Kohtutulehdus synn. jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja Mahakipuinen vanilja
  • Ensimmäinen viesti
Mahakipuinen vanilja
Ei kuulu vauvan hoitoon, mutta täältä ehkä kokemuksia... Synnytyksestäni on nyt tasan kolme viikkoa. Viime yönä kipeytyi alamaha, erityisesti sängystä nouseminen ja käveleminen, tai yleensä liikkuminen tekee kipeää.

Jälkivuotoa vielä, muuttunut kirkkaasta verestä ruskehtavaksi, limaisemmaksi. Ei haise mitenkään erityisen pahalle.

Ei kuumetta.

Voiko olla kohtutulehdus? Vai mikä muu aiheuttaisi tällaisen mahakivun.

mainittakoon vielä, että synnytyksessä meinattiin irrottaa istukka käsin, kun ei lähtenyt itsekseen syntymään. Nukutuksessa istukka kuitenkin irtosi ilman irrotusta ja kohtu kaavittiin.
 
saara84
Hei!

Sain viime kesänä pari viikkoa synnytyksen jälkeen kohtutulehduksen. Mulla ei synnytyksessä istukka irronnut kokonaan ja jouduin kaavintaan. Puolentoista viikon päästä jouduin uuteen kaavintaan, kun eivät saaneet kaikkea pois. Sitten kolme päivää eteenpäin, alavatsa oli kipeä ja oli paineen-/painontunnetta vatsalla ja alapäässä. Todella huimaava ja heikko olo. Mittasin kuumeen, se oli 39,6 (mulla normaalilämpö 35,8). Äitini vei minut suoraan sairaalaan, jossa minut otettiin vastaan heti, vaikka tulin ilman lähetettä.

Mulla jälkivuotoa ei ollut juuri ollenkaan. Sairaalassa minut sitten ultrattiin ja kohtu oli täynnä märkää, ja se jouduttiin tyhjentämään. Labrakokeita otettiin paljon ja jouduin neljäksi päiväksi osastolle tiputukseen. Vauva sai olla kanssani sairaalassa. Sairaalassa ollessani märkää sitten vuoti pois, ja haju oli kyllä kaamea. En kehdannut mennä edes saliin syömään, vaan söin omassa huoneessa.

Sinun kannattaa varmaan käydä varmuuden vuoksi lääkärissä. Lääkärit sanoivat, että jos olisin elänyt joskus ennen vanhaan, olisin varmaan kuollut, koska tämä oli yleisin kuolinsyy synnyttäneillä naisilla. Mulla siis tulehdus oli aika paha.

Mulla tuo alavatsakipu oli tosi lievää, ainut syy sairaalaan menoon oli kuume (arvasin, että joku on vialla). En tiedä kuinka olisi käynyt, jos en olisi mennyt sairaalaan.
 
saara84
Niin, ja vielä tuosta istukasta. Mulla siis myös kaavittiin heti synnytyksen jälkeen ja jälkivuoto kesti pari päivää. Sitten tuli paineen- ja painontunnetta, pientä alavatsakipua, vuoto alkoi uudestaan hyytymien kera (nimenomaa tummaa vuotoa, ei kirkasta). Kävin sairaalassa, jossa katsoivat ultralla ja totesivat, että kohtuun oli vielä jäänyt jotakin. Jouduin sitten samantien uuteen kaavintaan.

Eli kannattaa siis käydä lääkärissä, mielellään sellaisessa paikassa, missä on ultra. Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin kunnossa!
 

Yhteistyössä