Koiran kouluttamisesta... vähän on ristiriitainen olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiran omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koiran omistaja

Vieras
Itsellä vajaa vuosikas koira jota olen yrittänyt kouluttaa yhteiskuntakelpoiseksi parhaani mukaan. Etenkin alussa luin paljon ja otin oppia Tuija Kaimion "Pennun kasvatus"-kirjasta jossa neuvotaan että koiraa ei tartteis fyysisesti kurittaa kun tekee väärin vaan vahvistetaan positiiviseti kun koira tekee oikein. Esim. jos koira hyppii käännetään selkä ja ei huomioida koiraa ja sit kun on tassut maassa palkitaan.

No nyt olen sit ollut "koirakoulussa" tuon koiruuden kanssa ja siellä puolestaan ohjeeksi on annettu ravakasti läimäyttää hihnalla jos koira esim riekkuu. Ja ruualla palkitsemisestakin tuli vähän sellanen olo ettei ole kovin suotavaa kun se koira ei sit muuten tottele jos sitä ei sillä makupalalla palkitse.

Vähän tuli itelle sellanen olo että mitähän tuosa uskois ja miten sitä koiraa pitäis oikein kouluttaa. Niin ja eka koira siis kyseessä.

Älä nyt mee koiraa huitomaan. Koska olet jo opettanut koiraa palkitsemisella mä kehotan jatkamaan saa.
Noita tapoja kouluttaa koiraa on niin äärettömän monia, eikä niistä kyllä yksikään ole sellanen mikä toimis jokasen omistajan tai koiran kans.

Pitkää pinnaa rauhallista toimintaa, samoin ku lasten kasvatuksessa, niin kyllä se kiitos siellä seisoo.

"Ennen kuin voit opettaa koiraa, tulee sinun itsesi oppia mitä ankarinta itsehillitsemistä, niin ettet kärsimättömyyden tai haluttomuuden aiheuttamalla tiuskaisulla hetkessä pilaa sitä tulosta, minkä koira viikkokausia kestäneen vaivaloisen työn kautta on saavuttanut".

Ote " Poliisikoiran kasvatus ja opetus" - kirjasta vuodelta 1920. Voisiko sitä tuon selkeämmin sanoa, pätee tänäkin päivänä.

Vaihda "koirakoulua". Tuo hihnalla roimiminen ei ole edes vanhentunutta oppia, vaan ihan hatusta vedettyä. Koiralla tulee opetaa kieltosana, luoksetulo ja malttia. Noilla pärjää jo pitkälle. Johdonmukaisuutta ja koira koirana niin hyvin se menee.

Tuossa Tuijankin kirjassa käsketään jättämään makupalat pikkuhiljaa pois niin että palkitaan vain satunnaisilla keroilla kun pentu kunnolla oppinut. Irti päästäminen oli ainut mistä palkitaan aina. Siinä ei käytetä kieltosanaa, ja huomioimattomuus tehoaakin paremmin, mutta "pahimmissa" tapauksissa esim puremisessa, lapsen jahtaamisessa ym voi mielestäni tehostaa huomioimattomuuta murahduksella tai taputuksella että saa koiran huomion ja sitten lopettaa leikin välittömästi. ÄLÄ käytä fyysisiä keinoja ettei koira opi että olet ikävä tyyppi!

Viimeksi muokattu:
paras koulutus vinkki minkä ikinä olen lukenu; tuijotus ja tiukka ei.. reps! tät on naurettu porukalla monet kerrat :D

riippuu koirasta kuika kova kuria vaatii, mikkään koira ei tarvi pieksämistä. ku taito loppuu niin väkivalta tule tilalle ja siinä on menty methään että pölinä käy. kk saksaseisoja nkans käytiin pieniä matseja aina välillä, haki valtaa.

Joo en hihnalla läimäyttelisi ....
meillä tehtiin tuota selän kääntöö kun koira hyppi.. lapset sitä ei aina muistanu mut kyllä se siitä sit jossain vaiheessa loppui :) maltti on valttia .. ja johdonmukaisuus!!

Ja kyllä koiralle saa ärähtääkin jos meno menee ihan villiks

[QUOTE="ÖÖÖ";23453533]Joo en hihnalla läimäyttelisi ....
meillä tehtiin tuota selän kääntöö kun koira hyppi.. lapset sitä ei aina muistanu mut kyllä se siitä sit jossain vaiheessa loppui :) maltti on valttia .. ja johdonmukaisuus!!

Ja kyllä koiralle saa ärähtääkin jos meno menee ihan villiks[/QUOTE]

meilä ei selän kääntö toiminu, innostu vain enemmän. polvi ylös ku hyppii, tämä oli se viimen konsti, jonka myötä lopetti hyppimsen. koran koko 73cm.

Mäkin annan sen vinkin, että vaihda koirakoulua.

Mun ei ole tarvinnut milloinkaan läväyttää koiraa remmillä, vaan aina on se huomiotta jättäminen ja oikeasta asiasta palkitseminen riittänyt.

Ihmisten olisi jo aika oppia, ettei koiraa pidä piestä. Jos koiralla sitten joskus napsahtaakin, kun se ei enää halua tulla läiskittäväksi, on turha ihmetellä sitä, että miksi koira kävi päälle ja puri.

Ehdottomasti kannattaa hakea apua koirakoulusta, jotta ohjaaja pystyy huomaamaan ne tekemäsi virheet, mitä et itse näe. Jos palkkaat väärään aikaan (liian myöhään), ei tulosta synny. kouluttaja on siis tähän oiva apu. Mutta ei tämä nykyinen kouluttajasi, jonka opit ovat vuodelta 1826.

Jos ihan vaan vaikka mietitään eri lajien huippukoirakoita, niin en tiedä kyllä yhtäkään koiraa, joka oltaisiin nyrkillä, tai edes remmiäpsäisyllä sinne huipulle nostettu. Ja tunnen siis useamman SM, PM ja MM-tason koirakon.

ja riippuu koirasta onko pehmeä vai kova. tarviiko olla hieman kovempi ( ilman läpsyjä yms) vai riittääkö pehmeä. rotuominaisuuetha nsen määrittää aika pitkälle.

kk seisaja teki koska se osasi ja halusi miellyttä omistajaa
venäjän ajokoira teki vain koska tiesi saavansa makupalan, muuten viis veisas...
jämpti tekkee koska on hieman erillainen nuori :D

Kyllä monelle koiralle pitää ekana ei opettaa ihan kunnolla. Laumassa emä pitää tosi tiukat pelisäännöt. Estää voi muutenkin kuin lyömällä. Kaimio on itse ihan pro ja hänen metodinsa perustuvat eläimenlukutaidolle, jota 90% uusista koiranomistajista ei omaa. Jatka samalla ja tee pehmeän määrätietosesti harjoitteet niin. Että koira tietää mitä siltä vaaditaan.

Yhteistyössä