Kohdunulkoinen/Metotrexan hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmiina00
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

emmiina00

Jäsen
13.01.2008
84
1
6
Hei vaan kaikille.

Minulla todettiin viikonloppuna kohdunulkoinen raskaus rv8-9.:( Juuri ennen repeytymistä menin ja raskaushormonit viiletteli 8900, eli aika paljon kai? No, eilen sain tuon Metotrexan piikin persuuksiin aamulla, onko muilla kokemuksia lääkkeestä?

Luulen että raskaushormonit nousevat vain koska tänä aamuna oli pahoinvointia, vai kuuluukohan lääkkeeseen? Netistä löytyy aika vähän tietoa. Entä kuinka pitkä raskauden yrittämis kielto muille on tullut? Meille sanottiin että seuraavat menkat pitäisi odottaa..

Muutenkin edelleen vihloo toista puolta ja koko ajan pelkään että jotain repeää siellä, jotenkin kuvittelin että lääke vaikuttaa lähes heti :ashamed: Hoitsu laitto lääkkeen, yritin kysellä kaikkea mutta ei se oikein tienny. Kaikkeen sain vastauksen "yksilöllistä". Pelottaa että joudun vielä ottamaan lisää piikkejä/leikkaukseen..

Ensinnäkin pahoittelut sinulle emmiina00. Minulla todettiin myös KU, olin tosin lähes oireeton ja hcg ollut korkeimmillaan jotain 1000. Sain metotreksaattipiikin pari viikkoa sitten, enkä saanut minkäänlaisia sivuoireita (lääke on sama mitä käytetään esim. nivelreuman hoitoon). Hoitaja varoitteli, että kipuja saattaa tulla siellä puolella missä se nesterakkula/raskaus"pesäke" sijaitsee, koska lääke vaikuttaa siellä, missä on nopeasti jakautuvia soluja. Mutta ei mulle kipujakaan tullut, ehkä siksi että se "rakkula" oli minulla aika pieni, UÄ:ssä mitattu n. 1,5 cm. Nyt oli hcg lähtenyt jonkin verran laskuun, oli kuitenkin vielä viime viikolla jotain 600. Mutta veikkaisin, että jos sinun tapauksessasi päätyvät leikkaukseen, niin silloin hcg laskee paljon nopeammin, musta ainakin tuntuu, että lääke ei ole yhtä tehokas keino.

Raskauden yrittämiskiellosta: lääkäri sanoi mulle, että jotkut suosittelevat odottamaan 3 kk, mutta ei se oo aivan välttämätöntä.

Yhteistyössä