Koiranpennulla pitää aina olla raikasta vettä saatavilla, MUTTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pennukas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pennukas

Vieras
Tämä pentu ei todellakaan osaa säädellä vedenjuontiaan. Minun on pakko rajoittaa sitä, koska tuo vetää mahan täydeltä vettä ja sitten pissailee parin minuutin välein, mikä on aika mahdotonta sisäsiistiksi oppimisen kanssa, kun en voi mitään muuta tehdä kun kulkea pennun perässä ja laukottaa sitä jatkuvasti pihalla.

Olen alkanut miettiä, että tuolla on joku vika, kun se juo niin paljon. Kuitenkin pissaaminen toimii ja suoli toimii. Ruokakin tuntuisi olevan sopivaa, kakka on normaalia ja pentu kasvaa hyvin.

Minun on pakko rajoittaa tuota juomista, joten juotan pennun ulko-oven välittömässä läheisyydessä, minkä jälkeen mennään ulos. Odotan pitkään ulkona, että pentu tekee asiansa. Mutta, meillä on vielä lunta maassa, niin pentu on alkanut syömään lunta vedenjuonnin sijaan, kun on jatkuvasti janoinen.

Kääks!

Onko teillä minkäänlaista tuntumaa, mikä tässä voisi olla takana? Voiko tämä olla vielä ihan normaalia?

Pentu on muuten ihan normaalin oloinen, leikkii ja on vauhdikas, mutta osaa myös chillailla ja nukkua. Poikkeuksellisen paljosta juomisesta huolimatta pentu nukkuu hyvin 6-8 tunnin yöunet käymättä välillä tarpeillaan.

No usein johtuu siitä että pentu on vaan innokas ja utelias. Ihan kuin vauvakin laittaa kaiken suuhunsa, vaikkei sillä koko aikaa ole nälkä :) Ota vaan vesikuppi välillä pois.

Ilmeneekö se muulla tavoin? Pissaa erittyy ihan normaalisti vrt. juodun nesteen määrään.

En tiedä tarkalleen, mutta tuttavani koira jouduttiin lopettamaan muutaman kuukauden ikäisenä kun sille ei mikään vesimäärä riittänyt ja syynä oli munuaisvika.

Itse tosin kyselisin asiaa eläinlääkäriltä enkä kakspluspalstalta.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Meidän pentu oli kans sellainen latkija,ettei mitään määrää. Kasvattaja ja lääkäri kehotti rajottamaan veden määrää hiukan kun tuo meni niin,että litki vaikka litran vettä yhteen menoon ja sitten tietty pissaili sen suoraan pois. Tehtiin sitten niin,että annettiin vettä vain tietty annosmäärä kerrallaan juotavaksi. Nyt pentu on kohta vuoden ikäinen ja voidaan jo pitää vesikippoa normaalisti paikallaan koko ajan.

Minkähän ikäinen tämä pentu on? Koira pystyy pidättämään kunnolla vasta 6kk, joten siihen asti on ihan normaalia, että tehdään asiat sisälle, kun ei pysty vielä pidättämään kokonaan.. Ja kuinka paljon pentu juoksentelee? Paljonko pennulle annetaan nameja koulutuksen yhteydessä?
Mutta tosiaan kannattaa myös mennä lääkäriin, ettei vain ole mitään munuaisvikaa!
Juoko pentu enemmän kuin oman painonsa desilitroina? (esim. 10 kg 10 desiä)

tuli mieleen että miten annatte ruoan? jos on kuivanappuloita kuivana niin veden tarve on suuri kun ne nappulat kasvaa masussa!!Mutta jos ruoka on hyvin liotettua niin kai se riittää kun vesikipossa on aina n. desi vettä ja lisäilet sitä sinne silloin tällöin. meillä on myös pentu joka myös tykkää juoda! :)

Mä mietin kans tota, että annatteko ruuan kenties kuivana pennulle? Kannattaa aina laittaa sinne sekaan desi tai kaksikin vettä. Näin jano voisi pysyä maltillisena. Mä muistelin, että meilläkin pentu lotras sen veden kanssa minkä kerkes, mutta rauhottu sitten kun oli jo vähän isompi. Mutta jos se tosi, tosi paljon juo sitä vettä ja aina on kipolla niin mulla tulee kyllä ensimmäisenä mieleen diabetes :( Kannattaa mennä el.lääkäriin pennun kanssa.

Meillä oli ihan samaa. Meidän koira joi pentuna ihan "huvikseen", eli se oli sijaistoiminto kun ei muutakaan tekemistä ollut. Eläinlääkäri tutki eikä siinä tänäkään päivänä ole mitään elimellistä vikaa. Me tehtiin niin, että kun oltiin poissa kotoa niin pennulla oli vettä (tällöin lähinnä vain nukkui eikä käynyt juomassa) ja muina aikoina annettiin juotavaa tunnin-parin välein. En muista minkäikäisenä tuo käytös loppui, vielä aikuisellakin koiralla sitä nimittäin ilmenee jos meillä on esim. lapsivieraita joista koira hermostuu. Ainakin vuoden iästä asti on vesikupit kuitenkin koko ajan olleet lattialla. Koira myös oppii "pyytämään" vettä tarpeeseensa, kun se vesikuppi on pöydällä... Meillä ainakin meni sit sitä tuijottamaan ja tuli tökkimään meitä välillä, että tuus antaa. :D

Meillä iso koira (doggi) joisi semmoset yli 2l kerralla joten juomista on pitänyt rajottaa, juomakertoja ei niinkään ole niin paljoa mutta se kertamäärä menee vaarallisen puolelle kun koiralta on jo kerran leikattu vatsalaukun kiertymä.
Myös söisi mielellään lunta ulkona mutta lopettaa kyllä kun kieltää.

Joisiko pentu mielellään kokoajan vai haluaisiko vaan juoda kerralla hirveen määrän? Jos jano ei ole jatkuva niin en ehkä olisi niin huolissaan, jotkut koirat vaan tahtoo litkiä kerralla koko mahan täydeltä..

Meillä oli pakko olla pennun vesikuppi aina ylhäällä, tai sitten vauva kaatoi sen koko ajan. Pentu joi usein, mutta valvotusti ja oppikin nopeasti siistiksi. Nyt "vauva" on jo 1v4kk ja vesikuppi saa olla lattialla rauhassa, eikä koira juo enempää kuin tarvitsee ja riittää että käydään 3-4krt päivässä lenkillä.

Vikaa ei löytynyt.
Kasvattaja oli rajoittanut veden saantia ilmeisesti sen vuoksi, ettei tarvitsisi olla jatkuvasti korjailemassa pissoja lattioilta ja nyt pentu on oppinut siihen, että vettä pitää rohmuta varastoon heti kun sitä on saatavilla. Juteltiin pitkään sekä kasvattajan, että eläinlääkärin kanssa asiasta. Joillekin pennuille jää veden varastointi siten jotenkin tuonne alitajuntaan. Tää tosiaan vetää koko kipollisen kerralla tyhjäksi, täytyy nyt miettii miten tuon saa tuosta varastoon juomisesta opetettua pois. Olis himpun verran helpompaa tuo sisäsiistiksi opettaminenkin, kun en kykene 5minuutin välein ravaamaan pennnun kanssa ulkona.

Mun koira oli pentuna kans melkoinen latkija. Huolestuin kyllä välillä, mutta kun ei muuta oireita, niin en vienyt lekuriin sen takia. Terve nelivuotias tuo on, ja ei juo yhtä paljon vettä, vaikka usein tuolle kyllä maistuu. Mutta silloin se on syönyt/herkutelllut leikkinyt hikipäässä/lenkkeillyt.

Uusimmat

Yhteistyössä