Kohtutulehdus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla on ollut monta viikkoa outoja oireita. Virtsatieinfektio löytyi pari viikkoa sitten ja se hoidettiin pois. Oireet silti jatkuivat ja eilen lääkäri epäili kohtutulehdusta. Oireet siihen myös sopivat eli alavatsa ja -selkä kivut, virtsaamisvaikeudet, verensekainen vuoto, kova turvotus, kova väsymys. Sisätutkimuksessa löytyi hyvin turvonneet ja ärtyneet limakalvot.
Otettiin bakteeriviljely emättimestä, mutta se oli puhdas? Eli enää ei epäillä kohtu- tai emätintulehdusta. Tulehdusarvot normaalit. Ei kuumetta. Ensi viikolla on vielä ultra, jossa tarkistetaan onko kierukka omalla paikallaan. Langat tuntuvat normaalisti omalla paikallaan.

Te, joilla on ollut kohtutulehdus, mikä johti diagnoosiin? Tehtiinkö esimerkiksi tuota bakteeriviljelyä ja oliko siinä löydöksiä? Eli viittaako tämä minun näytteen puhtaus siihen, että varmasti ei ole tulehdusta, vaan kyse on jostain muusta. Soitin terveysasemalle, mutta hoitaja ei osannut vastata. Eli joudun nyt odottamaan ensi viikon ultraa.

Alkaa vaan jo tuntua, että olenkohan minä luulosairas, kun mitään ei löydy, mutta oireet ovat aika kovat.

Munuaisaltaan tulehdus? Klamydiakin lienee poissuljettu?

BV:ltä "haiskahtaa", voisi olla lievänä. Kysehän on bakteeritasapainon häiriöstä, joka on usein seurausta antibioottihoidoista. Eli kun antibiootit tuhoaa bakteereita, valtaa niiden käyttämän kasvupinnat joko antibioottiresistentit bakteerit tai hiiva.

Ratkaisu voisi olla Lactal Balans. Toiset käyttää hapanmaitotuotteita kuten piimää.

Mutta tässähän oli nyt se, että emättimestä ei bakteereita tai hiivan liikakasvua löytynyt.

Ja tuo pahan hajuinen vuoto, ei siis ollut minun, ap:n, kirjoittama viesti, vaan jonkun vastaus kysymykseeni.

Kattoko ne raskaustestin? Bakteerivaginoosikaan se ei varmaan oo jos bakteerinäyte oli nega.

Emättimessä asustelee n. 700 eri bakteerilajia. Kyse on siis epätasapainosta. Labrassa testataan mm. Streptococcus agalactiae, joka on 1/700 bakteerista. Ellei kyse ole sitten ollut gram-negatiivisten värjäyksestä, kuten BaktVR. Minä oletin otetun BaktVi:n.

Aiheuttaako pelkkä bakteerikannan epätasapaino näin kovat oireet? En ole pystynyt mitään tekemään, kun väsymys on todella rankkaa ja kivut hankalat.

Tuota epätasapainoa on ennenkin ollut usein, eikä ole kyllä kummempia oireita aiheuttanut kuin vuotoa ja kutinaa.

No näillä mennään. Antibioottikuuri oli nyt kuulemma turha.

Aiheuttaako pelkkä bakteerikannan epätasapaino näin kovat oireet? En ole pystynyt mitään tekemään, kun väsymys on todella rankkaa ja kivut hankalat.

Tuota epätasapainoa on ennenkin ollut usein, eikä ole kyllä kummempia oireita aiheuttanut kuin vuotoa ja kutinaa.

No näillä mennään. Antibioottikuuri oli nyt kuulemma turha.

Voi hyvinkin olla jotain muuta. Keskity nyt samalla probioottien syöntiin: hapankaalia ruokavalioon ja apteekista vaikkapa Lacto7.

Mikäli haluat sivistää asiassa itseäsi, lue tämä, jos et ole jo lukenut.

Mulla ei edes otettu mitään näytettä. Alavatsa oli kipeä (kuin kuukautiskivuissa), nousi kuume, kävely sattui ja alapää oli niin kipeä tutkia, että lääkärinkin kävi sääliksi. Nämä oireet kehittyivät hitaasti, noin viikon aikana. Mutta pahenivat tuosta kyllä vielä vaikka antibiootti oli jo päällä. Antibiootit siis aloitettiin samana päivänä kun kuume nousi, tulehdusarvo oli tuolloin n.50. Parin päivän päästä joka ikinen askel sattui, autossa ei voinut tärinän vuoksi istua, oksentelin ja tulehdusarvot oli yli toista sataa. Kolme viikkoa sairaslomaa, ja toipumista vielä pidempään. Mitään pahanhajuista tai runsaampaa vuotoa mulla ei edes ollut, eli oma tautini oli noillakin oireilla lievä.

Yhteistyössä