Koiranomistajille kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja halipupu harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

halipupu harmaana

Vieras
Miksi monet koiranomistajat antavat koiransa tulla nuuhkimaan vieraan ihmisen housunlahkeita ilman lupaa?

Jos koiranomistajat pauhaavat siitä, että vieraat lapset tulevat ilman lupaa silittämään koiraa, niin miksi koiran omistajat eivät pidä koiraansa kurissa vaan päästävät sen vieraan ihmisen lahkeisiin ja haittaamaan ohittamista?

Itse olen lapseni opettanut aluista lähtien siihen, että vieraita koiria ei paijailla ja tuttujakin vain luvan kanssa, mutta silti vieraat koirat tulevat jalkoihini, vaikka en yhtään pidä siitä eikä lupaani ole asian suhteen kysytty.

Mua on lapsena koira purrut jalkaan ja moneen otteeseen on myös koira koittanut hyökätä kimppuun, kun omistaja ei pysty pitelemään koiraansa kurissa.

Voisivatko koiranomistajat ymmärtää, että kaikki eivät pidä heidän puudelistaan ja halua että koira tulee metriä lähemmäksi? En itsekään päästä lapsiani vieraan ihmisen "kimppuun" joten asian pitäisi olla sama toisin päin, eikö vain?

Lapset ovat eri lajia kuin koirat, ei niitä voi verrata.

Kyllä niitä voi tässä kohtaa verrata. Lapsen pystyy pitämään koirasta erossa, ja koiran pystyy pitämään lapsesta/aikuisesta erossa. Se vaan vaatii sen, että lasta kielletään tai fyysisesti estetään menemästä koiran lähelle, ja sama pätee koiraan. Koska tämäkin palsta on täynnä niitä, joiden koira on äärettömän hyvin koulutettu, ei luulisi olevan vaikeaa estää koiraa menemästä lähelle.

Mä olen itse koiranomistaja enkä koskaan päästä koiraa kenenkään lähelle, en ihmisen enkä koiran, ellei se sovi molemmille osapuolille. Ja koirien lähelle en päästä välttämättä silloinkaan.

Koska juuri ne koirat joilta kielletään kaikki kontakti muihin eläimiin ja olentoihin, ovat niitä pelkopurijoita.
Jos itse et millään näytä (tai sano!) ettet halua koiraa lähelles, niin miten koiranomistaja tai koira voisi sitä tietää?

Lapset ovat eri lajia kuin koirat, ei niitä voi verrata. Kaikista paras kun oppii pikkuisen sietämään kanssaeläjiä. Koiria, irtokissoja, juoppoja puistossa ja lapsia.

Perustele miksi koiraa ja lasta ei voi verrata? Ihan hyvin molemmat saa kasvatettua tottelemaan "omistajaansa". Kun ei tykkää koirista ja pelkää niitä, niin minkäs teet?? Kyllä ihmisillä pitää olla oikeus liikkua turvallisesti kadulla, ainakin täällä Suomessa.

Koska juuri ne koirat joilta kielletään kaikki kontakti muihin eläimiin ja olentoihin, ovat niitä pelkopurijoita.
Jos itse et millään näytä (tai sano!) ettet halua koiraa lähelles, niin miten koiranomistaja tai koira voisi sitä tietää?

Yleensä kierrän koirat jo kaukaa, mutta ainakin täällä meillä monet pitävät koiraansa niin pitkässä naurussa tai vapaana, että en nyt viitsisi kahta kilsaa väistää. Ja jos asiasta nätistä koittaa sanoa, niin koira on sitten kimpussa. :-(

Minulla on koira, enkä päästä sitä muiden ihmisten lähelle ilman kysymistä saako tulla. Oikeastaan ei pahemmin muita ihmisiä haistella, mennään ohi reagoimatta muihin ja toivotaan että meitäkin kohdellaan kuin ilmaa.

Minunlaisia on jokainen oman lähipiirini koiranomistaja, eivät päästä koiria moikkaamaan kysymättä.

Vastaus kysymykseesi: Koska typeriä ihmisiä on kiintimäärä jokaisessa kansanryhmässä ja valitettavasti sille en koiranomistajana voi yhtään mitään.

Siitä kontaktista pitää olla molemminpuolinen sopimus, ei niin että koira vaan päästetään tutustumaan. Täytyy kysyä, että saako koira tulla.

Toki. Mutta jos esim. bussipysäkillä ihmiset ovatkuin silakat vieri vieressä, niin hirmu hankala on omistajan pitää koiraa niin ettei se pääse nuuskasemaan muita ihmisiä.
Tietenkään lenkillä ei päästetä koiraa muiden "kimppuun", mutta jos ihminen ihan vierestä kävelee, niin en ala kuristamaan koiraani ja kieltämään sitä nuuhkasemasta sinne suuntaan.

Valitettavasti koiranomistajiakin on monenlaisia.
Minä annan toki koirieni viipottaa pitkällä mut en silloin kun vastaan tulee muita, aikuisia tai lapsia. Rauha pitäisi antaa jokaiselle, Nii koirille kuin ihmisille. Jotkut vänkyttää noista sosiaalisista kontakteista mut niitä harjoitellaan kyllä tuttujen ja koirista tykkäävien kanssa! Ymmärrän koirapelon ja ei tulos mieleenkää päästää edes noit luppakorvaisia höpöjäni nuuskutteleen tuntemattomia. Jos joku kysyy saako silittää tms on toki eri tilanne.. Pärstäkertoimen mukaan. :D

Eli huonoa käytöstä päästää koira ahdistelemaan tuntemattomia!

Mit vit? Ootko oikeesti tuota mieltä? Ethän sinä nyt missään nimessä saa etkä voi tunkeutua kenenkään henkilökohtaiselle reviirille ilman (erillistä) lupaa, olitpa sitten liikkeellä koiras kanssa tai ilman. Järki käteen hyvä ihminen, helvetti sentään. :o

Alkuperäinen kirjoittaja löhnäke;29312040:
Mit vit? Ootko oikeesti tuota mieltä? Ethän sinä nyt missään nimessä saa etkä voi tunkeutua kenenkään henkilökohtaiselle reviirille ilman (erillistä) lupaa, olitpa sitten liikkeellä koiras kanssa tai ilman. Järki käteen hyvä ihminen, helvetti sentään. :o

Niin kauan kun nämä koirapelkoiset eivät tunkeiudu meidän reviirille, niin eikö kaikki sitten ole hyvin? Mutta jos joku siitä vierestä menee, niin en ala koiraa kieltämäänkään, vaan annan sen nuuhkasta.

Mun koira ei haistele ilman lupaa mitään tai ketään. Koira on hihnassa ja omistajan tehtävä on päättää mitä ja ketä se saa ja ei saa haistella. Jos ei oo lupaa ei haistele.
En myöskään pidä siitä, että joku tulee ilman lupaa silittelemään mun koiraa... tai no ei kukaan tuu kun on tollanen iso saku :D

Yhteistyössä