Koirankynnen jäljet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei.
Kysyisin ihmisten mielipiteitä asiaan, kun itse en enää tiedä, onko minun ajatusmaailmassani jotain vialla ja mitä.
Asumme asunnossa, jossa on parkettilattia. Meillä on koira(jonka myös mies halusi).
Koira haluaa välillä leikkiä sisällä, ja itse pidän sitä tärkeänä myös koiran kehityksen ja oppimisen kannalta, ihan niin kuin lapsenkin kohdalla ajattelisin.
Meillä on matotettu suurin osa lattioista, mutta osittain lattiaa on näkyvissä.
Minä ajattelen sen olevan suloista, kun koira yleensä illalla haluaa "iltaleikit", tulee pyytämään sitä minulta.
Mies kyttää koko ajan, miten leikimme. Ja jos vahingossa koiran tassu(kynnet) osuu lattiaan, tulee välittömästi mulkoilua ja pyyntö, että onko pakko leikkiä noin. Siis ihan heti. Pyrin leikkimään niin, että olisimme matolla, mutta koira välillä väistämättä osuu lattialle. Yritän tämän takia rajoittaa leikkiä todella paljon.
Minä en tahallani mitään "ylirajua" leikkiä tee... olen monta juttua opettanutkin koiralle näiden leikkien kautta.
Niin monta riitaa on tullut, kun olen yrittänyt pitää puoliani ja myös koiran puolia... olen sanonut, että elämisestä tulee jälkiä ja jokaisella on oikeus saada elää kodissaan ilman pelkäämistä. Lopputulos on se, että minä olen se, joka ei välitä kodista ym. ja kuka nämä maksaa... Vahinko sattui kerran, jossa koira hyppäsi ja tuli minimaalinen jälki seinään... siitä vasta huuto tulikin... jälkeä ei edes näe.
Pelkään miehen reaktioita ja toisaalta minusta tuntuu pahalta katsoa, kun rakas koira haluaisi leikkiä, ja pelkään tehdä sitä...
Kysyin kerran, että entäs sitten jos olisi lapsia? Mies sanoi, että kyllä lapsenkin voi opettaa leikkimään matolla...
Täällä on päivittäinen asuntokierros aina ja jälkien tarkastelu... ja niiden miettiminen.
Mies ottaa monesti lelun pois koiralta, juuri kun koira on ottanut sen... se ei vaan tunnu minusta kivalta koiraa kohtaan.
Taustalla on siis lattian ja ylipäätään asunnon rahallinen arvo.
Ymmärrän toki senkin jollain tasolla. Minä pidän siivoamalla huolta kodista enkä mitään halua rikkoa... Mutta tällaiseen en ole tottunut. Se ahdistaa minua ja tuntuu, että raha on tärkeämpi kuin minun ja vaikka koiran hyvinvointi.
Kaikki nämä asiat olen sanonut miehelle, lopputuloksena riita.
Hän on ehdottanut, että pihalla lenkillä voisi leikkiä... Mutta koira ei ole kiinnostunut leikkimään siellä, koska niin paljon muuta mielenkiintoista.
Yritän nyt vaan kysyä, että ajattelenko typerästi kun en ymmärrä tätä... eräs läheinen sanoi minulle, että kyllä periaatteessa ymmärtää miestäni, kun on parketti ja siitä haluaa pitää huolta... minä taas ajattelen, että koti tulee muista asioista. Hyvästä mielestä, vapaudesta ja vaikka naurusta, kun koira leikkii...

Mies on tarinan roisto, blaablaablaa, nyyh ja kyynel. Samaa sontaa ketjusta toiseen, päivästä toiseen, vuodesta toiseen.

Kyllä sitä koiraa pitää juoksuttaa ensisijaisesti ulkona. Koiran hyvinvointi ei todellakaan vaadi juoksemista sisätiloissa. Parkettien hiominen ja/tai uusiminen turhan takia ei taatusti ole houkutteleva ajatus rahallisesti eikä vaivan takia. Ja jos asutte kerrostalossa ja vähänkään haluatte olla väleissä naapurien kanssa, niin kai tiedät että mikään ei raivostuta niin paljon kuin se kun joutuu kuuntelemaan päivittäin kuinka yläkerrassa juoksutetaan koiraa kun kynnet rapisevat ja raapivat parkettia. Kyllä elämän ääniä saa olla ja koiralla on oikeus liikkua asunnossa siinä missä ihmisilläkin, mutta se on silti lemmikkieläin eikä mikään lapsi. Jos on aivan välttämätön ja ehdoton pakko juoksuttaa sitä koiraa sisällä, niin sitten riittävästi tukevia mattoja alle niin ei tule lattiavaurioita eikä kuulu äänet. Ei ole rakettitiedettä.

Ei tässä mistään epäinhimillisestä asiasta tai sinun ja koiran kokemasta vääryydestä ole kyse, vaikka yrität tunteillen värittää tarinasi sellaiseksi.

Jos mies tahtoi koiran kanssa, niin mies on hyvä ja leikittää sitä sitten "oikein". Sää voit köllötellä sen kanssa sohvalla:giggle: En ymmärrä ollenkaan näitä yhteisiä päätöksiä, joissa nainen joutuu sitten tekemään jotain käsittämättömiä taikatemppuja, aivan kuin voisi leikin keskellä pitää koiraa niin, että se ei osu lattiaan. Varmaan voi löytyä joku superkouluttaja, mut com oon!
Käske miestäsi pitämään tossuja jaloissa ja pumpulihansikkaita käsissä, ettei vaan tapahdu mitään. Teipatkaa reitti lattiaan, mitä pitkin saa kulkea, niin lattia pysyy hyvän näköisenä ympäriltä. Tai, kerätkää pesämuna parketin hiontaa varten, jos haluatte muuttaa talosta joskus pois.

Mies on tarinan roisto, blaablaablaa, nyyh ja kyynel. Samaa sontaa ketjusta toiseen, päivästä toiseen, vuodesta toiseen.

Kyllä sitä koiraa pitää juoksuttaa ensisijaisesti ulkona. Koiran hyvinvointi ei todellakaan vaadi juoksemista sisätiloissa. Parkettien hiominen ja/tai uusiminen turhan takia ei taatusti ole houkutteleva ajatus rahallisesti eikä vaivan takia. Ja jos asutte kerrostalossa ja vähänkään haluatte olla väleissä naapurien kanssa, niin kai tiedät että mikään ei raivostuta niin paljon kuin se kun joutuu kuuntelemaan päivittäin kuinka yläkerrassa juoksutetaan koiraa kun kynnet rapisevat ja raapivat parkettia. Kyllä elämän ääniä saa olla ja koiralla on oikeus liikkua asunnossa siinä missä ihmisilläkin, mutta se on silti lemmikkieläin eikä mikään lapsi. Jos on aivan välttämätön ja ehdoton pakko juoksuttaa sitä koiraa sisällä, niin sitten riittävästi tukevia mattoja alle niin ei tule lattiavaurioita eikä kuulu äänet. Ei ole rakettitiedettä.

Ei tässä mistään epäinhimillisestä asiasta tai sinun ja koiran kokemasta vääryydestä ole kyse, vaikka yrität tunteillen värittää tarinasi sellaiseksi.

Huh... tulipa täräkästi.
Minä kun taas niin tunteilin.
Koira saa juosta ja kävellä pihalla riittävästi, kiitos vaan. Ja puhuinko jotain juoksemisesta sisällä?
Emme asu kerrostalossa, emmekä edes vuokralla.
Koiran hyvinvointi vaatii leikkiä, sen lenkkeilyn ohella. Tiedoksesi vaan. Varsinkin nuori koira oppii sen kautta.
Hairahdin kysymään täältä mitään, pitäisi muistaa että mielipiteitä yhtä monta kuin ihmistä.
Luultavasti sinulla ei ainakaan koiraa ole.
Toivottavasti.

Yhteistyössä