Hae Anna.fi-sivustolta

Koira yksin kotona

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä huono omatuntu, 28.02.2006.

1. huono omatuntu Vierailija

Kärsin hirvittävästi huonosta omatunnosta, kun joudun jättämään koiran (vasta 6 kk) yksin kotiin. Arkena koira on yksin max 5 tuntia kerrallan, mikä ei ole hirveän paljon - koira kyllä nukkuu yksin ollessaan, mutta silti kiusaa mieltäni. Viikonloppuisin en haluaisi jättää koiraa ollenkaan yksin, vaikka kauppareissujen ajaksi on pakko.
    Onko teillä huono omatunto lemmikin yksin jättämisestä?

2. Vierailija

No ei ainakaan noin pienistä jättämisistä.Kyllähän ihmisen on pakko koulussa/töissä käydä.Meillä koira nyt 3v ja kyllä joutuu välillä arkena olemaan 9,5h yksin,mutta hyvin on pärjänny.Jätämme joskus harvoin myös vkl:na lähes yhtä pitkäksi ajaksi jos lähdemme baariin,mutta sillon koira menee hoitoon jos johonkin yöksi jäämme.Seurana koiralla on kissa ja yhdessä makaavat ja oottelevat meitä ettei niin yksinäistä sentään ole.

3. Joo Vierailija

Mulla koira on kaikki työpäivät yksin kotona, yli yhdeksän tuntia yleensä. Töistä kyllä pyrin menemään mahd. pian kotiin enkä yleensä lähde illalla ilman koiraa mihinkään. Viikonloppuisin tuntuu kurjalta jos joutuu jättämään silloinkin muutaman tunnin kauppareissua pitemmäksi ajaksi kaverin yksikseen. Hyvin tuo on tottunut yksin olemaan, kun pennusta asti on siihen joutunut. Nukkuu luultavasti suurimman osan päivästä.

En tuntisi kovin huonoa omatuntoa noin lyhyistä yksinoloista, 5h on kuitenkin aika lyhyt aika. Ethän varmaan kotona ollessasikaan kuitenkaan koiran kanssa koko ajan jotain touhua, siis vaikka olisitkin kotona päivät pitkät. Jostain luin joskus, että koiralle on hyväksikin olla päivittäin vähän yksiksensä, jotta saa olla ihan rauhassa eikä tarvitse ""vahtia"" ihmisiä. En sitten tiedä kuinka paikkansapitävä juttu tuo on??

4. en ota koiraa Vierailija

Mä en ylipäätänsä ymmärrä, että miksi joku haluaa koiran, jos se on päivät 10 tuntia yksin? Kaverini hommasi koiran ja koira on yksin päivittäin puolesta kahdeksasta vähän yli viiteen. Mitä hittoa koira tekee pienessä kerrostalossa yksin koko päivän. Ihminenkin tulisi hulluksi, entäs sitten koira, jolla energiaa riittää ja ei mitään tekemistä kuin nukkua.

Ihmiset on tosi itsekkäitä. Ajatellaan vain ensisijaisesti itseä ja sitten vasta sitä, miten eläin kärsii. Olisi koiralla edes kaveri, mutta kun ei edes sitä.

Itse haluaisin koiran, mutta en ota juuri sen takia, että minulla on pitkät työpäivät ja koira vain kärsisi. Vaikka miten pennusta asti totutettaisiin, niin koira on laumaeläin eikä mikään yksineläjä ja varmasti kärsii koko ajan. Miksi ottaa koira, jos ei sitä halua hoitaa. Turha koiraa on viikonlopuksikaan ottaa.

5. samaa mieltä Vierailija

Samaa mieltä siitä, että koira on laumaeläin eikä koskaan voi hyvin jos sitä pidetään yksin esim. 9 tuntia päivässä. Sitten voi miettiä sitäkin, että kuka itse jaksaa 9 tunnin työpäivän jälkeen viettää aktiivista aikaa koiran kanssa NIIN PALJON että se korvaisi koiran 9 tunnin ylimääräiset päiväunet (yöunien lisäksi otetut).

Meillä on koira, joka joutuu nyt olemaan yksin vain puoli työpäivää. Meistä se on vielä ok. Nyt olen ottamassa eroa ja joudun koiran yksinhuoltajaksi. Harkitsen koiran viemistä koirien päiväkotiin sillä en millään voisi kuvitellaakaan jättäväni sitä yksin koko työpäiväni ajaksi + työmatkat.

6. Alma Vierailija

ihan samaa mieltä, koira on laumaeläin, miksi ihmeessä pitää ottaa koira jos se joutuu enimmäkseen nyhjöttämään yksin? Ja miettikäähän itse jos joudutte olemaan kymmenenkin tuntia ilman wc käyntiä. Itselläni on kaksi koiraa, enintään muutama tunti keskenään oloa päivässä.
    Koira on laumaa ja tarvitsee myös useita tunteja päivässä liikuntaa ja toimintaa.

7. minsku Vierailija

Edellinen koiruus tottui olemaan päivät yksin, ja se oli suht. rauhallinen tapaus. Tämä uusi, samanmerkkinen, on tottunut pennusta asti siihen, että päivisinkin on seuraa -- ja tämä tyyppi riehuu aivan tolkuttomasti. (jos se joskus harvoin jää yksin, se on ihan rauhallinen ja ilmeisesti nukkuu-- mutta kun talossa on väkeä, sen pääasiallinen homma on herättää huomiota, vaikka se saa sitä jok. tap. jo muutenkin aivan satasella.)

8. hmmm Vierailija

Mitenkäs sitten työssäkäyvät, joita kai aikuisista on valtaosa vaikkei se tällä palstalla näykään, voisivat koskaan pitää koiraa mikäli koira ei voisi olla yksin kotona? Meillä ainakin koira on työpäivän yksin kotona ja pärjää vallan mainiosti. Harrastamme koiran kanssa illalla ja viikonloppuisin, enkä todellakaan ajattele että pitkän päivän vastapainoksi koiran kanssa pitäisi KOKO ilta touhuta muka kompensoidakseen yksinoloa - normaalit lenkit ja treenit/tehtävät/leikitys saavat luvan riittää. Kyllä lekottelu ja torkkuminen on eläimille ihan normaalia toimintaa, turha inhimillistää koiraa liikaa.

Tietysti olisi mukavampaa jos koiran kanssa voisi olla päivät, ja jos lapsia koskaan tarvitsisi viedä päivähoitoon kärsimään pitkää päivää, ja jos itsekään ei tarvitsisi käydä töissä kuin tunnin kääntymässä - elämä on kurjuutta täynnä jos niin haluaa ajatella.

9. samaa mieltä Vierailija

Tulihan se sieltä, nimittäin viihjaus siihen, että jos ei jätä koiraansa työpäivisin 9 tunniksi yksin niin on sosiaalipummi.

Ihan tiedoksi, että todella isolla osalla suomalaisista on epäsäännöllinen työaika. Meillä mies menee aamuyöstä jo töihin ja minä toimistoajan alkaessa. Siitä tulee sellainen yhtälö koiran kannalta, että sen ei tarvitse olla yksin pitempään kuin puolen työpäivän ajan.

Monella koiranomistajalla on myös keskenkasvuisia lapsia, jotka myös omalta osaltaan lyhentävät koiran yksinoloaikaa. Ystäväpiirissäni tehdään koira-asioissa myös yhteistyötä, mitä suosittelen muillekin. Kaikki koiranomistajat eivät myöskään asu kerrostalossa ja kaupungissa, vaan osa voi pitää koiraansa turvallisesti ulkotarhassa työpäivien ajan. Silloin koira saa ainakin enemmän virikkeitä ympäristöään seuraamalla kuin sisällä neljän seinän sisällä maaten.

Kysyn sinulta hmmm, että kuinka paljon koirasi kanssa ehdit ja jaksat harrastaa pitkän työpäiväsi jälkeen? Ihan rehellisesti siis. Minulla ainakin on sen verran vaativa työ, että pitkää lenkkiä enempää en jaksa koirani kanssa työpäivän jälkeen touhuta. Muu aika arki-iltaisin on vain löhöilyä.

10. hmmm Vierailija

""Tulihan se sieltä, nimittäin viihjaus siihen, että jos ei jätä koiraansa työpäivisin 9 tunniksi yksin niin on sosiaalipummi.""

No tuo oli kyllä ihan oma ajatuksesi, aika hilpeä tietysti :)

Tiedoksi vaan: kaikilla ei ole puolisoa tai lapsia tai koirarinkiä tai vuorotyötä. Ja vaikka olisikin, elämäntilanteet vaihtelevat, kuten olet varmaan huomannut. En muuten oikein ymmärrä, miksi haluat pitää koiran, jos olet niin uupunut ettet illallakaan jaksa koiran kanssa mitään, onko koira sinulle nytkin vain jokin viikonloppuviihdyke? Eikö miehesi voisi ottaa sen?

Meillä käydään koiran kanssa pissalenkit aamuin illoin ja ainakin yksi pitempi lenkki mahdollisesti koirapuiston kera päivittäin. Sen lisäksi käyn kerran viikossa arki-iltana ohjatulla koirakurssilla, treenaan lähes jokapäivä koiran kanssa kotona jonkun verran (noin puoli tuntia) sekä vaihtelevasti jotain extraleikkiä/etsintää/puuhapaketteja yms. Lisäksi tietysti koiranhoitohommat eli turkin harjausta, kynnenleikkuuta jne. Välillä käydään kyläilemässä koiran kanssa. Minulla on todella vaativa työ (älyllisesti, ei fyysisesti), ja sille koiran kanssa touhuilu on rentouttavaa vastapainoa. Silti ehdin vielä löhöilläkin eikä ole tarkoitus että olen koiran ohjelmatoimisto, vaan meillä mennään johtajan ehdoilla.

Sanottakoon vielä että meillä on toki kaksi huolehtimassa koirasta, mutta ymmärrän hyvin yksinolevia koiraihmisiä. Ehkä sinunkin kannattaisi alkaa harrastaa koiran kanssa jotain itseäsikin kiinnostavaa ja haastavaa, ihmeesti sitä vielä illallakin jaksaa jos vain on mielekästä tekemistä!

11. minskulle Vierailija

Eihän nyt koiran yksin jättäminen koulutuksesta käy...

12. tötöö Vierailija

Me laitettiin kerran videokamera nauhottamaan työpäivän ajaksi, että mitä koira sillä välin tekee. Siitä tuli maailman tylsin video ;) Koira oli sängyssä melkein koko päivän, kerran tais käydä vettä juomassa. Meidän koira on niin vanha että se nukkuu koko päivän. Ja viikonloppuna kun ollaan kotona niin tuntuu että se rasittuu koska ei saa rauhassa nukkua.

13. Mariak Vierailija

Minusta tuo 5 tuntia on vielä aika lyhyt aika... Meillä koiruli jotuu olemaan yksin 2-8 tuntia päivässä riippuen mieheni työvuoroista ja minun koulupäivien pituudesta. Parina arkipäivänä viikossa olen itse koko päivän kotona. Viikonloput on meillä kokonaan vapaat. (Yksinolopäiviä on siis noin kolme viikossa.) Noin kerran kuussa hurtalle tulee yksinolon pituudeksi yhdeksän tuntia. Minusta voit olla ihan hyvällä omallatunnolla, kunhan vaan koira saa touhuta ja osallistua silloin, kun olet kotona ja purkaa energiaansa. Ja aivan ehdottomasti olen sitä mieltä, että koiran pitää osata olla yksin. Jokaisen koiran elämän aikana tulee varmasti eteen joskus sellainen tilanne, että sitä ei voidakaan ottaa mukaan.

14. minä Vierailija

""Kyllä lekottelu ja torkkuminen on eläimille ihan normaalia toimintaa, turha inhimillistää koiraa liikaa""

Mitä matematiikkaa sinä olet koulussa lukenut? Jos koira ensin nukkuu vaikka 7 tunnin yöunet isäntäväen kanssa, sitten sitä käytetään kiireessä aamupissalla ja jätetään yksin normaalin työpäivän ajaksi eli 8 tuntia + ruokatunti 1/2 tuntia + matkat, sanotaan 1 tunti niin minä ainakin saan koiran löhöilyyn lasketuksi aikaa jo 7+8+1/2+1=16 ja 1/2 tuntia passiivista nukkumista.

Onko koiran liiallista inhimillistämistä olettaa, että tuo on liian pitkä aika koiralle?

Onko väärin olettaa, että väsyneenä töistä kotiin tuleva ihminen ei välttämättä jaksa korvata koiralle tuota 16,5 tunnin löhöilyä?

Kyseessä ei todellakaan ole inhimillistäminen vaan koiran koiramaisen luonteen huomioon ottaminen. Koira on edelleenkin laumaeläin! Sitä ei pitäisi jättää yksin noin pitkiksi ajoiksi varsinkin kun harva ihminen jaksaa oman työpäivänsä jälkeen peuhata koiran kanssa NIIN PALJON että se korvaisi nuo yksinäiset tunnit.

Monet koirat ratkaisevat asian nukkumalla yksin ollessaan. Ne ovat kohtaloonsa alistuneita, sillä lauma jättää ne yksin ja ne kärsivät siitä.

Vanha koira nukkuu mielellään paljon, mutta toisaalta sen on päästävä useammin pissalle kuin nuoren koiran. Ja onhan se koira vanhanakin laumaeläin!

Minä ainakin tulen ottamaan koirani huomioon. Päiväkotipaikka on jo varattu. Pidän sitä päiväkodissa 3 päivää viikossa kun itselläni on pitkä työpäivä. Muina kahtena työpäivänä se joutuu olemaan yksin 6 tuntia. Hinta 170 eukkua kuukaudessa. On sen arvoista!

15. hmmmm Vierailija

""Onko koiran liiallista inhimillistämistä olettaa, että tuo on liian pitkä aika koiralle?""

Niin, onko?

""Onko väärin olettaa, että väsyneenä töistä kotiin tuleva ihminen ei välttämättä jaksa korvata koiralle tuota 16,5 tunnin löhöilyä?""

Öh, pitäisikö koiralle jotenkin ""korvata"" pitkä löhöily? Jaksaisiko koira sitä, että esim. loput vuorokaudesta (24-16.5=7.5h) olisi täyttä toimintaa? Kertoisitko nyt vuorostasi mitä ihmettä teet viikonloppuisin koirasi kanssa, oletko koko ajan järjestämässä sille ohjelmaa?

Mihin muuten ylipäätään perustat mielipiteesi? Onko sinulla ihan oikeasti faktoja, oletko lukenut tutkimustuloksia aiheesta? Vai perustatko mielipiteesi tunteenomaiseen ajatteluun, jossa samaistut ihmisenä koiran rooliin?

On hyvä juttu, että olet saanut hoitopaikan koirallesi (niitähän ei kovin paljon ole tarjolla vielä), ja koiraasi se ehkä ilahduttaa. Samoin vähentää sinun syyllisyydentunteitasi. Jos meillä olisi hoitopaikka jossain lähellä, todennäköisesti veisin itsekin koirani sinne pariksi päiväksi. Mutta en siksi, että katsoisin sen ehdottoman tarpeelliseksi, vaan koska minusta olisi kiva tarjota koiralle jotain ""extraa"" - tosin epäilen kovin, olisiko sillä koiralle niin suuri merkitys minkä kuvittelisin olevan.

16. Tipsu Vierailija

Koiria otettiin parisuhteessa ja se takasi sen, ettei koirat joutuneet ikinä olemaan liian pitkiä aikoja yksin! Mut minkäs teet kun ero tulee ja sitten jäät koirien ""yksinhuoltajaksi""!?En minä halunnut niistä luopua, olenko siis itsekäs?! Ja työtä on tehtävä, että ne koiratkin pysyvät murkinassa! Itse olen kyllä melko onnekas, kun pystyn tekemään jonkin verran etätöitä, ettei kaikki päivät veny siihen 8-9 tuntiin...

17. ----------- Vierailija

Olen yksineläjä, ei lapsia eikä muitakaan koirankatsojia. Koira on arkisin n. 9 tuntia yksin ja on todellakin hyvinvoiva, terve, täysjärkinen ym ym.. Koiran kanssa touhutaan sitten illalla ja viikonloppuna. Joku täällä marisi, että ethän itsekään ole käymättä vessassa 9 tuntia.. eipä taida voida verrata ihmisen ja koiran virtsaamistarpeita keskenään. Ja onhan koira yölläkin tekemättä tarpeitaan (meillä monesti yli kymmenenkin tuntia vaikkei koko ajan nukkuisikaan). Kylläpä tästäkin maasta koirat vähenisi, jos koiraa ei voisi yksin kotona pitää...

18. ... Vierailija

""Tulihan se sieltä, nimittäin viihjaus siihen, että jos ei jätä koiraansa työpäivisin 9 tunniksi yksin niin on sosiaalipummi.""

Ja sitä ennen tuli useita vihjauksia siitä, että jos jättää koiransa yksin työpäiväksi, on suunnilleen eläinrääkkääjä, joka hoitaa lemmikkinsä huonosti... Suo siellä, vetelä täällä...

Miksi olette itse niin hanakasti ensin muita tuomitsemassa, kun ette kerran vastaväitteitä kestä? Ai niin, ennen kuin älähdätte, en omista koiraa, ihmettelen vaan moista innokkuutta arvostella muita ilman parempaa tietoaan.

19. minä vaan Vierailija

Onko koira laumaeläin?

ON

Onko koiralle luonnollista olla yksin koko tavallisen ihmisen pitkä työpäivä plus työmatkoihin käytetty aika?

EI OLE

Mikä olisi koiran kannalta paras vaihtoehto jos sinkku isännän/emännän on pakko vetää pitkää työpäivää eikä koiralta voi vaatia yksinoloa koko työpäivän ajan?

SEURA

Miten sen voisi järjestää koiralle?

OTTAMALLA KOIRA KOIRANA HUOMIOON ja
    NÄKEMÄLLÄ VÄHÄN VAIVAA

20. nature Vierailija

Mikä on maailman luonnollisin juttu?

Koiran vieminen päivähoitoon! Tätä ovat harrastaneet koiran esi-isät, sudet ja kyläkoirat, jo kautta aikojen. Ikävä vain, että ihmiset ovat hävittäneet ainakin sudet niin vähiin, että niiden luonnolliset päivähoitopaikat ovat hävinneet. Mutta jos satutte näkemään ulkomailla yksinäisen katukoiran jolkottelemassa, niin se on todennäköisesti matkalla naapurilaumaan päivähoitoon.

21. en ota koiraa Vierailija

Minä kirjoitin kaveristani, joka otti koiranpennun ja pentu on yksin 10 tuntia päivässä. Ainoa ajatus tässä kirjoituksessa oli, että säälin koiraa ja ajattelen vain koiran parasta.

Mutta väärinhän se on. Aina tietenkin pitäisi ajatella ensimmäiseksi ihmistä ja sitä, mitä ihminen haluaa.

Kyllä kävi sääliksi koiraparkaa, kun kävin yhtenä päivänä kaverini luona moikkaamassa häntä ja pentua. Koira juoksi ihan hulluna pienessä yksiössä ympäriinsä, pureskeli kaikkea mahdollista ja roikkui emäntänsä lahkeessa koko ajan kiinni. Yritin leikkiä pennun kanssa (heittelin palloa yms.), mutta pentu vaan juoksi ja juoksi. Selvästi ylienerginen. Sanoin lopulta, kun kaverini vei pennun vessaan oven taakse rauhoittumaan, että lähden kotiin, niin pääsette ulkoilemaan. Ei kuulemma pitkää lenkkiä voi tehdä, kun koiraa kylmää. Eli hän käytti iltapisulla koiran siinä takapihan koivun juurella.

Säälin ihan oikeasti sitä pentuparkaa. Energiaa olisi kuin pienessä kylässä ja koko ajan vain kielletään.

Perheessä sentään olisi enemmän ihmisiä hoitamassa koiraa, mutta yksinelävälle aika mahdoton tilanne.

22. ? Vierailija

Minkä rotuinen pentu muuten oli? Kyllä tuollaisia höyrypäitä löytyy myös koirista, jotka eivät joudu olemaan yksin 10 tuntia. Roduissakin on eroa kuin yöllä ja päivällä, samoin yksilöissä. Eli myös päinvastoin: Jos haluaa reippaan koiran jonka kanssa aikoo harrastaa ja liikkua paljon, niin ei siihenkään tarkoitukseen joka koira sovi.

23. hullun hommaa Vierailija

ei tulis mieleekään jättää edes aikuista koiraa yksin 10 tunniksi päivässä

24. tuisku Vierailija

minä jätän koirani yksin työpäiväksi niin tekee kuulkaas suurin osa jolla lemmikki on.valitettavasti eläin kuin eläin täytyy hoitaa oli se sitten koira,kissa ,kilpikonna tai mikä muu tahansa.hoitaminen ja huolehtiminen maksaa rahaa ja
    jos mielii rahaa saada täytyy tehdä töitä.voisihan sitä veromarkoilla elellä mutta jos näin kaikki tehtäis ei olis veromarkkoja kun kukaan ei tekis enää duunii.kyllä koira työpäivän pystyy kotona olemaan.nukkuvat päivän ,että jaksavat illalla sitten mamin kans touhuta.

25. hauva Vierailija

Olen täysin samoilla linjoilla Tuiskun kanssa.

Ihanko tosiaan luulette, että ihmiset järjestävät elämänsä vain koiran mukaan? Itselläni on vuoden ikäinen karvakaveri, joka totuttelee parhaillaan olemaan pidempiä päiviä (yli 8 h) kotona. Koira nukkuu, leikkii ja syö puruluitaan yksin kotona, samaa se tekee kotona olessamme. En väitä, että olisi ihan sama, onko koira yksin vai kanssamme kotona, mutta terve ja normaali koira kestää kyllä työpäivän mittaisen yksinolon.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri