Hae Anna.fi-sivustolta

Koira allergiaperheeseen?

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä ihmettelijä, 29.09.2006.

1. allergia Vierailija

Meillä on kaksi allergialaista ja silti meillä on neljä kesyrottaa ja kaksi pumia ( koiraa) eikä ole tullut minkään näköisiä oireita!

2. Hauh Vierailija

Minulla todettiin tänään koira allergia. Olen todella murtunut sillä olimme harkinneet jo koiraa. Tietääkö kukaan voinko silti ottaa koiran allergiasta huolimatta?

3. Älä ota Vierailija

Koiran elinikä on noin 15 vuotta. Se kiintyy perheeseensä, eikä käsitä, että se viedään muualle, ja herra varjele, mitä tarinoita niiden kierrätyskoirien jatkosta on kuultu ja nähty, kun ovat päätyneet seuraavaksi "hyvään kotiin"! Eli ei se uuden paikan löytäminen ole helppoa, jos et sitten kestä sitä koiraa, se on kaikkea muuta. Vastuutonta edes alkaa puuhaan, koiralla on persoona ja oikeus oikeasti hyvään ja turvalliseen elämään kuten ihmiselläkin. Sitä ei voi ottaa kokeiluksi. Se ei ole kukkaruukku tai kirja, jonka voi panna noin vain pois, se on elävä yksilö. Joten: ulkoiluta muiden koiria ja kyläile jne, kyllä mahdollisuuksia olla koirien kanssa tekemisissä jonkun verran, oikeasti sietämässäsi määrin on paljon!

4. Koirako meille? Vierailija

No, meillä on tuo äiti allerginen, ja isä on koiraa vastaan. Johtuu varmaan siitä, että sen äiti piti viedä sairaalaan kun se oli allerginen, ja niillä oli sellanen todella hilseilevä koira sillon. Mutta, äiti ja minä toki haluttaisiin tuollainen Bichon, ja ollaan yhteen koiraankin tutustuttu. Ollaan päätetty, että jos meille koira tulisi, niin ainakin äidin ja iskän makuuhuoneen ovi pidettäisiin kiinni. Sen yhden Bichonin kanssa äiti oli ainakin puolitoista tuntia samassa huoneessa, ja koira nuolikin äitiä, eikä mitään oiretta tullut.

5. Voi elämän kevät Vierailija

Juu, puolitoista tunti verrattuna koiran ikään, n.15 v.....
    Hoh hoijaa, että ihmiset väkisin selittelee itsellensä sen, mitä haluavat, ei sen, mikä on totuus

6. Vaihtoehto Vierailija

No mutta, ainahan on vaihtoehto. Vaikka lapset tulisivatkin allergisiksi, niin ei se ole mikään syy laittaa koiraa kiertoon, sehän olisi kamalaa.
    Laitetaan sen sijaan lapset kiertoon, ehkä ne joku hyvä kasvattaja ottaa.......

7. Koiran ystävä 2 Vierailija

Ollaan sitä mieltä, että pieni lapsi saisi tottua vauvasta asti kotieläimiin, se vähentäisi allergioita. Jotkut lääkärit suhtautuvat tunteella ja skitsoilevat. Tunnen tälläisen joka pelkää koiraa ja yllyttää ihmisiä välttelemään.
    Koira ei kai kovin helposti aiheuta allergioita.

8. jenna_roosa Vierailija

Onko olemassa sellaista rotua,joka täyttää nuo kriteerit ja jonka turkki on helppohoitoinen?(säkä alle 30cm)???????

9. Bichon Vierailija

Allergiat ovat aina yksilöllisiä, joten paras käydä kunnolla altistumassa ja kokeilemassa sietoaan ennen suurempia päätöksiä. Mitä pidempään voi viettää aikaansa suunnitellun eläimen tai ainakin rodun kanssa, sen parempi.

Bichon-suvun rotujen sekä villakoiran pehmeässä turkissa ei ole lainkaan aluskarvaa ja se vaatii pesua muutaman viikon välein. Nämä ominaisuudet yleensä vähentävät oireita, mutta poikkeuksia toki on. Bichon-sukua ovat mm. bichon frisé, bichon havanais, löwchen, coton de tulear ja maltankoira. Näistä maltankoira on pienin ja säkäkooltaan siinä parikymmentä senttiä. Pienen kokonsa vuoksi maltankoira ei sovi lapsiperheeseen: pienestä vahingosta voi tulla suuri murhe. Myös muut bichonit, kuten coton de tulear, saattanevat pysyä alle 30 sentissä.

Kaikki edellä mainitut ovat toki ns. turkkikoiria, eli sitä vaan pukkaa ja pukkaa muttei itsekseen irtoa. Helpoimmalla pääsee trimmaamalla turkin lyhyeksi kk:n välein. Sit tosin saatetaan tarvita talvivaatetta, koska sitä aluskarvaa ei ole. (Italianvinttikoiraa muuten myös kehutaan samaan kastiin kuuluvaksi, mutta trimmivaivaa ei ole niinkään - turkkia irtoaa ja vaatetta taas tarvitaan jo vähänkin viileällä.)

10. sdoori Vierailija

Ei ole olemassa koiraa joka ei aiheuttaisi jollekkin allergiaa mutta minun äidilläni on allergia myös isälläni ja heillä on Espanjan vesikoira eikä allergiaa ole näkynyt voi tosin olla että lievää allergiaa tulee mutta siihen ehkä tottuu

11. toisen kerran: Vierailija

Lainaus Kennelliiton sivulta:

Mikä koirarotu sopii allergiselle?
    Mikä rotu on vähiten allergisoiva?
    Valitettavasti ei ole olemassa koirarotua tai koirayksilöä, jossa ei ole allergeeneja. Niin kauan kuin koirassa on nahka, se hilseilee sekä koirasta erittyy kuolaa, virtsaa, ulostetta yms. valkuaista sisältävää. Kyse on lähinnä yksilöllisestä sietokyvystä koiranyksilön allergeeneille ja se ei ole todellakaan sidottu millään lailla rotuun. Lisätietoja aiheesta saat Allergia- ja Astmaliitosta sekä allergialääkäreiltä.

12. Astmaatikko Vierailija

Moikkaa! Olisin juurikin kysymässä samaa... Minulla on astma ja olen ollut koirien kanssa jopa yön, eikä ole tullut mitään. Me haluttaisiin hankkia kääpiösnautseri???

13. bichoni Vierailija

Astmaatikkona sinun luulisi tietävän mitä on vetää astmapiippua henkensä hädässä ja pahimmassa tapauksessa kiitää sairaalaan jottet tukehtuisi.

Kannattaako riskeerata?

Jos et välitä omasta terveydestäsi niin ajattelisit teille tulevaa koiranpentua. Meinaan vaan sitä, että kuinka kurjaa sille on joutua uuteen kotiin jos et pärjääkkään sen kanssa vaan alat oireilla? Ei se varmaan ole sustakaan kiva luopua koirasta?

Mene vähäksi aikaa töihin kenneliin, hoida ja ulkoiluta naapurisi koiraa tai hanki muuten koirakokemuksia ennen kuin edes alat haaveilla omasta.

Ja fiksuna ihmisenä käy ensin allergiatestissä ja keskustele lääkärisi kanssa.

Allergia on astmaan verrattuna pikku juttu, vaikka kokemuksen rintaäänellä voin kertoa että vuosien niiskutus, silmien vuotaminen ja aivastelu ei sekään ole kovin kivaa puhumattakaan kroonisesta poskiontelotulehduksesta.

Nyt on mulla koira, toista ei valitettavasti enää koskaan tule.

14. Hei kaikki! :) Oltaisiin hankkimassa tytölleni koiraa... Olen itse perhepäivähoitaja ja olen allerginen koirille ja kissoille. Kun käyn esim. sukulaisten luona, kieli paisuu ja siihen tulee rakkoja.... Räksyttääkö bichon frice? Onko kauhean turhauttavaa hoitaa sen turkkia? Jos saisin eden vähän vastauksia olisin tyytyväinen :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri