Kohdunpoisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helena

Vieras
Onko sinulta poistettu kohtu? Onko poistosta seurannut jotain haittaa, hormonitoiminnan muutoksia tai virtsankarkailua tms? Mitäköhän homma maksaisi yksityisellä?

Olen kärsinyt jo 40 vuotta runsaista ja kivuliaista kuukautisista. Hormonikierukka vähensi vain hieman vuotoa. Vihdoin vaihdevuodet lopettivat kuukautiseni, mutta aloitettuani Progynovalla hormonikorvaushoidon, menkat alkoivat kolmen kuukauden kuluttua ja ovat sen jälkeen tulleet säännöllisesti. Vuoto on runsasta ja kipujakin minulla on muutamana päivänä.
Tämä ei ilmeisesti lopu, ennen kuin se lopetetaan, eli kohtu pois, vai voitko suositella jotain muuta?

Onko sinulta poistettu kohtu? Onko poistosta seurannut jotain haittaa, hormonitoiminnan muutoksia tai virtsankarkailua tms? Mitäköhän homma maksaisi yksityisellä?

Olen kärsinyt jo 40 vuotta runsaista ja kivuliaista kuukautisista. Hormonikierukka vähensi vain hieman vuotoa. Vihdoin vaihdevuodet lopettivat kuukautiseni, mutta aloitettuani Progynovalla hormonikorvaushoidon, menkat alkoivat kolmen kuukauden kuluttua ja ovat sen jälkeen tulleet säännöllisesti. Vuoto on runsasta ja kipujakin minulla on muutamana päivänä.
Tämä ei ilmeisesti lopu, ennen kuin se lopetetaan, eli kohtu pois, vai voitko suositella jotain muuta?

Minulta poistettiin kohtu viime vuoden lopulla. Itse leikkaus oli helppo ja siitä toipuminen nopeaa. Kaiken sen jälkeen olen miettinyt, miksi tätä ei tehty aikaisemmin. Kaikki tylsät, pitkät ja kivualiaat vuodot loppuivat toisena päivänä leikkauksen jälkeen. Mitään hormonimuutoksia ei ole tullut ja seksi sujuu ihan yhtä hyvin kuin aiemmin sillä poikkeuksella, että nyt sitä aina saa ;) Eli kaiken kaikkiaan en keksi mitään huonoa kohdun poistosta omalta kohdaltani. Tosin jokainen on erilainen, joten jollain muulla voi olla erilaisia kokemuksia.

Viimeksi muokattu:
Hintaa en tiedä, mutta se voi olla aika kallis. Kysy klinikoilta.
On kuitenkin ehkä niin, että et saa lähetettä miltään puolelta, koska vuodot ovat seurausta vain korvaushoidosta.

Vaihdevuosioireisiin on muitakin helpotuskeinoja kuin hormonit, joten kannattaa keskustella lääkärin kanssa niistä.

Hei. Tämä juttu ei ole ihan yksikertainen. Minä itse kuulun onnekkaaseen joukkoon, jolle ei tullut ongelmia kohdunpoistosta (paitsi 5 kiloa painoa lisää). Kärsin useita vuosia runsaista vuodoista ja huonosta hemoglobista, 40-vuotiaana poistettiin kohtu ja olen nyt viettänyt 10 onnellista vuotta ilman vuotoja.
Gynekologienkin mielipiteet menee ristiin; toiset suosittavat ja toiset ei. Minulle sattui naislääkäri, joka suositteli ja piti parhaana ratkaisuna kohdunpoistoa. Enkä ole katunut.
Jos päädyt leikkaukseen, valitse taitava ja kokenut lääkäri. Leikkaus ei tähystämällä ole ihan helppo ja leikkauksestakin voi tulla komplikaatioita.
Kysy useamman gynekologin mielipidettä, jos sinulla on siihen mahdollisuus. Hinnat yksityisellä puolella riippuvat vähän siitä missä asut, pk-seudulla kalliimpaa.
Nais- ja mieslääkärin mielipide voi olla eri.

Viimeksi muokattu:
Kohdunpoistoleikkaus - Naistentaudit - Suomi24
Tuolla on käyty aiheesta vilkasta keskustelua puolesta ja vastaan. Käypä lukemassa. Itselle tehtiin tähystämällä n. vuosi sitten, myooman ja runsaiden, kivuliaiden kuukautisten takia. Toipuminen vei aikansa, mutta kaikki meni ok, ei komplikaatioita. Ainoastaan leikkauksen jälkeinen kunnon romahtaminen oli mulle yllätys. Olin totaalisen huonossa hapessa ja autettavassa kunnossa kotona, siis pukemiset ja makuullemenot aika mahdottomia yksin suorittaa ekalla viikolla. Kävelemään ulos kuitenkin lähdin neljäntenä päivänä ja siitä se sitten päivä päivältä lähti kulkemaan.

Olen tyytyväinen valintaani, ilman kamalia kuukautisia ja PMS- oireita elämä on taas muuttunut ihanaksi, niin minulla, kuin lähiympäristöllänikin. Sain paljon tietoa joka suuntaan ja asiasta neuvoteltiin miesgyneni kanssa, ei "pakottanut" kohdunpoistoon, vaan siis vain myooman poisto oli hänen ajatuksensa. Oma pyyntöni samalla tehtävästä kohdunpoistosta liitettiin lähetteeseen. Itse halusin eroon kuukautisista. No, patologin lausunnossa sitten paljastui endometrioosin alkua, eli kohdunpoisto olisi tullut vastaan varmaan sitten jossain vaiheessa kuitenkin.

Ei ole mitään vaihdevuosioireita alkanut. Hormoonitoiminta oli sekaisin leikkauksen jälkeen, kuulemma siksi, että kohdun alueen verenkierto elpyy poiston jälkeen muutaman kuukauden, häröstä seurasi munasarjaan kysta, joka häipyi omia aikojaan 3 kuukauden aikana.

Itse olen tyytyväinen valintaani, miten ihana kesä oli, kun ei tarvinnut miettiä mitään rättiviikkoja eikä muistella pillerinottoa tai kärsiä kivuista ynnä kiukusta. Rok`n`roll toimii samoin kuin ennenkin, ettei siinäkään mitään. Itse sain tosiaan hyvin tietoa ja eri lekureilta oman gyneni lisäksi ja homma eteni asiallisesti ja ammattitaidolla. Hyvää hoitoa ja huolenpitoa sain.

Kohtu pois maaliskuun alussa, ison myooman takia, painoi yli puoli kiloa. saatiin pois tähystyksessä.
En osannut kysyä lääkäriltä vaikutuksista, ja nyt niitä kuitenkin vähän on. Olin aika väsynyt ja voimaton ekan viikon. Kuumia aaltoja ajoittain, toivottavasti menevät ohi. Mieliala vaihtelee, välilä tunnen olevani oma itseni, välilä vanhentyneeni ja vanhenevani vauhdilla. Olen 38v. Lievä tulehdus haavassa ja kuuri päällä. Lisäksi koen että alapäässä on todella tilaa, siis rakolle yms. suolistolle. tuntuu että lantionpohjaa todella on tämän jälkeen treenattava, Koen jotenkin kehon kuvani muuttuneen. Munasarjat jäi vielä. Vaihtoehtoja ei poistolle ollut, kohtu yhtä suurta kasvainta, eli ei olisi ollut mitä säästää.

Kohtu ei vaikuta hormonitoimintaan jos naisella on terveet toimivat munasarjat. Naisellisuus ja seksielämä ei ole kohdusta mitenkään riippuvainen. Kohdun tehtävä on ihan toinen.

kohtu poistettu jo yli 10 vuotta sitten todella suurien myomien vuoksi avoleikkauksella julkisella puolella. Mun leikkaus ei ollut ollenkaan helppo, haava oli noin 15cm pitkä ja erittäin kipeä. Kasvaimet olivat kiinnittyneet osittain kohdun ulkopuolelle vatsanpeitteisiin tms.
Sairaslomalla olin 6 viikkoa + siihen päälle melkein puoli vuotta ennenkuin olin jonkunlaisessa kunnossa. Vain toinen munasarja jäi jäljelle.

Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut sen jälkeen. Päinvastoin.
Ennen oli aivan hirveää kun mensut kestivät yli 2 viikkoa joka kuukausi ja siteitä sai vaihtaa 15 minuutin välein.

En ole käyttänyt minkäänlaista hormonihoitoa vaikka luulen, että vaihdevuodetkin ovat jo olleet ja menneet. Jossakin vaiheessa muutama vuosi sitten oli kuumia aaltoja ja hikikohtauksia muutama per päivä ja myös öisin heräsin kerran pari hiestä märkänä.
Mutta ne menivät ohi muutamassa kuukaudessa.

Eikä ainakaan minulla ole ollut mitään ongelmia seksin tms. suhteen. Eikä karkaile virtsa. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen aika timmissä kunnossa ja minulla on oikeasti vatsalihaksia.
Liikun muutenkin paljon ja olen kasvisruuan ystävä ollut jo 20 vuotta.

Hienoa kuulla nuo pari kommenttia. Olen käynyt nyt hiihtämässä ja nosti mielialaa kun huomasin että suksi kulkee. Antaa kummasti itseluottamusta. Itsestähän se on kiinni miten kuntoaan ja lihaksiaan hoitaa. Kiitos teille. Ja liukkaita latuja.

Yhteistyössä