Kohdunulkoinen raskaus/lääkehoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metotreksaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metotreksaatti

Vieras
Sain keskenmenon viikolla 9 ja mulle tehtiin kaavinta. 1,5 kk myöhemmin epäilin uutta raskautta kun samanlaiset raskausoireet iskivät kuin esikoista ja toista(keskenmenoon päätynyttä)odottaessa. Tein testin ja näytti plussaa. Kuitenkin viikon päästä aloin vuotaa ja lääkäri diagnosoi varhaiseksi keskenmenoksi. Käski kuitenkin tekemään kk päästä testin varmuuden vuoksi, koska kohdunulkoinen raskaus oli kuulemma myös mahdollinen, kohtu oli nimittäin tyhjä.

Kk päästä tein testin ja näytti taas plussaa. Eikun lääkäriin, jossa ultra paljasti vasemmassa munasarjassa kummallisia mönttejä. Seuraavana päivänä leikattiin, mutta möntit olivatkin kystia eikä alkiosta ollut tietoakaan... Silti raskaushormonit vielä jylläsivät. Seuraavalla viikolla aloitettiin lääkehoito koska kukaan ei tiennyt missä raskauspesäke piileskeli. Sain yhden sytostaattipiikin (metotreksaatti) ja hormoniarvot lähtivät onneksi heti laskuun. 1,5 kk:n päästä arvot olivat taas normaalitasolla. Viikon päästä pitää taas tehdä rask. testi ja sen jälkeen saa kuulemma viettää ihan normaalia elämää (ellei taas näytä plussaa).

Kysymys kuuluukin, oisko jollakin tietoa asiasta tai onko täällä kenelläkään hoidettu kohdunulkoista raskautta sytostaateilla ja onko sen jälkeen määrätty joku "karenssiaika" ennen ku on turvallista yrittää uutta raskautta? Syöpäpotilaalla kuulemma lääkkeen lopettamisen jälkeen ei saisi tulla 3 vuoteen raskaaksi.. Mittasuhteet tosin ovat ihan eri luokkaa syöpähoidossa kuin tässä tapauksessa, mutta kyllähän se mietityttää, ettei vaan suotta aiheuta uudelle tulokkaalle mitään ikävää, jos vaikka sattuisi niin onnellisesti että taas tärppäisi saman tien.

Hei,
Minulla ei ole hoidettu metotreksaatilla, mutta mielestäni yritykseen voi ryhtyä jo ensimmäisten kuukautisten jälkeen. Jossain on neuvottu odottamaan kolme kuukautta, mutta se on jo sitten aivan maksimi, missään nimessä kyse ei ole vuosista. Annostus on kuitekin ihan eri tasoinen kuin syöpähoidoissa. Lääkärin kyllä olisi pitänyt ohjeistaa sinua. Aika erikoista hoito vaikuttaa olevan muutenkin, ettei HCG-arvoja mitata lääkärin seurannassa vaan tutkaillaan niiden kehitystä perus raskaustesteillä.

Täällä aiheesta lisää http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi26001

Mulla epäiltiin kans 11/06 keskenmenneessä raskaudessa kohdunulkoista. Mä ravasin hcg mittauksissa, laskuun lähti kuitenkin nopeasti eli tuskin oli K.U. Sillon lääkäri sanoi ton 3kk karenssin, jos olis joutunu sen sytostaattipiikin laittamaan. Mutta sinuna luottaisin oman lääkärisi ammattitaitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs****:
Hei,
Aika erikoista hoito vaikuttaa olevan muutenkin, ettei HCG-arvoja mitata lääkärin seurannassa vaan tutkaillaan niiden kehitystä perus raskaustesteillä.

Täällä aiheesta lisää http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi26001

Seurattiin kyllä hcg-arvoja viikottain 1,5 kk:n ajan, mutta minustakin tuntuu vähän hassulta, että tää viikon päästä tehtävä testi onkin ihan tavan raskaustesti. Täytyy varmaan ensviikolla vielä soittaa osastolle ja kysyä voisko ottaa mieluummin sen seerumin hcg:n, että voisi olla sitten ihan varma että kaik on ok. Näyttäähän raskaustestitkin joskus minusta vaikka oliskin raskaan.. Ja samalla vielä pitää kysyä uudestaan voiko heti ruveta "hommiin" :)

Elvytetäänpäs tätä vanhaa ketjua. Onko lisää kokemuksia kohdunulkoisesta? Eilen diagnosoitu, ja sain metotreksaattipiikin, kun hcg ei ollut epäillyn keskenmenon jälkeen lähtenyt laskuun vaan pikemminkin lievään nousuun. Nyt toivon, että hcg lähtee vihdoin laskuun... Kuinka moni on raskautunut normaalisti kohdunulkoisen jälkeen?

Minua lääkäri kehotti odottamaan 3kk metotreksaatin jälkeen ennen kun yrittää uudelleen. Tosin myöhemmin hän perui sanansa ja sanoi että 2kk jälkeen saa alkaa yrittää uudelleen. Metotreksaattiannokset kohdunulkoisen hoidossa ovat niin paljon pienempiä kuin syövän hoidossa, ettei niitä voi verrata keskenään.

Minulla on nyt yli 10kk metotreksaatista eikä jälkeäkään uudesta raskaudesta. Parempaa onnea sinulle!

Yhteistyössä