Hae Anna.fi-sivustolta

kokemuksia kääpiösnautsereista?

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä paukku79, 30.11.2007.

1. paukku79 Vierailija

Olen käppänää hankkimassa. Koiria on ollut aiemminkin, ja suursnautseri on perheessä aikoinaan ollutkin, mutta millaisiin käppänöihin olette "törmänneet"?
    Tietysti pitkälti ihmisistä riippuu koiran luonne...

2. HotMaMa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minun elämääni törmäsi kahdeksan vuotta sitten pieni käppänä poika, jolla oli suuren ja uljaan koiran luonne. Meilläkin on ollut suursnautsereita ja minusta käppänä oli sopiva suursnautseri kaupunkiasuntoon. Joku on väittänyt minulle että koiran väri kertoo myös luonteesta. Kaverin suola-pippuri oli vähän räkyttävä sirkustemppuilija, meidän musta pikkuinen oli vain aivan täydellinen seurakoira. Koiramme kuoli syöpään kaksi vuotta sitten.

3. saska86 Vierailija

Kummitädilläni on kaksi käppänää, suola ja pippuri väreiltään. Toinen niistä, narttu, on hyvinkin rauhallinen ja mukava koira. Toinen taas, uros, on luonteeltaan aika arka, on sen takia muun muassa näykkinyt ihmisiä jaloista sun muuta. Se on myös kova karkailemaan. Oman perheen kanssa sillä ei juuri ongelmia ole, mutta vieraisiin ihmisiin suhtautuu suht epäluuloisesti. Muuten kyllä mukava koira. Ainut piirre, mistä minä en käppänöissä pidä, on niiden kimakka ääni, etenkin kun ne käyttävät sitä aika paljon. Itse en siis tämän rotuista koiraa ottaisi, mutta makuasiahan se on, muuten ei rodussa varmasti mitään vikaa ole :)

4. Hauhau75 Vierailija

Meillä on nyt 1/2 -vuotias valkoinen käppänä. Tuohon luonne-väri asiaan en osaa sanoa. Itselläni vasta toinen koira ja ensimmäinen käppänä. Sen verran kuitenkin olen huomannut, että saman värin pesueessakin on jo luonne eroja. Meidän pojun emo on tosi leppoisa ja rauhallinen, ei haukku herkkä, eikä varautunut vieraita ihmisiä kohtaan, samoin siskonsa ja kuulema mm. yksi veljistäänkin. Kun taas meidän koiruus on menoa ja vilskettä täynnä ja vaatii rodun omaisesti aktiivista puuhastelua useasti päivän aikana, muuten tylsistyminen saattaa ilmetä omaisuutemme tuhoamisena. No, ei sentään huonekaluja ole syönyt, mutta kaikkea pientä, mikä on sopivan korkuudella. Tässäkin suhteessa olen tosin vain meidän pojalla ennenminkin esiintyvän tätä mielenosoitusta. Myös taistelutahtoa löytyy ja käsien pureminen oli inhottava kasvuvaihe. Mutta nyt tuo kaikki energisyys näyttää pikkuhiljaa kääntyvän positiiviseksi luonteenpiirteeksi. Tahtoa ja jaksamista on koiralla vaikka minkälaiseen oppimiseen ja yllättävän helposti se on sujunut. Koira/ rotu on myös hyvin uskollinen yhdelle omistajalle. Varjelee kuin silmäterää, mutta tämä ei ainakaan ole liian mustasukkainen. Ei ole myöskään haukkuherkkä, eikä ääniherkkä, eikä suhtaudu muihin ihmisiin kovin epäluuloisesti.Jämäkällä ja rakastavalla kasvatuksella saa kyllä tästäkin rodusta pitkäaikaisen kaverin itselleen. Se on jokaisen oma maku asia, minkä rotu valinnan sitten tekee.

Tässä kuitenkin minun "lyhyt oppimäärä" tästä rodusta, enkä ole katunut. Kääpiösnautseri on ison koiran luonteen omaava, pienessä pakkauksessa.

5. Joliellen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Käppänä on iso koira pienessä paketissa. Saattaa sen mukaisesti myös ärhennellä vaikka urosrotikalle... Seurallinen koira, vaatii aktiviteettia. Eli kotikoirana voi tylsistyä jollei ole jotain pikkuharrastetta.

Toisaalta tottelevainen ja kiltti koira, ei pure kenkiä, ei merkkaile sisälle tai mitään muutakaan. Meillä ainakin tykkää fiilistellä takkatulen edessä (ei vain löhöä, vaan tuijottelee tuleen) , taitaa siis löytyä vähän filosofiakin ;)

Mustasukkainen ei tämäkään ole, mutta kuten yllä mainittiin uskollisuudesta... No tämä kaveri kyllä tykkää lähteä vieraiden matkaan, kunhan tietää että kotiin voi palata. Autot pistää haukkumaan ja jahtaamaan (ainakin maaseudulla), mutta kaupungilla ollessa se ei kiinnitä autoihin liiemmin huomiota.

Vaikka kaveri on herttainen, niin seuraavaksi kyllä tulee joku leppoisampi ja seurallisempi rotu :)

6. Tiivinen Vierailija

Meillä on pian vuoden täyttävä valkoinen, aivan yltiösosiaalinen ja hyväntuulinen uroskäppänä. Se tykkää olla kaikessa mahdollisessa mukana, seuraa kotitoimia ja lenkillä juoksee uteliaisuuttaan itsensä uuvuksiin - kaikkialle kun pitäisi ehtiä nuuhkimaan. Hieman hankalaa on ollut kitkeä siitä hyppimistä ihmisiä vasten pois, samoin koiranlelut ja sanomalehtipaperit ovat sen suurta repimisherkkua. Haukkuherkkyyttä ei ole, emmekä olisi voineet valita ennestään perheessämme olevalle parsonurokselle parempaa kaveria. Aivan varmasti käppänien kesken on luonne-eroja kuten muissakin koiraroduissa, eikä siksi voi vannoa, että käppänä on kenellekään paras rotuvaihtoehto :)

7. Minun mielestä ei voi olla parempaa koiraa kun on käpsy. Sopivan kokoinen, ei hauku juuri koskaan, tottelee hyvin, oppii herkästi jne...
    Itse olen jo lähellä kuuttakymppiä ja koira tuli hankittua seuraksi yksinäisyyteen, kävelylle luonnossa ja parempaa koiraa ei voi olla. Tämä on uros, mutta ei yhtään itsepäinen. Sen voi ottaa mukaan melkein joka paikkaan. On oltu hotellissakin, eikä ole tuottanut mitään ongelmia.
    Sitten, kun sen trimmaa, niin on kuin olisi kokonaan toinen koira. Kaksi kertaa vuodessa tehtävä trimmi, niin ei ole kotona koskaan koirankarvoja.
    Suosittelen lämpimästi kyseistä rotua. Minulla musta-hopea.

8. Jenny (vierailija) Vierailija

Saisko udella mistä kennelistä tuon musta-hopean olet hankkinut? Kuulemma eri kenneleiden linjoissa voi olla luonne-eroja ja tuo sinun koira kuulostaa varsin sopivalta linjalta myös minulle.. Toki kaikki yksilöt on erilaisia, mutta aina sopii toivoa että pentueesta löytyy aina itselle sopivin pentu.

9. Karkukoira Vierailija

Meijän käppänä ei hauku ja on muutenkin täydellinen seura koira. Yleensä aika helppohoitoinen. Suosittelen kovasti.

10. Ihania ovat Vierailija

Meillä menossa toinen musta-hopea. Luonteeltaan täysin päinvastaisia, eli yksilöllisiä eroja löytyy tietysti, mutta molemmille ominaista älykkyys, sisukkuus, temperamenttisuus, oppivaisuus, leikkisyys, liikunnallisuus. Sopivan pieniä kainaloon, kun ollaan suunnasta eri mieltä. Vastaa ominaisuuksiltaan isompaakin koiraa, ainakin omasta mielestään. Ei todella karva-ongelmia kotona. En todella osaa kuvitella parempaa kaveria! Ensimmäinen jouduttiin lopettamaan viime keväänä 15 vuotiaana, mutta on päivittäin vieläkin aatoksissa, vaikka uusi jo mennä vipeltää nuoruuden innolla kotona.

11. Omistan kääpiösnautserin. Se on väriltään pippuri&suola. Se on vuoden, eli seitsemän vuotta ihmisten iässä. Autoille ja muille koirille haukkuu, kaikki käppänät ovat sellaisia räksyttäjä. Mutta koko on täydellinen, ja seurallinen on. Paljon tarvitsee aktiivisuutta ja ulkoilua, mutta se tykkää leikkiä sisällä ja rakastaa mahan rapsutusta. Viihtyy kylkeeni nojata nukkuessaan. Suosittelen ottamaan käppänän, jos jaksat olla sen kanssa aktiivisesti, kouluttaa ja ulkoiluttaa. Sitä kannattaa alkaa kouluttaa jo heti hihnassa kävelyyn ja muuhun kun se on tullut kotiin. :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri