Kokemuksia basset houndeista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Onko kellään kokemusta kyseisestä rodusta? Miten arki sujuu kyseisen rodun edustajan kanssa? Mua oikeastaan mietityttää eniten se, kun ovat sen verran pitkälle jalostettuja, että onko niissä paljonkin ns. tyyppisairauksia. Tai siis olen selvillä jutuista, joita saattaa tulla, mutta toinen asia on se, miten yleisiä erilaiset vaivat ovat.

Meillä on yksi lapinkoira ja ollaan tosissamme mietitty toisen koiran ottamista. Vaihtoehtoina toinen lapinkoira tai sitten tuo basset hound. Asumme maaseudulla omakotitalossa, tontti kooltaan hehtaarin verran.

Meillä on uros ja narttu. Nyt alkavat jo olla iällä. Mitään varsinaisia rotusairauksia ei oo ollut. Iho-ongelmaa poimukohdissa on ollut kesällä kun uros varsinkin oli nuorena kova uimaan eikä kaulapoimuissa iho ehtinyt koskaan kuivua kunnolla kun mökillä oltiin. Kehitti sitten hiivainfektion joka kuitenkin hoitui.

Suurempi ongelma on tuo luonnepuoli. Kuten rotumääritelmissäkin sanotaan noiden miellyttämishalu on nolla. Eli ne kyllä ymmärtää mut niitä ei kiinnosta. Uros oppi sisäsiistiksi vasta joskus 5-v. Saattoi tulla sisälle ja pissata lattialle. Ja aina aamulla oli lammikko lattialla kun ei viitsinyt yöllä ulos pyytää.

Et kyllä minä ja moppi ollaan sitä mieltä et noi haudit riittää meille. Helppojahan ne on kun eivät vaadi liikuntaa samalla tavalla kun aktiiviset rodut.

Minkäänlaista metsästysvaistoa ei noilla kahdella ole. Jänis kun eksyi takapihalle, se haukuttiin nopeasti pois. Turvallisen kaukaa tietysti. Ja kun lenkillä muutama peura ylitti tien 10 metriä koirien kuonoista niin nää ei ees tajunnut koko eläimiä, ei edes kuljettuaan jälkien päältä nenä maassa.

Kissojen kanssa tulevat hyvin juttuun. Lapsille on uros ärähtänyt pari kertaa kun ovat erehtyneet koskemaan nukkuvaan koiraan.

Uusimmat

Yhteistyössä