Hae Anna.fi-sivustolta

Koira lapsiperheeseen.

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Rin tin tin, 26.05.2010.

1. Rin tin tin Vierailija

Etsimme meille sopivaa koira rotua. Perheessämme asustaa kaksi aikuista (minä ja mieheni)
    ja 2-vuotias tyttö. Rotua olemme miettineet jo jonkin aikaa, mutta päätimme, että koiran hankimme nyt. Olen itse vuoteen 2012 asti samassa työpaikassa, joten minulla on pitkät lomat, ja työpäivän aikana ainakin pari kertaa viikossa yksi tunti aikaa pitää taukoa, jolloin kävin kotona. Mieheni on taas ylitöissä 3 kertaa viikossa suunnillein, eli työpäivät hänellä saattaa kestää 18 tuntia helpostikkin. Koira joutuisi kotona olemaan 5 tuntia yksin kotona, korkeintaan kuusi tuntia. Ja tuo yksinolo aikahan vähenee, kun tyttö lähtee kouluun. Tässä vähän tietoa mitä toivomme koiraltamme, niin voisi olla teidän helpompi vastata.

- Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
    Aamu- iltapissatuksena on korttelikierros, 20-30 min, päivällä pidempi lenkki, joka on 45 min – 1,5 h. Vapaa päivinä lenkit ovat pitempiä. Kesällä kävisimme uimassa ja veneilemässä. Pihallakin saisi koiruus myös riehua ja leikkiä.

- Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
    Suurikokoinen rivitalo pikku kaupungissa, takapiha on aidattu, ja siinä mahtuu koira leikkimään.

- Lapsien määrä
    2v. lapsi, joskus ehkä toinenkin. Tottunut koiriin.

- Aiemmat koirakokemukset
    Kun asuin vanhempien luona, oli meillä kaksi irlanninsusikoiraa. Niitä käytin lenkillä ja juoksutin, ja hoidin niitä muutenkin. Annoin ruokaa yms.. On myös tuttujen koiria hoidettu matkojen aikana.

- Harrastustoiveet
    Tottelevaisuus ja agility. Muutakin olen valmis kokeilemaan. Kilparadoille ei mennä.

- Turkkitoivomukset
    Mieluiten semmoinen turkki, että kerran tai pari viikossa harjaus ja peseminen, eli helppo hoitoista turkkia kaivataan. Helposti trimmattava ja nypittävä rotu käy myös. Voihan koiran käyttää jollain toisella trimmauksessa, jos itse ei sitten onnistu.

- Minkä kokoinen koira.
    Keskikokoinen, eli 30-45 cm korkuinen, korkeintaan 50 cm.

- Koiran luonne (metsästysvietti,kovuus,itsepäisyys jne)
    Ei vahvaa metsästysviettiä, hallittavissa oleva. Toivottaisiin lapsiystävällistä, iloista, toimeliaista koiraa. Ei kovin paksua kalloa, tarkoitan tällä, että koira on älykäs, helppo kouluttaa. Ei liian dominoiva.

- Rotuja/roturyhmiä, joita olette jo pohtinut
    Labradorinnoutajaa ollaan mietitty, mutta ehkä liian suuri.. Saa nähdä, kuitenkin korkeus voi olla jopa 60 cm.. Novascotian noutajaa mietitty ahkerasti.Irlanninsusikoira myös kiinnostaa, kun aikaisemmin vanhemmilla ollut, mutta liian suuri, ehkä sitten kun tyttökin on vanhempi ja sen ikäinen, että voi käyttää lenkillä. Borderterrieri kiinnostaa, ja kääpiösnautseri. Tanskalais-ruotsalainen pihakoira. Muitakin, aivan erilaisiakin rotuja saa ehdottaa, tietenkin!

2. Taas. Vierailija

Vai että pitää saada muitten kiusaksi yksi häirikkö kirppusäkki. Niitä on entuudestaankin liikaa häiriköimässä lähes joka pihassa, joten älkää laittako naapurisopua koetukselle.
    Te koiranomistajat koirinenne olette pahimman sortin, ei toivottuja naapureita.

3. juanjesus Vierailija

Todella surullista sohvis, ettet sä voi olla meidän kaikkien naapuri. Me kaikki haluttais olla sun lähellä, ehkä jopa asua sun kanssa samassa taloudessa. Sä et haise etkä hauku, sulla ei varmaan ole kirppujakaan. Ennenkaikkea sä olet niin symppis ja emppis.

4. kun se on liian intopiukea hössöttäjä, pallonnoutaja ja tarvitsee tuhottomasti lenkittämistä ja aktivointia. Ei irlanninsusikoiraa sillä se vaatii paljon, paljon ja paljon lenkittämistä! Muista mainitsemistasi roduista ei ole kokemusta, näistä em. on.

Omat suosikkini ovat shetlanninlammaskoira ja villakoiran muunnokset (ei se mini), lk & pk collie ja mittelspitz. Nämä ovat helposti koulutettavia, ei kovinkaan metsästysviettisiä, helppohoitoisia, omistajiinsa ja myös lapsiin kiintyviä ja erinomaisia perhekoiria kunhan niitäkin vaan jaksaa aktivoida ja antaa niille niiden tarvitsemaa liikuntaa päivittäin. Huom! eivät ole sohvaperunoita!!

Itselläni on nyt sheltti ja mitteli, sisarellani villis ja kaverillani molemmat collien muunnokset (tarttee olla tarkka että keneltä pennun ostaa - yhteys rotujärjestöön) ja meillä kaikilla on aika liuta alle kouluikäisiä mukuloita. Hyvin on pärjätty kun koirille tarjotaan niille sopivaa toimintaa, koulutusta kokoon katsomatta ja sitä liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa.. ja muksuille opetetaan jo varhain kuinka koiran kanssa ollaan!

5. Rin tin tin Vierailija

Me emme taas halua pitkä karvaista koiraa.
    Luulisin kyllä, että meillä olisi aikaa labradorinnoutajaan. Lapsikin kasvaa koko ajan ja varmasti leikkii mielellään, itse olen aina peuhaamassa heti ensimmäisenä koirien kanssa, joten mielestäni labradori kävisi kyllä hyvin. Ja olisihan meillä harrastuksiakin ja muuta, kuten uimista, josta noutajat pitävät.

6. mutta tosiaankin aika suuritöinen ja jatkuvaa huomiota vaativa. Jos se ei saa tarvitsemaansa puuhaa eli metsästystä, aguilityä tai muuta jatkuvaa hommaa millä saa loppumattoman energian kulutetuksi, niin siitä tosiaankin tulee älyvapa pallonnoutaja ja touhottaja jonka kanssa hermot menee.
    Noutajista suosittelisin kultaista, sillä se on huomattavasti rauhallisempi ja paremmin lasten kanssa toimeen tuleva kuin ikiliikkuja labradori.

Mikä muuten on vikana pitkäkarvaisissa roduissa? Esim. collien ja shettiksen karva on helppohoitoinen, villakoirasta ei lähde karvaa ja saksanpystykorvien karvakin tarvitsee vain kerran viikossa harjauksen. Sen sijaan lyhyt karva kuten esim. labradorilla on hankalampaa ja monesti ne haisevatkin erittäin pahalle ellei niitä jatkuvasti pese!

Mutta olet siis päättänyt hankkia labradorin ja onnea valitsemallasi tiellä. Tiedoksi vaan että nykyisin ko. rodun luonteet alkavat olla perseestä suosion ja pentutehtailun takia, joten valitse pentusi todella tarkkaan. Ja kuten em mainittiin niin rotu tarvitsee paljon aktivointia ja liikuntaa.

T. yhden mukavan labradorin omistanut, mutta ei koskaan enää!

7. Sieppo Vierailija

Tämä viestini on ehkä turha, koska ette halua isoa koiraa. Minä nimittäin suosittelisin saksanpaimenkoiraa. Helppo kouluttaa, äärettömän viisas, lapsirakas. Varsinkin jos pennusta alkaen tottuu lapsiin, on paras mahdollinen kaveri lapselle.

8. 2+2 Vierailija

tulevat cockerspanieli ja bichon frise. Molempien turkit saadaan pidettyä kurissa leikkaamalla/trimmaamalla. Shetlanninlammaskoira on myös suosikkirotuni.

9. Bäääää Vierailija

Cockeri on tunnekoira, kiintyy yhteen ihmiseen ihan shukupuolisesti. Voi tulla mustasukkaisuusdraamoja. Tolleri sopisi paremmin tai ehkä labbis, joka sietää kakaroiltakin vaikka mitä käsittelyä.

10. 2+2 Vierailija

on kyllä koko perheen, suvun ja kaveripiirin oma hellittelykoira ja kaikkien kanssa toimeen tuleva! Esim. cockerin uudelleensijoitus onnistuu vrt. sheltin jolla ei!

Tolleri on täysiverinen metsästyskoira joka kaipaa paljon toimintaa kuten labbiskin jottei siitä tulisi ylivilkas ja pahimmassa tapauksessa vihainen. Juuri niin, hellyttävät noutajatkin kärsivät nykyisin enenevissä määrin luonteen häiriöistä jotka johtuvat juuri siitä että ne eivät saa rodunomaista toimintaa ja tarpeellista määrää fyysistä rasitusta.

Pienten lasten kanssa labbis voi olla ehkä liian raisu.

11. Käppänä Vierailija

Minä peukutan mainitsemaasi kääpiösnautseria, kokorajoihin mahtuu myös keskikokoinen snautseri. Meillä oli kääpiösnautseri (ja suursnautseri), kun lapset oli alle kouluikäisiä ja se oli aivan mahtava lasten leikkikaveri, väsymätön leikkijä. Kävimme myös agilityssä. EN näe siinä mitään muuta "vikaa" kuin se, että se on trimmattava rotu eli kustannuksia tulee siitä ellet opettele itse trimmaamaan. Me opettelimme, koska emme käyneet näyttelyissä. Toisaalta siitä ei irtoa karvoja kämppään, mikä taas on iso plussa, kun lapsiperheessä on siivottavaa muutenkin.

Meillä on ollut myös saksanpaimenkoira. Se on "helppo" kouluttaa, jos osaa! Toisaalta nykyään hyväluonteisen sakemannin (ja rakenteeltaan terveen) löytäminen on todellinen haaste.

12. Liisukka Vierailija

Kuvasit hyvin olosuhteita, johon koiraa suunnittelette. On todella hienoa, että pohditte koiran hankintaa ja koiralle käytettävän ajan määrää. Kokemuksen syvällä rintaäänellä kuitenkin ehdotan, että hankitte koiran vasta kun lapsenne on kouluikäinen eli 7v. ja siitä ylöspäin. Myös ne nuoremmat lapset, jos sellaisia hankitte.

Koirat ja lapset sopivat yhteen. Ei kuitenkaan leikki-ikäiset tai taaperot. Kouluikäiset lapset saavat jo paljon koirasta ja pystyvät osallistumaan koiran hoitoon. Pienet lapset tarvitsevat niin paljon huomioita ja he aiheuttavat tilanteita, joissa koira on väistämättä arvaamaton rodusta riippumatta. Lapset vetävät turkista, painavat silmistä jne... Koira puolustautuu ärähtämällä ja taas on yksi karvapallo kierrätyksessä.

Katso läpi Keltaisen Pörssin sivut. Siellä näkee tämän tragedian hyvin...

13. toinen käppänä Vierailija

Minulla tuli heti mieleen että toivomuksesi sopi käppänään. Meillä on 3v ja hienompaa en voisi ajatellakaan, suosittelen.

14. Käppänä Vierailija

Olen toista mieltä Liisukan kanssa. Mitä pienempiä lapset ovat, sitä vähemmän lapsi esim. allergisoituu koiralle. Kouluiässä se on jo iso riski. Tästä on tutkimustulosta ja nykyään ihan suositellaan lemmikkiä vauvaperheeseenkin.

Itsellä kolme lasta (nyt teini-iässä) ja koira ja kissa oli jo perheessä, kun vauvat syntyivät. Normaalijärjellä varustettu äiti ja isä pystyy kyllä pienestä asti opettamaan pienokaisille sen, miten eläimen kanssa eletään. Meillä ei koskaan kukaan lapsista ole saanut kiusata koiraa (vetää turkista ja painella silmiä), sehän on itsestään selvää ja lapsi kyllä oppii. Samoin kuin tervepäinen koira osaa käyttäytyä lasten kanssa.

Tunnen myös useita muita koira/lapsiperheitä, joissa on pieniäkin lapsia. En ole havainnut mitään ongelmia, päinvastoin. Meidän lapsilla oli paljon kavereita ja halusivat aina tulla meille leikkimään, kun meillä oli ihana koira.

Sitten on eri juttu ne ihmiset, jotka eivät pysty hoitamaan vauvaa ja koiraa yhtäaikaa. Kai ne sitten ilmoittelee Keltaisessa Pörssissä. Ap kirjoittaja vaikuttaa ihan täyspäiseltä ihmiseltä, joten en olisi huolissani.

15. Rin tin tin Vierailija

Ollaan suunniteltu, että joko kääpiösnautseri, tai sitten borderterrieri. Kyselin molempien rotujen kasvattajilta rodusta puhelimella. Ei me sitä koiraa nyt heti otettaisi, mies asustelee Hollannissa tämän vuoden ( tekee töitä siellä ), niin sitten ensi vuonna aikaisintaan koira otettaisiin. Mutta mikäli mieheni työt loppuvat ulkomailla, tulee hän takaisin Suomene ja koira otettaisiin sitten aikaisemmin. Kuten kerroinkin, niin lapsi on tottunut koiriin, ja ollaan kerrottu, että hännästä ei saa vetää ja kerrottu muutenkin miten koiran kansa ollaan. Nätistihän hän on leikkinyt koiran kanssa, jos on kaverin koiruli ollut kylässä.

Kiitos kaikille vastanneille!

16. Tätsyli Vierailija

Kyllä koirat lapsiperheeseen sopii, mutta yleensä ne vanhemmat ovat jo olleet koiraihmisiä. Tunnen monia koiraihmisperheitä, joissa koirat ja kakarat on ns. samassa läjässä ja hyvin menee. Sitten on tosiaan näitä Keltainen Pörssi -perheitä, joissa kersalla onkin koiran kasvaessa söötistä pennusta aikuiseksi honkkeliksi puhkennut "allergia" tai tullut "pitovaikeuksia". Pilataan koira ja pannaan kiertoon, herääkin kysymys minkälaisia niiden kakaroista loppupeleissä kasvaa.

17. Mirkku.. Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Mä olen sitä mieltä että kun jostain keltaisenpörssin sivulta löytyy ilmoituksia missä on että "luovutaan pitovaikeuksien takia" tai "luovutaan lapsen allergian takia" niin oikeasti kyseiset ihmiset eivät vaan ole osanneet kouluttaa koiraansa oikein ja koira ei sovellu perheeseen. Meillä on saksanpaimenkoira, likka oli viiden vanha kun otettiin ja nyt meillä on 7kk ikäinen poikakin. Koira tulee toimeen lasten kanssa ihan uskomattoman hyvin mutta sille pitää myöskin näyttää mikä on hyväksyttävä käytös. Saksanpaimenkoira on tod. helppo rotu kunhan sitä ei päästä niskan päälle. Mutta kyseinen rotu vaatii ja tarvitsee myös todella paljon liikuntaa.. sekä koulutusta.. rotu turhaantuu helposti jos ei ole mtn tekemistä.

18. pavlov Vierailija

Ja sellainen ihminen joka ei ole ollut aiemmin koirasta vastuussa, ei välttämättä osaa näyttää koiralle tarpeeksi mitään, joten sakemanni ei todellakaan ole suositeltava rotu ekaksi omaksi koiraksi, ja kuten aiemmin todettu, hyvistä yksilöistä on pulaa.
    Jos pienen koiran kanssa ei mene ihan putkeen, se voi kuitenkin tarvittaessa laittaa niskakarvoista ruotuun, sakemannin kanssa ei ehkä homma ole niin helppoa....

19. Mirkku.. Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos pienestä pitäen tekee selväksi kuka huushollissa määrää niin koira kun koira oppii sen.. on se sitten iso taikka pieni. Tottakai jokainen koira jossain vaiheessa kokeilee, mutta jos on opetettu oikein sen saa aika helposti ruotuun. Eikä koiran koolla ole väliä.. jos on pieni koira etkä sitä osaa kouluttaa,ei se niskakarvoista kiinni ottaminen paljoa auta. On kyse sitten isosta taikka pienestä koirasta, jos on ensimmäinen niin pitää ottaa selvää miten koiran kanssa toimitaan. Enemmän mä olen pieniä kiukkusia koiria kaupungilla tavannut kun isoja.

20. Minä sanoisin, että noin 80 prosenttia ihmisistä ei osaa tehdä uhmailevalle isolle koiralle yhtään mitään. Itsellä on kokemusta kahdesta isosta koirasta lapsiperheessä (sakemanni ja suursnautseri) ja pakko myöntää, että isäntä se oli, joka koirat osasi kasvattaa niin,että niistä tuli yhteiskuntakelpoisia koiria.

Varsinkin suursnautseri oli tosi vaikea tapaus 8kk-1,5 vuotiaaksi. Se koitti kaikin tavoin päästä niskan päälle ja kun isoon kokoon ja voimaan yhdistetään sitkeä luupää, ei ollut helppoa. Jonkun aikaa elettiin niin, että minä taatusti oli koiraa alempana, koska en uskalla ottaa mittää isosta koirasta. Onneksi koira oli aina tosi ystävällinen lapsille. Iso koira, joka koettelee rajojaan saattaa olla hengenvaarallinen lapsiperheessä.

Lapsiperheeseen sopii varmasti parhaiten keskikokoinen tai vankkarakenteinen pieni koira. Jonka tosiaan nostaa vaikka niskasta, jos tiukka paikka tulee.

21. Mirkku.. Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Siinä se suurin ongelma on ollutkin, kun olet pelännyt.. koira vaistoaa sen ja pitää sua alempana. On se sitten iso taikka pieni.. onhan se totta että pieniä ei pelätä niin paljon kuin isoja, mutta mietippä mitä pieni koira saa myös aikaseksi pienelle lapselle kun sille ei ole määrätty paikkaa talossa? Ihan yhtä vaarallisia on niin isot kun pienetkin koirat.. on kyseessä rotu kuin rotu niin se täytyy alusta asti kouluttaa hyvin. Ei se koira itsestään asioita opi. Pienissä roduissa on se vika että ihmiset ostavat niitä ns. "asuisteiksi" kun ovat niin sulosia ja pieniä, kiva pukea jne. mutta eivät tajua sitä että pienestäkin koirasta tulee helposti peto.. kyllä pienillä koirilla yleisesti ottaen on suurempi EGO kun suurilla.. :) kyllä minäkin seuraavaksi olen ottamassa pientä koiraa kun tuosta joskus aika jättää.. mutta en missään nimessä tuossa edellisessä viestissä tarkoittanut että iso koira on parempi kun pieni.. ottaa sitten minkä rodun tahansa tarvitaan tietoa ja lujuutta sen kouluttamiseen..
    Piti vielä laittaa että kavereilla oli kääpiöpinseri, jota ei oltu koulutettu.. oli kyllä opetettu peruskäskyt eli istu, paikka, maaten.. mutta paikkaa ei oltu osattu näyttää koskaan.. tuli perheenlisäystä.. 6kk meni loistavasti kunnes pinseri hyökkäsi liikkuvan vauvan kimppuun.. lapsella ikuiset arvet naamassa.

22. noutajaperhe Vierailija

Anteeksi? Tässä taitaa olla kyseessä labbisten vihaaja, jolla on itsellään ollut jokin ongelmatapaus. Minulla on ihana musta narttulabbis eikäs sen turkki todellakkaan haise!!! Ja ihanaa kun on lyhyt karva, turkinhoito on niin äärimmäisen helppoa. Minulla on myös kultainennoutaja, josta lähtee niin sairaasti karvaa, että emme tämän rakkaan kultsun jälkeen aio kyllä ottaa yhtään pitkäkarvaista koiraa enää tähän taloon! Imuri laulaa parin päivän välein ja kurakeleillä kultsun pitkäkarvaisen turkin hoito on aikaa vievää ja tosi rasittavaa puuhaa.

Terkuin,
    noutajaperhe :)

23. Jomppish Vierailija

Hei!

Voisiko joku viisas kertoo mulle saksanpaimenkoirista?
    Paljon ne tarttee liikuntaa jne.
    Mun kaveri sano et niinku ei välttämät tarvi men pitkää lenkkii jos peuhaa kotipihas ja hengästyttää sitä pitääks paikkaansa? :) Mulla ei ole minkään laista kokemusta koirista.. :)

24. Jfjdkdkekekkekewkke Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri