Koiraihmiset, kysymystä teille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on 5 kk pentu. Sekarotuinen, kahden isohkon rodun sekoitus. Schäfer- labradori.
Miten sen saisi tottelemaan lapsiakin, niin että voisivat viedä sitä lenkille?
Koira kulkee hyvin kun minä tai mies viedään sitä.
Se säntäilee, vetää hihnassa, yrittää hyppiä autojen perässä, haukkuu toisille koirille, kun lapset yrittävät.
Lapset ovat 12 ja 13 v.

Et mitenkään.

Koira pitää lapsia kavereinaan...ikäänkuin toisina pentuina. HYVIN harvalla 12-13v lapsella on siinä määrin auktoriteettia, että hän kykenee ulkoiluttamaan 5kk ikäistä koiranpentua, varsinkin kun kyseessä on kahden isohkon risteytys...joista toisen puolikas on vieläpä lapukkaa.

Niin, kun sehän siinä juuri onkin, kun ei se ole koiran vika ettei se kulje lasten kanssa nätisti, vaan tavallaan lasten vika. Lapsilla kun ei ole aikuisen auktoriteettia. Eli sun pitäiskin opettaa lapsia taluttamaan koiraa :)

Et mitenkään.

Koira pitää lapsia kavereinaan...ikäänkuin toisina pentuina. HYVIN harvalla 12-13v lapsella on siinä määrin auktoriteettia, että hän kykenee ulkoiluttamaan 5kk ikäistä koiranpentua, varsinkin kun kyseessä on kahden isohkon risteytys...joista toisen puolikas on vieläpä lapukkaa.

Et oo tosissas? :O

meillä tuo meidän isohko laumanvartijan sekoitus tottelee meidän lapsiakin ja lapsilla on ikää 5v ja 2v7kk. Että voisin kyllä sanoa että kyllä sen koiran saa tottelee jahka koirallakin tehdään selväksi että se on lapsiakin alempana. Nythän koira pitää selvästi itseään ylempänä kuin lapset ovat. Pienillä jutuilla aloitatte sen.

• Tykkää
Reactions: Calumet
[QUOTE="vieras";25926665]Et oo tosissas? :O

meillä tuo meidän isohko laumanvartijan sekoitus tottelee meidän lapsiakin ja lapsilla on ikää 5v ja 2v7kk. Että voisin kyllä sanoa että kyllä sen koiran saa tottelee jahka koirallakin tehdään selväksi että se on lapsiakin alempana. Nythän koira pitää selvästi itseään ylempänä kuin lapset ovat. Pienillä jutuilla aloitatte sen.[/QUOTE]

Niin siis millä tavoin tottelee?

Kyllä meidänkin tasan 2v saa meidän koirat istumaan ja menemään vaikka perse edellä puuhun jos on nakki kourassa...mutta se on hippasen eri asia, kuin 5kk ikäisen villin pennun ulkoilutus. Siihen meidän 2v ei pysty, eikä kykene.

Niin siis millä tavoin tottelee?

Kyllä meidänkin tasan 2v saa meidän koirat istumaan ja menemään vaikka perse edellä puuhun jos on nakki kourassa...mutta se on hippasen eri asia, kuin 5kk ikäisen villin pennun ulkoilutus. Siihen meidän 2v ei pysty, eikä kykene.

Kyllä meillä tottelee ihan ilman nakkiakin.
Ja ihan ulkonakin kun lapset kieltää että ei (jos alkaa vetää) niin lopettaa.Ja ei mikään vanhus koira meilläkään ole, koiralla ikää 1v5kk ja aika viriili uros on. Kovasti narttujen ja hajujen perään, mutta vaik kuin kiinnostas ne hajut niin tottelee lasta jos kieltää.

[QUOTE="vieras";25926665]Et oo tosissas? :O

meillä tuo meidän isohko laumanvartijan sekoitus tottelee meidän lapsiakin ja lapsilla on ikää 5v ja 2v7kk. Että voisin kyllä sanoa että kyllä sen koiran saa tottelee jahka koirallakin tehdään selväksi että se on lapsiakin alempana. Nythän koira pitää selvästi itseään ylempänä kuin lapset ovat. Pienillä jutuilla aloitatte sen.[/QUOTE]

Totteleminen ja totteleminen ovat 2 eri asia. Jos koira tottelee Teidän lapsia niin ihan meinaat että lapsen auktoriteetti riittää siinä vaiheessa kun koira tapaa lenkillä toisia koiria/ outoja tilanteita niin että 5 v saa kuljetettua sen ohi?
Minä en antaisi isoa koiraa ulkoilutettavaksi alle 15 ikäiselle (riippuu lapsesta).
Ja kyllä meilläkin koirat ovat lapsienkin alapuolella ja tottelevat.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;25927102:
Totteleminen ja totteleminen ovat 2 eri asia. Jos koira tottelee Teidän lapsia niin ihan meinaat että lapsen auktoriteetti riittää siinä vaiheessa kun koira tapaa lenkillä toisia koiria/ outoja tilanteita niin että 5 v saa kuljetettua sen ohi?
Minä en antaisi isoa koiraa ulkoilutettavaksi alle 15 ikäiselle (riippuu lapsesta).
Ja kyllä meilläkin koirat ovat lapsienkin alapuolella ja tottelevat.

Ei ole mitenkään minun vikani että teidän koirat ei tottele teidän lapsia.

Ei onnistu. Ja mä en edes ymmärrä mitä liikkuu niiden ihmisten päässä jotka päästää lapsen ja ison koiran lenkille.
Meidän naapurin 10v ulkoiluttaa kahta sakemannia..ainakin neljä kertaa ovat meinanneet jäädä mun auton alle, en tiedä montako kertaa muiden.
Täysin vastuutonta.
Myönnetään, aloin itse treenaamaan 13-vuotiaana omaa setteriäni ja ihan hyvin meillä meni..sitten 5 vuoden päästä. Mutta muotoillaan asia näin että ONNEKSI äiti ei ollut näkemässä.

Iso koira tarvitsee aikuisen ihmisen joka sen hallitsee. Koirat on hieno ja hyvä harrastus lapselle mutta villiä murrosikäistä en itse koskaan uskaltaisi antaa lapsen vastuulle varsinkaan jos koiralla on jo huonoja tapoja kuten toisille rähinä ja auton alle karkailu.

Et todellakaan päästyä lapsia ja koiraa keskenään ulos! Ajatteles jos se rakki alkaa vahtia vähän liikaa ja käy jonkun kimppuun, tai karkaa lapsilta tms?!

Meillä lapset 1v ja 4v. Koira alle vuoden ja tottelee lapsia. Meillä ei vielä ajankohtaista se että lapset voisi viedä koiraa ulos...

Ei ikinä isoa koiraa lapsen kanssa ulos kaksistaan! Lähistöllämme asuu perhe jonka alle kouluikäiset saa "lenkkeilyttää" isoa koiraa keskenään. Se on mielestäni hullua!

Yhteistyössä