Koira vahtii

  • Viestiketjun aloittaja Maisa
  • Ensimmäinen viesti
Maisa
Moi!

Onko muilla kokemusta siitä, kun koira vahtii jokaista liikettä. Eli mulla iso 6-vuotias koiruli joka on kait??? tajunnut että olen raskaana (vko 28). Nyt hauvelimme ei jätä minua hetkeksikään rauhaan, vaan marssii perässä jopa vessaan ja suihkuun. Ulkonakaan se ei viihdy vaikka saisi juoksennella vapaana ja nauttia kesästä.....hassu eliö....;o) Mites muilla koiranomistajilla?
 
Stella
Pakko vastata tähän, kun meillä on käynyt samalla tavalla, vaikka olen vasta 6. viikolla! Koira tulee perässä koko ajan ja nuuskii mun alapäätä paljon enemmän kuin ennen. Se ikään kuin ""huolehtii"" musta, välillä esim. nuolee polvea tai istuu vieressä ja vinkuu. Tuntuisi aivan hassulta, että se nyt jo vaistoaa jotain, mutta ehkä se koiran hajuaisti kertoo jotain sellaista, mitä me ei tajuta :)
 
aurinko
Meillä koira käyttäytyi jo ennen raskauttani noin, eli seuraili jokapaikkaan myö sisnne vessaan....joten en osaa sanoa...Joskus kyllä tuntuu, että se on tuijotellut minua entistä intensiivisemmin viime viikot...ja kun lauleskelen masuvauvalle, innostuu ja heittää itsensä selälleen.......Nyt on jo 40+6, joten saapi nähdä miten käyttäytyy kun vauva saapuu kotiin....
 
vinkki
Kun vauva on syntynyt, pyytäkää miehen tuomaan joku rätti tai vastaava laitokselle, ja ""tartuttakaa"" vauvan hajua siihen. Sitten rätti kotiin ja eläinten annetaan sitä haistella. Sitten, kun vauva tulee kotiin, se on jo vähän tuttu eläimille. Itse olemme vielä tehneet niin, kun ollaan kotiuduttu, että ollaan laskettu turvakaukalo, missä siis on vauva, suoraan eteisen lattialle ja eläimet (valvottuna tietenkin) ovat saaneet käydä tervehtimässä.
 
Hipsukka
Ovatko koiranne uroksia vai narttuja? Narttujen sanotaan ainakin haistavan emännän raskauden, saattavat tulla itse jopa valeraskaaksi.

Meillä uros eikä se mielestäni ole mitenkään eri tavalla suhtautunut muhun nyt raskausaikana. viikkoja nyt 28
 
murmeli
Olettekos ikinä kuulleet kissan sekopäisestä käyttäytymisestä raskauden aikana?..Meillä kissa on muutenki tosi hellyyden
kipee ni mitenkähän sitten vauva syntyy?!Nykyään tosiaan huutaa yötä päivää(on leikattu).Vaistookohan jotenki et on jotain muutosta tulossa?Meillä on myös narttu koiruli,joka on ihan normaali..Onko muita kissan omistajia??Paijaanko minä sit kissaa ja vauvaa yhtä aikaa vai?Kun tämä kissa on aina ollu vähä sellanen meidän karvainen vauva,tosi seurallinen ja ""omalaatuinen"".Entäs jos siitä tulee sit ihan mustis ja vinksahtanu?NEUVOJA!!
 
Kati
Mulla kesti hetken aikaa tajuta, mistä koiran omituinen käytös oikein johtuu. Eli aivan alkuraskaudesta asti alkoi olla tosi kummallista käytöstä: koira alkoi ""liehitellä"" minua ja murista ja luimistella miehelleni! Meillä siis uroskoira. Eräältä koira-asiantuntijalta sain sitten vastauksen, että kyseessä on ""kantavan nartun"" omiminen! :) Eli se lauman uroksista, joka omistaa kantavan nartun, on lauman todellinen johtaja... Muutama kuukausi sitten on ollut mieheni ja koiran välillä ""taistelu"" siitä, kumman pentuja on syntymässä! :) Nyt näyttää kuitenkin jo siltä, että koiruli alkaa luovuttaa ja palata entiseksi itsekseen. Saa nähdä miten sitten kun vaavi syntyy...
 
Saara
Meillä kanssa narttukoira, joka vahtii jokaista liikettä. Selvästi suojelee minua, esim. jos mies tulee kotiin/ovikello soi, saattaa murista ja haukkua (lopettaa,kun näkee kuka tulee). Koira huolestuu, jos oksennan (tarkkailee tarkasti, että kaikki on hyvin) ja jos rupean itkemään, juoksee heti lohduttamaan (nuolee, heiluttaa häntää, yrittää saada minut leikkimään).

Koiralla oli jo aikaisemmin tapana seurata minua, mutta nyt raskauden aikana selvästi vahtii minua tarkemmin. Mulla on viikkoja 11+3.
 
Hmmm
Joo, tuota minäkin olen pohtinut, sitten kun jossakin vaiheessa olen raskaana. Meillä on kaksi kissaa, jotka ovat tosi hellyydenkipeitä. Seuraavat meitä ihmisiä joka paikkaan, vaihtavat aina huonetta sen mukaan missä porukka on. Nukkuvat meidän sängyssä ja ja seurailevat sinne sun tänne. Toinen kissa tulee lähes aina syliin nukkumaan jos istahdan johonkin pidemmäksi aikaa. Huolettaa vähän, että miten suhtautuvat vauvaan...Kummatkin kissat ovat ""solmuun vedettävän"" kilttejä, mutta eläimellä käytös saattaa tietenkin muuttua kun tulee uusi tilanne. Mutta kai ne sopeutuu :)
 
äippä78
Moi!Meillä todella villi uroskoira, joka nyt loppuraskaudestani on minua kohtaan rauhoittunut todella, siis ei hypi päin, kiertää kaukaa ja varoo koko ajan askeleitaan. Tuntuu vahtivan joka askeltani ja katselee pitkään. Odotan siis pikkukakkosta viikoilla 37+6 ja noin viikon verran koira on ollut tosi erilainen. Samoin oli esikoisen odotuksen kohdalla tässä loppuvaiheessa. Että kyllä ne tietää mitä tuleman pitää...
 
Kuuhullu
Meillä on kolme koiraa, yks 3v narttu jonka on 6kk ikäinen pentu myös kotona ja yks leikattu uros koira. Huomasin vanhemmasta nartusta, et se istuu nykyään iltaisin tiiviisti mun kyljessä kiinni ja lepuuttaa päätään mahan päällä. Kuin se kuuntelisi sydänääniä. Kun yksi ilta täs jokin aika sitten se alko heiluttelee korvaansa alamahani päällä, kuin olisi kuullut jotain. Onhan koiralla kyllä hyvä kuulo... Kait se koirakin ymmärtää. Muiden käytös ei ole vielä muuttunut. Nyt rv 15+6.Naureskelinkin et matkin koiraani, joka teki pennut 25.11-04 ja mun laskettu aika on 21.11-05. Saas nähdä kuinka käy. Vähän jännittää mitä koirat tykkää uudesta tulokkaasta, mut uskon et kaikki menee kuitenkin hyvin. Tässä vaiheessa vaan vähän epäilyttää, et kuinka mustasukkasiks koirat tulee, kun ne on aina ollut meidän pikkulapsia.
 
Kati
Kylläpä pyydän nöyrästi anteeksi, että joku niin kovin järkyttyi käyttämästäni sanasta ""koiruli""!!! Rakkaalla lapsella monta nimeä ja mielestäni ei todellakaan ole lässyttämistä jos koirasta puhuu käyttämällä muutakin termiä kuin koira! Mutta jos se jotain niin kovin ahdistaa niin omapas on ongelmansa... Meillä ainakin on koissu, koiruli, koiruus jne... :)
 
sanna
Joo meillä myös tuo minun 8-vuotias uroskoira on tän kevään aikana alkanu vahtia mua ja tuijottelee mahaani välillä. Miehen ja mun väliin sen pitäis tunkea joka käänteessä ja joskus jopa murahtelee, jos mies tulee vaikkapa antamaan suukkoa.. Ulkona se on myös alkanu etenkin miehille aika herkästi murahtelemaan. Lisäksi se on paljon huomionkipeämpi kuin ennen ja yrittää joka käänteessä saada minua tai miestäni leikkimään. On kyllä sen verran rauhallinen koira, et en usko mitään ongelmia tulevan kun vauva tulee kotiin. rv 27+3 on nyt menoillaan. Täytyykin muistaa tuo vauvantuoksuinen rätti toimittaa edeltä koiralle ihmeteltäväksi.
 
niina
On tärkeää, että koira on lauman alin kun vauva tulee taloon, muuten koira yrittää kasvattaa vauvaa koiramaailman sääntöjen mukaan ja siinä käy useimmiten huonosti. Hyviä vinkkejä koiran käyttäytymisen ymmärtämiseen ja johtajuusharjoituksiin löytyy osoitteesta www.koiraneuvola.fi ja sieltä keskustelupalsta koiraongelmat.
Niin, ja soohen että koira ymmärtää paikkansa laumassa ei tarvita, eikä saakaan käyttää väkivaltaa, kyse on ihan yksinkertaisista käyttäytymisjutuista. =)
 
Tp
Tilanteita on yhtä monenlaisia kuin lemmikkejäkin. Esim. mun kaverilla oli isokokoinen koira, kiltti kuin mikä mutta hieman villi. Kun ystäväni tuli raskaaksi koira alkoi suhtautua häneen vihamielisesti, murisi ja vierasti. Koirapsykologilta asti piti hankkia sopeutusohjeet, noutajauros kyseessä. Vauva sitten syntyi ja koira sopeutui hyvin, vauva oli sille kuin ilmaa. Perheen piti kuitenkin luopua koirasta melko pian, en tiedä tarkempia syitä mutta taisi käydä tuoreelle äidille liian rankaksi.
Mun vanhemmilla oli ennen collie jolta lapset sai vaikka vääntää kuonon solmuun eikä se välittänyt mitään. Paimensi ja vahti aina vähän matkan päästä lapsia kuin lammaslaumaa ja sen koiran kanssa minäkin uskalsin vapain mielin jättää vauvani kahdestaan hetkeksi.
Tutuilta kuulin joskus että juuri collie-rotuinen koira on ollut lapsia kohtaan niin suojeleva, että ei olisi antanut vauvan nousta seisaalleenkaan vaan meni ikäänkuin suojaksi eteen. Ja äidilläni oli nuoruudessaankin collie joka toimi suorastaan lapsenlikkana, kävi nykimässä mammaa hameenhelmasta kun vauva itki.

Ehkä koirilla on näitä susilaumageenejä, sudethan hoitavat toistensakin pentuja, ja koirat sen puoleen yleensä suhtautuvat suojelevasti ihmislaumansakin ""pentuihin"". Ja paimenkoirillahan on selkeästi laumansuojeluvietti.
 

Yhteistyössä