Koira raateli pikkupojan kasvot, poika teholle :(

Intensiivinen tuijotus

Koira puri lasta. Terrieri hyökkäsi naisen kimppuun. Oma koira puri - mies kuoli.Aggressiivinen susikoira jouduttiin lopettamaan. Koirakouluttaja Eva Bodfäldtin mukaan ei ole hankalia lemmikkejä, vaan kouluttamattomia. Hyvä kontakti koiran ja omistajan välillä tekee koiran tottelevaiseksi, ja poistaa esteet kommunikaatiolta. Koirapsykologina työskentelevä Eva kiteyttää kasvattajan mottonsa kolmeen sanaan "Ystävyys- Vastuu- Empatia". Ohjeistaan hän on kerännyt oppaan.

Tämä oli kopioitu Ellit-palstalta...siinä myös toisen kouluttajan näkemys asiasta... vastaa siis aika paljon niitä näkemyksiä mitä täällä on jo monestikin esitetty.

Aika paljon on samoilla linjoilla myös muut kouluttajat olleet, jos he kaikki olisivat väärässä, niin koirakoulut ovat yhtä tyhjän kanssa ja siellä viimeistään koirastasi tule aggressiivinen...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm..:
Alkuperäinen kirjoittaja lapsiystävällinen:
lapsi ei ole IKINÄ syyllinen.

Toisin sanoen lapsi saa tehdä ihan mitä tahansa vain siksi, ettei ymmärrä. Great!

Lapsi on aina vanhempien vastuulla. Mutta ei siltikään koiralla ole oikeutta purra lasta ilman syytä todellakaan. Perk..

Olin jo vakaasti päättänyt loputtaa tämän keskustelun omalta osaltani. Vastaan osui kuitenkin sellainen linkki, joka sopi kuin nakutettu tähän keskusteluun:

http://koirauutiset.blogspot.com/search/label/lapsia%20raadelleet%20koirat

Kyseiset uutisleikkeet antavat tällekin keskustelulle oikeat mittasuhteet. Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä. Äskettäin aselainsäädäntöämme päätettiin kiristää. Ehkäpä myös koirakulttuurimme ansaitsisi lainsäätäjän huomion. Harratustoiminta ei koskaan saisi uhata sivullisten henkeä tai terveyttä.

Käsi sydämelle jokainen keskusteluun osallistunut: oletko sinä tai läheisesi joskus joutunut koiranhyökkäyksen kohteeksi? Usein pyrimme enemmän tai vähemmän tietoisesti mitätöimään toisen ahdingon, ennen kuin koittaa päivä, jolloin itse joudumme kokemaan saman.

Muuten, jossakin vaiheessa minun epäiltiin toisen nimimerkin voimin peesailevan itse omia kirjoituksiani. Näin alhaiseen en alentuisi. Ehkäpä pitäisikin kysyä, onko tällainen näille epäilijöille tyypillistä toimintaa.

Eihän toki aivan pieni lapsi voi ymmärtää, mitä tekee ja näin ollen ei häntä voi syyttää. Omastakokemuksesta kuitenkin voin sanoa että ainakin 3 vuotias ymmärtää jo kiellot ja varoitukset. Lapselle vain tulee neuvoa ettei koiria mennä rapsuttelemaan jos ne ovat vieraita, eikä lasta ja koiraa tule jättää keskenään. Kuinka moni jättäisi valtavan kuristaja käärmeen leikkimään lapsen kanssa lattialle vaikka itse olisit paikalla? tuskin kovin moni. Eläin on eläin. Ei se ymmärrä ihmisten elkeitä niin kuin toiset ihmiset. Omasta kokemuksesta voin kertoa että kotona ollut koiria lähes aina ja pienestä pitäen opetettiin miten koirien kanssa toimitaan, ei katsota silmiin, ei tehdä nopeita liikkeitä jne. Lapsi ei ole tyhmä vaikkei tiedostakkaan kaikkea tekemäänsä niin kuin aikuinen. Aikuinen näkee kyyn ja väistää sitä koska tietää sen olevan myrkyllinen, lapsi väistää sitä koska äiti on sanonut että se puree. Lapset voivat hellyyden puuskassa juosta halaamaan koiraa, koira voi kuitenkin kokea sen hyökkäyksenä->tämänkin voi selittää lapselle.

Kuitenkin on tärkeä löytää itselle sopiva rotu. Äitini pitää kovasta saksanpaimenkoirista, mutta tiedostaa itsekkin ettei kyseistä rotua voi ottaa koska ei kykenisi isoa ja vaativaa koiraa kouluttamaan. Nyt hänellä cavalier king charlesin spaniel jonka kanssa arki sujuu mutkattomasti. Koira tulee todella hyvin toimeen myös lastenlasten kanssa, muttei nuorempaa silti jätetä kahdestaan koiran kanssa.

Täytyy kuitenkin muistaa että jotkut koirat saattavat pelätä lapsia (tuttavaltani löytyy) tai eivät ole tottuneet lapsiin, koira saattaa myös olla sairas. Esim. aivokasvoin saattaa muuttaa koiran käytöstä tilanteittain järisyttävän paljon. Ja ikävä kyllä niitten eläinrakkaitten lasten joukosta löytyy myös kiusaajia. Ei se oma pikku pullaposki aina ole niin vilpitön kuin miltä vanhempie silmissä näkyy. Tuttava perheeni dobermanni jouduttiin lopettamaan tämän puraistua vanhemman n.7v lapsen kasvoista palan pois. Vasta myöhemmin raportoi n.3-4v pikku veli vanhemman veljensä potkaisseen nukkuvaa koiraa. Oliko tämä koiran syy, sehän puolustautui? Vai lapsen jolle ei mahdollisesti oltu opetettu kuina koiran kanssa leikitään? Vai vanhempien jotka eivät olleet paikalla? No syitä yleensä on monia. Kuitenkin itse olen sitä mieltä että koiria lopetetaan liian pikaisin johtopäätöksin. Miksi murhaaja pääsee psykologisiin testeihin muttei koira? Kyllähän mm. raiskauksia, pahoinpitelyjä jne. ilmoitetaan poliisille vuosittain valtavat määrät, mutta suurin osa kuitataan sakoilla. Onko parempi tulla raiskatuksi kuin joutua koiran hyökkäyksen kohteeksi? Fakta kumminkin on että koirien aiheuttamat vahingot ovat paaaljon pienemmät kuin ihmisten.

Itselläni ei olisi mitään sitä vastaan että ennen koiran ostoa tulisi suorittaa jokin kurssi tai vastaava, mutta koen itse tärkeämmäksi saada pahoinpitelyiden ja raiskausten tuomiot mittavimmiksi. Naurettavat sakot toisen ihmisen henkisestä ja fyysisestä sortamisesta ovat naurettavat! Koira sentään toimii vaistojensa mukaan mutta millä selität raiskauksen tai pedofilian. Tämän halusin ottaa essiin vain jotta huomioisitte etteivät koirat todellakaan ole suurin vaara tekijä nykymaailmassa.
Toinen seikka jonka takia olen hieman epäilevä tuon "kurssin" toimivuutta liittyy vilppiin. Jos pariskunta ei saakkaan lupaa hankkia vaikka dobermannia, he voivat hankkia sekarotuisen pennun jonka taustalta löytyy dobberia. Vanhemmista ei tiedetä välttämättä paljoakaan ja yksilöstä saattaa tulla hyvin häiriintynyt. Toivottavasti kukaan ei nytr loukkaannu, tiedän että sekarotuisissa löytyy mitä ihanampia yksilöitä, mutta pidemmällä tähtäimellä mm. sairaudet saattavat aiheittaa ongelmaa. Miten kontrolloida sekarotuisten tapa kasvatusta?

Niin tai näin, kun koira on terve, koulutettu eikä sitä jätetä lasten kanssa valvomatta, on koira mitä paras ystävä. Omaa pikku seurakoiraani en pois vaihtaisi mistään hinnasta. Tv:n katselukin on mukavampaa kun pikku nyytti tuhisii sylissä<3

Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
Koira raateli pikkupojan kasvot
2.9.2008 2:16

Kahdeksanvuotias koululainen kiidätettiin teho-osastolle.
OMAPÄINEN Dogo argentino on jalostettu alun perin suurriistan metsästykseen.
OMAPÄINEN Dogo argentino on jalostettu alun perin suurriistan metsästykseen. (JEAN MICHEL LABAT / ARDEA.COM)
TOIPILAS Heikkiä hoidetaan Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Vielä ei ole tietoa siitä, minkälaiset vammat tapahtuneesta jää.
TOIPILAS Heikkiä hoidetaan Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Vielä ei ole tietoa siitä, minkälaiset vammat tapahtuneesta jää. (KARI PEKONEN)

Sinikeltaisiin sairaalavaatteisiin pukeutunut poika makaa kyljellään Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenosastolla. Silmät ovat turvoksissa ja ruhjottu nenä kääreissä.

- Voin ihan hyvin, hän vastaa urheasti hennolla äänellä toimittajan kysymykseen.

On kulunut vasta vuorokausi siitä, kun kahdeksanvuotias Heikki joutui koiran raatelemaksi. Suuren leikkauksen vuoksi hänet pidettiin nukutuksessa edellisen yön ajan.

Nenä roikkui

Heikki oli sunnuntaiaamupäivällä hoidossa äidin miespuolisen tuttavan luona Lahdessa. Mies piti tilapäisesti huolta myös ystävänsä Dogo argentino -rotuisesta koirasta.

Puoli yhdentoista aikaan Heikki ja koira olivat istuskelleet olohuoneen lattialla. Täysin yllättäen koira hyökkäsi pojan kimppuun ja iski hampaansa hänen kasvoihinsa.

- He eivät olleet edes leikkineet tai mitään sellaista. Heikki oli vain silittänyt ja se hyökkäsi. Meilläkin on kotona koira, en tiedä olisiko se haistanut sen, Heikin äiti kertoo.

Samassa huoneessa ollut tuttavamies tarrasi ripeästi koiraa niskasta ja riuhtoi sen irti. Koira yritti kuitenkin hyökätä vielä uudelleen lapsen kimppuun.

- Heikin nenä roikkui poskella ja kaikki siltä alueelta oli vaurioitunut. Lisäksi ohimoihin tuli kolme ja neljä tikkiä. Heikki kysyi minulta vain sen, että äiti, onko mulla nenää enää tämän jälkeen.

Heikki vietiin teho-osastolle, jossa hänet leikattiin. Vaikka lääkärit onnistuivat laittamaan nenän paikalleen, vammojen laadusta ei ole vielä varmuutta.

Jutussa esiintyvän uhrin nimi on muutettu.

Lue lisää hyökkäyksestä tiistain Iltalehdestä.

TUUKKA MATILAINEN
tuukka.matilainen@iltalehti.fi
LAHTI

Miks sulla on toi firman nimi?

Miksi vieras koira ja lapsi laitetaan vierekkäin istumaan? Järjen köyhyyttä! Pikkulapsi&koira, ei sovi yhteen! Vaikka koira oisi kuinka kiltti tahansa niin en itse jättäis kyllä ;(

Alkuperäinen kirjoittaja hei kuulkaas..:
Miksi vieras koira ja lapsi laitetaan vierekkäin istumaan? Järjen köyhyyttä! Pikkulapsi&koira, ei sovi yhteen! Vaikka koira oisi kuinka kiltti tahansa niin en itse jättäis kyllä ;(

beesi!
Outoo käytöstä äidiltä joka jättää lapsensa vieraan koiran seuraan,yhtä paljon vikaa myös äidissä!hohhoijaa!

Yhteistyössä