Koira piikille vai uuteen perheeseen???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surumieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surumieli

Vieras
Tilanne on siis se, että minulla on kaksi koiraa ja neljäs lapsi tulossa. Kahden nuorimman välille ikäeroa tulee vain noin vuosi.
Toinen koira on iso, yli 70kg, pian 8-vuotias uros. Pitkän ja raastavan harkinnan jälkeen olen päättänyt luopua tästä koirasta. Minulla ei aika ja jaksaminen yksinkertaisesti enää riitä. Koirakin tästä kärsii, kun ei tahdo sille aika riittää. Pienemmän koiran ajattelin vielä pitää.
Olen yrittänyt etsiä kotia koiralle, mutta se ei ole ihan yksinkertaista, kun kyseessä on näinkin vanha ja iso uros. Onko ainut vaihtoehto siis lopettaminen... Silloin ei ainakaan tarvisi miettiä millaisessa paikassa koira on ja kuinka sitä kohdellaan. Tilanne on ihan kamala, pitkäaikainen ystävä on annettava pois tai lopetettava :(
Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette selvinneet?

miksei aika riitä? eihän noin vanha ja iso uros enää paljoa liikuntaa kaipaa? itsellä kokemusta isoista roduista jonniinverran ja ton ikäset jätithän on jo ihan veteraaneja jotka ei kauheita aktiviteetteja kaipaa?
miten sun aika sit pienelle koiralle riittää?

Miksei aika riitä? Samalla kun ulkoilet lasten kanssa, niin koira tulee siinä mukana. Eikä lenkit tarvitse olla kymmenen kilometrin mittaisia, pari lyhyempää päivässä riittää vanhalle koiralle.

Vaikka koira on jo noinkin vanha, se ei suinkaan ole huono kuntoinen! N. 5-7km on lenkillä kulkenut päivittäin. Itse en lenkille pian pääse, kun liitoskivut ovat jo nyt kamalat. Pienemmän koiran voivat isommat lapset lenkittää mm pyörällä.
Ja koirassa on paljon muutakin kuin lenkittäminen, harjaaminen, siivoaminen yms. Kesäaika menee helpommin, mutta pian tulee taas syksy... Miehestä ei paljon apua ole, kun reissaa viikot.

Itsellä sama tilanne...meillä ukko tosin jo 9v ja on todella iso uros(paino +60 ja säkä+70), koiran luonne sellainen että en sitä voi edes harkita antaa jollekin tuntemattomalle(rotikka-sakemanni-risteytys)Se on tosi kiltti, mutta sitten välillä sillä napsahtaa ja saattaa kadulla hyökätä ihmistä kohti.Tiedän että tekee sen suojelumielessä, mutta kuinka selität sen ihmiselle jota kohti se on hyökänny??? Koira ollut mulla 5,5 vuotiaasta ja oon sen kans muutaman kerran ottanu yhteen. Nyt oon harkinnut että mitä teen sen kanssa jos tulee muutto pienempään asuntoon... Nää on aina vaikeita asioita. BADASS= ei se vaikka koira on iso ja vanha, katso sitä että se ei kaipaa liikuntaa, meijän ukkoa ei uskoisi yheksän vuotiaaksi, on se sen verran energinen ja terhakas että luulis sitä kolme vuotiaaksi...

Alkuperäinen kirjoittaja koiruli:
Itsellä sama tilanne...meillä ukko tosin jo 9v ja on todella iso uros(paino +60 ja säkä+70), koiran luonne sellainen että en sitä voi edes harkita antaa jollekin tuntemattomalle(rotikka-sakemanni-risteytys)Se on tosi kiltti, mutta sitten välillä sillä napsahtaa ja saattaa kadulla hyökätä ihmistä kohti.Tiedän että tekee sen suojelumielessä, mutta kuinka selität sen ihmiselle jota kohti se on hyökänny??? Koira ollut mulla 5,5 vuotiaasta ja oon sen kans muutaman kerran ottanu yhteen. Nyt oon harkinnut että mitä teen sen kanssa jos tulee muutto pienempään asuntoon... Nää on aina vaikeita asioita. BADASS= ei se vaikka koira on iso ja vanha, katso sitä että se ei kaipaa liikuntaa, meijän ukkoa ei uskoisi yheksän vuotiaaksi, on se sen verran energinen ja terhakas että luulis sitä kolme vuotiaaksi...

tottakai kaipaa liikuntaa, mut ykskään mun tuntemistä jäteistä ei oo pitkiä lenkkejä pystyny enää tossa iässä vetään. ja kun oletan et äiti kuitenki ulkoilee lastensa kanssa niin ajattelin et siinähän se samalla menis ja se riittäis sille. mut jokainen tuntee koiransa ja voimavaransa parhaiten.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Rotu on Landseer ja asustelee etelä-pohjanmaalla. Erittäin kiltti luonteeltaan, parivuotta sitten luonnetestissä sanottiin liiankin löysän luontoiseksi...

Heiiii...mulla on lansuista kokemusta,mulla on lansu ollutkin!

Mekin asutaan e-pohjanmaalla,laita yv:tä ihmeessä!Meillä koira pääsis ok taloon jossa iso tontti juosta.Ainut että hyväksyykö se toista urosta?Meillä on uros 10kk uros sakemanni. :wave:

Ilmoittele! :wave: =)

Juu, on toinenkin koira ja jos olisi vain yksi niin paremmin aikariittää yhdelle kuin kahdelle. Ja kuten edellä jo sanoin, isommat lapset voivat tuon pienemmän lenkittää. Ja en tarvi nyt haukkuja siitä, että koiraa ottaessa olisi pitänyt ajatella... Silloin oli elämäntilanne toinen ja nyt yritän ajatella koiran parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, on toinenkin koira ja jos olisi vain yksi niin paremmin aikariittää yhdelle kuin kahdelle. Ja kuten edellä jo sanoin, isommat lapset voivat tuon pienemmän lenkittää. Ja en tarvi nyt haukkuja siitä, että koiraa ottaessa olisi pitänyt ajatella... Silloin oli elämäntilanne toinen ja nyt yritän ajatella koiran parasta.

En ole haukkumassa, elämäntilanteet muuttuu. Mutta itse olen sitä mieltä että kaksi koiraa menee siinä missä myös se yksi. Meillä on kolme lasta, kaksi koiraa ja kissa ja aikaa riittää kyllä kaikkeen. Koirat ulkoilevat samalla kuin muutkin, jos joskus jää vähäiseksi, niin autolla hurautettu johonkin ja metsässä pyöritty ja koirat käyvät uimassa jnejne. Jos ei päivällä kerkeä kunnolla lenkittämään, niin illemmalla sitten kun mies tulee töistä. Meillä lapset vielä niin pieniä, vanhin 3,5v et eipä niistä ole ulkoiluttamaan. Ja plussapuolina meillä on omakotitalo ja tarha pihassa koirille.
Ja kahdesta koirasta on seuraa toisilleen, toivottavasti koiralle ei käy sen takia kalpaten, että aika ei riitä.

Tää on musta kyllä kovin kurjaa, ettei ajatella loppuun asti kun koira otetaan :( Toki elämäntilanteet muuttuu mutta jos lapsien takia koiraa meinataan piikille viedä (ajanpuutteen vuoksi) niin olisi ehkä kannattanut ensin miettiä aikooko hankkia lapsia, ja sitten vasta sitä koiraa... :(

toivottavasti koiralle löytyy hyvä koti!

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Tää on musta kyllä kovin kurjaa, ettei ajatella loppuun asti kun koira otetaan :( Toki elämäntilanteet muuttuu mutta jos lapsien takia koiraa meinataan piikille viedä (ajanpuutteen vuoksi) niin olisi ehkä kannattanut ensin miettiä aikooko hankkia lapsia, ja sitten vasta sitä koiraa... :(

Niin ja jos koira jo on niin montako lasta että kaikille riittää aika.

öö siis..
mä ymmärrän apn täysin,elämässä sattuu ja tapahtuu ei kaikkea VOI suunnitella ja pitää ikuisesti ennallaan.
Se että ymmärtää ajatella koiran parasta etsiessä sille uuden kodin missä se saisi jakamattoman huomion ja liikuntaa yms tarpeeksi ei musta ole paha.
pahempana voin pitää sitä et koira pidetään ja sitä ei ehditä täysin huomioimaan tai käyttään pitkillä lenkeillä ja antamaan sitä virikettä mitä se tarvii.
ASIOISSA on aina kaksi puolta sanokoon kuka hyvänsä mitä hyvänsä :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja ÄläItkeBaby:

öö siis..
mä ymmärrän apn täysin,elämässä sattuu ja tapahtuu ei kaikkea VOI suunnitella ja pitää ikuisesti ennallaan.
Se että ymmärtää ajatella koiran parasta etsiessä sille uuden kodin missä se saisi jakamattoman huomion ja liikuntaa yms tarpeeksi ei musta ole paha.
pahempana voin pitää sitä et koira pidetään ja sitä ei ehditä täysin huomioimaan tai käyttään pitkillä lenkeillä ja antamaan sitä virikettä mitä se tarvii.

Itse lähinnä mietin, että kun ap olisi valmis ajanpuutteen vuoksi jopa viemään koiran piikille, että eikös se ole hieman itsekästä...
Lapsien sekä koiran kanssa ulkoilu kuitenkin varmaan onnistuisi jos jaksamista ja viitsimistä olisi...

Alkuperäinen kirjoittaja ÄläItkeBaby:

öö siis..

Itse lähinnä mietin, että kun ap olisi valmis ajanpuutteen vuoksi jopa viemään koiran piikille, että eikös se ole hieman itsekästä...
Lapsien sekä koiran kanssa ulkoilu kuitenkin varmaan onnistuisi jos jaksamista ja viitsimistä olisi...

piikille vienti ei tulisi mulle koskaan ekana mieleen vaan että etsiä se koti.
siihen vaikea ottaa kantaa miten ap pääsee liikkuun yms kun en tunne.itellä meinas tulla koirasta luopuminen kun neljättä lasta odottaessa en pystynyt liikkumaan enää viimeisinä kuukausina kunnolla,onneksi sit sain tosta naapurin "palkattua" koiran kaitsijaksi.

Parempi on mielestäni lopettaa koira, kun itsekkäästi pitää sitä vain näön vuoksi, jos ei kerran aika ja jaksaminen riitä.

Monesti ihmiset jättävät eläimen hoitamatta kun elämäntilanteet muuttuvat. Monessa kodissa olen käynyt toteamassa, että eläin olisi ollut parempi lopettaa.

On muistettava kuitenkin, että koirakin on vain eläin. Mielestäni osoittaa suurta eläinrakkautta, jos pystyy tunnustamaan oman riittämättömyytensä ja tekeään sille jotain.

Yhteistyössä