Koira hyppäsi lapsen päälle :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensikerrallapotkaisen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensikerrallapotkaisen

Vieras
Olin lasteni kanssa kävelyllä - kävimme laskemassa pulkkamäkeä tässä kotimme lähellä. Lapseni ovat 8- ja 6-v pojat. Kävelimme kotitietä pitkin, kun keskellä tietä jutteli joku koiranomaistaja toisen henkilön kanssa. Koira seisoi ulkoiluttajansa vierellä.

Lähestyin lasteni kanssa, kävelimme siis ihan normaalisti ja höpöttelimme niitä näitä ja suunnittelimme iltaa. Koiran ulkoiluttaja juttukaverinsa kanssa katseli meihin päin samalla kun jutteli ja tietenkin oletin että hän pitäisi rakkinsa hallinnassaan. Mutta kun olimme n 3-4 metrin päässä, lähti hänen koiransa äkisti meitä kohti ja hyppäsi kovaa haukkuen 6-vuotiastani vasten kaataen tämän maahan.

Arvaa vaan, pelästyikö lapseni ja pelästyinkö minä. Koira oli labradorinnoutaja, eli ei mikään pikkupiski. Ulkoiluttaja selitteli vaan "ei se tee mitään pahaa, se vaan haluaa leikkiä" ja MINÄ jouduin raahaamaan haukkuvan ja lapseni päällä seisovan rakin pois lapseni päältä ja pitämään siitä kiinni.

Sanoin muutaman valitun sanan ulkoiluttajalle, kuten että koira pitää pitää kiinni ja olla ulkoiluttajan hallinnassa edes siten, mutta hän vaan jäi selittelemään että koira on ihan kiltti. Olen vieläkin ihan hiilenä, koska lapseni pelästyi tosi paljon ja nyt harmittaa, jos tuosta jäi koirapelkoa.

en taida nyt ihan kokonaisuudessaan uskoa. tuskin sä jouduit raahaamaan koiraa, eiköhän se omistaja sen raahannut siitä pois. ainakin näin tuntuis. mutta eihän tässä koirien luvatussa maassa kyllä aina tiedä miten asiat menee

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27788709:
en taida nyt ihan kokonaisuudessaan uskoa. tuskin sä jouduit raahaamaan koiraa, eiköhän se omistaja sen raahannut siitä pois. ainakin näin tuntuis. mutta eihän tässä koirien luvatussa maassa kyllä aina tiedä miten asiat menee

Kyllä se vaan olin minä, joka otin koiraa kaulapannasta kiinni ja vedin pois lapseni päältä. Niin ällistyttävältä kuin se jälkikäteen ajateltuna tuntuukin.

[QUOTE="vieras";27788723]Koiraako tossa pitäisi muka potkaista, eihän se tiedä miten käyttäytyä jos ei ole opetettu. Potkaise sitä omistajaa hölmö.[/QUOTE]

No näin mietinkin :D Enhän edes aloituksessa sanonut, mitä tai ketä ajattelin ensi kerralla potkaista... ;)

että kun yksi avaa sanaisen arkkunsa, on toisillakin vastaavanlaisia kokemuksia.

Uskon hyvin että tarina voi olla totta.
Eikös tuossa tapauksessa voisi jo tehdä ilmoitusta jonnekin, ties vaikka koirasta olisi jo valitettu ennenkin.

Vaikka itsellänikin on ollut koira ja tuossa ei varmaan ollut vihaisuudesta kyse, niin YMMÄRRÄN sinua täysin. Moni lapsi saa tuollaisissa tilanteissa turhan koirapelon ja jälleen kerran ikävää todeta, että omistaja ei hallitse koiraansa. Sen tulisi olla omistajalla kiinni niin, ettei noita tilanteita pääsisi syntymään. Vaikka koira leikkii, voi kaatuessa käydä huonostikin. Ja esim koiran kynsi käydä lapsen silmään...:( Näitäkin on nähty.

No joo, ymmärrän, että jotkun voi pelätä koiria, mutta se varmaan oikeesti halusi vaan leikkiä. Sä olet se, joka teki siitä tilanteesta lapsillekin pelottavamman, koska sä pelästyit ja teit asiasta isomman.

Meillä on suht. pienikokoinen koira, ja joskus sekin on hypännyt lapsen kumoon innoissaan. En ajatellut sen aiheuttaneet traumoja kenellekään.

[QUOTE="Helmi S";27788739]No joo, ymmärrän, että jotkun voi pelätä koiria, mutta se varmaan oikeesti halusi vaan leikkiä. Sä olet se, joka teki siitä tilanteesta lapsillekin pelottavamman, koska sä pelästyit ja teit asiasta isomman.

Meillä on suht. pienikokoinen koira, ja joskus sekin on hypännyt lapsen kumoon innoissaan. En ajatellut sen aiheuttaneet traumoja kenellekään.[/QUOTE]

Eli leikkivä koirako hyppää toisen kumoon ja jää siihen seisomaan haukkuen n 10cm päässä naamasta? Häntä sojotti suorana taaksepäin. Olen ymmärtänyt, että koira ilmaisisi leikinhalun muulla keinoin...mutta tämähän nyt siis olikin vain minun väärinymmärrykseni ja minä aiheutin lapselleni trauman. Sori.

[QUOTE="vieras";27788723]Koiraako tossa pitäisi muka potkaista, eihän se tiedä miten käyttäytyä jos ei ole opetettu. Potkaise sitä omistajaa hölmö.[/QUOTE]

Kieltämättä kävis varmaan mielessä että kamppaampa omistajan ja lapset sen päälle rymyämään, lapsethan ovat vain leikkiväisiä:D

Mulla on kaksi labradorinnoutajaa ja kyllä ne vaan on isoja etenkin jos hyppäävät lasta vasten. Mun mielestö mitään koiraa ei saisi pitää vapaana muuta kun suljetussa tilassa, kuten aidatussa pihassa. Lapukat kyllä haukkuvat ja etenkin pentuna hyppivät vasten innostuessaan joten en usko et koira tarkoitti mitään pahaa, mut kyllä tollanen pelästyttää. Ja omistajan on ihan turha selitellä koiran kiltteyttä. Koiraan ei saa koskaan luottaa 100% kun ei pysty ajatuksia lukemaan, joten pieni varaus jopa oman koiran kanssa on aina tervettä kun on kyse muista ihmisitä ja koirista.

Naurajia aina löytyy mutta koiran ei tarvitse olla iso kun se hyökkää yllättäen lapsen päälle ( niin joka on aikuista pienempi jonka silmissä aikuisesta pieni koira voi näyttää lapsen silmissä isolta) ja kaataa lapsen siitä voi jäädä pelko tuonne takaraivoon jolle ei voi mitään.
Meillä meni vuosia ennen kuin poika uskalsi olla lähellä koiria kun semmonen "pieni" moppiharja kaatoi 2v lapsen yllättäen.
Valitettavasti koiranomistajat ovat oma rotunsa jossa on myös niitä kouluttamattomia yksilöitä joukossa.
Niin tuttava perheen kultaisennoutajan rauhallisella olemuksella ja mahtavalla omistajalla oli osansa että poika pääsi pelosta eroon mutta aikaa se vei.

[QUOTE="aapee";27788772]Eli leikkivä koirako hyppää toisen kumoon ja jää siihen seisomaan haukkuen n 10cm päässä naamasta? Häntä sojotti suorana taaksepäin. Olen ymmärtänyt, että koira ilmaisisi leikinhalun muulla keinoin...mutta tämähän nyt siis olikin vain minun väärinymmärrykseni ja minä aiheutin lapselleni trauman. Sori.[/QUOTE]

Ok, en ymmärtänyt asiaa ihan noin alkuperäisestä viestistä. Sorry.

TUlen aina pahalle tuulelle lukiessani koiranomistajista, jotka eivät yhtään hallitse koiriaan. Olen pahoillani poikasi puolesta, koska jouduin liki saman ikäisenä vastaavaan tilanteeseen ja se juttu vaivaa yhä. Siis pelkään kaikkia koiria, joiden säkäkorkeus alkaa 50 cm:stä.

Meillä naapurissa koiranomistaja, joka loukkaantui vetäytyessäni taaksepäin koiran taas ryhtyessä pomppimaan päälleni. Piti ihan selittää, miten mulla on työkamppeet ylläni ja tarttis vielä huomennakin niitä. Noh, mutta kun meidän nuppuliini haluaa antaa pusun. Siis haloo, eikö koiran pomppimisen sanota olevan alistamisen merkki?

Toivottavasti saat poikasi luottamaan itseensä koirien kanssa. Harmittaa hänen puolestaan!

[QUOTE="vieras";27788715]Labbis iso koira? buhahahaa :D[/QUOTE]

meidän labbiksen vanhemmat oli venäjältä lähtöisin ja koira painoi 48kg, eli aika iso labbikseksi oli...

Meillä käynyt myös et koira hyppinyt ohi kulkevaa poikaani vasten. Poika ei heti kaatunut, vasta kun yritti karkuun. Itse olin vieressä mutta mitään en kerinny tekee. Suoraan sanottuna vituttaa tommoset jotka ei huolehdi niistä koiristaan. Tässäkin omistaja koitti selittää et koira on kiltti ja haluaa leikkiä. Mua ei kiinnosta. Ja tosi usein kadulla joutuu itse väistelee kun koirien annetaan kulkea miten vaan vaikka ovat hihnassa.
Hyvä ap kun sanoit omistajalle.

No miettikääpä lapsen näkökulmasta: sellainen keskikokoinenkin labradorinnoutaja on kuusivuotiaan rinnalla aika iso. Ja jos se hyökäsee yllättäen päälle, kaataa maahan ja haukkuu, on se varmasti aika pelottavaa lapsesta.

On omistajan vastuulla pitää koiransa käytös hallussa. Vaikka koira kuinka leikkisi, ei se saa hyppiä ihmisten päälle noin vain. Itse en pelkää koiria, mutta minua ärsyttää suunnattomasti päälle loikkivat aikuiset koirat. Teen tuttavuutta ja leikin mielelläni koirien kanssa, mutta päälle hyökkäilemiseen vedän rajan.

Yhteistyössä