Koiran haava ja kuume

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja possu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

possu

Vieras
Meidän koiralla on haava etujalan yläosassa lähellä "kyynärpäätä". Haava tuli perjantaina, soitin silloin eläinlääkärille, joka sanoi että ei tarvisisi tikata (haavassa palkeenkieli). Olen puhdistanut haavaa 1-2 kertaa päivässä ja laittanut siihen basibactia sekä suojannut hyvin. Koiralla on myös ollut kaulus että ei pääse repimään siteitä irti. Lauantaina haava eritti märkää ja nyt koiralla on ilmeisesti kuumetta (nenä kuiva ja lämmin) ja luulen että haava on tulehtunut. Palkeenkieli roikkuu melkein irrallaan. Koira on hyvävointinen, syö hyvin ja on oma aktiivinen itsensä, mutta kuitenkin pelkään että tulehdus on päässyt verenkiertoon tai muuta vastaavaa.

Onko muilla kokemuksia/tietoa koiran tulehtuneista haavoista/kuumeesta?Huomenna olisi tarkoitus mennä näyttämään haavaa eläinlääkärille.

eläinlääkärin pitäis aina kattoo nuo haavat :( koita saada haava "hengittämään" eli jollei vuoda niin jätä ilman sidettä ainakin aina siksi aikaa kun olet itse lähellä, muuten se muhii ja mätänee. eli se ilman saaminen on todella tärkeä. Jollei kuitenkaan ite kaulurin kanssa pääse siihen käsiksi niin näin se paranee nopeammin, ootko mitannut kuumeen? Juoko kunnolla?
ja kuinka iso haava on? 2cm? 10cm?

Alkuperäinen kirjoittaja babyporkkana:
eläinlääkärin pitäis aina kattoo nuo haavat :( koita saada haava "hengittämään" eli jollei vuoda niin jätä ilman sidettä ainakin aina siksi aikaa kun olet itse lähellä, muuten se muhii ja mätänee. eli se ilman saaminen on todella tärkeä. Jollei kuitenkaan ite kaulurin kanssa pääse siihen käsiksi niin näin se paranee nopeammin, ootko mitannut kuumeen? Juoko kunnolla?
ja kuinka iso haava on? 2cm? 10cm?

En oo mitannu kuumetta, huomenna aamulla ois tarkotus mitata, niin mies voi pitää koiraa sen aikaa paikallaan. Haava on ehkä noin 2 cm-kokoinen ja se on siinä kainalossa/kyynärpäässä olevassa löysässä nahkassa.

Mietinki et jos oisin yöksi ottanu siteet pois, mut pelkään et saattaa maata kyljellään haavan päällä tai sit että meidän toinen koira menee nuolemaan haavaa. Pitää varmaan antaa ilmakylpyjä huomenna kun voi samalla pitää koiria silmällä.

Koirien ihottumiin ja haavaumiin kannattaa koittaa pihkavoidetta. Pihkavoide on puhdas luonnontuote, mutta tappaa vastaavia bakteereja kuin antibiootit. Lehtobeat pihkavoide on erinomainen(tarkoitettu kylläkin ihmisille). Nuoleminen ei haittaa, sillä siinä ei ole mitään vaarallisia aineita, eikä koira saa sitä nuolemalla edes irti. Se liimaa haavaa kiinni samalla, joten toimii kuin laastari. Kuumeiset tulehdukset kannattaa hoitaa lääkärissä.

Yhteistyössä