E
Epätietoinen ja turhautunut
Vieras
Meillä aloitettu lapsettomuuden syyn selvittelyt. Yritystä takana reilu 1,5 vuotta ilman tulosta. Kävimme ensimmäisellä käynnillä sairaalassa ja nyt tässä kierrossa otetaan vielä verikokeita ja ultrataan eri kierron vaiheissa. Minulla on omasta mielestäni melko lyhyt luteaalivaihe 6-8 päivää (parikertaa ollut kyllä yhdeksänkin päivääkin). Mutta yksityisellä gynellä kun kävin kun yritystä oli vuosi takana, hän oli sitä mieltä, että kannattaa nyt vielä yrittää ainakin puolivuotta ja sitten tulen uudestaan vastaanotolle jos ei raskausala. Ei kuulemma ole järkeä alkaa tutkimaan vielä kun yritystä takana vasta vuosi. Sanoi luteaalivaiheen olevan riittävän pitkä eli 7 päivää ovulaatiosta menkkoihin on hänen mielestään riittävä aika, että alkio ehtii kiinnittyä. Silloin tätä ihmettelin koska olen lukenut useista eri paikoista muuta. Nyt sitten taas sairaalassa gynekologi ei myöskään kommentoinut kiertoani mitenkään, kuitenkin määräsi kierronkartoituksen tehtäväksi.
Mutta varsinainen asia mitä jäin ihmettelemään oli se, että jäin siihen käsitykseen, että ensin odotan laparoskopiaanpääsyä noin 6 kuukautta ja vasta tämän jälkeen aletaan miettimään tarvitaanko lääkkeitä vai mennäänkö suoraan johonkin varsinaisiin hoitoihin. Emdometrioosia siis minulla epäillään ja tästä syystä aukiolotutkimus tehdään vasta laparoskopian yhteydessä.
Jotenkin minusta tuntuu kamalan pitkältä ajalta odottaa puolivuotta ensin leikkaukseen pääsyä ja sitten katsoa onnistunko "luomuna" tulemaan raskaaksi. Leikkaus kuulemma auttaa usein endo potilaita tulemaan raskaaksi ilman hoitoja yms. Olen miettinyt myös yksityiselle puolelle menemistä josko siellä asiat sujuisivat nopeammin. Mutta toisaalta taas miettinyt onko rahantuhlausta koska kuitenkin samat asiat tehdään julkisellakin puolella, joskin vain hitaammin.
Mutta varsinainen asia mitä jäin ihmettelemään oli se, että jäin siihen käsitykseen, että ensin odotan laparoskopiaanpääsyä noin 6 kuukautta ja vasta tämän jälkeen aletaan miettimään tarvitaanko lääkkeitä vai mennäänkö suoraan johonkin varsinaisiin hoitoihin. Emdometrioosia siis minulla epäillään ja tästä syystä aukiolotutkimus tehdään vasta laparoskopian yhteydessä.
Jotenkin minusta tuntuu kamalan pitkältä ajalta odottaa puolivuotta ensin leikkaukseen pääsyä ja sitten katsoa onnistunko "luomuna" tulemaan raskaaksi. Leikkaus kuulemma auttaa usein endo potilaita tulemaan raskaaksi ilman hoitoja yms. Olen miettinyt myös yksityiselle puolelle menemistä josko siellä asiat sujuisivat nopeammin. Mutta toisaalta taas miettinyt onko rahantuhlausta koska kuitenkin samat asiat tehdään julkisellakin puolella, joskin vain hitaammin.