Kohta 3v pissaa tahallaan housuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marinka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"marinka"

Vieras
Meidän kohta 3 v täyttävä poju on alkanut pissaamaan housuunsa, ilmeisesti tahallaan. Tätä on jatkunut ehkä 2 viikkoa (kerran kakkasikin housuunsa). Päivä ja yökuiva on ollut kesästä lähtien. On päiväkodissa eikä siellä ole tapahtunut kertaakaan, siitä päättelin, että on tarkoituksellista.

Pissat vaan lurahtaa housuun ja lapsi sanoo heti "se oli vahinko", tyynellä äänellä. Mutta vaatteet hän tietty haluaa heti vaihtaa. Emme reagoi siihen sen kummemmin. Ollaan ihan tyynenä. Vaihdetaan vaatteet ja kuivataan lattia.

Tekee muutamia kertoja päivässä. Ei liity mihinkään tilanteisiin, että esim. protestoisi. Ihan tavallisissa tilanteissa, esim. leikkiessä tai ruokaillessa. Viime yönä tuli eka kerran sänkyyn. Sen jälkeen kun oppi kuivaksi ei yhtään vahinkoa ole tullut yölläkään. Elämäntilanteessa meillä ei ole tapahtunut yhtään mitään muutosta, etten oikeen keksi muuta selittävää tekijää kuin uhma (jota on ollut kyllä ja 1,5v).

Ilmeisesti johki tulehduksiin voi liittyä tällaista. Mutta lapsi on kyllä muuten ihan itsensä, ei ole yhtään kipeän oloinen miltään osin. Ja kun pk:ssa tätä ei ole tapahtunut, niin luulisi tämän olevan jotain muuta?

Kokemuksia?

Meillä myös tyttö oppi kuivaksi ja jonkin ajan päästä alkoi tulemaan pissat housuun, oli niin keskittynyt siihen mitä teki ettei malttanut mennä vessaan ja tuli vahinko. 3v pidätyskyky ei ole vielä kovin kehittynyt. Kannattaa olla huomioimatta vahinkoja sen kummemmin ja yrittää päiväs aikaan käyttää aina samaan aikaan pissalla. menee ohi, tosin saattaa kestääkkin hetken.

Tiedän useamman lapsen, joka on aloittanut jossain vaiheessa tahallaan housuun pissaamisen senjölkeen kun ovat oppineet kuiviksi. Myös sellaisia lapsia, jotka ovat ihan tahallisesti pissanut lattialle tms-.'
ja kyse on ollut uhmasta ja huomionhausta. Heidän kohdallaan se on mennyt ohi sillä, että kun on pariin kertaan sanottu, että tuo ei ollut mukavaa ja vessa on pissaamista varten tms. ja sen jälkeen jätettty kommentoimatta, eli jätetty huomiotta- on se mennyt ohi.

Toki jos lapsi vaikuttaa kivuliaalta tai pissaaminen ei vaikutakaan tahalliselta "vahingolta" vaan oikeasti vahingolta- on tulehduksen mahdollisuus syytä sulkea pois. Tietenkin 3v. on vielä pieni ja kyse voi ollakin vahingosta, ja siitä, ettei lapsi malta mennä vessaan ajoissa. Mutta jos vaikuttaa siltä, että tekee sitä tahallisesti, jättäisin huomiotta.

Jokin aika sitten kirjoittelin ihan samaa tänne.. Meidän 2v8kk ei tosin vielä yli puolenvuoden harjoittelulla ole täysin kuiva ollut muutenkaan mutta meilläkin oli tässä parin viikon kausi että pissasi melkein kaiken housuunsa, ja ihan kirkkain silmin sitä itsekkin sitten voivotteli.. vaipat piti kaivaa taas päiväkäyttöönkin. Nyt onneksi näyttää taas siltä että muistaa potalle itsekin suunnistaa..

minä taas en usko että tuonikäinen pissaisi tahallaan housuun, jos ei ole pissatulehduksesta kyse niin entä ummetus? kihomadot? se ettei kertakaikkiaan malta kesken kivan leikin lähteä vessaan? ettei huomaa pissahätää kun jokin leikki kesken? jos kyseessä olisi 5-vee niin sitten mutta meillä ainakin vielä 4-veelläkin on tosi lyhyt pidätysaika eli pissavahinkoja voi tulla ihan siksi että kun tyttö huomaa pissahätänsä hän ei kertakaikkiaan ehdi vessaan.

Meillä 3v ja ollut vuoden päivä ja yökuiva. Muutama viikko sitten pissasi päivän aikana 3 krt housuun ja ehdin jo huolestua ja vein pissanäytteen tk:hon. Pissatesti näytti negaa ja vaiva helpotti heti, kun laitoin lapselle vaipan kovan tappelun kanssa. :D Tunnin joutui "iso miäs" olemaan vaipassa ja vaiva helpotti! :D Uhmaa se vain oli. :p

[QUOTE="vieras";25398671]minä taas en usko että tuonikäinen pissaisi tahallaan housuun, jos ei ole pissatulehduksesta kyse niin entä ummetus? kihomadot? se ettei kertakaikkiaan malta kesken kivan leikin lähteä vessaan? ettei huomaa pissahätää kun jokin leikki kesken? jos kyseessä olisi 5-vee niin sitten mutta meillä ainakin vielä 4-veelläkin on tosi lyhyt pidätysaika eli pissavahinkoja voi tulla ihan siksi että kun tyttö huomaa pissahätänsä hän ei kertakaikkiaan ehdi vessaan.[/QUOTE]

Niin, no miksi sitten lapsi ei päiväkodissa ole kertaakaan pissannut housuunsa, mutta esim. eräänä päivänä kun päiväkodin jälkeen tultiin kotiin, mentiin käsien pesulle - ja siinä samassa lurautti housuun. Ja sen jälkeen vielä lyhyen illan aikana kaksi kertaa.

Tuon vuoksi epäilen tuon "tahattomuutta". Ja mä kyllä uskon että tuon ikäinen muutenkin voisi hyvinkin tehdä tuollaista tahallaan, varsinkin tämä meidän poju. On nimittäin todella kovapäinen, omaehtoinen ja periaatteelinen. Ja tietää kyllä miten härnätään. ;) Joten vaikea uskoa viattomuuteen.

Täytyy huomenna taas pk:iin sanoa mikä tilanne on, viime viikolla puhuttiin, että seuraillaan. Tosiaan yhden yhtä vahinkoa (tai tahallisuutta ei pk:ssa ole ollut).

Meillä 3v ja ollut vuoden päivä ja yökuiva. Muutama viikko sitten pissasi päivän aikana 3 krt housuun ja ehdin jo huolestua ja vein pissanäytteen tk:hon. Pissatesti näytti negaa ja vaiva helpotti heti, kun laitoin lapselle vaipan kovan tappelun kanssa. :D Tunnin joutui "iso miäs" olemaan vaipassa ja vaiva helpotti! :D Uhmaa se vain oli. :p

No mä olen tuolle sanonut, että täytyy varmaan mennä lääkäriin kun on varmaan jotain vaivaa. Vähän niin kuin sillai, että lopettelis, kun ei varmaan lääkäriin hingu. Mutta vielä ei ainakaan ole ollut vaikutusta. Vaipasta en oo puhunut vielä. Se vois olla kyllä ihan hyvä, ja kohta todellinenkin tilanne. Nyt on nimittäin pissattu olkkarin matto, lasten huoneen matto, sohva, pojan sänky... :/

Oliko teillä kanssa lapsi ihan tyynenä ja liittyikö tilanteisiin mitään dramatiikkaa (esim. kun raivosi tms.)?

En huomannutkaan, että oli pissanut myös yöllä. Jos yöllä pissaa nukkuessaan, se tuskin on tahallista.
Mutta en kuitenkaan välttämättä vielä huolestuisi, seuralisin jonkun aikaa. Ellei sitten kastelu ole jatkuvaa.
Ja housuunpissailu.

Meillä lapsi pissaili jonkin aikaa housuun mielenosoituksellisesti, jos ei saanut tahtoansa läpi. Kerran olimme ulkoilemassa (oli syksy) ja siellä teki saman tempun uhmatessaan. Katsoi suoraan silmiin ja sanoi, että nyt minä pissaan housuun. Siinähän sitten ulkoili pissat housussa, en suostunut lähteä heti vaihtamaan kun kerran ihan tahallista oli. Eipä sen koommin kiusallaan pissaillut housuihinsa.

[QUOTE="a p";25398845]No mä olen tuolle sanonut, että täytyy varmaan mennä lääkäriin kun on varmaan jotain vaivaa. Vähän niin kuin sillai, että lopettelis, kun ei varmaan lääkäriin hingu. Mutta vielä ei ainakaan ole ollut vaikutusta. Vaipasta en oo puhunut vielä. Se vois olla kyllä ihan hyvä, ja kohta todellinenkin tilanne. Nyt on nimittäin pissattu olkkarin matto, lasten huoneen matto, sohva, pojan sänky... :/

Oliko teillä kanssa lapsi ihan tyynenä ja liittyikö tilanteisiin mitään dramatiikkaa (esim. kun raivosi tms.)?[/QUOTE]

Ekalla kerralla söi aamupalaansa ja hetken päästä sanoi että tuli pissa housuun. Meni tunti siitä ja istuttiin sohvalla niin pikkumies reteesti tuli sohvalle, oli *keskittynyt ilme* ja taas pissat housussa. Ei selitellyt tekoaan vaan sanoi "Tuli jo". :D Onneksi meni ohi! Luulin oikeasti että kyseessä oli vti, mutta tk:n terkkakin sanoi että tuon ikäiset saattaa "taantua" välillä. 3-vuotiaat, kun ei tiedä olisivatko ihan pieniä, vai jo tosi isoja. :)

Voithan sä sen pissanäytteen viedä. On ihan simppeli ja vastauksen saa pian. :)

En huomannutkaan, että oli pissanut myös yöllä. Jos yöllä pissaa nukkuessaan, se tuskin on tahallista.
Mutta en kuitenkaan välttämättä vielä huolestuisi, seuralisin jonkun aikaa. Ellei sitten kastelu ole jatkuvaa.
Ja housuunpissailu.

Juu, viime yönä eka kerran. Kertaakaan ei oo yöllä tullut aiemmin vahinkoa. Toki kerta se on ensimmäinenkin ja sekin voi olla liittymättä tuohon päiväpissailuun.

Muuten tosiaan on täysin oireeton, ja pk:ssa todellakin täysin. Täytyy katsoa vielä ensi viikolla.

Ekalla kerralla söi aamupalaansa ja hetken päästä sanoi että tuli pissa housuun. Meni tunti siitä ja istuttiin sohvalla niin pikkumies reteesti tuli sohvalle, oli *keskittynyt ilme* ja taas pissat housussa. Ei selitellyt tekoaan vaan sanoi "Tuli jo". :D Onneksi meni ohi! Luulin oikeasti että kyseessä oli vti, mutta tk:n terkkakin sanoi että tuon ikäiset saattaa "taantua" välillä. 3-vuotiaat, kun ei tiedä olisivatko ihan pieniä, vai jo tosi isoja. :)

Voithan sä sen pissanäytteen viedä. On ihan simppeli ja vastauksen saa pian. :)

Niin kaitpa ton pisun saa helposti testattua.

Mut joo. Poika on pisuilun jälkeen aina jotenkin niin liian viaton. Silmät kirkkaana ja naama pokerilla, sanoo ennen kuin mä olen ehtinyt ees suutani avata " se oli vahinko". Siinä jotain sellaista mitä mä ihan meinaa uskoa. ;)

me ajetaan aina tuhatta ja sataa päiväkodista kotiin, koska juniorilla on kamala kakkahätä. Ei suostu käymään pk:ssa, ei edes mun kanssa. Vaan vasta kotona. On siellä pihalla ihan ok, mutta kun päästään autoon, niin alkaa ulina, et äkkiä äiti, pitää päästä vessaan!

Eli veikkaan kanssa sitä, ettei malta mennä vessaan. Ei ihan tunnista "kohta pitää mennä" hätää.
Usuta käymään useammin! Ruoan jälkeen ja ennen lähtöä ja heti kotiin tullessa.
Eskarilainen katsoo telkkaa silmät keltaisena, kun ei malta lähteä. Vaikka KAIKKI ohjelmat katotaan boksista, eli vois laittaa pausea ja kelata... (osaa tämän myös itse!)

entäs jos alkaa kakkaamaan housuun opittuaan kuivaksi jo yli puolivuotta sitten?
meidän tyttö on alkanut kakkaamaan housuun, tosin kakka on kovaa, mutta silti..
mitään psyykkistäkään syytä ei pitäisi olla..
en tiedä miten saisi taas kakkaamaan potalle..

[QUOTE="a p";25399015]Niin kaitpa ton pisun saa helposti testattua.

Mut joo. Poika on pisuilun jälkeen aina jotenkin niin liian viaton. Silmät kirkkaana ja naama pokerilla, sanoo ennen kuin mä olen ehtinyt ees suutani avata " se oli vahinko". Siinä jotain sellaista mitä mä ihan meinaa uskoa. ;)[/QUOTE]

Heh. :D Meidän poika käyttää samaa kikkaa, jos on tehnyt tyhmyyksiä. Kyllä noi 3veet on vallan fiksuja ja osaa manipuloida tilanteita taitavastiu. :D

Tuota..: Olisiko ummetusta, kun kerran kakka on kovalla? Jos sitä on jatkunut pitkään kannattaa varata lääkäriaika ja itsekin voi googlata mikä siihen auttaisi!

Mepä laitettiiin tuolle 3 veelle vaippa viime yönä. Yöllä oli käynyt pissalla, mutta vaippa oli aamulla päällä. Poika ei kommentoinut mitään.

Päiväkodin jälkeen ei tullut yhtään pisu"vahinkoa" tänään - siis kun viime. pari viikkoa on varmaan joka päivä pk:n jälkeen tullut vahingot!!!

Voisko olla että vaipan laittaminen sai poikasen muuttamaan mielipiteensä housuun pissaamisesta? ;)

Onpa ajankohtainen aihe. Oma 3 v. tyttöni aloitti n. viikko sitten tuon housuun pissaamisen. Päivittäin tullut 2-3 pissaa housuun vaikka edellisestä wc-käynnistä olisi ollut vain puoli tuntia aikaa. Uhma on kova, joten kaipa se siihen liittyy. Kerran kysyin, miksi ei mennyt vessaan niin vastasi, että koska on niin pieni. Eli varmaan sitäkin, ettei oikein tiedä onko iso vai pieni.

Tänään aloitti loman jälkeen pk:n ja siellä ei ollut tullut vahinkoa. Ehkäpä se tästä - toivottavasti.

[QUOTE="vieras";25405497]Onpa ajankohtainen aihe. Oma 3 v. tyttöni aloitti n. viikko sitten tuon housuun pissaamisen. Päivittäin tullut 2-3 pissaa housuun vaikka edellisestä wc-käynnistä olisi ollut vain puoli tuntia aikaa. Uhma on kova, joten kaipa se siihen liittyy. Kerran kysyin, miksi ei mennyt vessaan niin vastasi, että koska on niin pieni. Eli varmaan sitäkin, ettei oikein tiedä onko iso vai pieni.

Tänään aloitti loman jälkeen pk:n ja siellä ei ollut tullut vahinkoa. Ehkäpä se tästä - toivottavasti.[/QUOTE]

Hyvä että löytyy kohtalotovereita. :) Vaikkei tuo kiva homma ookaan.

Täytyypä huomenna raportoida miten pk:n jälkeen käy. Vai auttoiko vaippa kertalaakista.

meillä on lorahtanut joskus vähä pissaa tytölle yli 3v. mutta nyt ei oo näkynyt. sen sijaan on kakannut housuihin ja sanoo että sattuu pyllyy. nyt olen rasvaillut peräaukkoa niin ainakin nyt vähän aikaa kakka tullu pottaan.
yritän muistutella ja seurata että jos alkaa kakattaa sanon että menee potalle

[QUOTE="a p";25405188]Mepä laitettiiin tuolle 3 veelle vaippa viime yönä. Yöllä oli käynyt pissalla, mutta vaippa oli aamulla päällä. Poika ei kommentoinut mitään.

Päiväkodin jälkeen ei tullut yhtään pisu"vahinkoa" tänään - siis kun viime. pari viikkoa on varmaan joka päivä pk:n jälkeen tullut vahingot!!!

Voisko olla että vaipan laittaminen sai poikasen muuttamaan mielipiteensä housuun pissaamisesta? ;)[/QUOTE]

Haa, niinpä loppui tuo leikki kuin seinään, kun toissa yönä ujutimme pojalle vaipan. Eipä tullut eilen eikä tänään päiväkodin jälkeen pisuvahinkoa. :D

Yhteistyössä