Hae Anna.fi-sivustolta

Koiran hoitaja

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Maija, 28.07.2018.

1. Maija Vierailija

Mietin vain missä ja miten ihmiset yleensä koiraansa hoidattavat. Itsellä ollut ennen koira ja siitä johtuen eräs tutun tuttu on alkanut kyselemään koiransa hoitajaksi.

Olen nyt muutaman kerran koiraa hoitanut sekä omassa kotona, että kerran heillä. Ihmetyttää vain miten puolituttu kehtaa antaa yli yön kestäneestä hoidosta palkkioksi ns jätskirahan. Kerran sain 5€ ja suklaalevyn, kerran krysanteemin ja nyt viimeisimmäksi sovittiin, että olen heinäkuisen viikonlopun heidän kotona la-aamusta su-iltaan. Niin edellisenä päivänä tulee viesti, että kaappiin saattoi jotakin jäädä, syö toki pois jos maistuu. Kaapista löytyi sitten vesimelonin palanen, kananmunia ja nakkipaketti. Kyselin viestin saatuani, että onkohan se lähikauppa sitten viikonloppuna siinä lähiössä auki kun itse liikun polkupyörällä. Rouva ei kuulemma tiennyt, kun vain kerran käynyt. Ennakkoon puhui palkkiostakin, mutta mitään ei ollut jätetty. Noin viikon matkalta palattuaan laittoi viestin, että pitäis treffata niin saat palkkion. Tästäkin jo yli viikko eikä mitään kuulunut.

Eikä pitäisi olla rahasta kiinni. Pariskunnasta molemmat ovat kokopäivätyössä ja sattumalta näin keittiössä miehen verotodistuksen, jonka mukaan kkpalkka lähemmäs 5000€. Onko se vain niin, että toiset ja yleensä vielä ne paremmin toimeen tulevat eivät halua antaa paljostakaan ja mielellään passuutetaan itseään muilla. Facebookjuttujen perusteella ja myöskin erään porukan viestiketjun johdosta tämä pariskunnan naispuolisko kyllä tietää, että minulla on puolestani melko heikko rahatilanne. Vai olisiko se palkkio sitten ollut, että saan yöpyä heidän omakotitalossaan lapsen kerrossaängyssä?

2. entinenhoitaja Vierailija

Heippa :)

Mitä jos rekisteröityisit johonkin eläintenhoito-sivulle, jossa ilmoitat perus palkan yhdestä käyntikerrasta ja muuta hinta-arviota. Voisit itse määrätä mikä on hintasi virallisemmin ja ilmoittaa sitten tälle omistajalle, että tulevaisuudessa laskutat kaikkia samalla tavalla. Joko ottaa sinusta luotettavan vakiohoitajan ja palkitsee oikeudenmukaisesti, tai sitten jättäytyy pois, kun on kitupiikki.

Mitä tykkäisit ideasta? Tarjouspyyntöjä tuskin tulisi mielin määrin, mutta silloin tällöin se voisi olla kivaa tienestiä ja tekemistäkin.

3. Maija Vierailija

Hei,

Kiitos vinkistä. Mulla oli aikoinaan saman rotuinen koira kuin tämä hoitokoira ja se on jo vanha 14v. Että oli kenties viimeinen kerta kun sen näin.

Ihmettelin vain tosiaan, että itse en edes pienillä tuloilla olisi kehdannut noin toimia ja vielä suht vierasta ihmistä kohtaan.

Oli vain heikko kohta se oman koiran ikävä tässä.

4. Ex koiranomistaja Vierailija

Kyllä se on niin, että noita härskejä riittää, joita ei hävetä käyttää toisia hyväkseen. Asiassa kuin asiassa. Omat menot, oma elämä ja halut ovat tärkeimmät, eikä toisen vastaavia edes ajatella. Kaipa se näistäkin ihmisistä on niin. Lapsen hoidosta ollaan valmiita maksamaan, mutta lemmikin hoitaminen katsotaan ikään kuin huviksi sille hoitajalle.

Seuraavalla kerralla voit fiksusti menetellä niin, että ilmoitat saman tien, mikä on taksasi ajanjaksolta, esim. 5€/tunti tai viikonloppu 50€, kun tuovat omat ruuat ja muut tarvittavat välineet koiralle. Viikon jaksosta summa on jo satasia, esim 2-300€ on varsin kohtuullinen, pitäähän siinä järjestellä jo omiakin menojaan paljon. Maksu tietysti saman tien, viimeistään, kun lemmikki haetaan ja lisävuorokaudet lisätään veloitukseen.

Minusta on järkevää sopia myös siitä, että lemmikin aiheuttamat vahingot korvataan täysimääräisenä ja toisaalta, jos täytyy käyttää lääkärissä tai tulee ongelmia vaikkapa ripulia, niiden kaikista kuluista vastaa omistaja. Jos koiralla on vakuutus, pyydä sen tiedot, jotta voit ilmoittaa ne tarvittaessa eteenpäin. Vähintään kopio em. vakuutuksesta.

Vaihtoehtona on aina tietysti eläinhoitolat, jonne maksut ovatkin ihan toista luokkaa ja lemmikki on yksi muista.

Saamatta olevia maksujasi voit toki pyytää itse oma-aloitteisesti, ei niitä kannata jättää perimättä!! Ei se ole sinulta noloa tai härskiä, vaan täysin asiallista.

5. Maija Vierailija

Juu mietin tuossa, kun ei ole edes sitä tarkempaa ajankohtaa treffata ehdotettu sen korvauksen maksamiseksi, että lähetän tekstiviestillä tilinumeroni ja summan (50€).

6. Meidän koirat yleensä sukulaisilla tai ystävillä hoidossa. Aina ollaan kysytty paljonko voidaan maksaa, mutta eivät meiltä rahaa huoli, joten hoitotarpeen syystä riippuen viety ulkomailta tuliaisia ja melkeinpä kaikille kelpaa jonkin näköinen alkomahooli.
    Sitten kerran pentu päätti repiä hoitajan kalliit rintsikat riekaleiksi ja toisen kerran merkkasi karvamatolle... Korvattiin tietysti molemmat kokonaisuudessaan; selvitin netistä paljon kyseiset rintaliivit maksaa uutena ja pyysin tilinuneron (en kuunnellut että ei tarvii korvata kun eivät edes uudet olleet enää) ja viemällä matto pesulaan ja hajunpoistoon.

Meillä ei kovinkaan ylimääräistä ole, mutta minusta silti aina pitää vähintään tarjota rahaa. En kyllä itsekään lähimmiltä ystäviltä tai sukulaisilta rahaa huolisi, kun auttavat kuitenkin vastaavasti meitä. Mutta jos kyse muista kuin lähimmistä, olisin valmis ottamaan korvauksen ja erityisesti jos heillä pitää yöpyä! Omassa kodissa yksi lisäkoira menisi melkeinpä siinä sivussa jos omistaja tuo ruuat ym.

Ap kannatan myös että laitat vain suoraan että 50e ja tilinumeron. Pyytävät sitten uusiksi vahdiksi tai ei, mutta kyllä toisten auttavaisuuden hyväksikäyttäjiä löytyy aina ja jatkavat sitä varmasti niin kauan kuin antaa, koska pääsevät itsd siten helpolla ja halvalla.

7. vierailija Vierailija

Ehkä kannattaisi aikuisena (?) ihmisenä etukäteen kertoa mitä tahtoo palveluksistaan kuin että valittaa korvauksen pienuudesta netissä. On sitten molemmille selvä juttu ja jos on mielestään liikaa, niin sitten vie sinne hoitolaan koiransa. Tai voisit jopa sanoa, että et tule enää hoitamaan kun palkkio on liika pieni tai sitten sitä omaa tekemistä niin paljon että pitää oikein järjestellä ja nähdä vaivaa. Ahneilta minusta kuulostavat sekä hoitaja että koira, mutta tässä materiaalisessa maailmassa en ole edes yllättynyt.

Itse kävin kaverin marsuja hoitamassa kolmena päivänä, vaihdoin vedet, annoin ruokaa ja vitamiinit ja yhtenä päivänä putsasin häkin plus hain laatikosta postit ja kastelin kukat. Minulle riitti aivan mainiosti kahvipaketti palkkioksi ja menisin uudestaankin koska vaan. Mutta minä olenkin eläinrakas, sen eläimen seura riittää palkkioksi aika pitkälle kun omaa ei enää ole minullakaan.

8. ex koiranomistaja Vierailija

Mikäpä siinä, jos tykkäät tehdä noin ja sinulla on varaa olla ilmaisena hoitajana.
    Minusta on kuitenkin härskiä käyttää hyväkseen toisen hyväntahtoisuutta, enkä menettele itse niin. Olen maksanut koirani hoidosta ihan hyvillä mielin ja tiennyt, että vastaisuudessa voin puhtaalla omallatunnolla kysäistä toisenkin kerran apua ihmiseltä, jonka tiedän eläinrakkaaksi.

Minusta kantasi, että hoitaja on tässä se ahne, on omituinen. Minusta se on päinvastoin. Toisekseen, eläinrakas ihminen pitää itsestään selvyytenä, että korvaa toiselle eläinrakkaalle, joka lemmikistämme huolehtii, saa asiallisen korvauksen. Ei pidä järjestää menoja itselleen, jos ei yhdelle perheenjäsenelle ole varaa/halua kustantaa hyvä hoito siksi ajaksi.

9. Tässähän oli mielestäni eniten kyse siitä että ap:lle oli luvattu tällä viimeisellä kertaa korvaus, mutta hänestä vaikuttaa että koiran omistaja välttelee korvauksen maksamista koska ei heti antanut ja nyt ole valmis sopimaan koska näkevät...

10. Maija Vierailija

Heh, vai että ahne hoitajan lisäksi myöskin koira? Juu kyllä olen aikuinen. Ja annan mielelläni ihmiselle mahdollisuuden näyttää luonteensa ilman ehtojen sanelemista etukäteen. Nyt vain tuli mitta täyteen ja jaksan ihmetellä tätä röyhkeyttä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri