Koirien ulkoiluttaminen vapaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittaja

Vieras
Eli onko se taajamassa kiellettyä, eikös näin ole?

Kerroin täällä aiemmin eräästä koirasta joka hyökkäsi meidän pihaamme hampaat irvessä räyhäten, 2,5-vuotias tyttäreni pelästyi suunnattomasti ja omistaja otti huumorilla vaikka koira oli metrin tyttärestäni, partioi pihallamme hampaat irvessä. Omistaja sanoi vielä että jos lapses pelkää niin vie se pois pihalta. Kyseessä tällöin meidän oma piha(okt).

Tänään aamulenkillä oltiin, nainen tulee kolmen koiran kanssa ja yksi juoksee suoraan tyttäreni luo haukkuen ja hyppää vasten tyttöä. tämä koira ei ollut mitenkään vihainen mutta tuli todella yllättäen ja tyttäreni pelästyi jälleen. Sanoin omistajalle että olisitko ystävällinen ja pitäisit koirasi kiinni. Tämä vastasi että se on kuule sun ongelmas.

Oliko mulla näin oikeus pyytää pitämään koira kiinni? oltiin okt-alueella, taajamassa. Tiedän että vika ei ole koirissa vaan siellä hihnan toisessa päässä ja sehän tässä harmittaakin. Ei minusta ole oikein että tuntematon koira hyppää pikkulasta päin... Ja sekin ihmetyttää että näitä tyyppejä tulee aina meidän kohdalle, vaikka tiedän että vain murto-osa koiranomistajista käyttäytyy näin... Meillä on ollut koira jopa tyttäremme ollessa vauva eikä ole ollut mtn ongelmia, ei olisi ikinä tullut mieleeni asennoitua näin jos koirani olisi jtn tehnyt silloin. Todella huonot fiilikset :/

Koirat tulee pitää kiinni taajamassa. Kurjaa, että vastuuttomia ja ymmärtämättömiä koiranomistajia on. Jos joskus vahingossakaan kävis noin täytyy pyytää anteeksi välittömästi eikä vaan naureskella. Mulle kävi metsässä kerran kun koira olin pentu että rynni ihmistä päin (iso, mutta pentu oli vielä) että pelästyin niin etten meinannu saada sana suusta. Koira siis vaan innokkaasti tervehti mutta paniikissa ja punaisena sain anteeksipyydettyä. Onneksi oli ymmärtäväinen ihminen.

Toisaalta olisi mukavaa että edes jossain saisi pitää koiria vapaana. On mulle muutama lapsiperhe mussuttanut että älä viitti pissattaa koiraasi siellä ojassa kun meidän lapset tulee ihan likaseks kun ne siellä leikkii. Mietin että eikös tossa ole leikkipuistot ja hoidetut nurmialueet niille lapsille ja ojanpenkat sais olla koiran käytössä...

Kiinni joo. Tänään joku piti irti tossa kadulla ja sesse hyppeli vasten kaikkia näkemiään ihmisiä. Kiltti se oli mut tosi kivaa munkin 2v kun koira pomppii vasten. Omistaja sielä 20m päässä vaa huuteli että tuus ny sieltä jo...

Niinhän se on että' koirat pitää pitää kiinni, mutta olen huomannut että noin 30 % koiranomistajista ei tätä noudata, meidän kulmilla kaupunkia. Johtuuko siitä, että tässä on puistoalue, jossa on niin kiva juoksuttaa koiraa vapaana (oikea koirapuisto löytyy parin kilsan päästä). Mulla istää vihaksi, vaikka en itse koiria pelkääkään.

Säännöt on sääntöjä, ja vaikka se oma Muppe onkin kiltti, niin kaikkea voi silti sattua. Oikeastaan ilkeästi toivonkin, että kaikki jotka koiriaan pitää vapaana taajamissa, saisivat kärsiä, vaikka koiransa kautta. Toivottavasti koirat juoksevat auton alle, tai jonkun muun vapaana juokseva koira hyökkää kimppuun. Mutta tuskin oppisivat sittenkään.

Mä ymmärrän että oikeasti kilttiluonteisten koirien omistajat ovat tuudittautuneet käsitykseen, että se koira ei tee mtn... mutta silti: kun ne säännöt on luotu yhteiseksi hyväksi ja turvaksi. koira on kuitenkin eläin ja silti arvaamaton.

minun mielestä ei pitäisi joutua edes kinaamaan koiranomistajan kanssa kun laki on laki.

Koirat kiinni. Piste. En mäkään ennen pelännyt koiria, mutta nykyisin pelkään kun yksi tuollainen vapaana juossut puri mua käteen. Omistaja vaan hoki että "ikinä ei ole ketään purrut". Ei onneksi pahasti sattunut, en käynyt edes lääkärissä, mutta koirakammo tuli jäädäkseen.

[QUOTE="Lissu";22262415]Koirat kiinni. Piste. En mäkään ennen pelännyt koiria, mutta nykyisin pelkään kun yksi tuollainen vapaana juossut puri mua käteen. Omistaja vaan hoki että "ikinä ei ole ketään purrut". Ei onneksi pahasti sattunut, en käynyt edes lääkärissä, mutta koirakammo tuli jäädäkseen.[/QUOTE]

auh! tosi paha juttu :/ etkö vienyt eteenpäin??

Tollanen koiran taluttaja ei mielestäni ole koiraihminen, vaan joku aivoton urpo, joka on lemmikikseen sattunut koiran valitsemaan. Taitaa tyypillä olla pahasti pissaa päässään, kun alkaa toisten pihaa koiransa ulkoilualueena pitämään eikä tiedä, ettei koulutettu koira härki vieraiden ympärillä. Mä en jaksaisi olla noin rauhallinen kuin ap, jos joku laskisi piskinsä hyppimään lastani vasten. Nappaisin pannasta kiinni ja pitelisin sen verran epäystävällisesti kiinni, että omistajalla tulisi kiire hakea koiransa pois.
Musta ei ole lainkaan olennaista "tekeekö" koira mitään vai ei. Pitäisi olla itsestäänselvyys, että muille ihmisille annetaan rauha kulkea kaduilla ilman kontaktia koiraan. Pitää pystyä kunnioittamaan koirapelkoisten tunteita ja muidenkin ihmisten koskematonta tilaa. Eihän lapsiakaan päästetä nykimään jokaisen vastaantulijan helmoja tai anneta kiepata vieraiden talojen porteista sisään, joten koirillakaan ei pidä olla samoja vapauksia. Tää on siis koiraihmisen mielipide.

Yhteistyössä