Koira raateli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh...

Vieras
Nainen sai käteensä syvälle menneitä raateluhaavoja ja myös vammoja selkään sekä pakaraan.

- Olin selin koiraan, kun se hyökkäsi. Kuulin ennen raatelua, että sen nimeä huudettiin ja päättelin, että koira on irti jossain. Sitten minua vietiin kuin riepunukkea, koira oli kimpussani joka puolella. Huusin vain lujaa apua, kun naapurin tytär tuli väliin. Ehdin jo ajatella, että kuolen tähän raateluun, Kaija Heino muistele kauhunhetkiä.

Terveyskeskukseen kiidätetty Heino sai ensiavun ja morfiinia tuskiinsa.

- Käden koko lihas on raadeltu, ja sitä (haavaa) pidetään auki, ettei se tulehtuisi.

Koko naapurusto varuillaan

- Sama koira hyökkäsi jo kolme vuotta sitten kimppuuni, kun olin tullut leikkauksesta ja vatsassani oli vielä tikkejä. Silloin ei vielä sattunut mitään, kun koira oli pentu, Kaija muistelee.

Hänen mukaansa koko naapurusto on ollut varuillaan kyseisen rottweilerin takia.

- Neljä naapuriamme ei ole hakenut postia laatikolta, kun pelkäävät. Sama vapaana juossut koira oli lenkkipolulla hyökännyt naapurin poikaa kohti, mutta vahva kaveri oli saanut sen alleen, Kaija kertoo ja sanoo pelkäävänsä vapaana ulkoilumaastoissa pidettäviä koiria.

Kaija Heino teki koiran raatelusta rikosilmoituksen maanantaina.

Koiran omistaja kertoi maanantaina iltapäivällä Iltalehdelle, että koira on lopetettu. Myöhemmin omistaja kuitenkin perui sanansa ja ilmoitti, että koira onkin elossa odottamassa eläinlääkärin tarkastusta ja arviota lopettamisesta.

Poliisi tutkii omistajan toimet

- Tällainen on asianomistajan kannalta vakava teko ja voimakkaan koiran puremalla voi olla kohtalokkaat seuraukset. Tässä tapauksessa esitutkinta on käynnissä, ja tapausta tutkitaan eläimen vartioimatta jättämisenä ja vamman tuottamisena. Asia etenee aikanaan syyteharkintaan, kertoo tutkintaa johtava komisario Erkki Walinen Ylöjärven poliisista.

Jos koiraa ei lopeteta omistajan päätöksellä, poliisi tällaisissa tapauksissa konsultoi aina eläinlääkäriä ennen lopettamispäätöstä.

- Jos vaara on välitön poliisi voi tehdä lopettamispäätöksen vaikka heti, mutta yleensä konsultoidaan aina eläinlääkäriä. Ja asia saattaa mennä vielä tuomioistuimen päätettäväksi, Walinen selvittää.

Yhteistyössä