koiran omistajuus erotilanteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Eliisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Eliisa"

Vieras
Ollaan miehen kanssa oltu yhdessä viitisen vuotta, avoliitossa siis. Nyt näyttää siltä, että ero on edessä.

Ostin meidän suhteen aikana 4 vuotta sitten itselleni koiran (kauppakirja siis vain minun nimissä ja yksin maksoin, kuitti löytyy). Koiran oston yhteydessä sain rekisterilappusen yhteydessä omistajailmoitus -lappusen, jolla ilmoitin kennelliittoon omistajaksi meidät molemmat. Tämä siksi, että jos minulle sattuu jotain, ei koira ainakaan joudu vieraan hoiviin ja toisaalta siksi, että jos koira varastetaan tai kotona vaikka sattuu jotain eikä minuun saada yhteyttä niin on toinenkin numero johon voi soittaa.

Miestä ei ole koiran pentuiän jälkeen sen hoito kiinnostanut, ja eläinlääkärikulut yms olen aina itse maksanut tietenkin. Nyt kuitenkin mies sanoi että haluaa koiran itselleen erossa. Asia ei ole keskusteltavissa. Mies on patalaiska, ei tee kotona mitään, ainoastaan ravaa kavereidensa kanssa kaljalla ja bänditreeneissään, ei edes vaihda vettä koiralle ja myös ollessani sairaana olen useimmiten itse huolehtinut koiran ulkoiluista, sillä mies ei sitä jaksa ulkoiluttaa varttia pidempään.

Ongelma on nyt siis siinä, että en tiedä kumpi on pätevämpi, koiran kauppakirja kuitteineen jotka ovat minun yksin vai kennelliiton omistajatodistus johon ilmoitin myös miehen nimen? Tarvitsen neuvoa todella, asianajajaan minulla ei opiskelijana ole varaa ja ero voi tulla päivänä minä hyvänsä. Mies on äkkipikainen ja pelkään että satuttaa minua suuttuessaan, hänen mielestään kun koira on yhteinen eikä siitä aio luopua. Ainut vaihtoehto on häipyä maisemista kun hän on työmatkalla, mutta voiko hän lain mukaan tulla vaatimaan koiraa itselleen?

Auttakaa, hermot riekaleina..

Voisin vaikka vannoa että miestä ei kiinnosta koira vieläkään. Huomaa vain että sulla on "hermot riekaleina" siitä asiasta joten käyttää sitä sinua ärsyttääkseen. Älä reagoi siihen . Sanot vain että otetaan yhteishuoltajuus, ja katsotaan kuinka asiat tehdään yms. Olet kuin et välittäisi siitä että mies yrittää omia sitä. Mies luovuttaa kun huomaa ettei saa sinua enää reagoimaan siihen, ja loppujen lopuksi koira unohtuu mieheltä.

Koita ensin tota tekniikkaa, olen miltei täysin varma että tepsii, ja jos mies ei jostain syystä asiaa unohdakaan niin sitten kysyt lakimieheltä esim. puhelimitse neuvoa (velottaa vain yhden tuntitaksan). Olen melko varma että koira jyvitetään sulle.

Soitappa nyt sinne kennelliittoon ja kysy voiko vielä muuttaa tuon omistajuuden vain takas sun nimiin vaihvihkaa. :) Selität kauppakirjassa olevan vain sun nimen ja maksaneesi koiran täysin itse.
Avoliitossa ikävä kyllä molempien nimissä olevat tavarat menee puoliksi ja koira katsotaan tässä tilanteessa omaisuudeksi. Puolet mies pahimmillaan voi vaatia koiran arvosta ja sitä varmaan tässä suunnitteleekin.

Meillä avioliitossa oli koira vain miehen nimissä ja mulla ei ole oikeutta koiraan mitenkää päin vaikka koulutin ja hoidin pääosin täysin rakkaan mussuni. :( joten meillä koira jäi miehelle ja saa säälistä hoitoon välillä toista.

Siellä kennelliitossa olet varmaan ykkösomistaja? Tai siis sinnehän voi laittaa omistajat järjestyksessä, ja sen pystyy mielestäni vaihtamaan maksusta, että se mitä kennelliitossa lukee ei ehkä ole niin sitovaa kuin luulet jos sinulla on kauppakirjat yms. tallessa. Varmasti saat koiran itsellesi. Ja oikeasti, jos vaan otat tai miehesi ottaa niin valitettavaa on että vaikka kuinka koiraa kohdellaan omaisuutena niin jos toinen sen omii oli kenen tahansa nimissä niin kukaan ei auta sinua tai häntä vaatimaan sitä oikeusteitse takaisin, ellette sitten maksa itseänne kipeäksi. Monelta kasvattajalta kuullut juttua näistä sijoituituskoirista jotka katoilevat kun 'omistajat' ne omivat eivätkä noudata sopimuksia.

Ei sinulla ole varmastikkaan hätää, mies ei sitä kuitenkaan halua jos ei ole sitä tähänkään saakka hoitanut.

Kiitos vastauksista :)
No, mies on jollaintapaa persoonallisuushäiriöinen, omasta mielestään hän on mitä mainioin "koiranomistaja" joten kyllä hän on aivan tosissaa koiraa itselleen ottamassa. Kamala edes ajatella millaista elämää koira joutuisi hänen kanssaan viettämään, hänen mielestään kaks pientä pyrähdystä ulkona päivässä riittää, ja lenkkien välit on kuulemma ihan sopivat jos on 12 tuntia välissä, kuulemma koira kyllä pystyy pidättelemään o_O Näin silloinkin kun jo ulisee hädissään eteisessä. Koira kaikenlisäksi työkoira rodultaan, siis kaipaa aktiviteetteja ja tekemistä.

No ahdistus kasvoi niin suureksi että päätin sitten soittaa tuonne maksulliseen lakipuhelimeen samontein. Siellä sanoivat että kun mulla on selkeästi ollut alunperinkin aivan eri tarkoitus miksi olen ilmoittanut myös miehen tuonne rekisteriin omistajaksi, kuin se että olisin siis omistajuutta jakamassa, niin että voisin kennelliittoon soittaa ja kertoa syyn miksi ilmoitin myös miehen tiedot sinne, ja pyytää oikaisua omistajarekisteriin. Kuulemma sen pitäisi riittää, ja tietenkin lähettää kopio kauppakirjoista ja muusta todisteena.

Että jospa tämä olis tällä selvä, mies ei kyllä saa koiraa kuoleen ruuminikaan yli ;)

[QUOTE="Eliisa";28259985]Kiitos vastauksista :)
No, mies on jollaintapaa persoonallisuushäiriöinen, omasta mielestään hän on mitä mainioin "koiranomistaja" joten kyllä hän on aivan tosissaa koiraa itselleen ottamassa. Kamala edes ajatella millaista elämää koira joutuisi hänen kanssaan viettämään, hänen mielestään kaks pientä pyrähdystä ulkona päivässä riittää, ja lenkkien välit on kuulemma ihan sopivat jos on 12 tuntia välissä, kuulemma koira kyllä pystyy pidättelemään o_O Näin silloinkin kun jo ulisee hädissään eteisessä. Koira kaikenlisäksi työkoira rodultaan, siis kaipaa aktiviteetteja ja tekemistä.

No ahdistus kasvoi niin suureksi että päätin sitten soittaa tuonne maksulliseen lakipuhelimeen samontein. Siellä sanoivat että kun mulla on selkeästi ollut alunperinkin aivan eri tarkoitus miksi olen ilmoittanut myös miehen tuonne rekisteriin omistajaksi, kuin se että olisin siis omistajuutta jakamassa, niin että voisin kennelliittoon soittaa ja kertoa syyn miksi ilmoitin myös miehen tiedot sinne, ja pyytää oikaisua omistajarekisteriin. Kuulemma sen pitäisi riittää, ja tietenkin lähettää kopio kauppakirjoista ja muusta todisteena.

Että jospa tämä olis tällä selvä, mies ei kyllä saa koiraa kuoleen ruuminikaan yli ;)[/QUOTE]

Hienoa! Hyvä että selvisi. :flower:

Yhteistyössä