Koiran käyttäytymisessä muutoksia, neuvoja kaipaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja happy-82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

happy-82

Vieras
Meillä on nyt 5kk:den ikäinen tyttö sekä kaksi koiraa; leikattu dobermann-uros 4v ja bullmastiffi-narttu 2v. Alkuun näytti sujuvan kaikinpuolin hyvin, koirat eivät olleet moksiskaan uudesta perheenjäsenestä ja ovat olleet hyvin varovaisia ja rauhallisia vauvan lähellä. Ja edelleen kaikki sujuu kotona sisällä ihan hyvin, vauvan puolesta ei tarvitse pelätä että koirat tahalleen jotain tekisivät, tosin silmät ja korvat tarkkana saa tietysti olla koko ajan koska vahinkoja noin suurien koirien kans voi tietysti sattua.
Nartun kans ei missään suhteessa ole ongelmia, tosi kiltti ja tottelevainen koira on ollut aina, kaikkien ihmisten ja koirien kaveri. Mutta dobberi-poikamme on alkanut lenkeillä temppuilla, poika on aina ollut ihan kiltti eikä ole tarvinnu pelätä että tekisi kellekkään mitään pahaa. Mutta nyt muutaman kuukauden aikana on lenkeillä alkanut hyökkiä lähes jokaista vastaantulevaa koiraa kohti vihaisena, ja muutamia kertoja hyökkinyt myös ihmisiä kohti koittaen napata kädestä tai jostain! Vielä ei ole onnistunut ketään puremaan, mut ei se kaukana ole ollut. Olemme aina toruneet koiraa ja pyrkineet selvittämään välikohtauksen ihmisten kans, mutta jotkut vain vihaisena jatkavat matkaa ja huutelevat anteeksi pyynnöistämme huolimatta törkeyksiä, joka on kyllä ihan ymmärrettävää, voisin itsekin olla säikähdyksestä vihainen kun vastaantuleva koira yhtäkkiä koittaa purra, ja kyseessä kun on vielä dobermanni. Mitähän koirallemme on tapahtunut?? Se kastroitiin kesäkuussa 05, sen jälkeen koiran käytös on alkanut muuttua huonompaan, tyttö syntyi sitten elokuussa. On todella ahdistavaa lähteä lenkille koirien kans kun tuon dobberin kans saa olla koko ajan varuillaan. Ja olen myös alkanut pelätä että jos koira vain muuttuu vihaisemmaksi, niin kuinkahan jatkossa sujuu kun tyttö kasvaa ja alkaa liikkua. En haluaisi edes ajatella dobberin lopettamista, se kun on niin rakas perheenjäsen, joten hyvät neuvot olisivat nyt enemmän kuin tarpeen!!!

En tiedä, mitä tuolla torumisella tarkoitat, mutta jos meidän koirat alkaisi hyökkäilä vastaan tulevia kohti, niin torumisella eivät kyllä selviäisi :kieh:
Pelkästään kirjoituksen perusteella on hankala sanoa, mistä voi olla kyse, mutta yksi vaihtoehto voi olla se, että koira kokee tehtäväkseen puolustaa teitä vastaantulijoilta.

voisko olla että dobberi suojelee vauvaa vierailta? kokee uhkaksi? onko vauva koiran ja vieraan välissä? koeta ennakoida tilanteet, huomaat ensin vastaantulijat ja ilmoitat koiralle, ennenkuin se näkee ne, (koira aattelee että onpas viisas kun huomaa ennen minua, =johtaja). kyllä siihen ratkaisu löytyy, usko pois.

Voi olla mahdollista että koira on leikkauksen jälkeen muuttunut agressivisemmaksi..olen kuullut että näin on monelle käynyt. Toisaalta voi myös olla että koira suojelee vauvaa, vaikea sanoa näin näkemättä koiraa ja tilanteita, mutta jokatapauksessa koiralle on tehtävä selväksi että sen käytös ei ole hyväksyttävää ja sen pitää loppua!! Voisitko ajatella että pyytäisit jotain puolituttuja ihmisiä ja menisitte johonkin hiukan syrjemmälle kävelisitte vastakkain siellä ja aina jos koira ärähtää yms.. torut sitä napakasti ja jos menee hienosti kun joku kävelee vastaan, muistat aina kehua! Ja omaan käyttäytymiseen kannattaa myös kiinnittää huomiota, moni huomaamattaan sortuu helposti provosoimaan koiraa lisää kiskomalla esim. remmistä ja olemalla itse kireä tollaisissa tilanteissa..koirahan tottakai vaistoaa jos siihen ei luoteta. Tietysti jos koira yrittää purra, pitää olla sillain varuillaan että remmi on sen verran lyhyellä että koira ei pääse keneenkään kiinni, mutta siitä ei saisi liikaa kiristää siitä remmistä. Ja kaikki koulutukset on aina hyviä paikkoja mennä opetteleen sietään tosia koiria ja ihmisiä! =)

Tuohon käytökseen voi olla useampiakin syitä, oikean ku tietäs niin helpottais. Ekana tulee mieleen suojeluvietti, tapahtuuko hyökkäyksiä kun olette vaunuttelemassa vai pelkästään koiran kans liikkeellä? Tilanne saattaa koko ajan pahentua jo senkin vuoksi, että koiraa huomaa sinun olevan hermostunut lenkillä, jolloin sen omakin käytös tulee hermostuneemmaksi ja noidankehä on valmis. Joka tapauksessa ottaisin sinuna yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan, jonka kanssa voisitte selvittää ongelmaa ennen kuin se menee vielä pahemmaksi.
Kannattaa tietenkin myös pohtia voisiko koiralla olla kipuja jossain. Aiheuttaako esim. panta tai jotkin liikkeet kipua, jonka koira vahingossa yhdistäisi vastaantulijaan. Eläinlääkärin tarkastus voisi olla myös paikoillaan.
Tsemppiä asian selvittämiseen!!!

Meillä samanlaista ongelmaa saksanpaimenkoira uroksen kanssa jota ei ole gastroitu. Minun on turha lähteä lenkille sen kanssa kun se ei tottele kadulla minua yhtään, kotona kylläkin ja omassa pihassa. Miestäni tottelee eikä hänellä tätä ongelmaa edes esiinny, koira pitää miestäni lauman johtajana minä virheellisesti lellein sen pentuna pilalle, joten ilmeisesti koiran mielestä minä olen se kakkonen lenkillä jota pitää kaikilta suojella. Lapsille ei ole murahtanut kertaakaan ja lapset saavat roikkua koirassa ja tehdä mitä vain koiran välittämättä. Teidänkin tapauksessa voi olla tällainen suojelureaktio.

A)Koirallesi on ilmaantunut kipuja? B)Epäselvyyttä johtajuudessa?=koira kokee tehtäväkseen suojella laumaansa.Itse en usko torujesi tehoavan,olisihan koirasi jo lopettanut hyökkäilemisen.Suhteesi dobberiin on mielestäni jo sen verran karannut käsistä,että koira vie ja sie vikiset :ashamed: Koirasi on jo nyt vaarallinen(toistaiseksi!) joten hanki sille ulkoiluun esim.kuonopanta,jolla pystyt pitämään hyökkäykset kurissa!Jos koirasi saa toimia em.tavoilla,ettet mahda sille mitään,se tekee pahaa jälkeä vielä ja varmasti koiraa stressaa itseäänkin,kun hän näin yksinvaltiaasti "joutuu" käyttäytymään!Ota yhteyttä alueesi koiraterapeuttiin.Haluaisin mielenkiinnosta kysyä,kun täältä vastauksia haet hurjaan käytökseen,että:Oletko dobberi-yhdistykseen jäsen?Onko koirallasi kasvattajaa,jolta voit kysyä mielipidettä?Jos et kuulu yhdistykseen,korjaa asia.Dobermannin kanssa on jo lujilla,jos tuollaista käytöstä alkaa esiintymään.En usko kastroinnin vaikuttaneen asiaan,mutta se on vain oma mielipiteeni...Toivottavasti asia korjaantuu ja pääset nauttimaan koiran pidostasi´;)

Toivottavasti olet jo saanut apua koiran ongelmakäyttäytymiseen!!
Mä en nyt senkummemmin osaa asiaa auttaa (neuvoja näyttää jo tulleen sulle) mut pakko oli tosta kastroinnista sanoa, että se saattaa muuttaa luonnetta agressiiviseksi. Tästä olen jutellut kahden eläinlääkärin kanssa.

KOita olisko koirapsykologista tai -terapeutista apua ja onko teidän kotia lähellä. Goolella löytyy lisätietoa. Erään työtoverini sai koiran käyttäytymseen avun sitä kautta.
Omalla asuinseudulla ei ole ku vasta 120 km päässä ja harmittaa sillä meidän laikattu uros on alkanut todella omituiseksi. Mutta ei ole onneksi vaarallinen.

Kiinnostaisi tietää miksi uroskoirat voivat kastroinnin jälkeen muuttua "äkäisemmäksi"?Onko sille jokin selitys?

Sen olen kuullut,että leikatut nartut ikääntyessään voivat useinkin muuttua "äksyiksi". Syyksi olen kuullut väitettävän mm.estrogeenin vähenemisen elimistössä. ':whistle:'

Kiinnostaisi tietää miksi uroskoirat voivat kastroinnin jälkeen muuttua "äkäisemmäksi"?Onko sille jokin selitys?

Sen olen kuullut,että leikatut nartut ikääntyessään voivat useinkin muuttua "äksyiksi". Syyksi olen kuullut väitettävän mm.estrogeenin vähenemisen elimistössä. ':whistle:'

Yhteistyössä