Hae Anna.fi-sivustolta

Koiperhosten tuhoaminen

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä Masentunut, 04.05.2006.

1. Reikäpaita Vierailija

Tarvitsisin apua koiongelmaan. Olen lukenut aiheesta artikkeleita ja keskustelupalstoja, mutta en ole saanut vastauksia kaikkiin minua askarruttaviin kysymyksiin.
    Asunnossamme (vanha puutalo) on nyt talven aikana lennellyt yksittäisiä perhosia, useimmiten ilta-aikaan. Olemme onnistuneet tappamaan muutaman ja niistä jää tuo "kultainen" jälki, joka kaiketi viittaa koiperhoseen? Muutama reikäinen villavaatekin on löytynyt, tosin en voi varmaksi sanoa, ovatko reiät tulleet juuri nyt vai jo aikaisemmin. Mitään toukkia, kotiloita tai kutomisroskaa en ole löytänyt vaatteista tai muualtakaan. Olen siivonnut vaatekaapit, tuulettanut ja pessyt vaatteita, myrkyttänytkin.
    Voiko olla, että reiät onkin tehnyt joku muu tuholainen tai että ne ovat vain ajan kanssa menneet rikki?

2. qwedsa Vierailija

3. koille kyytiä Vierailija

Enää ei tosiaan myydä niitä koipalloja, jotka oli sellaisia väritömiä vähän litteitä tabletteja.PARADIMAL merkkisiä. Tehtiin Suomessa vuosikymmenien ajan. Nehän oli tosi voimakkaan hajuisia ja tehokkaita,edullisiakin ne oli, mutta kuulemma aine jota niistä levisi joutui EU kieltolistolle. Nyt on sitten tuota Amerikkalinen Jonson&Jonson ketjun Raid merkkiä .
    Nyt on sitten RUSKOVILLAN myyvät KOIPERHOSLAATIKKO ja SETRIPUURENKAAT ja ompa sen verkkokaupassa laatikko jauhoperhosillekkin. Nyt ainakin kesää vasten kannattaa hankkia noita laatikoita.
    www.ruskovilla.fi https://webshop.ruskovilla.fi/tuote/282
    http://www.raid.fi/tuotteet/raid-koigeeli/
    http://www.raid.fi/tuotteet/raid-super-aerosoli-200-ml/

4. Ötökän elämää Vierailija

Minullakin on koiongelma. Ensin törmäsin kuivamuonakaapissa riisihäröihin ja suututti heittää suuri määrä avattuja kuivaruokapaketteja roskiin. Oli ilmeisesti tullut etnisen liikkeen kuivatavaroista. Nyt kun on näitä lenteleviä paskiaisia, riisihäröt olivat todella helppoja. Olen tähän mennessä:

- heittänyt pilalle menneet vaatteet ja kankaat roskiin, samoin epäilyttävät boksit
    - imuroinut kaapin
    - asetellut strategisesti punaseetripaloja
    - pessyt vaatteita suuren määrän, kuudessa kymmenessä asteessa ja kuivattanut kuivaushuoneessa
    - saanut kiinni ja listinyt 14 lentävää rumilusta

Nyt välttelevät selkeästi kaappia, koska olivat menneet hengailemaan keittiön seinille. Ahdistaa ja inhottaa asua kotona. Harkitsen vakavasti ammattimyrkyttäjää, koska tulee niin vainoharhainen olo. Aiemmin on ollut vain turkiskuoriaisia, nekin ovat jotain nakerrelleet, mutta puff, jostain vain koit tulivat. :(

5. Voi hermoromahdus Vierailija

Kaksi vuotta olen taistellut koiperhosia vastaan. Asun vanhassa omakotitalossa, ja yhtäkkiä vain tajusin, että virkatun villalankapeiton kimpussa oli jotain vaaleita pieniä ötököitä, Sieppasin peiton mukaani ja vein ulos pyykkinarulle... sinne se sitten jäikin ja päätyi myöhemmin roskiin.
    En voi käsittää, mistä nuo koit olivat tänne yhtäkkiä siunaantuneet. Välillä on ollut rauhallisempaa, välillä vilkkaampaa.
    Hankalaksi asian tekee se, että täytyisi ilmeisesti heittää kaikki omaisuus roskalavaan, kiskoa jalkalistat irti, myrkyttää ikkunapielet, pakastaa koko talo jne.
    Olen ostanut koirasioita, joihin kyllä kiitettävästi ajautuu porukkaa. Lisäksi olen huomannut vanhanaikaisen kärpäspaperin jostain syystä vetoavan koiperhosiin myös. Vahingoniloisena olen seuraillut paperiin liimautuneitten määrää. Kaikesta tästä voi päätellä, että paljonhan niitä pitää olla.

Teen käsitöitä, ja nykyään joudun pitämään langat ja neuleet kaikki kannella suljettavassa muovilaatikossa. Kaikki villasukkani ja muut villatekstiilit olen sulkenut pusseihin, joihin ei ötökkä sisään pääse. Pakastimessa on pari villalankapeitettä ollut jo toista vuotta, pois en ota.

Aika ankeaa on elämä täpötäydessä vanhassa rakennuksessa. Koska olen keräilijäluonne, minulla on omat ongelmani tavaroitten suhteen; en voisi heittää mitään vanhaa ja rakasta hukkaan.

Juuri tänä iltana taas löysin pyykkikorista tallustelemasta koinaaraan. Pistin äkkiä pyykit koneeseen, sillä jotenkin näytti siltä, että kopassa olleessa villasukassa olisi ollut koiperhosen toukkakoteloita. Toivottavasti kohtaavat pyykkikoneen pyörteissä loppunsa...

6. MicroMan Vierailija

Pienikokoiset villavaatteet kuten kaulaliina ja sukat voi helpoimmin puhdistaa mikrouunissa. Koit ja toukat popsuvat kuin popcornit eikä tarvitse näitä seetripuu yms. humpuuki keskiaikaisia poppaskonsteja edes harkita.

7. vierailija23 Vierailija

8. mummu Vierailija

9. Häpeänriesa Vierailija

Onko ketjulaisilla ongelma ohi? Kiinnostaa kuinka nopeasti koinmunasta kehittyy lentävä perhonen? Viikko, vuorokausi...?

10. vierailija Vierailija

11. vierailija Vierailija

Koiperhoslaatikkoon liiskautunu n. 30 yksilöä 10 päivässä, ja nyt tässä lentelee yksi, vaikka niiden piti olla kovin valonarkoja (klo 17.30).Ekan näin siis silloin 10 pvää sitten. Ihmettelen, mistä niitä tulee, villalle oon allerginen, enkä muissakaan vaatteissa oo nähny ensimmäistäkään reikää. Kaikki vaatteet (pesutuvan jälkeen ) pakattuna jätesäkeissä parvekkeella ja eilen heitin kuivaelintarvikkeet roskiin, vaikka ne on ennestään ilmatiiviisti pakattu, kele !!! hermot menee.

12. vierailija Vierailija

13. vierailija Vierailija

Munista toukat kuoriutuu 14 vuorokauden kuluttua. Perhosiksi kasvavat n. 3 kuukaudessa. Munia on kerralla 100-200 kpl, että tsemppiä vaan sinnekin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri