Hae Anna.fi-sivustolta

Koiran kanssa

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä iäkäs elli, 17.01.2010.

1. iäkäs elli Vierailija

Meillä tuntuu aika monella olevan koira kotona. Minulla on tapana antaa koiran putsata käteni taikinasta, kun teen vaikkapa rieskaa, jossa pehmeä taikina ei irtoa vaan sitä jää käteen. Että eläin osaa putsata taitavasti. Nuolee, mutta ottaa kyllä hampaillakin, jos ei tule puhdasta. Osaa tehdä sen niin hellävaroen, ettei varmasti satuta koskaan.

Mistähän se tietääkin tulla keittiön ovelle odottamaan, kun alan tehdä taikinaa? Ei tule keittiöön, kun olen siellä, mutta jos poistun, niin varmasti käy tarkastamassa, onko pudonnut muruja lattialle. Muuten se saa nuolla vain tyhjentyneet rasvarasiat ja viilipurkit, ei koskaan ihmisten ruoka-astioita. Olen jossakin nähnyt sitäkin koirien tekevän ja minua inhottaa, vaikka astiat kuinka pestäisiin sen jälkeen. Käsipesukin on perusteellinen taikinasta putsaamisen jälkeen.

Mitä kaikkea teidän toisten koirat saavat tehdä?

2. ikikukka Vierailija

No meilläkin saa putsata jugurttipurkit ja tuorejuustorasiat ja margariinipaperin. Ei ole tullut mieleen nuolettaa sillä käsiäni, mikä ettei. Minä nyt voisin antaa nuolla lautasetkin ennen pesua, mutta mieheni ei kylläkään anna, joten ei sitten nuole.

Meidän koira on jo niin vanha, ettei se juuri tavoistaan luovu. Lenkilläkin käydään juuri sellainen reitti kun herra kulloinkin haluaa, ei pätkääkään enempää. Joskus yritän houkutella vähän uutta reissua, mutta tuopa istahtaa takamuksilleen, että minä nyt en ainakaan tule, minä menen kotiin nukkumaan ja sillä sipuli.

Välillä vielä innostuu leikkimään lyhyeksi aikaa, mutta ei enää jaksa kauaa. Vieraat vastaanottaa edelleen riehakkaasti, ts. juoksee onnellisena pihalla ja sisällä edestakaisin ja hyökkäää ruokakupilleen syömään sen tyhjäksi, etteivät vaan vieraat sen ruokaa syö.

3. seropin emäntä Vierailija

Koirani on 3v narttu, keskikokoinen mix, paino 15-17 kg.
    Ollut terve, eläinlääkärissä vain rokotuksissa käyty.
    On agilityssä ollut, osaa hyppiä renkaan läpi ym temppuja.
    Erittäin kiltti ja ystävällinen kaikille ihmisille ja eläimille, rotuun uskontoon tai isänmaahan katsomatta.
    Ei rähise remmissä. Ei karkaile irti ollessaan/päästyään.
    Päästää pihaan vieraan, mutta kun tulija painaa ovikelloa tai tarttuu ovenkahvaan, silloin haukahtaa.
    On paljon irrallaan esim. metsässä ja aina mökillä. Hiukan protestoi kiinni laittamista, odottaa kuitenkin haukkumatta esim. kaupan pihassa.
    Ei hypi ketään vasten ei murise eikä näyki, ei ole koskaan purrut ketään, antaa ottaa luun tai ruoan pois edestään, pikkulasten köntätä ylitseen ym.
    Jos ollaan sisällä, menee innolla ovelle tulijaa vastaan.
    Istuu oven viereen ja ojentaa tassun pyytämättä, loukkaantuu jollei sitä tervehditä "kädestä".
    Sitten menee makaamaan tulijan eteen odottaen rapsutuksia. Jollei sitä huomioida, menee omalle paikalleen makailemaan ja katselee sieltä.
    Ei herätä aamulla, ei hypi sänkyyn, sohvalle eikä syliin.
    Aina valmis lähtemään iloisena mukaan, odottaa kiltisti kotonakin tuhoamatta mitään.
    Syö kaikkea mitä annetaan, ei kerjää pöydästä eikä siitä sille syömisiä anneta.
    Oma ruoka- ja vesikuppi on, ne tiskaan vanhalla astiaharjalla.
    Ihmisten ruoka-astioista se ei syö.
    On erittäin pirteä, leikkisä ja aina iloinen. Tosi ihana ystävä.

4. mustapippuri Vierailija

Meillä koira saa nuolla raejuusto ja viilipurkit joskus. Lisäksi jäätelöpaketin jämät, jos sattuu olemaan sellaista makua, että herralle kelpaa. Esim. suklaajäätelö ei maistu. Yritämme välttää ihmisten ruuan antamista koiralle, kun se ei välttämättä ole hyväksi. Koira käy leikkimielellä näyttelyissä, senkin tähden yritetään pitää ruoka asiat kurissa, että turkki pysyy kunnossa ja muutenkin.
    Jalkopäässä saa nukkua meidän kanssa, mutta yleensä nukkuu omalla pedillään. Sohvallakin saa olla. Tosin ei sielläkään paljon oleile.
    Kiltti on. Ei hauku lenkillä ihmisiä, toisia koiria, ovikellon soittoa. Harva tuttava on kuullut sen haukkuvan, vaikka rotu synnyttää mielikuvan räksyttäjistä.
    Kaupan ulkopuolelle sitä ei jätetä yksin, eikä minnekään muuallekaan, paitsi kotiin ja autoon hetkeksi odottamaan.
    Olen joskus puuttunut kaupan edessä odottavan koiran kiusaamiseen lasten taholta. Ja onpa niitä varastettu tai päästetty ilkeyttään irti.

5. seropin emäntä Vierailija

Niin, tuo on ongelma kaupan edestä joskus viedään rotukoiria, mutta minun koiraani en usko vietävän.
    Enhän toki tunneiksi jätäkään vartioimatta.
    Hoituu samalla asioilla käydessä koiran ulkoilutus.
    Olen myös joskus sanonut lapsille, ettei kiinni sidottua koiraa saisi lähestyä eikä mennä silittelemään.
    "No, kun tämä on kiltti" he vastaavat, niinkuin en omastani tietäisi.
    Mutta kotona pitäisi tuo vieraan koiran luokse meno opettaa.
    Kilttikin koira voi yksin kiinni ollessaan murahtaa tms vieraille.
    Netissä muuten olen jollain koratarvikkeen verkkosivuilla, nettikaupassa nähnyt lukkoja, joilla kiinnitetään koiran talutushihna pantaan niin ettei sitä koiraa pystytä varastamaan/ottamaan luvatta mukaan.
    Myös annan koiran nuolla joitain ruoka-astioita ja purkkeja, jotka nuolemisen jälkeen menevät roskiin.
    Palkkioina käytän mm. koiran suklaata, en koskaan ihmisten nameja.

6. seropin emäntä Vierailija

Tyttäreni oli 1v. lapsensa kanssa pari päivää luonamme.
    Hienosti meni, koira ja lapsi tulevat hyvin toimeen.
    Pikkuinen aloitti päivänsä sanomalla "hauva" ja silitti nätisti koiraa. Kaikki kontaktit tosi hyvin.
    Koira ei moksiskaan, vaikka vauva köntti jalkojen yli ym.
    Nyt kun pakkanen kiristyi noihin lukemiin, lähtivät tytöt pois.
    Koira vinkui koko illan kaipaustaan.
    Ulkoillaan vain pikaiset pissareissut, mielellään tulee jo sisään kun tassuja palelee.
    Nytkin lämpimässä makoilee ja nukkuu koiranunta, seurailee tekemisiäni.
    Me toivoisimme pakkasen jo helpottavan, muttei siltä vaikuta.
    Mitenkähän SM-hiihtojen käy?

7. ikikukka Vierailija

Mielenkiintoista tuo koiranuni. Meidän vanhus nukkuu silmät ihan apposenauki, mutta tosiaan nukkuu. Ei kiinnitä huomiota kun menee lähelle, säikähtää sitten kun alan silitellä. Herää siis tosiaan unesta. Kuulee huonosti, joten ei edes jutteluun herää. Ainoastaan jääkaapin oven aukaisu herättää sen melkeinpä sikeimmästä unesta.

8. Elli-Noora Lydia Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meidän pikkuisemme saa istua sohvan selkänojalla katselemassa ikkunasta ulos.

Se saa myöskin tulla syliin ja nukkua sylissä niin halutessaan.

Aamupala- ja ruokapöydästä se saa pieniä herkkupaloja, ihan kauniin katseensa voimalla.
    Se ei varsinaisesti kerjää, vaan katselee n. metrin päästä mustanruskeilla, suurilla silmillään, sen näköisenä ettenkö minä mitään saa...

9. iäkäs elli Vierailija

"Ainoastaan jääkaapin oven aukaisu herättää sen melkeinpä sikeimmästä unesta."

Minä luulen, että nämä vanhat, melkein kuurot koirat (meilläkin 15 v) haistavat jääkaapin oven aukaisun, kun ainahan sieltä jotakin tuoksua pakosti tulee. Sama kuin menen joskus iltapalalle myöhällä, kun koira on jo peittoni alla yöpuulla ja "nukkuu sikeästi", niin ihan varmasti tulee keittiön ovelle, kun makkari on keittiön vieressä. Jos menen vain vettä juomaan keittiöön, koira ei ilmesty perässä.

Meidän piski saa olla melkein missä vain kotona. Ei ole koskaan "sisustanut" nuorempanakaan, mutta onkin sen kanssa aina touhuttu niin paljon, ettei kai ole kerennyt turhautumaan. Jossakin vaiheessa se on opetettu, ettei tule keittiöön, silloin kun siellä on ihmisiä vaan odottaa ovella. Se onkin ainut rajoitus.

10. ikikukka Vierailija

Meillä taas ei saanut pentuna nousta sohvalle tai tuoleihin, joten ei se nouse nytkään. Minkä sitten otetaan itse se syliin tai nukutaan yhdessä sohvalla. Ihmeesti tajuaa sen, että vain silloin on luvallista. Kerjää valitettavasti pöydästä, miehen ja lasten opettama tapa. Kun pennulle on niin kiva antaa jotain, mutta minusta ei ole yhtään kivaa kun myös vieraiden aikana kyttää vieressä.

Aikaisemmin ei annettu tulla makkariinkaan, entisessä asunnossa. Mutta nyt vanhuuttaan, siis sekä koiran että meidän, on löysätty ja koira tulee makkariin aamuisin, mutta ei kuitenkaan jää sinne yksinään tai meidänkään kanssa pitemmäksi aikaa.

11. seropin emäntä Vierailija

Kylmä tuntuu koiralla käyvän tassuihin, kun mielellään kuitenkin hangessa hyppii ja pomppii.
    Osaisin kyllä koiralle tossutkin fleecestä tehdä, mutten usko sen oppivan niitä käyttämään.
    Nyt pakkaspäivinä on harjoiteltu temppuja kotona, hyppää mielellään renkaan läpi, vanha hula-vanne toimii siinä hyvin.
    Tänään opeteltu myös kaatamaan keiloja, eli wc-rullia tai tyhjiä vesipulloja riviin ja niitä kuonolla nurin.
    Joidenkin rullien alle namia palkkioksi.
    Takajaloilla seisomista ja tanssimista myös harjoiteltu.
    Molemmilla tassuilla osaa tervehtiä, osaa myös käskyt: oikea ja vasen.

12. ikikukka Vierailija

Mieheni yrittää opettaa meidän vanhusta pussaamaan poskelle. Eipä taida oppia. Nuo sinun kertomasi taidon meidänkin koira osaa, mutta ei sitä että vieraitten pitäisi tervehtiä herraa kädestä. Minusta se olisi hauskaa kun menee kylään niin koirakin ojentaa kätensä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri