Koirista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja doggi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

doggi

Vieras
En ymmärrä. Meillä on 5v tanskandoggi ja joka päivä lenkkeillään tietenkin, pitkin maita ja mantuja. Melkeinpä AINA kun vastaan tulee pieni koira omistajansa kanssa, tämä omistaja ottaa joko koiran syliin ja lepertelee tälle (voi kun sua nyt varmaan pelottaa) ja menee syrjään odottamaan tai LÄHTEE KARKUUN. Tää on minusta NIIN ihmeellistä varsinkin kun meijän koira ei oo vihanen. Sen ei tarvi tehä elettäkään ku jo omistaja kaappaa koiransa ja tekee täyskäännöksen. Itellä ei oo pienistä korista kokemusta, mutta mietin että onko toi nyt oikee tapa toimia? Eiks se pikkukoira sillon opi pelkäämään turhaan?

Mä tavallaan ymmärrän pienten koirien omistajia tässä asiassa. Kaikki isot koiratkaan ku ei oo hanskassa ja jos sattuu käymään niin että se iso pääsee kosketuksiin ja vaikka ihan leikillään tassulla koskee sitä pientä niin saattaapi se pieni oikeesti jopa loukkaantua ja ainaki tilanne saa pienen pelkäämään isoja.

Meillon sellainen ongelma, että ne pienet koirat alkaa kovasti rähisemään meidän isolle koiralle - meidän ei puhu mitään. Ehkä siksikin ne omistajat ottaa ne pienet syliinsä etteivät nosta rähinää.

Itse olen omistanut sekä isoja koiria, jolloin törmäsin samaan ilmiöön, yleistämättä kuitenkaan... nyt meillä on pikkuinen kettuterrierin pentu, jonka päästäisin kyllä isojenkin koirien luokse, mutta se ainakin vielä pelkää tosi paljon isoja koiria ja varsinkin mustia tai haukkuvia. Se toki voi johtua vielä nuoresta iästäkin, ainakaan mikään koira ei ole koskaan päässyt satuttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Meillon sellainen ongelma, että ne pienet koirat alkaa kovasti rähisemään meidän isolle koiralle - meidän ei puhu mitään. Ehkä siksikin ne omistajat ottaa ne pienet syliinsä etteivät nosta rähinää.

Ja meidän pieni koira teki just noin!

Meillä on aika usein sama juttu. Meidän koirat on molemmat sekarotuisia, mut niistä kyllä paistaa rotu läpi todella hyvin mitä niissä on.. toinen muistuttaa dobberia ja toinen on kuin rotikka. niimpä aika monet pikku koirat on omistajiensa sylissä ku ohi mennään.. ja useimmiten se on vielä niin että ne pikku koirat räpättää niin että kuola lentää ja meidän koirat ei edes huomaa sitä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Ei se minun asiani ole, että sinulla on isokokoinen koira.

Ei se sinulle kuulu, vaikkakin näkyy, että minä saatan hyvinkin nostaa oman koirani syliini kas kun minä teen omalle koiralleni mitä minä tahdon, olettaen, ettei se ole omistamani eläimen kaltoinkohtelua.

????? mistä moinen...no mun tuttava nostaa niiden pikkukoiran syliinsä sen takia et muutoin koira aloittaa aivan mielettömän räksytyksen jota ei jaksa kuunnella kukaan. Ja sit näin yleisesti niin mitä jos on vaan huonoja kokemuksia isojen koirien kohtaamisesta...eli pikkukoira provosoi tilanteen helposti räjähdysherkäksi. Tai sitten omistaja on itsessään hieman arempaa sorttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Mul on pieniä koiria ja en nosta niitä syliin vaikka tulisi iso koira vastaan. Jos näin tekisin, mielestäni ruokkisin koiran pelkoa...

Näinhän se on. Koira alkaa helposti "ajattelemaan", että siinä vastaantulevassa isossa koirassa on jotain pelättävää, kun omistajakin siihen reagoi.

meillä on se ongelma, että on musta koira. Jotenkin ihmiset pelkäävät ilmeisesti enemmän isoja, mustia koiria kuin muita. En vaan ymmärrä miksi? Miten se väri siihen vaikuttaa miten koira käyttäytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Mul on pieniä koiria ja en nosta niitä syliin vaikka tulisi iso koira vastaan. Jos näin tekisin, mielestäni ruokkisin koiran pelkoa...

Näinhän se on. Koira alkaa helposti "ajattelemaan", että siinä vastaantulevassa isossa koirassa on jotain pelättävää, kun omistajakin siihen reagoi.

Samoin tehdään lapsille monesti, että koiran vastaan tullessa aletaan lapselle höpöttämään jotain tyyliin " varo sitä koiraa, älä nyt liiku- odotetaan että koira menee ohitse, ym"
Miksi pitää hysterisoida? Mut jokainen tablailee tyylillään... ihmettelen vain..
Toki olen itsekkin lapselleni opettanut, että ei saa mennä koskemaan koiriin, jos ei kysy niiden omistajalta lupaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
meillä on se ongelma, että on musta koira. Jotenkin ihmiset pelkäävät ilmeisesti enemmän isoja, mustia koiria kuin muita. En vaan ymmärrä miksi? Miten se väri siihen vaikuttaa miten koira käyttäytyy.

Tossa mun rutussa ei oo mustaa lainkaan, mut ihmiset kiertää nykyisin meidät pääsääntöisesti, toiset vaihtavat jopa kadunpuolta :)

Juu meillä kans musta koira. Selvästi meijän koira vähän hämmentyy siitä kun ne pienet otetaan aina syliin ja näin se sit oppii että niissä pikkukoirissa on jotain erikoista. En tosiaan itse ole koskaan pientä koiraa omistanut joten en tiedä kuinka käyttäytysin sen kanssa, mutta tämmönen on vaan alkanu ihmetyttämään. Monesti se pieni koira sitten rähjää sylissä meijän koiralle, ei tietenkään kaikki tee niin. Mut kyllä huvitti kun yhellä tytöllä oli eilen kiinanharjakoira ja se teki täyskäännöksen polulla ku näki meidät ja meni suurinpiirtein pusikkoon piiloon ettei vaan meidän koira pääse lähelle. Mutta onhan sekin tietysti totta että iso koira voi tahattomasti vaikka talloa päälle jos alkaa leikkimään. Mutta voihan sitä kiertää hieman kauempaa, ei sitä nyt ihan karkuun tarviis juosta :D

meillä myös tanskandoggi ja odottelen noita reaktioita mielenkiinnolla, meidän koiruus kun on vasta pentu.. ihmiset tulee et voi hellantuutelis ku on töpö pikku muttukka mulunen ja kun kuulee et se on tanskandoggi, niin ilme muuttuu ku koira alkais yhtäkkiä haista paskalle ja sit alkaa se stanan räpätys et tiedätkö miten iso siitä tulee ja paljonko se syö ja paljonko paskoo ja sehän pitää kouluttaa ja läpäläpälää.. :xmas:

Meillä oli ennen irlis ja kääpiösnautseri.Vastaantulijat huusivat monesti että pidä se iso koira tiukasti kiinni ja kuitenkin lepertelivät käppänälle,joka ei voinut sietää tuntemattomia ihmisiä.Irlis siis pelotti kokonsa vuoksi ja käppänä ihastutti vaikka oli kimppuun käymässä.

Saman huomannut. Meidänkään jätti ei rähise tai kisko, vaikka tulee koiria vastaan. (sekin vaatii koulutusta, eikä kai se koulutuksen tarve ole koosta kiinni??) :xmas:

Pienempänäkin olisi ollut "kiva" treenata niitä toisten koirien ohituksia, vaan mitäs teet kun puolikilometriä ennen vastaantuleva koirakko painelee metsään/pusikkoon.

Miun yksi tuttu kertoi, että heitä vastaan tulee joka lenkillä nainen joka nostaa pikku koiransa syliin räksyttämään ja höpöttää 'kun on niin vaarallinen ja pelottava tuo toinen koira'. No, tuttavani kerran repäisi ja naisen tullessa vastaan nosti äkkiä oman koiransa syliin. Paijaili ja leperteli koiralleen 'ei mitään hätää, pelottava pikku räksy ei tee sulle yhtään mitään. Isi suojelee sua'. Oli kuulemma naisen ilme näkemisen arvoinen :laugh: hitsi mie olisin halunnu nähä tapauksen. Niin ja kaverin koira on harmaahirvikoira uros.

Alkuperäinen kirjoittaja ail:
Meillä oli ennen irlis ja kääpiösnautseri.Vastaantulijat huusivat monesti että pidä se iso koira tiukasti kiinni ja kuitenkin lepertelivät käppänälle,joka ei voinut sietää tuntemattomia ihmisiä.Irlis siis pelotti kokonsa vuoksi ja käppänä ihastutti vaikka oli kimppuun käymässä.

Tää on muuten totta. Kerran Salossa koiranäyttelyssä oli irti päässyt irlanninsusikoira ja ihmiset kauhuissaan. Sanoin silloin että paras mahdollinen rotu päässy irki koska en tiedä yhtään irlistä joka olisi ikinä tehnyt kellekkään mitään.
Kaverilla kun oli koirahoitola ja siellä koiria ihan jokaista sorttia niin ainoa joka oli käyny päälle ja purrut oli tiibetinspanieli =)

mun tanskandoggi on kaikkien kaveri ja ylisosiaalinen höntti ja silti kaikki on IIIKKKKK ja mun siskon jack russel on äreä ja puree, mut niin vietävän söpö et ihan sama pureeko se :saint:

Mä en oo koskaan tajunnut tota miks nostetaan noi pikkukoirat syliin kun vähänkään isompi tulee vastaan..
Oon kanssa sitä mieltä,et sillä ruokitaan vaan sen koiran pelkoa ja se tuudittautuu siihen että aina nostetaan ylös kun vaara uhkaa:D
Ja ikävä kyllä mä olen törmännyt todella useaan pieneen koiraan jotaka alkaa räksyttää sieltä sylistä käsin sitten meidän koirille..lieneekö sitten se syy siihen että meidän koirat ei pidä noista pikku koirista...
Helppohan se on uhitella sieltä sylistä:D
Siltikään meidän koirat ei oo mitään tehneet..lauhkeita ovat kuin lampaat niin kauan ku näkevät että joku esim lyö toista..sit onkin oksat pois..
Onneks meijän naapuriin muutti nyt yks poikkeus mun kohdalla..
en tiedä minkä rotuinen se niien "pikkukoira" on,mutta sitä ei kukaan nosta syliin eikä mitään..aina on saanut meijän haukkujen kaa tulla nuuskutteleen jne:)

mä en ymmärrä lainkaan miksi koirille ylipäätään leperrellään, eihän ne sitä tajuu menevät vaan hämilleen. pitää puhua ihan reippaasti ja normaalilla äänensävyllä ja mielellään ihan yksinkertaisia lauseita.

Yhteistyössä