Kohdunrungon/-kaulan syöpääkö?:s

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idfa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

idfa

Vieras
Olen kirjoittanut ongelmistani toiseenkin ketjuun, mutta ajattelin tehdä tämän silti, jos nyt saisin joltain jonkunlaista vastausta tähän "varsinaiseen" ongelmaani. (tuohon toiseen ketjuun kun ei kuulu mitään..)

Olen vasta 19, vielä neitsyt, joten sukupuolitautien mahdollisuutta ei ole. Pari viikkoa sitten hiiva testattu, se oli negatiivinen. Valkovuodon bakteeriviljelystä löytyi streptokokki, siihen söin penissilliinikuurin, ja silloiset ongelmani valkovuodon kanssa hävisivät osittain.

Toivoin, että tuo antibioottikuuri olisi vienyt kaikki nämä oireet pois, mutta edelleen se oire, joka minua huolestuttaa eniten, vaan jatkuu. Eli valkovuodon seassa on toisinaan pieniä punaruskeita, kovia/kuivuneita hippuja tai hiutaleita. Voikohan nämä olla jotain kuollutta kudosta?:s Joskus niitä on jäänyt paperiin pyyhkiessäkin.

Kuukautiskiertonikin tuntuu olevan aivan sekaisin. Toiseksi viimeisimmät menkat olivat viikon myöhässä, ja lähestulkoon täysin pelkkää tiputteluvuotoa, ja tummanruskeaa niukkaa vuotoa. Aiemmin kuukautiseni ovat olleet melko runsaat, toisinaan myös hiukan kivuliaatkin. Viimeisimmät menkat tuli sitten jo 17 pvn päästä niitä aiempien alkamisesta. Ne kyllä muistuttivatkin jo runsaudellaan minulle tyypillisiä menkkoja. Viime vuosi on kyllä sisältänyt aivan älyttömästi stressiä, viimeisimmät kuukaudet etenkin. Ehkä kierto olisi sekaisin vain siitä?

Entäs endometrioosi, voisiko se mitenkään oireilla näin?

Huomenna onneksi aika gynelle, toivottavasti jotain "ei-vaarallista" selviäisi tai saisin edes jotain mielenrauhaa. Pelottaa vaan niin..

Entäs endometrioosi, voisiko se mitenkään oireilla näin?

Huomenna onneksi aika gynelle, toivottavasti jotain "ei-vaarallista" selviäisi tai saisin edes jotain mielenrauhaa. Pelottaa vaan niin..

Aivan hyvin voi olla endometrioosinkin oire. On myös muita, ikäviä oireita aiheuttavia mutta hyvänlaatuisia naistentauteja. Todennäköisesti kyse on jostakin tällaisesta.

Voin lohduttaa sinua oman, erittäin pätevän naistentautien erikoislääkärini sanoilla: pahanlaatuiset sairaudet ovat kuitenkin huomattavasti harvinaisempia kuin hyvänlaatuiset. Aina jollakin sellainenkin on mutta se on kuitenkin harvinaista näihin hyvänlaatuisiin probleemeihin verrattuna. Jos sinulla ei ole ollut muita, selkeitä oireita, kuten esimerkiksi yleiskunnon selvä heikentyminen, kovat vatsakivut kuukautisten välillä, pahoinvointi, jne. ei liene suurta vaaraa syövästä.

Mutta - olet tehnyt aivan oikean siirron, kun olet menossa gynelle. Siellä kerrot peloistasi ja voit myös itse suoraan kysyä gyneltä, voisiko olla endometrioosi. Kaikki gynet eivät automaattisesti tajua sitä ottaa huomioon. Ja jos sinusta käynnin jälkeen tuntuu, että gynesi ei ottanut asiaasi vakavasti, mene toiselle lääkärille. Kaikki gynet kun eivät ole yhtä tarkkoja.

Sanoo tämän naistentautiasian konkari. :)!

Viimeksi muokattu:
Aivan hyvin voi olla endometrioosinkin oire. On myös muita, ikäviä oireita aiheuttavia mutta hyvänlaatuisia naistentauteja. Todennäköisesti kyse on jostakin tällaisesta.

Voin lohduttaa sinua oman, erittäin pätevän naistentautien erikoislääkärini sanoilla: pahanlaatuiset sairaudet ovat kuitenkin huomattavasti harvinaisempia kuin hyvänlaatuiset. Aina jollakin sellainenkin on mutta se on kuitenkin harvinaista näihin hyvänlaatuisiin probleemeihin verrattuna. Jos sinulla ei ole ollut muita, selkeitä oireita, kuten esimerkiksi yleiskunnon selvä heikentyminen, kovat vatsakivut kuukautisten välillä, pahoinvointi, jne. ei liene suurta vaaraa syövästä.

Mutta - olet tehnyt aivan oikean siirron, kun olet menossa gynelle. Siellä kerrot peloistasi ja voit myös itse suoraan kysyä gyneltä, voisiko olla endometrioosi. Kaikki gynet eivät automaattisesti tajua sitä ottaa huomioon. Ja jos sinusta käynnin jälkeen tuntuu, että gynesi ei ottanut asiaasi vakavasti, mene toiselle lääkärille. Kaikki gynet kun eivät ole yhtä tarkkoja.

Sanoo tämän naistentautiasian konkari. :)!

Kiitos vastuksestasi, rauhoitti jo jonkinverran mieltä.:) Terveyskeskuksessa kävinkin jo gynekolog.tutkimuksessa, tosin silloin ei mitään ultrauksia tehty, eikä papaakaan vielä otettu. Puhetta silloin oli tämän lääkärin kanssa, että mikäli hiiva & bakteeriviljely ovat puhtaat, laittaa hän mulle pikana lähetteen papaan. Osittainhan ne oireet tosiaan kyl hävis antibioottikuurin myötä, mut varasimpa ajan nyt kuitenki. Ja yksityiselle, kun en jaksais mitään terveyskeskusrulijanssia. Vähän vaan rahan kans alkaa ottaan pikkuhiljaa tää tiukille, kun tullut näissä lääkäreissä rampattua ja kaikenmaailman lääkkeitä testailtua. Ja kyllästyttää niin suuresti. Täytyy koittaa muistaa sitten kysästä tuosta endometrioosinkin mahdollisuudesta.

Viimeksi muokattu:
Ja yksityiselle, kun en jaksais mitään terveyskeskusrulijanssia. Vähän vaan rahan kans alkaa ottaan pikkuhiljaa tää tiukille, kun tullut näissä lääkäreissä rampattua ja kaikenmaailman lääkkeitä testailtua. Ja kyllästyttää niin suuresti. Täytyy koittaa muistaa sitten kysästä tuosta endometrioosinkin mahdollisuudesta.

Arvauskeskus on liikanimensä veroinen näissä sisätautikysymyksissä. Ja muissakin, jotka vaatisivat erikoislääkärin mielipidettä. Tämä on mun kokemus ja myös monen muun esim. endometrioosin kanssa.

Olenkin sanonut ihmisille, jotka lääkäriin menoa ovat pohdiskelleet, että kannattaa vaikka endometrioosiyhdistyksen keskustelupalstan kautta kysellä oman alueensa hyvistä lääkäreistä ja varata sitten suoraan aika yksityiselle, jos vaan vähänkin on siihen varaa. Säästyy monelta turhauttavalta mutkalta ja saa useimmiten asianmukaista kohtelua heti.

Yksityiseltä lääkäriltä saa lähetteen julkiselle puolelle, paikalliseen keskussairaalaan siis, jos siihen ilmenee tarvetta. Sitä voi ja saa ja pitää myös itse pyytää, jos tilanne tulee ja sitä ei suoraan tarjota. Sinä maksat, joten sulla on oikeus myös pyytää asioita. Toivottavasti lääkärikäyntisi on nyt hyvä ja saat apua ongelmiisi!

Viimeksi muokattu:
Arvauskeskus on liikanimensä veroinen näissä sisätautikysymyksissä. Ja muissakin, jotka vaatisivat erikoislääkärin mielipidettä. Tämä on mun kokemus ja myös monen muun esim. endometrioosin kanssa.

Olenkin sanonut ihmisille, jotka lääkäriin menoa ovat pohdiskelleet, että kannattaa vaikka endometrioosiyhdistyksen keskustelupalstan kautta kysellä oman alueensa hyvistä lääkäreistä ja varata sitten suoraan aika yksityiselle, jos vaan vähänkin on siihen varaa. Säästyy monelta turhauttavalta mutkalta ja saa useimmiten asianmukaista kohtelua heti.

Yksityiseltä lääkäriltä saa lähetteen julkiselle puolelle, paikalliseen keskussairaalaan siis, jos siihen ilmenee tarvetta. Sitä voi ja saa ja pitää myös itse pyytää, jos tilanne tulee ja sitä ei suoraan tarjota. Sinä maksat, joten sulla on oikeus myös pyytää asioita. Toivottavasti lääkärikäyntisi on nyt hyvä ja saat apua ongelmiisi!

Oli ehottomasti kaiken sen rahan arvosta! Oli miesgyne, aivan älyttömän mukava, ja ensimmäistä kertaa sain sentään edes jotain mahdollista selitystä noille hiutaleillekin! Rauhoitti kyllä mieltä, kun sen mielestä mulla ei todellakaan pitäisi näillä oirein olla mitään syytä huoleen. Noin päällisinpuolin kaikki ok, myös ultra. Nyt sit vaan ootellaan papaa, missä kuulemma voi mennä jopa neljä viikkoo..Melkosen kauan. Vähän jännittää, mutta koitan pysytellä rauhallisin mielin siihen asti, turha kai murehtia etukäteen.: )

Terveyskeskuksiin en kyllä mielelläni enää mene. Yksityisellä puolella olen vasta pari kertaa asioinut, mutta kyllä sen huomaa heti kuinka se potilaaseen keskittyminen ja paneutuminen on ihan erilaista. Tkssa saa aina vaan sen fiiliksen, että äkkiä vaan edellinen potilas ulos ja seuraava sisään, mukaan annetaan aina vaan jonkinnäköstä antibioottia tai vaihtoehtoisesti leimataan luulosairaaksi. Turhauttavaa todellakin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä