Koira lähtee karkuun kun pitäisi lähteä lenkille ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Heti kun otan remmin käteen niin koira juoksee karkuun. Käy kyttäämässä eteisen ovella aina välillä ja kun kutsun niin lähtee pois. Meillä on iso kämppä ja pieni koira, eli se menee sitten sohvien ja sänkyjen alle ja kiinniottamalla sitä ei kiinni saa. En kyllä otakkaan sitä kiinni, ettei siitä muodostu leikkiä. Mutta ilmeisesti se on jo leikki että otan remmin käteen ja huutelen eteisessä. Ottaa niin pattiin, miten tästä saa opetettua pois?

Meidän pikkukoira tekee ihan samaa, on vissiin sen mielestä kovinkin hauska leikki... Mutta aamuisin ei hirveästi naurata, kun on muutenkin kiirettä. Mä en yleensä lähde jahtaamaan, vaan komennan oikein tiukalla käskyllä koiraa luokseni ja niin monta kertaa että se sieltä lopulta tulee. Jos ei sitten millään meinaa tulla, niin pakko se on sitten kyörätä sinne eteiseen.

Samaa teki meillä koira nuorempana ja mäyräkoira tosiaan mahtuu rakoon kuin rakoon. Temppuilu loppui, kun mulla oli aina joku isompi herkku odottamassa lenkille lähtiessä, siis joku makkaranpala, broilerpyörykkä tms. haiseva. Ja sähän voit aina houkutella sitä eteiseen välillä ihan muuten vaan ja silloin kun se syö, niin kilistelet hiljaa sitä remmiä.

Pikkuhiljaa sitten pienensin sitä herkkua ja nykyäänkin tulee aina ihan onnessaan paikalle kun remmi kilisee. Satunnaisesti sitten annan palkintoa.

meidän koira yrittää kanssa tehdä lenkille lähdöstä hippaleikin. edellinen koira teki ihan samaa. olen tehnyt niin, että otan namin käteen ja istahdan eteiseen odottamaan, että koira tulee luo. en puhu mitään. sitten kun koira tulee, annan namin samalla kun laitan pannan tai valjaat ylle. muutaman kerran jälkeen koira on hoksannut, että toi ei lähdekään perään vaan täytyy tulla luo jos aikoo lenkille päästä. välillä tulee hepuleita vieläkin, mutta kun niihin ei reagoi mitenkään, toimii itse aina vaan samalla tavalla niin kyllä se siitä.

Oletko tosiaan kokeillut, että annat sille namia kun se tulee temppuilematta luokse ja antaa laittaa hihnan?
Se joko temppuilee, kun on huomannut että saa huomiota sillä tavoin. Tai sitten ulkona tai ulos lähtiessä on sattunut jotakin epämiellyttävää, ja se yhdistää ulos lähtemisen tohon epämiellyttävään asiaan.
Oletko kokeillut sellaista, että laitat vaan hihnan tyynesti pois ja kävelet pois eteisestä, jos se ei tule heti kun kutsut? Et hermostu yhtään, et jahtaa sitä, menet vaikka katsomaan telkkaria.
Odotat puoli tuntia ja kutsut uudelleen. Jos ei tule, niin sama homma.
Yksi juttu mikä mulle tuli myös mieleen, että minkälainen panta sillä on, vai onko valjaat?
Mun koirani jostakin syystä alkoi tehdä tota, kun sille ostettiin valjaat. Se ei vaan kokenut valjaissa kävelyä hyväksi, en tiedä miksi.

Yhteistyössä