Kohdunpoisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heavyfreak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Heavyfreak

Aktiivinen jäsen
17.07.2005
15 106
2
36
Kiinnostais kaikki kokemukset kohdunpoistosta. Minkä aikaa ollaan sairaalassa? Kuin kipee toimenpiteen jälkeen ja kuinka kauan? Toipuminen yleensäkin, kauanko vie? Ja minkälaisia vaikutuksia kohdunpoistolla on ollu elämään yleensäkin?

Mä oon itte nyt leikkausjonos ja puolen vuoden päästä tai aiemminki pääsen leikkaukseen joten aihen kiinnostaa kovasti ja kaikenlaiset kokemukset on tervetulleita!

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Saako udella minkä takia pääset/joudut tuohon toimenpiteeseen?

Itse muutamaan otteeseen moista miettiny.

Endometrioosin takia. Mikään ei auta ja kamalat kivut. Nytki olin viime yön naistenklinikan osastolla kivunhoidossa.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Saako udella minkä takia pääset/joudut tuohon toimenpiteeseen?

Itse muutamaan otteeseen moista miettiny.

Endometrioosin takia. Mikään ei auta ja kamalat kivut. Nytki olin viime yön naistenklinikan osastolla kivunhoidossa.. :/

Oivoi, halit! :hug:

Itsellä ei ihan noin pahaa tilannetta, mutta....todella runsaat ja kivuliaat kk:t...mutta ei taida tolla perusteella saada...pääsis vaan samalla kertaa 2 pahasta ;)

kauheaa! saako kysyä minkä ikäinen oot ja ootko kuitenkin lapsia saanut? mulla epäiltiin endometrioosia lapsettomuuden syyksi, laparoskopia tehtiin mut ei onneks ollut endoa. lapsenkin sittemmin sain.

mulla poistettiin kohtu 2 kuukautta sitten.
menin aamulla sairaalaan,päivällä leikattiin,alakautta, ja olin 3 päivää sairaalassa.sain hyvin lääkettä kipuihin ja kotona kivut olivat jo tosi minimaaliset.hyvin olen toipunut =)
miinus oli se että jouduin olemaan synnyttäneiden osastolla joka tuntui pahalta kun henkisesti olin aika shokissa.. :ashamed:

Oivoi, halit! :hug:

Itsellä ei ihan noin pahaa tilannetta, mutta....todella runsaat ja kivuliaat kk:t...mutta ei taida tolla perusteella saada...pääsis vaan samalla kertaa 2 pahasta ;)

Mun kaveri on itseasiassa just kans päässy leikkausjonoon, syy on sama ku sulla. Sillä on melkeestä jatkuvat menkat ja kovat kivut.

Ootko sä siitä lämpöpallohoidosta koskaan kuullu?

Mun äidiltä on poistettu kohtu silloin kun hän oli 44-vuotias. Kohdus oli greipinkokoinen kasvain. Sairaalas hän oli 7 päivää ja sairaslomaa sai 4 viikkoa. 2 viikkkoon ei saanut nostaa mitään maitopurkkia painavempaa samoin jotkut tietyt liikkeet oli kiellettyjä. En yhtään muista miten pitkään oli kipeä mut ei tietääkseni ainakaan syönyt kipulääkkeitä kuin muutamia päiviä sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Kohdunpoisto ei ole vaikuttanut elämään juuri mitenkään. Ainoastaan pari kiinnikettä on tullu jotka tuntuu jossain tietyis liikkeis kinnaavalta.

Alkuperäinen kirjoittaja lili:
kauheaa! saako kysyä minkä ikäinen oot ja ootko kuitenkin lapsia saanut? mulla epäiltiin endometrioosia lapsettomuuden syyksi, laparoskopia tehtiin mut ei onneks ollut endoa. lapsenkin sittemmin sain.

Mä täytän kohta 32 v. Yks lapsi on mutta ei ollut lapsensaanti mikään helppo homma ei.. Vuosikaudet sai lapsettomuudesta kärsiä, syynä just endo.

Viimeset vuodet onki keskitytty endon hoitoon, nyt aateltiin viel viimemetreillä yrittää raskautta ennen poistoo. Jos raskaaks tuun ennenku leikkausaika tulee niin hyvä mut jos en tule niin ei se maailma siihen kaadu, tähän on asennoiduttu :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun äidiltä on poistettu kohtu silloin kun hän oli 44-vuotias. Kohdus oli greipinkokoinen kasvain. Sairaalas hän oli 7 päivää ja sairaslomaa sai 4 viikkoa. 2 viikkkoon ei saanut nostaa mitään maitopurkkia painavempaa samoin jotkut tietyt liikkeet oli kiellettyjä. En yhtään muista miten pitkään oli kipeä mut ei tietääkseni ainakaan syönyt kipulääkkeitä kuin muutamia päiviä sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Kohdunpoisto ei ole vaikuttanut elämään juuri mitenkään. Ainoastaan pari kiinnikettä on tullu jotka tuntuu jossain tietyis liikkeis kinnaavalta.

Niin ja äidiltä leikattiin avoleikkauksella bikinirajan tuntumasta.

mun mummolta poistettiin kohtu kaks vuotta sitten. Hän oli sairaalassa viikon, toipuminen kotona kesti kuukaudesta kahteen kuukautta. Häntä olin kattomassa muutama päivä leikkauksen jälkeen. Mummon mukaan hän oli jalkeilla seuraavana päivänä, edistää toipumista kun ei jää vuoteeseen, vaan hissukseen liikkuu.

Ei ehkä liity tähän juttuun kun ikäihminen, mutta kuitenkin. Alapään kautta tehtiin poisto. Hyvä puoli oli että pappa oppi passaamaan mummoa, kun mummo oli toipilaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Ootko sä siitä lämpöpallohoidosta koskaan kuullu?

En...?? =)

Mä en ny sitä hyvää linkkiä löytäny mitä kerran lueskelin mutta tässä on toinen http://www.mtv3.fi/helmi/hyvinvointi/artikkeli.shtml/392600?hyvinvointi-olen_nainen-hormonit

Kannattaa googletella, monenlaista juttua siitä löytyy! :)

Minulla varmaan myös kohdupoisto edessä. Menkat on säännölliset, lyhyet ja kivuttomat.
Nyt alkoi samanlaiset välivuodot (tai oikeastaan jatkuva) heti ovulaation jälkeen - todennäköisesti myoomat uusineet. Menossa lääkärille ja katotaan mikä tuomio ja lähete sieltä tulee.

Ikää on jo 40 v. joten tuomio on varmasti kohtu pois. Kertaalleen päälle kolmekymppisenä poistettu oireita aiheuttaneet myoomat. Tylsää.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Minulla varmaan myös kohdupoisto edessä. Menkat on säännölliset, lyhyet ja kivuttomat.
Nyt alkoi samanlaiset välivuodot (tai oikeastaan jatkuva) heti ovulaation jälkeen - todennäköisesti myoomat uusineet. Menossa lääkärille ja katotaan mikä tuomio ja lähete sieltä tulee.

Ikää on jo 40 v. joten tuomio on varmasti kohtu pois. Kertaalleen päälle kolmekymppisenä poistettu oireita aiheuttaneet myoomat. Tylsää.

Eihän sun ole pakko suostua. Kannattaa ensin kokeilla vaikka taas sitä myoomien poistoa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras olen:

Eihän sun ole pakko suostua. Kannattaa ensin kokeilla vaikka taas sitä myoomien poistoa tms.

Viimeks leikkaava lääkäri tenttas aionko tehdä vielä lapsia... siitä on jäänyt _pieni_ kammo mitä nukutuksen aikana tapahtuu

Myomat voivat olla kohdun sisällä niin,ettei poisto onnistu ilman kohdun poistoa.
Nukutus on erittäin tarkasti valvottua. Ikinä muulloin ei olla niin monitoroituja ja "valvovan silmän" alla kuin silloin.
Tottakai toimenpiteet pelottaa, se on ihan luonnollista. Nykyään kohdunpoisto tehdään yleensä laparoscopia-avusteisesti, jolloin sairaslomat eivät ole kovin pitkiä ja niistä toipuu huomattavasti nopeammin/ kivuttomammin kuin avoleikkauksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:
Myomat voivat olla kohdun sisällä niin,ettei poisto onnistu ilman kohdun poistoa.
Nukutus on erittäin tarkasti valvottua. Ikinä muulloin ei olla niin monitoroituja ja "valvovan silmän" alla kuin silloin.
Tottakai toimenpiteet pelottaa, se on ihan luonnollista. Nykyään kohdunpoisto tehdään yleensä laparoscopia-avusteisesti, jolloin sairaslomat eivät ole kovin pitkiä ja niistä toipuu huomattavasti nopeammin/ kivuttomammin kuin avoleikkauksesta.

Onko pakko olla nukutuksessa, vai tehdäänkö myös puudutuksessa spinaalilla/epiduraalilla?

Viimeks leikkaava lääkäri tenttas aionko tehdä vielä lapsia... siitä on jäänyt _pieni_ kammo mitä nukutuksen aikana tapahtuu

Mä olen ymmärtänyt, että Suomessa tehdään aika paljon näitä kohdunpoistoja. Kannattaa tarkkaan harkita eri vaihtoehdot, ja sun keho on sun oma, ei kukaan voi pakottaa mihinkään poistoon. Lähinnä syöpä ja paha kohdunlaskeuma ovat kai ne asiat, jolloin se on välttämätön toimenpide.

Mä olen ymmärtänyt, että Suomessa tehdään aika paljon näitä kohdunpoistoja. Kannattaa tarkkaan harkita eri vaihtoehdot, ja sun keho on sun oma, ei kukaan voi pakottaa mihinkään poistoon. Lähinnä syöpä ja paha kohdunlaskeuma ovat kai ne asiat, jolloin se on välttämätön toimenpide.

Kiitos :) Näin olen itsekin ajatellut, koska en koe menkkoja mitenkään ongelmaksi. Kohdunpoisto myomaan (hyvänlaatuisen kasvaimen) vuoksi tuntuu minusta silpomiselta. Tämä on minun oma mielipiteeni. Terveydenhuollon ammattilaiset varmaan ajattelevat eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:

En pelkää nukutusta, vaan heräämistä. Jos lääkäri onkin päättänyt leikata kaiken pois, vaikka itse haluaisin poistattaa vaan ylimääräiset myoomat.

Tuo asia sinun on keskusteltava leikkaavan lääkärin kanssa. Kehosi on sinun, sinä määräät mitä tehdään.
Voi olla ettei leikkaamalla voida sinua auttaakaan, jos et halua kohtua pois. Silloin kaikki muut hoitovaihtoehdot on mietittävä, onko niitä vai ei. Kukaan lääkäri ei pakota potilasta leikkauseen, jollei ole hengestä kyse. Tilanne kohdallasi voi kuitenkin olla, ettei juuri muita hoitokeinoja ole, siksi leikkauksesta on sinulle puhuttu.
Suomessa tehdään paljon kohdunpoistoja. Vuotohäiriöt ja myomat ovat erittäin yleiset syyt tähän. Kohtu on kuitenkin myös tukemassa meidän lantion lihaksistoa, josta syystä hyödyt ja haitat tulee aina tarkoin punnita. Näistä asioista tulee keskustella gynekologin kanssa.

Yhteistyössä