Koira näykkäsi tänään 1v poikaa..:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuutikki

Vieras
Toivon että tätä kommentoisivat vain ihmiset jotka omistavat koiran ja tuntevat koirien käytöstä.

Meillä on 6v seropi narttu, niin kiltti koira etten ole ennen tavannut. Ikinä ei ole ärissyt muille koirille, saati sitten ihmisille. Kulkee pihalla vapaana koska on niin kiltti ja tottelevainen, eli kaikin puolin mahtava koira.

Tänään sattui tilanne mihin en ehtinyt väliin, eli poika 1v läpsytteli koiraa selkään ja vissiin nipisti niin lujasti että koira näykkäsi poikaa kasvoihin. Onneksi ei tullut kun pieni naarmu, eli ei mennyt hampaat läpi tai mitään "vakavampaa".

Nyt en tiedä miten suhtautuisin tilanteeseen, omaa vikaahan se minulta oli kun en ehtinyt väliin, en vaan olisi rakkaasta koirastani uskonut ikinä tuollaista:(

Onko teidän tuomio että koira vaihtaa kotia?

Oletko kouluttanut koiran? Jokainen koira tarvitsee koulutksen, en ymmärrä niitä jästipää omistajia jotka eivät siihen ole varautuneet kun monen vuoden kaveria ottavat itselleen!!!!

ei! vaan olla entistä tarkempi :hug:

koira on eläin joka puolustaa itteään, ei se muuta osaa silloin kun tilanne menee yli.

mä en nää et tos mitään peruuttamatonta olis tapahtunu, mutta lasta ja koiraa kun ei voi jättää kahestaan, varsinkaan 1veetä joka ei vielä oikeen mistään ymmärrä

No minä en kyllä omista koiraa, enkä tiedä asiasta... Mutta miksi koiran pitäisi vaihtaa kotia? Ehkä lapsikin tuosta oppi, että kaikkea ei voi koiralle tehdä. Onneksi ei käynyt pahemmin.

ainakin ensin eläinlääkäriin, jossa tarkastavat että koira on terve. Koirahan saattaa olla kipeä ja siksi reagoida noin rajusti, myös hormonihäiriö mahd. En silti tarkoita tällä että näin olisi, mutta hyvä muistaa myös tämä vaihtoehto! Tsemppiä!

ei vielä tuon perusteella. Mutta niinkuin totesit, se oli sinun vika. Meillä 2v poika enkä koskaan anna sen olla keskenään kissojen kanssa koska lapset ovat arvaamattomia ja eläin tuntee turvattomuutta kun aikuinen ei ole läsnä

Toi on sellanen hankala tilanne ku se on saattanu olla vaan koiralle tilanne jossa se ei ole tienny mikä se on joka tuotti kipua, eikä sitä enää tapahtuis, mut sit se toinen puoli on että seuraava kerta voi olla huomattavasti vakavampi ja tapahtua herkemminki.

Ei. Seuraava tilanne ratkaisee luopumisen. Nuo lapset voi vahingossa satuttaa koiraa, ja koira yleensä reagoi lähtemällä pois/murisemalla/ ja viime hädässä tai yllättävässä tilanteessa näykkäistä. Mut jos rupeaa reagoimaan toistuvasti näykkien, niin silloin uusi koti. Näykkäisy on mielestäni varoitus, pureminen on eri asia.

* lapsi 2,5v ja koirat 10v ja 6kk*

Eipä vielä tuon takia tarvitse koirasta luopua... Koira on eläin siinä missä muutkin, ja jos tarpeeksi ärsytyskynnys kiusaamalla ylittyy, kyllä se kiltein ja koulutetuinkin koira sen näyttää... Ja hyvähän olisi muistaa, ettei lasta ja eläintä saisi jättää keskenään...
Eli tarkkaavaisuutta vain peliin ja lapsellekin mahdollisuuksien mukaan selväksi, ettei koiraa saa kiusata :hug:

Kyllä on aivan selvä, että kun koiraa tarpeeksi lujaa sattuu, oli sitten miten kiltti tahansa, se vaistomaisesti puolustaa. Mun mielestä tuo ei osoita että koira olisi vihainen tai päästään vialla vaan normaali eläin, eikä ikinä saisi antaa tuollaista tapahtua, ei saisi jättää yhtään valvomatta pientä lasta ja kilttiäkään koiraa.

Alkuperäinen kirjoittaja KS09:
Eipä vielä tuon takia tarvitse koirasta luopua... Koira on eläin siinä missä muutkin, ja jos tarpeeksi ärsytyskynnys kiusaamalla ylittyy, kyllä se kiltein ja koulutetuinkin koira sen näyttää... Ja hyvähän olisi muistaa, ettei lasta ja eläintä saisi jättää keskenään...
Eli tarkkaavaisuutta vain peliin ja lapsellekin mahdollisuuksien mukaan selväksi, ettei koiraa saa kiusata :hug:

Samaa mieltä.
Vanhemman täytyy aina varmistaa, että koira ei joudu ahdinkoon/nurkkaan eli siis paikkaan tai tilanteeseen, josta se ei pääse pois. Meillä on sujunut aina tosi hyvin pojan ja koiran yhteiselo, mutta yhä edelleen katson tarkkaan, että poika ei ahdista koiraa nurkkaan, vaikka poika on siis jo 4 v. Kun eläimestä ei koskaan tiedä, miten reagoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Ei tarvi vaihtaa kotia. Ei koskaan lasta ja koiraa ilman valvontaa ja siksi tuo valvonta ehdoton, että koiraa ei lapsi pääse kiusaamaan. Kyseessä siis valvojan vika.

Olen samaa mieltä. Mistään koirasta ei voi olla 100% varma miten se tekee, kun lapsi repii. Koira on eläin eikä sitä ole syytä jätää lapsen kanssa kahden.

Enpäs tiedä. Oma koirani ei ole ikinä puraissut ketään lasta, on oppinut liukenemaan pois paikalta jos tilanne käy liian tukalaksi. Sekä lapselle että koiralle pitää tehdän mahdollisimman pian selväksi se että toiselle ei kipeää tehdä. Koiran se pitää tietää myös.

Oli kyseessä oma poikani.
Pitää vaan tästä lähtien olla tarkka. Olen ehkä tavallaan "unohtanut" että koirakin voi satuttaa.
Ei poika yleensä kiusaa koiraa, mutta oli vissiin antoisa tilanne siihen.

Kiitoksia ei tuomitsevista vastauksista :)

tuossa tapauksessa en itse tekisi koiralle mitään,koiraan sattui ja se nappas sen takia..
JOS omat koirani ilman syytä puraisisivat lapsiani niin sitten menisivät piikille,mutta juuri tuo jos nipistelee ja lyö,jonka jälkeen koira nappaa,on mun mielestä ok,sinänsä miten se nyt voi olla ok..
mutta tästä lähtien vahtisin todella tarkkaan kuinka lapsi käyttäytyy koiran seurassa,ettei tilanne pääse uusimaan!

muistakaa ettei koiraa saa läksyttää tekemistään teoista jälkikäteen, se ei tajua mistä sitä syytetään. itse tapahtumassa koiralle tulee elein kuten äänen vävyllä ilmoittaa että teko oli väärä. minusta yhdestä varoitusnäykäyksestä koira ei ole tappajakoira. kellevain voi tapahtua tällainen tapaturma. ei ole koiran syy, syy ei ole ehkä kenenkään. säikähdys vain. ei sen enempää. koiralla on oikeus omaan henkilökohtaiseen tilaansa. lapsi ei saa olla oikeutettu kiusaamaan koiraa. turha huolestua tällaisesta, pahempiakin uhkia on.

En syyttäisi koiraa, joten tarkempaa vahdintaa. Ei koskaan saa noin pientä jättää yksin koiran kanssa, koska lapsi käyttäytyy koiran kannalta arvaamattomasti joten koira voi joutua puolustautumaan.

Samaa mieltä valtaväestön kanssa...
Koiraa ja lasta ei saa jättää ilman tarkkaa valvontaa keskenään. Koiraan sattui ja se puolustautui. Ei se koirasta mitenkään hullua tee. Itse en päästä pieniä lapsia koiran lähelle ollenkaan ellen itse ole ihan vieressä, vaikka koiruus kilttiluontonen onkin. 1- vuotiaat ei ymmärrä miksi ei saa nipistellä ja koirat ei ymmärrä ettei se pieni ymmärrä että se sattuu :/ Kyllä muakin sattuu kun muksut on joskus repiny hiuksista tai sohassu naamaan kynsillä ja kyllä siinä jonkinnäkönen murina iteltäänkin pääsee :p

Yhteistyössä