Koiran koulutuksesta tietävät, ho hoooiii!!???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juups"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juups"

Vieras
Meillä on koiran kanssa ongelmia, koira luulee olevansa johtaja. Yksi kouluttaja sanoi että aloita jääkausi, eli ei mitään huomiota koiralle, okei ilo mielin jos sillä vaan saatais aikaan se että pääsisin ylemmäs, takas johtajan pallille. Mutta onko tää sitte ihan turhaa ku meillä on pentukoulu nyt meneillään, kerran viikossa? Eli sielä on pakko antaa huomiota jne, ja pitäs tehdä kotiläksyjä koiran kans, eli kouluttaa koiraa samalla ku olla huomioimatta...?
Eli häh, mitä minun pitää tehdä? Toivottavasti tulisi jotain kommenttia, tarttis tosissaan apua... :(

Käsittääkseni jääkaudella ei kouluteta, leikitä jne. yhtään mitään. Kaikki tuommoinen siis tauolle... Mutta se jääkausi kannattaa toteuttaa jonkun kouluttajan avulla, että osaat lopettaa sen oikeaan aikaan.

Pakko vielä kysyä, että ihan pentuako joudut jääkaudelle laittamaan? Eikö perushuomioimattomuus toimisi vielä siinä tapauksessa?

onko muka joku kouluttaja sanonut että aloita jääkausi ilman tarkkoja ohjeita? minusta jääkautta ei saa aloittaa ilman tarkkoja kouluttajan ohjeita, ja tosiaan, silloin ei koiran kanssa leikitä, ei kouluteta eikä oteta muutenkaan mitään kontaktia ainakaan ekana viikkona!!!! ja jääkautta ei tule alkaa toteuttamaan itse, sillä saa yleensä vaan harmia aikaan!!!

jos on kyse 8-12vko vanhasta pennusta niin musta jääkausi on ihan väärä juttu! komppaan ylempää, eli ei tule toteuttaa omin nokkinensa jääkautta vaan kouluttajan tarkkojen ohjeiden kera!

niin siis joo, sori, en tarkoittanut ehkä ihan tuota että jääkaudelle laittaisin vaan siis ihan perushuomioimattomuudelle, mutta meneekö koiralle se jakeluun jos olen muuten kuin sitä ei oliskaan mutta silti kerran viikossa ku on se pentukoulu niin sielähän se saa huomiota paljon...
Eli onko tästä sitten hyötyä? Pentukoulua en voi perua, koska on jo maksettu, ja kalliskin. Koirani on nyt 8kk ikäinen. Ai niin, entä muut, ystävät, naapurit, saavatko he antaa koiralle huomiota vai kiellänkö heitä myös antamasta sitä???

Koiralta on vaadittava, että se tottelee jokaista käskyä - joka kerta. Sille annetaan käskyjä, jotka se osaa ja ne annetaan aluksi tilanteissa, joissa voidaan varmistaa, että koira toteuttaa käskyn myös. Esimerkkinä luoksetulo. Ensin opetetaan käsky ja sitten kun koira hallitsee homman, aluksi sitä käytetään vain silloin kun koira varmasti saadaan tulemaan luo, jotta voidaan palkita sitä oikeasta toiminnasta. Ei kutsuta silloin kun se on jo rynnänyt naapurin kissan perään, eikä varmasti tule takaisin. Sitten kun koira osaa kunnolla niin voi vaatia tottelemaan joka tilanteessa.

Johtajuuttaan voi ja pitääkin korostaa ihan arkipäivän tilanteissa. Koira syö viimeisenä (ihmiset ensin) ja koira saa syödä vasta luvan saatuaan (istumaan kupin eteen käskyn alle). Ihminen kulkee ensin ovesta ulos, koira jää istumaan oven taakse ja tulee vasta luvan saatuaan. Ihminen kutsuu koiran luokse ja rapsuttaa sitä tai leikkii silloin kun ihmiselle sopii. Ei niin, että koira tulee lelu suussa tönimään ja haukkumaan ja ihminen alkaa palkinnoksi totella koiraa eli leikkiä sen kanssa. Koiraa ei kannata huomioida mitenkään paitsi silloin kun vaatii siltä jotain. Ei siis kontata pennun perässä lattialla lässyttämässä sen kanssa. Sen sijaan kun näkee koiran tulevan lähelle, voikin tehdä tilanteesta luoksetuloharjoituksen ja antaa käskyn koiralle, jolloin voi huomilla palkita koiran oikean toiminnan.

Eli en tarkoita nyt jääkautta, anteeksi, vaan ihan perushuomioimattomuutta :) Kouluttaja pyysi tätä, ei siis jääkautta mutta tää kouluttajan tapaan sitten pentukoulun päätyttyä, hän auttaa minua jääkaudessa jos on vielä tarpeen.

kyllä musta olis ihan hyvä antaa kaikille jotka ovat koiran kanssa tekemisissä niin ohjeet, että koiraan ei saa reagoida jos se häslää ja on innoissaan, niinku yleensäkkin kuuluis olla, eli ei saa hyppii ja pomppii ihmisiin vasten, ja ihmisen ei tulis silloin antaa huomiota! ja perushuomioimattomuuden tulis säilyy koko elämän, että se on aina ihminen joka antaa huomion ILMAN että koira vaatii sitä millään tavalla!

tuohon johtajuushommaan sen verran,
kulje aina ovista ennen koiraa
"syö" koiran ruokaa ja käske koira istumaan ja odottamaan ruokaa nätisti
älä silitä koiraa jos koira sitä vaatii
älä huomioi koiraa ollenkaan kun tulet kotoa ensimmäiseen 5 min (eli vasta kun koira rauhoittuu)
opeta koiralle seuraa käsky, eli koira kävelee vierelläsi, tämä edessauttaa johtajan asemaasi

jos koira vetää hihnassa, etkä saa sitä kävelemään vierelläsi, ota koira viereen, ja aina kun koira yrittää mennä ohitsesi, laitat käden koiran nenän eteen, jos vielä alkaa puskemaan työnnä koiraa hellästi taaksepäin kädellä, tämä toimii yleensä aika nopeasti jos koira vetää hihnassa, annat sitten luvan mennä haistelemaan ja kävelemään edelle jos koira tottelee sinua!

Minun koira puree ihan täysiä ei näyki vaan puree, hyppii ja murisee, tätä tapahtuu vain ulkona. Miehelle koira on ku enkeli. Ja teen kaikki nuo, syön eka, en silitä koiraa sen pyytäessä tai leiki, kuljen ovista, mutta nyt tarvittaisiin järeämpiä otteita...
mutta niin alan nyt tehdä niin etten anna yhtään mitään, en edes katso koiraan, paitsi poikkeus on sitte ne pentukoulut...

joo, mutta sitten sen huomioimattomuuden pitäis pätee myös mieheesi, eli miehesi pitäis kanssa aloittaa se perushuomioimattomuus, eli että te molemmat puhallatte yhteen hiileen!!!!!!!! muuten koira menee sekasin ja sitte on kunnon soppa keitetty! eli sopikaa eka miehen kanssa yhteisistä pelisäännöistä!

Pliis, kuka osaa vastata tähän, saavatko naapurit silittää koiraa, usein joudun puuttuun siihen koska koira hyppii vieraiden päälle jne, ja nyt en saisi ollenkaan huomioida koiraa missään tilanteessa, eli pyydänkö ystäviä ja muita olemaan niin etteivät huomio koiraa? Se oliski vaikeaa, yks naapuri rakastaa koiraamme eikä varmaan uskois mun kieltoja...

Suosittelen, että et anna kenenkään koskea tai toisten koirien tulla tervehtimään, kun olette lenkillä. Teidän kotiin tullessaan vieraat eivät huomioi koiraa millään muotoa. Vasta kun se on täysin rauhallinen, niin he voivat kutsua sen luokse.

Kyllä mä suosittelisin teille ihan kouluttajaa käymään, ettei mene turhaan mönkään... Tuon sinun puremisen hoitaisin niin, että mahdollisimman vähän huomiota koiralle silloinkaan. Koira vaan remmin avulla kauemmaksi, niin ettei onnistu nappaamaan kiinni ja vaikka nopeita suunnanvaihtoja, niin keskittyy johonkin muuhun.

Kuulostaa ihan teini-ikäisen pennun kokeiluilta, yrittää haastaa sinua. Voi olla, ettei teillä kummempaa ongelmaa olekaan, kunhan kokeilee. Mutta viimeistään nyt pitää olla tosi tiukka! Ja kyllä sinä saat sitä huomioida, kunhan se tapahtuu sinun omasta aloitteesta.

Narttu vai uros? Meillä narttu pentu alkoi haastaa mua just tossa murkkuiän kynnyksellä ja isännälle oli itse enkeli. Totesin, et yritti tiputtaa mut alemmas että saisi lauman uroksen itelleen... Meillä riitti se, että mä pidin huomioimattomuutta koiralle, enkä päästänyt sitä sohvalle(hyi, meittä kun koirat saa olla sohvilla!) silloinkuin itse istuin jne... Mies mennä puljas ihan entiseen mallliin koiran kanssa ja hyvin tolle ainakin riitti tuo näyttämään kaapin paikan. Ja nyt parikuukautta myöhemmin meillä on hyvin käyttäytyvä koira. Uroksen kanssa ei tuommoisia ongelmia ollut ollenkaan.

Yhteistyössä