Kohta 8 kk:n ikäinen ei ole ikinä nukahtanut yöunille laittaessa muualle kuin syliin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oon siirtänyt siirtänyt tätä asiaa aina vain eteenpäin, koska tuntuu että se sylissä nukuttaminen vain on helpointa mutta nyt tuli taas mieleen että pitäisköhän asialle viimein tehdä jotain..
Illalla tehdään iltapesut kun vauva alkaa näyttää väsyneeltä, yleensä 22-23 välillä. (Joskus myös yhdeksän maissa jos sattuu että päiväunet on jääneet lyhyiksi mutta silloin nukahtaa kunnolla vasta lähempänä yhtätoista..) Lämmitetään velli ja syö sen sylissäni makuuhuoneessa ja yleensä nukahtaa siihen. Jos ei ole aivan umpiunessa, herää samantien kun laitetaan omaan sänkyyn ja alkaa itkemään. Vaikka olisi miten väsynyt. Ei auta silittelyt, hyräilyt tai mitkään muutkaan vain sylissä rauhoittuu. Muutama kuukausi sitten kokeilin vanhempien luona ollessa että jospa nukahtaisi itsekseen. Valehtelematta odotin melkein kaksi tuntia ja vauva vain pyöri sängyssä. Välillä itki ja silloin otin hetkeksi syliin.
Mitä mä oikein teen tuon lapsen kanssa?

Niin ja on vauvasta asti nukkunut johonkin vuorokauden aikaan 6-7 tuntia putkeen ja vähän reilun 3 kk:n ikäisenä kun koliikki loppui tuo pätkä siirtyi yhtäkkiä yöaikaan.
Ja kun laitan vauvan nukkumaan, nousee yleensä 2-3 kertaa sen jälkeen vielä itkemään kun on siirretty omaan sänkyyn. Jos nukahtaa kunnolla sylissä niin ei herää.

Jos sylissä nukuttaminen ei ole ongelma niin jatka samaan malliin. Minä olen aina lapset syliin nukuttanut 2 vuotiaaksi asti. Meillä on kolme lasta kahden vuoden välein. Tämä kuopus taitaa nukahtaa sylliin vielä pitään, vaikka on jo 2v. Meillä ovat vauvana olleet aina tuollaisia hitaasti nukahtavia, mutta reilu vuoden iässä nopeutunut. Vauvat ja lapset ovat niin pienen hetken sylissä, että minä en näe siinä mitään pahaa. Itse nukutan lapset ihan niin pitkään kuin he sitä haluavat. Samoin viekkuun mahtuu yöllä ja tuossa tuo kuopus aina onkin.

syötät vellin sylissä ja nosta sänkyyn jos itkee taputtele kevyesti pepulle.Meillä toimi se,että vedin pinnasängyn ihan meidän sänkyyn kiinni ja kävin itsekkin nukkumaan,silttelin lasta uneen tai pidin omaa kättä rauhouttavasti lapsen selkää vasten(lapsi nukkui mahallaan).Totuttelua se vie muuaman yön mutta oppii tyylin kyllä jos jaksat olla sitkeä.Sitten kun oppii se saattaa yöllä herätessään rauhoittua jo sillä,että laitat käden selän päälle.

älä hätäile, nukuta sylissä tai itsesi vieressä.
Mä pidin lasta kädestä kunnes nukahti. Nuorempi, jonka sain käyttämään tuttia (ekan kanssa en osannut opettaa tutille) oli helpompi rauhoittaa, kun oli se tutti.
Kumpikin kömpii edelleen joskus viereen (ovat 6 ja 8), yöllä, mutta mitä siitä? saanpahan selänlämmittäjän. Lapset on niin pienen hetken pieniä, että siitä ajasta saa ja pitää nauttia! Eikä stressata ja itkettää pientä...

(huom! meillä ON edelleen seksiä, mutta ei omassa sängyssä eikä siihen aikaan kun lapset heräilee yöllä. ne on hyvin sännöllisiä ja nukkuvat kaikkein sikeimmin 30 min nukahtamisen jälkeen. Että senkin takia on turha "pelätä" sitä ettei lapsi nukahda itse.)

Meillä oli sama ja kun tyttö oli reilu 6 kk ikäinen aloin vaan laittamaan omaan sänkyyn iltapuuron jälkeen. Noin kolme iltaa meni että tottui siihen että tämä on se uusi systeemi. Itki toki jonkin verran alussa (tai oikeastaan oli lähinnä kitinää) ja käytiin pienin väliajoin laittamassa tuttia suuhun ja silittelemässä ja sitten taas ulos.
Ei tosiaan mene kauan niin lapsi tottuu. Nyt meillä on iltapuuro ja maito noin 19-19.30, en jälkeen iltapesu, tuutulaulu ja nukkumaan. Olen myös yrittänyt pitää rutiineja yllä siitä lähtien kun vauvalle on vuorokausirytmi vakiintnut, mun mielestä auttaa tosi paljon että tekee samat asiat aina suunnilleen samaan aikaan päivästä.

Ja joo, tiedän että olen jonkun mielestä tosi julma kun lapsi alussa kitisi jopa sen pari minuuttia, mutta näin se toimi meillä ja beibi nukkuu tyytyväisenä 11 tunnin yöunet.

Yhteistyössä