Koiran rokotuksista huom!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Täälläkin on varmaan koiranomistajia, niin ajattelinpa itselleni uutena tulleen tiedon laittaa eteenpäin.

Meillä ainakin eläinlääkäri merkkaa rokotustodistukseen 4-rokotteen kohdalle, että on voimassa vuoden, rabies 2 v. Kennelliiton rokotusmääräysten mukaan koiralle ei kuitenkaan tarvitse antaa tuota nelosrokotetta, vaan pelkkä penikkatauti sekä ravotauti riittävät. Ne ovat molemmat tehosteena on yli vuoden vanhalla koiralla voimassa 2 vuotta. Tieto löytyy kennelliiton sivuilta "rokotus ja typistys" ja äsken itse soitin kennelliittoon varmistaakseni, että olen ymmärtänyt asian oikein.

Itse en haluaisi turhaan rokotella koiriani, eli nyt mennään kisoihin tuolla vuosi sitten toukokuussa otetulla rokotteella ja vasta ensi keväänä uudet piikit. Jenkeissä rokotusväli samoilla aineilla on venytetty 3 vuoteen rokotuksesta aiheutuvien riskien vähentämiseksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:51 JuiceFani kirjoitti:
No kyllä mun koiria rokotettiin jo 90-luvun alkupuolelta kahden vuoden välein.

Joo omaa typeryyttänihän tuo on kun en ole aiemmin tajunnut asiaa tarkistaa, vaan olen sokeasti luottanut tuohon eläinlääkärin merkintään rokotuskortissa :\| Rahantuhlausta ja koiran elimistön rasittamista...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:59 Vilma76 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:51 JuiceFani kirjoitti:
No kyllä mun koiria rokotettiin jo 90-luvun alkupuolelta kahden vuoden välein.

Joo omaa typeryyttänihän tuo on kun en ole aiemmin tajunnut asiaa tarkistaa, vaan olen sokeasti luottanut tuohon eläinlääkärin merkintään rokotuskortissa :\| Rahantuhlausta ja koiran elimistön rasittamista...

Voi olla että on lääkäri- ja paikkakuntakohtaista jälleen tämäkin, kun nyt tätä uusinta koiraa pitäis rokottaa vuoden välein. Ja nuo kaksi aiempaa on alettu rokottaa toisella paikkakunnalla, siis asuin sillon muualla ku nyt. Ja itseasiassa toinen oli lopetettu jo enneku tänne muutin ja toinen jo niin vanha etten tainnu sitä enää täällä asuessa rokottaa ollenkaa. Tuostaki iästä on eri mielipiteitä millon voi lopettaa rokottamisen. Joku sano että 8v ja joku 10v. Mä päätin ite etten rokotuttanu enää ku ei käyty enää missään harrastuksissa sen kanssa ja oli tosiaan jo vanha.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 10:04 vieras kirjoitti:
Kuinka vanhaksi koirat rokotetaan?

Kannattaa kysyä eläinlääkäriltä. Mun oli 8v ku lopetin, eli ei nyt hirmu vanha mut kuiteski jo aika vanha... Tarkistin just tuolta rokotustodistuksesta.

Mut jos harrastaa koiran kanssa niin sillon käsittääkseni pitää olla koko ajan voimassa oleva rokotustodistus. <br><br>

No me aiotaan rokottaa meidän sekarotusta enää 3 v. välein kun ei se mitään harrastakaan. Se on nyt 4 v. vanha ja viime keväänä rokotettiin. Kotona vanhemmilla on sellainen sekarotuinen saksanseisoja-englanninsetteri, joka rokotettiin pentuna ja annettiin ne ekat tehosteet, sitten se on ollutkin ilman lisärokotuksia kun on kotikoira. Ikää nyt 15 v. ja ei paljon rokottamattomuus paina =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 10:08 JuiceFani kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 10:04 vieras kirjoitti:
Kuinka vanhaksi koirat rokotetaan?

Mut jos harrastaa koiran kanssa niin sillon käsittääkseni pitää olla koko ajan voimassa oleva rokotustodistus.

Joo rokotusten pitää olla voimassa, jos menee kokeisiin tai näyttelyihin, muuten ei voi osallistua. Mutta tosiaan ne penikkatauti ja raivotauti 2 v. välein aikuisella koiralla riittää, eläinlääkärin merkinnät rokotuskortissa voi olla toisin.

Yhteistyössä