Hae Anna.fi-sivustolta

Koiran karkoitus

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä Milla, 13.04.2010.

1. Milla Vierailija

Meillä ongelmana irrallaan juoksevat koirat (vikahan ei ole koiran, vaan koiran omistajan). Kunnan eläinlääkäri sanoi aikanaan että hyvänä karkottimena toimii keitetty lanttu, jota laitetaan paikkoihin jossa koira käy, rakastaa kuulemma hajua niin että piehtaroi turkkinsa siihen. Lopputuloksena turkissa niin paha haju että koira on pestävä. Näin oppii omistajakin katsomaan missä koira kulkee...

2. outoa Vierailija

Koirat pidettävä kytkettyinä, ei meillä päin ainakaan mitään irtokoiria ole kymmeniin vuosiin juoksennellut.
    Paljon näen ikkunastani koiran taluttajia, on jos millaista karvaturria narun jatkeena ja onhan ne narun toisessa päässä olijatkin joskus näkemisen arvoisia!

3. Kettarin emäntä Vierailija

Ota koira kiinni ja toimita löytöeläinhoitolaan. Omistaja saa sieltä lunastaa lemmikkinsä. Ei kovin monesti rupea maksamaan vaan pitää koiransa kiinni tai sille haetaan uusi koti.

4. paskakasat Vierailija

meillä naapurin sekarotuinen koira käy lenkillä yksin joka saamarin päivä.
    On jopa välillä yli 2km päässä kotoaan.. autolla ohi ajaessani olen näet nähnyt. Eikä se varmasti koskaan pasko omalle pihalleen.
    Siitä tiedän kun meillä niitä paskakasoja on laattapihalla, nurmikolla ja kusijälkiä lumipenkassa ja postilaatikon vierus on oikein kirjailtu kusella ja kesäisin pihan kukkaruukun kyljet.

Mitään syötävää en ole kahteen vuoteen voinut kasvattaa omalla pihallani alle 70 cm korkeudessa.

Olemme ainakin 10 kertaa hyväntahtoisesti asiasta huomauttaneet. Joskus pyytäneet siivoamaan ulosteet pois piha-alueelta.
    En minäkään tiedä mitä tekisin. Ei tämänkään takia viitsisi naapurisopua menettää, mutta piski voi elää vielä ainakin 10 vuotta.

En minä piskiä viitsisi joka päivä löytökoirakeskukseen kiikuttaa yli 30 km päähän.

Hommaanko maalta sähköpaimenen ja pistän sen kiertämään tontin ympäri vai mitä?
    Vinkkejä tännekin päin please.

5. Vihreästä puutarhaverkosta saa ihan hyvän aidan. Pysyvät jäniksetkin ulkopuolella.

6. aidattu patio Vierailija

Hei
    asun metsän läheisyydessä rt-osakkeessa.
    Minulla on takapihan pation ympärillä aita, pysyvät ei-toivotut eläimet sen ulkopuolella.
    En ole tosin aikuiselämäni aikana nähnyt yhtään ns. irtokoiraa täällä päin, joskus joku kotoaan karannut yksilö ollut.
    Enemmän minua inhottavat vapaana olevat kissat, jotka kaivavat kukkapenkit ylös, onneksi tuo aita estää senkin.
    Mm. istutukset pysyvät ja kuivuva pyykki säilyy puhtaana ja voi vapaasti pitää kesällä ovea patiolle auki.
    Eipä tule kutsumattomia vieraita sisälle.

Jos asuisin erillistalossa voisi olla ainoa vaihtoehto aidata tontti, se on aika kallis ratkaisu.
    Mietittävä varmaan, onko se saapurisovun säilyttämisen kannalta tarpeen.
    Tällainenhan Suomessa laki on:
    Rosvoille ja irtokoirille ei ole muuta keinoa kuin suojautua niiltä monien aitojen, porttien ja lukkojen taakse, omaisuuttaan pitää niiltä suojella.
    Toisin päin mielestäni pitäisi olla: rosvoille kuri, niin ihmiset saisivat vapaasti elää ilamn mahdollisesti kalliitakin suojaustoimia.
    Tiedän jonnekin tuleen mm. jäniksiä, oravia ym luonnon eläimiä.

7. Milla Vierailija

Kuulostaa niiiin tutulta. Naapurin koirat (3) ne meilläkin käy ja asiasta on puhuttu nätisti ja muutaman kerran vähän vähemmän nätisti. Tietääkseni koirat ei ole koskaan ollut hihnassa (emme asu kaupungissa), ne vaan päästetään ulos. Ei ole ensimmäinen eikä toinen kerta kun olen autolla ollut ajaa yli. En ole sitä lanttukikkaa vielä itse kokeillut, mutta pitkällä tuo ajatus ei ole.
    Meillä on marsuja joita ei voi häkissä jättää ulos hetkeksikään yksin, saavat vielä sydärin. "Ymmärrys" naapurilla on, mutta kun ne koirat vaan lähtee...

8. Milla Vierailija

Kun aidattavan tontin koko on reilusti yli puoli hehtaaria, tulee liian kalliiksi ja tietääkseni aitaa ei saa rakentaa ilman lupia.

9. höhhh Vierailija

No, verkko nyt ei paljoa maksa per metri. Siskoni aitasi korkealla verkkoaidalla. Yksi pitkä sivu on tiheää pensasaitaa. Siihen kohtaa ei tarvinnu mitään. On suuri piha.

10. Meillä maalla aidattiin noin puolet tontista. Vedettiin kauempana olevien ulkorakennusten nurkista toiseen ja puutarhan ympäri niin, että aitaa tuli yhteensä 150 m. Ei me kyllä mitään lupia kyselty eikä ole kukaan tullut mitään sanomaan. Maantiehen on puisesta portista ehkä parikymmentä metriä. Tien toisella puolella asuva naapuri innostui myös silloin tekemään saman asian ja hänen aitansa kulkee ihan tien vierestä, kun talo on lähellä tietä. Ohikulkijat ihastelevat, että onpa hyvä systeemi koirille.

Viime talvena oli niin paljon lunta, että metsäkauriit olivat juhlineet puutarhassa maahan jääneiden viimeisten omenien kimpussa. Se oli ensimmäinen kerta kahteenkymmeneen vuoteen kun jokin oravaa isompi metsäneläin tuli kesäpaikkamme puutarhaan. Saívat ne käydä, eivät ne puita tai pensaita jyrsi.

11. paskakasat Vierailija

kaupunkialueella ei saa rakentaa aikaa muualle kuin omalle tontin alueelleen. Aita pitää siis pystyä huoltamaan molemmin puolin omalta tontilta.

Minun pitäisi siis antaa naapureille omaa maatani ainakin metrin kaistale = n. 460m2 tonttini pinta-alasta reunoilta saadakseni tuon yhden naapurin paskovan koiran pois pihaltani.
    Ja tietysti minun pitäisi rakentaa se lauta-aita, huoltaa sitä jne.. Ei irtoa ykköstonneilla eikä minun rakennustaidoillani rakentaminen onnistu niin että tulee kestävä. Tarvitaan koneita joilla aitatolpat saadaan joissakin paikoissa kallioon porattua.
    Eikä ole kiva leikata nurmikkoa aitatolppien välistä joka viikko kesäisin.

Kaupunkialueella ei saa rakentaa yli 80cm korkeaa aitaa ilman viranomaisten lupaa. Ei myöskään verkkoaitaa, kaavamääräykset kieltävät.

Seuraavaksi tuon maalta käytöstä poistetun sähköpaimenen. Kun piski kusee seuraavan kerran ison kukkaruukun kylkeen, siinä oli taas tänä aamuna kusijäljet, niin eiköhän se sähköpaimen hoida hommat. Ei kuse ainakaan siihen kukkapurkkiin enää.

12. tjahah Vierailija

No, joko on koira kupsahtanut? jos voltit on liian suurella, sille voi käydä huonosti, saa sydämenpysähdyksen.

13. koirallinen Vierailija

irtokoira- ja kissaongelma ratkesi kun muutaman kerran nappasin otukset kiinni ja vein kunnalliseen löytöeläinhoitolaan. Kysyin poliisilta että saako näin tehdä, ja kyllä saa. Muutaman kerran kun omistajat koiransa ja kissansa hoitolasta lunastivat, niin alkoivatpa sitten lopultakin pitää lemmikkejään ulkona ainoastaan kytkettynä tai tekaisivat oman tonttinsa ympärille aidan. Eläimet ovat ihania, mutta ei niistä saa naapureille häiriötä tulla.

14. Koiraton... Vierailija

Parasta mitä kaupoista saa koirien karkoittamiseen on nestemäinen autojen kotelosuoja aine. Halpa ja pitkä aikainen teho karkoittaa koirat piha piirisi läheltä.Muutama purkki ainetta ripotellaan piha piirin reunoille niin koiran omistaja kuten koirakii karkoittuu piha piirisi alueelta. Ei ne niin tyhmiä ole että varta vasten likaavat koiransa massaan.Haju tasaantuu mutta vaikutus säilyy koko kesän ja talven ajan.

15. taatiainen Vierailija

16. hölökyn kölökyn Vierailija

Missä korven kätkössä asut, kun koirat irrallaan juoksevat. Metsästysaikaan koira saa juosta irrallaan, mutta vain alueella, jossa metsästäjällä on oikeus metsästää.

17. vierailija Vierailija

Minun tontillani juoksee talvella joku koira irrallaan silloin, kun en ole paikalla itse. Kyse on taajama-alueella olevasta omakotitalosta,joka onvapaa-ajan käytössä. Aion nyt kokeulla jotain karkoitetta. Se autotarvikejuttu olisi varmaan hyvä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri