Koiraihmiset apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mä lupauduin hoitaan mulle ennestään tuntematonta alle vuoden ikäistä pentua viikon. Koira on tottunut olemaan ulkona tarhassa eikä juuri vietä aikaansa sisällä mutta sitä täytyy tietysti lenkittää ulkona.

Lenkit on nyt aika vastenmielisiä, koska vähintään kerran lenkin aikana koira saa hepulin ja alkaa riehumaan. Se hyökkäilee mua kohden, puree käsiä ja yrittää napsia kaulahuivista yms. Pureminen on tosi inhottavaa koska koira on jo melko iso ja se sattuu. Kyse ei siis ole aggressiivisuudesta vaan leikistä mutta tää on nyt ongelma silti. Kieltäminen tuntuu vain provosoivan vaikka kiellän jämäkästi EI. Myös maihin painaminen tuntuu siitä ilmeisesti vain leikiltä. Voi olla että koiralla on liikaa ylimääräistä energiaa mutta rotu on sellainen ettei mikään liikunnan määrä riitä väsyttämään koiraa.

Onko ideoita mitä keksin koiran kanssa että selviän kunnes omistaja palaa? Vai onko tää nyt se vaihe että se testaa rajojaan mun kanssa ja rauhoittuu vielä kunhan jatkan sitkeästi kieltämistä? Oli kyllä virhe lupautua tähän hommaan mutta myöhäistä perua nyt. :(

Ota mukaan pennun lelu ja kun se alkaa käydä kierroksila tuuppaa lelu sille suuhun. Mutta älä ala leikkimään mitään vetoleikkejä, koira kantakoon leluaan kun kävelette ja sillä selvä.
Mitään maahan painamisia ei kannata tehdä, ne ovat nuorelle koiralle ehkä jopa innostavia ("joo katsotaan vaan kummallako on enemmän voimaa"). Jos koiralle on opetettu peruskomentoja voit kokeilla saatko siihen tuntuman pyytämällä esim. istu, maahan tai seuraa (ja teet takaperin kävelyjä, sivuttaisaskeleita yms. hämmentävää samalla kun koira seuraa). Jos ei ole opetettu niin älä yritä kouluttaa.

Ap...

Kiitos asiallisesta vinkistä! Kokeilin tuota lelua ja se toimi osittain. Alan nyt ottamaan sen jatkossa mukaan jos saisin heitettyä lelun juuri ennen tota kohtausta. Ekalla yrittämällä lelu toimi siten että sain suurimmaksi osaksi huomion siihen leluun sen sijaan että koira hyökkäilee mua kohtaan koko ajan. Muutaman kerran hyökkäs silti mut edistystä sekin.

Jotenkin tuntuu et lenkittäminen on turhaa kun koira ei väsy mistään eikä mulla ole aikaa lenkkeillä useita tunteja sen kanssa... :( Ollaan nyt oltu pihalla 1,5-2 h päivässä.

Koiralle pitäisi tarjota lenkin lisäksi jotain aivojumppaa. Ruokaa lelun sisälle yms. Ei ihme, että koira on energinen, jos se viettää suurimman osan ajastaan ulkona tarhassa, mitä ilmeisemmin yksin.

Ap vielä...

Munkin mielestä toi yksin tarhassa oleminen on ongelma, tottakai energia purkautuu sitten lenkillä kun sinne pääsee. Yrittää saada mut leikkimään mutta kun ei ihminen kestä tollasta riehuleikkiä. Ja jos sen kanssa leikkii jotain niin se yrittää senkin kääntää tollaseks riehumiseks ennen pitkää. En valitettavasti voi tolle tarha-asialle nyt oikein mitään, kun koira ei ole omani. Olen antanut sille luita sinne kyllä mutta voisi kokeilla lisäksi ripotella ruoat vaikka pitkin tarhaa. Otan koiraa välillä myös sisälle mutta kun riehuminen alkaa sisälläkin niin koira on pakko laittaa ulos.

Yhteistyössä