Kokemuksia kaipaisin: lääkäri määräsi vaipan pois täysin yövaipoissa olevalta 5v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyykkiä odotellessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pyykkiä odotellessa

Vieras
Eli 5v lapsi kastelee joka yö. Alle 10 kuivaa yötä koko elämänsä aikana. Lahjontaa on koitettu ja kovasti kannustettu,mutta ei vaan ole ikinä kuiva vaippa aamulla. Ei vaikka juontia rajoitettaisiin tai käytettäisiin illalla pissalla. Itsekin asiaa jotenkin häpeilee, aamulla ekana käy aina repimässä vaipan pois ja jos ollaan kylässä, vaippa pitää laittaa piilossa (vaikka ollaan kyllä sanottu,että ei siinä ole mitään hävettävää) Lääkäri kehotti vaan jättämään kylmästi vaipan pois. Onko kellään auttanut vaan vaipan pois jättö? Miten nopeesti ovat oppineet? Jotenkin tuntuu ikävälle ja nöyryyttävällekin jättää vaippa pois.... Mut kait se on kokeiltava?

No höpsis, mikä lääkäri. Ei auta vaipan pois jättö tol taval. Me saatiin aikanaan jotain nenään sumutettavaa tuotetta, joka tehos muutamassa yössä. Käytettiin sitä pari viikkoa ja sit pärjäs ilmankin. Tietty joitain vahinkoja tuli vielä myöhemmin..

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Miks et käytä yöllä vessassa? Kaikki ei pysty pidättää montaa tuntia.

On kokeiltu että käytetään,mutta ei vaikutusta. Tuossa aloituksessa pitikin lukea,että käytetty yöllä, ei illalla.Kirjoitusvirhe.

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Kannattaa ehkä kuitenkin ainakin kokeilla pois jättämistä.

Onkohan mitään toivetta siitä,että voisi oppia kuivaksi kun vaippa vaan jätetään kertaheitolla pois? Onko kellään oikeesti mennyt niin? Kaipa sitä voi kokeilla. Lääkäri sanoi,että jos pari kuukautta vaipan pois jätön jälkeen vielä kastelee joka yö niin sitten hälytyspatjaa voi kokeilla.

Minä olen kaikilta kolmelta jättänyt yövaipat pois ennenkuin vaippa täysin kuiva yön jäljiltä, koska useinhan lapsi pissaa yöllä siihen vaippaan jos se on, koska hänellä on "lupa pissata". Ikää lapsilla ollut 2,5-3v. ja alkuun olen herättänyt yöllä pissalle mutta pian sekin jätetty pois. vahinkoja sattunut harvakseltaan mutta ihan muutamassa viikossa lapset oppineet että öisin ei ole vaippaa, joten eivät pissaa alleen.

Tuntuu uskomattomalta että joku käyttänyt lapsella vaippaa 5v saakka ilman että edes kokeillut olla välillä ilman... :O

Tokihan sitä voi noinkin kokeilla jos lapsen on sit epämiellyttävä pissassa nukkua niin jos alkas oppimaan et se on mentävä vessaan, toisille ei auta, ja jotkut nukkuu vaikka pississä mutta joillakin auttaa... Jos se lääkäri sitä ajo takaa..

Ja sit vaikka tekee tarra systeemin et ku on ollu pissaamatta sänkyyn niin saa tarran ja sit vaikka viidellä tarralla jonkun pienen kivan jutskan..

Sängyn vaan vuoraa sillä aluslakanalla joka ei päästä läpi tai oon aikanaan tytöille ennen ku mulla ei tota ollu niin laittanu ihan vaan jätesäkin patjan päälle, siihen sit jonkun viltin ja lakanan ja hyvi ovat oppineet yökuivaksikin jo ajoissa..

Toivottavasti joku keino tepsii ja pääsette yökastelusta! :hug:

Oisko ihan hölmö idea pukea alkuun pikkarit vaipan alle ja harjoitella siten? Kun lasta itseäänkin tuntuu vähän jännittävän vaipatta olo. Jos se märkyyden tunne tulee erilailla ja siitä alkais sen hoksaamaan? Mutta ei kuitenkaan sänky niin lainehtisi?

Meillä 3-v oli ollut jo noin puoli vuotta muutoin kuiva, mutta yöllä tarvi vielä vaippaa. Jätettiin se sitten vaan pois, ja noin viikon kuluttua se homma alkoi tuottaa tulosta. Tsemppiä! =)

Alkuperäinen kirjoittaja pyykkiä odotellessa:
Oisko ihan hölmö idea pukea alkuun pikkarit vaipan alle ja harjoitella siten? Kun lasta itseäänkin tuntuu vähän jännittävän vaipatta olo. Jos se märkyyden tunne tulee erilailla ja siitä alkais sen hoksaamaan? Mutta ei kuitenkaan sänky niin lainehtisi?

Eikö kestovaipoissa ole sellaisia kuivaksi harjoitteluvaippoja. Sänky ei kastu, mutta vaipat/housut tuntuvat märiltä?

Alkuperäinen kirjoittaja Näkymätön Ninni:
Tokihan sitä voi noinkin kokeilla jos lapsen on sit epämiellyttävä pissassa nukkua niin jos alkas oppimaan et se on mentävä vessaan, toisille ei auta, ja jotkut nukkuu vaikka pississä mutta joillakin auttaa... Jos se lääkäri sitä ajo takaa..

Ja sit vaikka tekee tarra systeemin et ku on ollu pissaamatta sänkyyn niin saa tarran ja sit vaikka viidellä tarralla jonkun pienen kivan jutskan..

Sängyn vaan vuoraa sillä aluslakanalla joka ei päästä läpi tai oon aikanaan tytöille ennen ku mulla ei tota ollu niin laittanu ihan vaan jätesäkin patjan päälle, siihen sit jonkun viltin ja lakanan ja hyvi ovat oppineet yökuivaksikin jo ajoissa..

Toivottavasti joku keino tepsii ja pääsette yökastelusta! :hug:

Meillä on pidemmän aikaa ollut jo toiveleluja (pieniä) laatikossa ja sieltä saa ottaa kun kuiva vaippa.

Ostakaa nyt ainakin sänkyyn sellainen suojalakana (joka siis laitetaan petarin ja lakanan väliin, vaikka todennäköisestihän teillä on jo sellainen. Siis tällanen

http://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=35452&productId=129029&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

Mitenkähän kauheet tulvat on sitten odotettavissa?Aika paljon pissaa 5v kuitenkin jo mahtuu kerralla. Kannattaako lakanan ja vuotosuojan väliin laittaa esim.froteepyyhe vai miten?

Lahjonta tai rangaistus ei tässä asiassa auta yhtään, todennäköisesti pahentaa tilannetta koska lapsi ei sille mitään voi että öisin kastelee. Hormonitoiminta määrää sen, että lapsi ja aikuinen herää öisin jos tulee pissahätä ja tämä sama hormoni vähentään virtsantuloa öisin.
Meidän 5-v kastelee myös mutta lääkehoitoa en vielä halua aloittaa, kuivia öitä on n. 10/kk.
Kannattaa ehdottomasti käydä lastenlääkärillä joka antaa ohjeet mahdollisen lääkehoidon aloittamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja pyykkiä odotellessa:
Mitenkähän kauheet tulvat on sitten odotettavissa?Aika paljon pissaa 5v kuitenkin jo mahtuu kerralla. Kannattaako lakanan ja vuotosuojan väliin laittaa esim.froteepyyhe vai miten?

No tuskin ne tulvat vähenee iän myötä--- eikä mikään oppi tule itsestään. Myöhässä olet ja pahasti, mutta nyt on toimittava!

Yökastelu johtuu kypsymättömyydestä

Yökastelulla tarkoitetaan yli 5-vuotiaan lapsen unen aikana, yleensä yöllä, tiedostamatta tapahtuvaa virtsaamista. Se ei ole sairaus, vaan lähinnä hygieenisiä ja sosiaalisia ongelmia aiheuttava harmi. Jos kastelua on myös päivällä, puhutaan sekakastelusta. Yökastelun syynä on kypsymättömyys. Yökastelijoilla virtsaa erittyy liian pienen vasopressiinierityksen takia yöllä normaalia enemmän, he ovat sikeäunisempia ja heidän rakkonsa voi olla tavallista herkemmin supisteleva, mistä syistä heidän rakkonsa toisaalta täyttyy yöllä herkemmin ja toisaalta he tiedostavat täyttymisen keskimääräistä huonommin.

Taipumus yökasteluun on selvästi perinnöllinen. Yökastelu on myös suhteellisen yleistä; 4-vuotiaista 25 prosenttia kastelee öisin ja 7-vuotiaistakin 10 prosenttia ajoittain. Jos lapsi ei ole koskaan oppinutkaan kuivaksi ja kastelee vain yöllä, puhutaan primaarista yökastelusta, joka on puhtaasti kypsymisasia eikä vaadi mitään tutkimuksia. Jos kastelu alkaa uudestaan lapsen jo opittua kuivaksi, syynä voi olla psyykkinen stressi (johtuen vanhempien erosta tms.) tai jokin akuutti sairaus (esim. virtsatieinfektio), ja nämä tilanteet tulee selvittää. Tutkimuksia on myös syytä harkita, jos kouluikää lähestyvällä lapsella on sekakastelua.

http://www.poliklinikka.fi/?page=0649394&id=7281367

Esikoinen on vajaa 3,5-vuotias, kun kyllästyin yövaippoihin sen vuoksi, että saatuaan vaipan illalla poika kakkasi vaippaan ja heti joutui vaihtamaan uuden. Aamuisin vaippa oli aina märkä. Jätin vaipan pois. Sänky kastui kolmena ensimmäisenä yönä, mutta sen jälkeen sänky pysyi kuivana. Kannattaa kokeilla jokunen yö ilman vaippaa. Se saattaa toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen kaikilta kolmelta jättänyt yövaipat pois ennenkuin vaippa täysin kuiva yön jäljiltä, koska useinhan lapsi pissaa yöllä siihen vaippaan jos se on, koska hänellä on "lupa pissata". Ikää lapsilla ollut 2,5-3v. ja alkuun olen herättänyt yöllä pissalle mutta pian sekin jätetty pois. vahinkoja sattunut harvakseltaan mutta ihan muutamassa viikossa lapset oppineet että öisin ei ole vaippaa, joten eivät pissaa alleen.

Tuntuu uskomattomalta että joku käyttänyt lapsella vaippaa 5v saakka ilman että edes kokeillut olla välillä ilman... :O

:laugh: Minusta on tosi mielenkiintoista lukea kuinka otat kunnian itsellesi siitä, että lapsesi ovat olleet yökuivia alle kolmevuotiaina. Et todellakaan jakelisi täällä mielipiteitäsi, jos sinulle olisi sattunut lapsi, jonka hormonitoiminta ei olisi ollut kypsä vielä viisivuotiaanakaan pitämään lapsen koko yön kuivana.

Yökuivuutta ei voi opettaa.

Tyhmä lääkäri!! Meillä 5 v pojalle saatiin ton ikäisenä pissahälyytin kuivaksiopettelua varten, pari kuukautta meni ni oppi sen avulla kuivaksi. Eikä lääkäri puhunut mitään tollasesta vaihtoehtosta?

Jätä pois vaan, minun 5v (erityislapsi, päiväkuivana oli vasta 3-4vuotiaana) jätti n. 6kk sitten yövaipat pois niin että vaipat loppui ja päätin ettei enää haeta vaan pesen sitten pyykkiä tuplasti...kuinka kävikään, muutama vahinko ja se oli siinä, hienosti oppi lähes kerta heitolla vaikka yövaipat oli ollut märkänä lähes aina aikaisemmin =) fiksu poika, olin tosi ylpeä ja yllättynyt kun sällillä löytyikin ison pojan taito =)

Eli kokeile ihmeessä ilman yövaippaa!

Yhteistyössä