
kipuinen
Paljon kiitoksia vastauksestasi. Hinta yllätti minut täysin, luulin paljon kalliimmaksi.
Voisitko suositella lääkäriä? Minulle pitää tehdä avoleikkaus, koska on niin paljon kiinnikkeitä keisarinleikkausten jälkeen.
 
1965x
Minulta poistettiin kohtu kesällä 2006. En ollut yksityispotilaana. Minulle hoito maksoi 224 €, eikä siitä saa tietenkään kelalta mitään takaisin. Olin tosin sairaalassa pidempään kuin kaksi päivää, koska leikkaus tehtiin avoleikkauksena.(Alakautta poisto ei tullut kohdallani kysymykseen erinäisistä syistä). Hoito ja palvelu olivat hyvään ja ystävällistä. Pitivät kovasti huolta, sain riittävästi kipulääkettä, eikä siis mitään valittamista. Pystyin vaikuttamaan leikkausajankohtaan, eli ts. sairaalan kanssa järjestettiin leikkaus sellaiseksi ajankohdaksi, että se sopi työtilanteeseeni hyvin. Kaikinpuolin palvelu ja sen joustavuus oli erinomaista

Käynnit ennen leikkausta ja jälitarkastus olivat sitten yksityispuolella, jonka hinta oli jotain 70€ luokkaa/käynti. Olin kokoajan saman lääkärin potilaana, sillä tämä lääkäri pitää yksityisvastaanottoa, mutta toimii myös sairaalassa naistentautien ylilääkärinä. Hän siis leikkasi minut. Tunsin olevani hyvissä käsissä.
 
Tarkennusta korvauksista
Jos menet yksityispotilaana julkiseen sairaalaan, Kela korvaa osan, mutta jos olet yleisenä potilaana julkisessa sairaalassa, et ole oikeutettu saamaan euroakaan. Tämä kannattaa huomioida.
 
1965X
Olin yleisenä potilaana julkisessa sairaalassa. Mutta sairaalan henkilökunta otti huomioon toiveeni leikkaavasta lääkäristä sekä sovitteli leikkausajankohdan minulle parhaimpaan ajankohtaan. Sanoisin hyväksi palveluksi.
 
1965X
Täällä susirajan tuntumassa. Onko harvinaista??
Toki eihän sairaala voi venyä jokaisen potilaan toiveen mukaan mielenmäärin, mutta heillä on kuitenkin halua järjestää asioita niin, että potilaan toiveet otetaan huomioon.

Sairaalassa ollessani juttelin erään hoitajan kanssa. Heille potilas ei ole pelkkä potilas, vaan he näkevät potilaan myös "asiakkaana", jota he pyrkivät palvelemaan ottaen huomioon potilaan toiveet. Ilmeisesti ko. sairaala on antanut henkilökunnalle mahdollisuuden hoitaa työtä näin myös käytännössä eikä se ole jäänyt sanahelinäksi juhlapuheisiin. Tällä hetkellä sairaalan toiminnassa näkyy siis inhimilliset arvot - saa nähdä, milloin tehokkuus viedään täälläkin huippuunsa niin, että potilas on yksi sosiaaliturvatunnus muiden sosiaaliturvatunnusten joukossa.
 
millami
Alkuperäinen kirjoittaja kipuinen:
Paljon kiitoksia vastauksestasi. Hinta yllätti minut täysin, luulin paljon kalliimmaksi.
Voisitko suositella lääkäriä? Minulle pitää tehdä avoleikkaus, koska on niin paljon kiinnikkeitä keisarinleikkausten jälkeen.
Minulla muuten on myös ollut kolme keisarinleikkausta. Missäpäin asut? Minulle jo silloin yksityislääkäri sanoi, että leikkaus ei tule juurikaan kalliimmaksi vaikka yksityisenä menisinkin. Minut kyllä leikattiin keskussairaalassa, mutta olin yksityispotilaana ja sain kelalta korvauksen!
On tietysti yksilöllistä, voiko leikata alakautta, mutta myös leikkaavalla lääkärillä on merkitystä siihen. Olen keski-suomesta, jos sellaista nyt enää on. :)
Muuten, tuo mahdollisuus yksityisenä potilaana olemisena lakkaa muistaakseni 08 mennessä. Näin kertoi oma lääkärini.
 
millami
Alkuperäinen kirjoittaja kipuinen:
Olen Helsingin seudulta, joten Töölön Mehiläinen todennäköisin leikkauspaikka.
Sinun kannattaa vielä kysyä hintaa sieltä. En tiedä vaikuttaako se, että minut leikattiin kuitenkin keskussairaalassa. Minun yksityislääkärini tekee siellä hommia ja täällä Jyväskylässä ei yksityisvastaanotoilla leikata ollenkaan, vaan he käyttävät keskussairaalaa. En tiedä minkälainen sopimus lääkäreillä on, varmaan joku vuokrajuttu tai muu, että leikkaavat yksityispotilaita sairaalassa. Minua lähin yksityinen sairaala olisi ollut Kuopiossa ja hinta tietääkseni olisi ollut päätä huimaava. Pelkkä vuorokausimaksu n. 100e , joten ota selvää omalta gynegologiltasi, onko mahdollista teilläpäin mennä yksityislääkärin potilaaksi leikkaukseen.
 
Yksityispotilaaksi eli EML-Luokan potilas
EML- eli erikoismaksuluokan potilas, eli tietyn lääkärin yksityispotilas, tämä mahdollisuus on vielä tämän vuoden ajan. Uusia EML-lupia ei enää myönnetä. Vuonna 2008 ei käytäntöä ole.
 
yksityispotilaana
julkisessa sairaalassa yksityispotilaana sain virua yksityishuoneessani ihan rauhassa yksinäni, lääkäri kävi pari kertaa pikaisesti käväisemässä, sairaanhoitajat viis veisasivat. Tämä kahdeksankymmentäluvun alkupuolella.
Sen jälkeen en yksityispotilaaksi ole suostunut, omien kokemuksieni mukaan julkisella puolella hoito on inhimillisempää - ei pelkkää liukuhihna rahastusta.

Uskotko Millami ihan tosissasi, että sait julkisessa sairaalassa hyvää hoitoa vain siksi että olit siellä yksityis eli todennäköisimmin erikoismaksuluokan potilaana? Mitä nämä hoitajat siitä olisivat kostuneet? He tuskin edes tiesivät sinun "luokitustasi"
Usko huviksesi, että he hoitavat ennemminkin kaikki potilaat samalla tavalla eivätkä varmasti hyysää yksityispotilaita. Onko itsetuntosi on niin kiikkerrässä, että tunnet itsesi erityiseksi vain maksamalla siitä ekstraa?
 
Sinulle päinvastaisia kokemuksia
Suurin syy, miksi hakeudutaan EML-potilaaksi, on se että voit valita hoitavan yleensä leikkaavan lääkärin. Muutoin sinut leikkaa se, kuka on leikkauslistan mukaan vuorossa, huonolla tuurilla vähemmän kokenut harjoittelija.
Muuta syytä ei yleensä ole,vaan haluaa valita esim. kirurgin!!!!!!!
 
Lisäys edelliseen viestiini
Vielä sinulle yksityispotilaana päinvastaisia kokemuksia! Oletko noin tietämätön, ettet tiedä potilaan papereissa lukevan EML/hoitavan lääkärin nimi.

Päivitä tietosi!!!!!
 
yksityispotilaana
juu juu ja joka hoitsu tsekkaakin parereista nimenomaan onko tämä nyt tavis jonosta vai eml:aa ja päättää hoidon tasosta sen perusteella...

:D :D :D

mitään muuta "hohtoa" kuin sen leikkaavan lääkärin ja leikkausajankohdan eml:lla ei saa. Jatkohoitokin niin ja näin.
 
entinen yksityispotilas
Alkuperäinen kirjoittaja millami:
Alkuperäinen kirjoittaja Kipuinen:
Onko kukaan käynyt yksityissairaalassa kohdunpoistossa? Kiinnostaa tietysti, mitä maksaa?
Olen yksityisyrittäjä ja vähän vaikea lähteä lyhyellä varoitusajalla sairaalaan. Mehiläinen,Diacor onko kokemusta?
Kävin yksityisenä potilaana kohdunpoistossa. Valitsin lääkärini Mehiläisestä. Kohdunpoisto tuli maksamaan n.300e, josta sain kelalta 150e takaisin. Tietysti sen lisäksi maksoin ensimmäisen käynnin gynellä n. 70e ja jälkitarkastuksen varmaan saman verran. Tuohon 300e kuului siis nukutuslääkärin palkkio, leikkaus ja kaksi sairaalapäivää. Mielestäni ei ollut kallis. Pääsin leikkaukseen kahden viikon sisällä ja kun itse valitemani lääkäri oli taitava, hän teki leikkauksen alakautta, joten toipuminen oli nopeaa ja muutenkin minua pidettiin kuin kukkaa kämmenellä sairaalassa. Minulle kokemus oli hyvä, mutta sekin on niin yksilöllistä. Minun ei tarvinnut sairaalassakaan kärsiä kivuista vaan sain kipulääkitystä tarpeeksi. Vierustoverini taas oli tosi kipeä. Hoitajatkin ihmettelivät, kun toivat minulle lääkitystä, ettei yleensä anneta näin paljon, mutta minun ei siis tarvinnut kärsiä kivuista, en tiedä johtuiko se siitä, että olin yksityispotilaana vai ei, mutta hyvä kuitenkin niin. Itse en olisi suostunut muuta kuin yksityiselle, joten suosittelen sinullekin.
"Minun ei tarvinnut sairaalassakaan kärsiä kivuista vaan sain kipulääkitystä tarpeeksi. Vierustoverini taas oli tosi kipeä. Hoitajatkin ihmettelivät, kun toivat minulle ... "

Minä kiinnitin huomioni tuohon Millamin arvailuun, että hän olisi erikoismaksuluokkansa vuoksi saanut parempaa hoitoa - jopa enemmän lääkkeitä! - kuin normaalijonotuksen kautta tulleet potilaat. Enpä todellakaan usko, todennäköisemmin vierustoverin vaiva on aluen alkaen ollut ihan jotain muuta luokkaa kuin Millamin, vierustoveri on lääkeaineallerginen tms.
Minun kohtuni poistettiin muuten yleisessä sairaalassa, ihan normaalipotilaana, alakautta jo vuonna 2000.
Olen ollut useissa leikkauksissa, niin erikoismaksuluokalla kuin ilmankin. Hoito on aina ollut ensiluokkaista.
Ainoa mitä en nykymeiningeistä hyväksy, on yksityispuolelta omaksuttu päiväkirurgia. Potilas päästetään/pistetään isohkojenkin leikkausten jälkeen tulemaan toimeen miten parhaaksi näkee. Suorastaan heitteille jättöä.
 
krenkka
Alkuperäinen kirjoittaja Kipuinen:
Onko kukaan käynyt yksityissairaalassa kohdunpoistossa? Kiinnostaa tietysti, mitä maksaa?
Olen yksityisyrittäjä ja vähän vaikea lähteä lyhyellä varoitusajalla sairaalaan. Mehiläinen,Diacor onko kokemusta?
mutta jonkinasteista arvailu pohjaa kenties saa näistä: sormen ojentajajänteen kiinnitys markka-aikana kaikkineen 30 000mk, luukasvaimen poisto reisuluusta noin 5000 e
kummallakaan kerralla sairaalapäiviä vain se leikkauspäivä
 
Päiväkirurgiasta
Mielenkiintoista tuo mielipiteesi päiväkirurgiasta. Tiesitkö, että vain tietyt leikkaukset suoritetaan päiväkirurgisena toimenpiteenä. Toisena edellytyksenä on, että potilas on "kelpoinen" päiväkirurgiaan, tietyt sairaudet, ikä ym. vaikuttavat.

Kohdunpoistoa ei suoriteta päiväkirurgisena eikä muitakaan suurempia leikkauksia.
 
Vielä päiväkirurgiasta
Lähde: hus.fi

Päiväkirurgia

Päiväkirurgia on hyvin suunniteltua, kustannustehokasta ja väestöä palvelevaa toimintaa. Leikkaus- ja kivunpoiston menetelmien jatkuvasti kehittyessä, yhä suurempi kirurgisista toimenpiteistä voidaan tehdä päiväkirurgisesti, ts. potilas saapuu sairaalaan toimenpidepäivän aamuna ja pääsee tavallisesti kotiin saman päivän iltana.

Potilaan oma motivaatio päiväkirurgiseen toimenpiteeseen on tärkeä, koska hänen on otettava vastuu omasta hoidostaan ennen ja jälkeen leikkauksen. Tätä tuetaan yksilöllisellä ohjauksella ja kirjallisilla kotihoito-ohjeilla. Potilaalla tulee olla hakija sairaalasta ja joku aikuinen seuranaan yön yli. Yhteydenotto leikkauksen jälkeisenä päivänä lisää potilasturvallisuutta

Päiväkirurgisesti hoidetaan pääosa perusterveiden ihmisten tavallisia kirurgisia tauteja kuten

* tyrät
* sappikivitauti
* laskimosairaudet
* peräpukamat ym.
* ortopedian ja traumatologian osalta: mm. niveltähystykset, osteosynteesimateriaalien poistot ja jalkaterän alueen leikkaukset.
 
krenkka
kukapa sitä ei mielummin omassa sängyssään öitään viettäisi kuin sairaalassa ja liikkeelle lähtö edistää varmasti myös paranemista, mutta silloin jos esim. treenin poisto jätetään potilaan tehtäväksi on menty liian pitkälle hommien delegoinnissa muiden tehtäviksi.
 
Petuniaa
Kyllä kohdunpoistokin voidaan tehdä päiväkirurgisesti. Kohtuni poistettiin tähystysleikkauksessa joitakin viikkoja sitten ja olisin päässyt samana iltana pois. Olin aamun ensimmäinen leikattava. En kuitenkaan halunnut / päässyt pois, koska kipuni vaativat niin vahvan lääkityksen. Kokoajan minulle tähdennettiin, että saan itse päättää. Ja itse sain päättää myös seuraavana päivänä, milloin olen kykenevä lähtemään kotiin. Minua ei "ajettu" pois, sain erinomaista hoitoa. Olin yliopistollisessa sairaalassa ihan yleisellä puolella. Menisin koska tahansa uudelleen!
Ja hinnoista. Koko juttu tuli maksamaan minulle noin 150 euroa. Poliklinikkamaksut, sairaalapäivät ja kipulääkkeet on siinä mukana.
 

Yhteistyössä